המחטף להעברת החוקה החדשה של הבית היהודי - סרוגים

המחטף להעברת החוקה החדשה של הבית היהודי

בסדרה של מהלכי בזק, חלקם נוגדים את התקנון, אמור מרכז הבית היהודי לאשר את החוקה החדשה שתעביר את רוב הכוח לידי היו"ר. כך יתרחש המחטף

author-image
המחטף להעברת החוקה החדשה של הבית היהודי
  מעבירים את החוקה במהלך בזק. (פלאש90)

תארו לעצמכם את הסיטואציה הבאה בכנסת: שר האוצר יאיר לפיד ממנה ביום הראשון למושב החורף של הכנסת ועדה פרלמנטרית לבדיקת הדיור הציבורי, בתוך שלוש שעות הוא דן בחוק מע"מ אפס, ומאשר אותו בועדה אותה הקים. אחרי זה בשעה שש בערב, יחד עם כל חברי סיעתו הוא מעלה את ההצעה לקריאה ראשונה שנייה ושלישית במליאת הכנסת וההצעה עוברת ברוב גדול באותו יום.

לא צריך להיות גאון גדול כדי להבין שמדובר בגניבה של הציבור ובהליך שאולי מקבל אישור משפטי אבל מסריח מניהול לא תקין. מהלך שכזה יצית מחדש את המחאה החברתית ויוציא לרחוב עשרות ואולי מאות אלפים של מפגינים. מקומם? זה מה שהולך לקרות בועידת הבית היהודי ביום רביעי הבא, ורוב הציבור הציוני דתי – די אדיש, לפחות חמישה מחברי הכנסת אפילו מברכים על המהלך.

איך יתנהל המחטף?

לפי חוקת הבית היהודי הנוכחי, בישיבת המרכז הראשונה לאחר בחירתו יש למנות את מוסדות המפלגה – נשיאות, מזכירות וועדה מתמדת – הגוף הפנימי שמנהל את פעילות המרכז. כינוס המרכז הראשון היה ערב הבחירות ולכן אף אחד לא שם לב לסעיפים הקטנים, הכינוס השני היה כבר אחרי הבחירות בשיא האופוריה על הנצחון הגדול ו-12 המנדטים. מאז לא כונס המרכז.

לפני יותר מחצי שנה הכריזו בבית היהודי על הקמת ועדת חוקה שתסייע לנסח חוקה חדשה למפלגה. כששאלנו בזמנו, איזה תוקף חוקי יש לועדה הזו, השיבו במפלגה כי מדובר בועדה מייעצת בלבד שאיננה זקוקה לאישור חוקי.

אלא שלפי ההזמנה שקיבלו חברי המרכז לקראת הועידה בשבוע הבא, הסעיף הראשון על סדר היום, בשעה 10:00 בבוקר(!) הוא הסמכת אותה ועדת חוקה לועדה מתמדת. כלומר אותה ועדה מייעצת הופכת לועדה פעילה ורשמית מטעם המפלגה, שאמורה לדון בשאלות והסתייגויות על החוקה אותה היא חוקקה בחודשים האחרונים. קביעת השעה המוקדמת באמצע יום עבודה עוררה זעם של פעילי מרכז שלא יוכלו להפסיד יום עבודה ושל פעילי מרכז הגרים בצפת או בדימונה שיצטרכו להשכים קום כדי להגיע להצבעה בזמן.

הזמנה

לפי החוקה הנוכחית, בחירת הועדה המתמדת אמורה להעשות בהצבעה חשאית ושמית, בה כל חבר מרכז בוחר מספר נציגים. לפי המסתמן, ביום רביעי תעשה ההצבעה על הועדה המתמדת בצורה גלויה במקשה אחת, בהצבעה של בעד ונגד. איך זה בדיוק מסתדר? על כך יצטרך להכריע בית הדין של המפלגה שיתכנס היום (ג') בצהריים. אם בית הדין יאשר את המהלך, הוא יהפוך את התקנון לבדיחה, ובעצם כל יום ההצבעות מיותר, משום שגם ככה בית הדין מאשר להפוך את הסעיפים שלו לאותיות מתות.

בהנחה שבית הדין מאשר את העתירה והצבעה הופכת לחשאית, כל יום הועידה נדחה בחמש שעות לערך (הצבעה של 1080 חברים).  שאלנו גורם במפלגה, מה יקרה אם המרכז לא יאשר את מינוי הועדה המתמדת. הרי כל יום הדיונים לא יכול אפילו להתחיל. "אנחנו נהיה בבעיה", הוא השיב, "אבל אל תדאג, המהלך יעבור ברוב גדול". גורם אחר הוסיף "תהיה הצבעה גלויה".

הצבעה בקריאה אחת

בהמשך היום צריכה ועדת החוקה לשמוע את ההסתייגויות על החוקה אותם הגישו חברי המרכז. השיטה דומה לועדות הכנסת, בה לכל חבר כנסת זכות להגיש הסתייגויות ובסיומן להצביע עליהן. בסוף ההליך, באזור השעה 18:00 תובא החוקה לאישור בפני חברי המרכז לאחר נאום של יו"ר המפלגה נפתלי בנט והרמת כוסית לכבוד השנה החדשה, כמו הצבעה בקריאה שניה ושלישית במליאת הכנסת.

נושא נוסף שאינו ברור הוא במקרה אם תתקבל הסתייגות בפני הועדה המתמדת. האם ישונו הסעיפים אד-הוק, האם תודפס החוקה מחדש ל-1080 חברי המרכז שאמורים להצביע על החוקה כמקשה אחת? איך ידע חבר מרכז שהגיע בשעה שש, מה קרה לאורך כל יום ההצבעות, מה שונה ומה לא?

ותמיהה נוספת על סדר היום. על פי החוקה, שישית מחברי המרכז יכולים לדרוש הצבעה חשאית. הצבעה כזו צריכה לקחת חמש שעות לפחות (1080 חברי מרכז), בהנחה שכבר על הועדה המתמדת תדרש הצבעה חשאית, איך יסתדר לוח הזמנים של שאר היום? מה יקרה אם חברי מרכז ידרשו הצבעה על כל סעיף וסעיף?

במפלגה, כבר מנסים להכין תרופה למכה. נציגים מטעם בנט ושקד, החתימו שישית מחברי המרכז על דרישה להצבעה אישית (שמית) – הליך מהיר יותר שייקח כעשרים דקות. במקרה שחברי המרכז יגישו דרישה להצבעה חשאית, יוגשו החתימות הדורשות הצבעה אישית. מול שתי קבוצות החתימות צריך להכריע בית הדין של המפלגה, מי שבסוגיית הבחירות בירושלים הלך עם המפלגה נגד הסניף, מהלך שהביא להפסד שני מנדטים בבחירות המוניציפליות.

מהלך אחרון לפני בחירות

אז למה בנט כל כך לחוץ להעביר את החוקה החדשה במהלך בזק שמצפצף על התקנון? עם הרוב המוחץ שיש לו במפלגה, הוא יכול להקים ועדה מתמדת בה יזכה לרוב, לערוך דיונים במשך שבועיים על התקנון ולהעלות אותו להצבעה. התוצאה תהיה כמעט זהה. אז למה הלחץ להעביר הכל ביום אחד, נגד כל מנהל תקין?

התקנון החדש, שמקנה לבנט את הכוח להרכיב ולשלוט ברשימה לכנסת הוא החסם האחרון לפני בחירות. דחיית החוקה החדשה לאחרי החגים, עלולה להיות צעד מאוחר מדי, משום שלא בטוח שמושב החורף של הכנסת ייפתח בחודש חשוון. לפיד, ליברמן או אפילו נתניהו ישלחו את הכנסת לבחירות, ואז בנט ייתקע עם רשימה לכנסת, שאת חלקה הוא לא רוצה. ניסן סלומינסקי הצליח להשתחל למקום הראשון בפריימריז, למרות שבנט הפעיל נגדו חוקר פרטי וניסה לחסל אותו ציבורית ופוליטית. יוני שטבון ומוטי יוגב שפועלים עצמאית, עלולים גם הם להשתרבב לרשימה בשיטה הישנה. וכמובן החיבור עם תקומה שלא מתקדם לשום מקום וכנראה לא שווה את המחיר היקר של 5 מנדטים ב-15 המקומות הראשונים.

בנט רוצה להבטיח כי אחרי החגים הוא כבר יהיה מוכן לבחירות, בצורה יזומה שלו, או כתוצאה מהתפרקות הקואליציה. הדרך לבחירות עוברת במרכז המפלגה ביום רביעי הבא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בנט מוביל את הציונות הדתית להצלחה, תנו לו להמשיך
אלי | 02-09-2014 9:43
לא לתקוע מקלות בגלגלים. סופסוף יש לנו הצלחה במגרש הפוליטי לאחר שנים רבות של מסכנות. לא להפריע לבנט. לא מדובר במפלגה של איש אחד כמו לפיד וליברמן, עדיין יש פריימריז ליו"ר ולחכי"ם. עם יכולת השפעה מצומצמת של היו:ר לשם יצירת איזונים ברשימה. זה מאוד הגיוני. בבקשה לא להפריע
2
כך מתנהג יו"ר שיכור כוח.
=== | 02-09-2014 11:48
ולמס' 1: יש אולי קשר בין בנט לציונות אך לא לדתית