דעה: ארבע סיבות למה להצביע בעד החוקה - סרוגים

דעה: ארבע סיבות למה להצביע בעד החוקה

אבנר שאקי, חבר מרכז הבית היהודי, סבור שחוקת הבית היהודי איננה מושלמת, אבל בכל זאת מתכוון להצביע בעדה ונותן 4 סיבות עקרוניות

דעה: ארבע סיבות למה להצביע בעד החוקה

אבנר שאקי

בנות ובני הציונות הדתית למדו ועוד ילמדו מפרשיית הרב אלון כמה וכמה לקחים, בעזרת ה'. אחד החשובים שבהם הוא שאסור ליצור אדמו"רים וללכת שבי אחריהם- כריזמטיים, חכמים ומוכשרים ככל שיהיו (וכל זאת כמובן מבלי להידרש לשאלה האם עשה הרב את המיוחס לו- תדמיתו הכמעט מושלמת נסדקה בכל אופן, מה שגרם למשבר בקרב רבים, ובעיקר צעירים).

גם משום כך אינני נוהה כרבים וטובים אחר נפתלי בנט (או כל אדם אחר) בעיניים עצומות, ואף חלוק עליו בנושאים מהותיים ובשיחות והתכתבויות אישיות אני אף מעלה זאת ומנסה להאיר ולתקן, אך היום, כחבר מרכז התנועה, למרות שאיננה מושלמת, בכוונתי להצביע בעד קבלת והחלת החוקה המוצעת, ובמיוחד לאחר ההסתייגויות הרבות והשיפורים שנתקבלו בה, וכל זאת מהסיבות הבאות, בין היתר:

א. "הישן יתחדש והחדש יתקדש"- מאמרה אלמותית זו של מרן הרב זצ"ל נשאב כוחות, נאזור עוז ואומץ ולא נירא מהחדש- כי מוכרח שיתקדש הוא, ויצמיח לנו קומה רחבה, גבוהה, ועליונה יותר. אין אנו גורסים, כחלק מאחינו, ש "חדש אסור מן התורה". החוקה הקיימת אמנם מוכרת לנו, אך בעת ובעונה אחת גם מצומצמת, ארכאית, מסורבלת, ולעיתים מעורפלת (על כך אין חולק, אגב), וצריך להחליפה בחוקה מעודכנת, רעננה, המתאימה לרוח הדור וצרכי השעה. דבר בעתו מה טוב. ולכל זמן, ועת לכל חפץ תחת השמיים.

ב. "אחרי רבים להטות"- שני חלקים לסעיף זה: הראשון הוא שלמרות זעקות הקוזאקים הנגזלים בדבר הדיקטטורה החדשה שבנט מתכנן לנו מתחת לאף, בנקל ניתן להבחין בכך שהחוקה המוצעת היא דמוקרטית הרבה יותר מהנוכחית, וניתן לראות זאת באופן מובהק למשל על ידי קיבוע הפריימריז כשיטת ברירת המחדל לעיצוב הרשימה לכנסת. כיום, יודע כל סטודנט שנה א' במדעי המדינה, הדמוקרטיות המתקדמות ביותר הן ייצוגיות ולא ישירות, וזה למעשה מה שראשי התנועה מבקשים- העמידו אותנו למבחן כל כמה שנים (פריימריז), אבל מרגע שנבחרנו תנו לנו את המרחב והכוח לפעול ולהנהיג כראות עינינו. הסעיף השני הוא שהיום, בארץ וגם מחוצה לה, כמעט כולם נוהגים כך ומעבירים סמכויות נרחבות ויכולות משילות משמעותיות ואמיתיות ליו"ר התנועה, וכנראה שלמעלה ממיליארד אמריקאים, אירופאים וכו'- לא טועים.

ג. "רוממות אל בגרונם וחרב פיפיות בידם"- לא כל המתנגדים הם כאלה חלילה, אך יש רבים מהמתנגדים הבולטים לחוקה החדשה בחריפות שעושים זאת לא מסיבות מוסריות ונכונות בלשון המעטה, למרות שהם מציגים עצמם כך. על מנת להאיר את עיני הקהל הקדוש, ולהרחיקו מאותם אנשים ודעותיהם, אתן בהם סימנים- יש ביניהם עסקנים החוששים לאבד את כוחם במרכז המפלגה, יש קצרי רואי גלותיים הרוצים לעשות רק לביתם ולחצרם וכלל ישראל לא מעניין אותם, יש הרוצים להרוס את התנועה מבפנים, וישנם אנשי דת המפחדים לאבד את כוחם ושליטתם בהמון. ידע הציבור ויזהר.

ד. "שנהיה לראש ולא לזנב"- ברוח ימים אלו חשוב במיוחד להזכיר שהקדוש ברוך הוא מצווה אותנו בתורתו הקדושה, וכך גם הורה לנו מרן הרב זצ"ל בה, שיש לפעול כל העת על מנת שהנהגת עם ישראל בארץ ישראל תהא על פי תורת ישראל, מנהיגות שתופיע בארצנו ובעולם כולו את דבר ה', באופן שיכלול בתוכו את כל כוחות החיים כולם בקדושה ובטהרה. ובכן, הכוונה המרכזית של חברי ועדת החוקה המוצעת שישבו משך חודשים רבים על המדוכה היא לתקן חוקה שתוביל אותנו בדרך העולה בית אל להנהגת עם ישראל באופן שתואר לעיל. לא זו אף זו- החוקה הזו, לענ"ד, היא בחינת "סור מרע"- מסירה את המכשולים הניצבים בדרכנו לשם, "ועשה טוב"- יוצרת כלים וכללים מתאימים ונכונים לשם כך, ועל ידי כך מקרבת אותנו ליעד נשגב ועצום זה, שאליו אנו כוספים, ולכן, בעזרת ה'- זאת חוקת התורה.

אבנר שאקי הוא עיתונאי בוואלה!, חבר מרכז המפלגה, ולומד לתואר שני בממשל ומדיניות ציבורית באוניברסיטת בר אילן

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
5 תגובות - 5 דיונים מיין לפי
1
4 הסיבות האמיתיות של הכותב:
| 10-09-2014 10:21
1) כי בנט הבטיח לי ג'וב 2) כי אני שונא רבנים המקפידים על ההלכה כקוצו של יוד ואוהב את יצר הרע שלי ורוצה להישמע לו 3) כי החברים בוואלה יגידו לי "שכוייח" 4) כי גם אני רוצה להיות שותף לחיסולה של: א) מעמד הרבנים האמיתיים, ב) ההלכה, ג) הצניעות ד) הקדושה... ועוד...
2
מוכרים ערכים, תמורת מנדטים?
דן | 10-09-2014 12:14
3
הסיבה לתמוך והסיבה להתנגד
אהרון | 10-09-2014 13:54
התומכים רוצים ראשות ממשלה רוצים הנהגה ולא להכין כוסות תה /להכשיר מטבחים. המתנגדים רוצים לשמר את השטיטל הקטן שלהם את הישיבה /מקווה. סופו של יום בין אם החוקה תעבור בין אם לאו זה לא באמת משנה כי בפעם הבאה ירוצו שני מפלגות. מפלגה ראשונה שתקרא תיגר על השלטון ואם לא תהיה הראשונה בגודלה היא תהיה השנייה בגודלה ...היא תתחבר עם ציבוריים רחבים וטובים בעם ישראל כולו מה שנקרא אחדות אמיתית וקירוב לבבות. מפלגה שנייה שבמקרה הטוב עם הרבה קומבינות ושטיקים תצליח (אולי אולי) לעבור בקושי את אחוז החסימה ו....תהיה חסרת רלוונטיות למעט אולי לדאוג לתקציב לישיבה א או מקווה ב'.
4
במילה אחת: בנט דיקטטור=טוב, לשיטתך, וכל השאר חפרת
tbh | 10-09-2014 15:23
חפירות יש בעיר דוד. לא לחפור לנו.
5
משפט מהמאמר:
| 10-09-2014 23:08
"הקדוש ברוך הוא מצווה אותנו בתורתו הקדושה וכך גם הורה לנו מרן הרב זצ"ל"...