המשטרה: תשתית ראייתית נגד גבי אשכנזי - סרוגים

המשטרה: תשתית ראייתית נגד גבי אשכנזי

המשטרה סיימה את החקירה בתיק הרפז וגיבשה ראיות נגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ונגד מזכיר הממשלה אביחי מנדלבליט ששימש כפצ"ר. (חדשות סרוגים)

author-image
המשטרה: תשתית ראייתית נגד גבי אשכנזי
  מסובך מעל הראש. אשכנזי (פלאש90)

יחידה 433 (יאח"ה) סיימה את חקירת פרשה 404 המכונה "תיק הרפז", שעניינה חשד לביצוע עבירות פליליות על ידי בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון בעבר ובהווה, בין היתר על רקע מערכת יחסים עכורה בין לשכת הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי ולשכת שר הביטחון דאז אהוד ברק.

לפני כשנה, החליט היועמ"ש לממשלה על פתיחה בחקירה פלילית, בעקבות חומרים חדשים שהתקבלו. במסגרת החקירה נחקרו עשרות מעורבים, חלקם באזהרה, ובוצעו מגוון רחב מאוד של פעולות חקירה, לרבות טיפול בהיקף נרחב מאוד של חומרים אשר נאספו על ידי מצ"ח, על ידי מבקר המדינה ובמהלך החקירה הנוכחית. הסעיף הראשון הוא זיוף המסמך, שכונה "מסמך הרפז". במסגרת החקירה התגבשה תשתית ראייתית כנגד בועז הרפז לביצוע עבירות זיוף בנסיבות מחמירות ושיבוש הליכי חקירה. במסגרת החקירה הנוכחית נבחנו חומרי חקירה רבים ונבדק החשד למעורבותם של שותפים נוספים בזיוף המסמך.

בתיק הזה נשללה מעורבותם של הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי, עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר ודובר צה"ל לשעבר אבי בניהו בזיוף המסמך ואף התחזקה הסברה כי הללו חשבו כי מדובר במסמך אותנטי. אולם כהסתעפות מאותה חקירה נחקר חשד לניסיון שיבוש החקירה הנוגעת לזיוף המסמך על ידי אשכנזי ווינר יחד עם הפצ"ר לשעבר אביחי מנדלבליט, המכהן כיום כמזכיר הממשלה ואל"מ במיל' גבי סיבוני. מהחקירה עלה כי ארז וינר וגבי סיבוני תיאמו בניהם גרסאות בסמוך למועד חקירתם בפרשה.

עוד עלה כי אביחי מנדלבליט עודכן על ידי הרמטכ"ל לשעבר על כך שהוא מחזיק בידיו את המסמך ועל אף שהיה מודע לכך שנפתחה חקירת משטרה בנושא וכי מדובר בראיה הדרושה לחקירה הפלילית, לא דיווח על כך ולא הורה לרמטכ"ל לדווח על כך משך כיממה וכן כי העביר מידע שקיבל אודות הפרשה מתוקף תפקידו למעורבים בטרם סיומה. כמו כן, עלה כי הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי השתהה בדיווח על הימצאות המסמך בידיו לגורמי משטרה או ליועמ"ש לממשלה אשר עמדו עמו בקשר בעניין, זאת על אף שידע כי נפתחה חקירת משטרה בנושא. ממצאי החקירה העלו, כי כנגד הרמטכ"ל לשעבר גבי אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירה של הפרת אמונים וכי כנגד הפצ"ר דאז ומזכיר הממשלה היום, אביחי מנדלבליט, התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים ושיבוש הליכי משפט. כמו כן התגבשה תשתית ראייתית כנגד אל"מ במיל' גבי סיבוני וכנגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר לביצוע עבירה של שיבוש הליכי משפט.

סעיף נוסף בו חשוד אשכנזי הוא שיבוש בדיקת מבקר המדינה בהקשר לזיוף המסמך. מהחקירה עלה כי לקראת בדיקת המבקר בנובמבר 2010, הנחה וינר, את אנשי לשכתו למחוק פגישות מלו"ז הרמטכ"ל. ממצאי החקירה העלו כי כנגד עוזר הרמטכ"ל לשעבר ארז וינר התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות הפרת אמונים. סעיף נוסף הוא חשד למסירת מידע מסווג לעיתונאים. מהחקירה עלה כי אשכנזי מסר לעיתונאים מידע ברמת סיווג "סודי ביותר" ולמעלה מסיווג זה, במסגרת תדרוכי עיתונאים ושיחות רקע, זאת בניגוד להנחיות רוה"מ ולפקודות הצבא ומבלי שיימצא שיקול ענייני מהותי המצדיק את מסירת חלק מהמידע. ממצאי החקירה העלו כי כנגד אשכנזי התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות של הפרת אמונים וגילוי בהפרת חובה, קרי גילוי ידיעה לאדם שאינו מוסמך לכך. בהמשך גם שיבשו אשכנזי ווינר ראיות בעקבות הדלפה של השב"כ על חקירה בעניין.

אין ראיות למלחמת לשכות

במסגרת החקירה נבדק עוד כי אשכנזי, וינר, בניהו והרפז עסקו באיסוף חומר שיש בו כדי להטיל דופי בהתנהלות שר הביטחון דאז ואנשי לשכתו, בין היתר באמצעות הפעלת אחרים, זאת במסגרת היחסים המתוחים ששררו בין לשכת הרמטכ"ל דאז ללשכת שר הביטחון דאז, אך ממצאי החקירה העלו כי ככלל, לא התגבשה תשתית ראייתית לביצוע עבירות פליליות בהקשר זה.

במשטרה אומרים כי בתום כשנה של חקירה מקצועית ומקיפה שכללה בחינה יסודית ומעמיקה של חומרים בהיקפים רבים מאוד, ציין ראש האגף לחקירות ולמודיעין כי חלק מההתנהלות אמנם אינה חוצה את הרף הפלילי, אך ללא ספק מעלה שאלות ערכיות בדבר עיסוקם זה של אישי ציבור בכירים, לא כל שכן לובשי מדים האמונים על בטחון המדינה, אל מול הנורמות הנהוגות והמצופות מגורמים אלה. בכל החשדות וכתבי האישום תצטרך הפרקליטות והיועץ המשפטי לממשלה להכריע.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו