הרב שחר בוצחק: "תושבי עוטף עזה הם חיילים קרביים כל השנה"

הרב שחר בוצחק: "תושבי עוטף עזה הם חיילים קרביים כל השנה"

בשיחה ל'סרוגים'מספר הרב שחר בוצחק, רב הקיבוץ עין הבשור, על המגורים תחת האיום המתמיד, על חיוניותם של יישובי עוטף עזה לביטחון המדינה ועל גיוסו לצו 8. ויש לו גם הגדרה חדשה למונח 'עוטף עזה'.

author-image
"תושבי עוטף עזה הם חיילים קרביים כל השנה"
  התושבים הם חיילים קרביים. הרב שחר בוצחק

יישובים רבים ברחבי הארץ היו נתונים בחודש האחרון תחת איום טילים שהכניס מליוני אנשים למקלטים, לעיתים קרובות מספר פעמים ביום. בין כל אלה ישנם יישובים רבים, בעיקר באיזור המרכז שחוו את הפחד מירי הטילים מעזה בפעם הראשונה. אך בין כל עשרות היישובים ש"חוטפים" בין סבב לסבב ישנם יישובים שסובלים כל השנה מ"טפטופי ירי", הגדרה בלתי נסבלת לירי טילים שנועדו להרוג. היישובים הללו ממוקמים ברובם סביב רצועת עזה וסובלים מירי רקטות לטווח קצר. נתון המעלה את האיום בכמה רמות ומצמצם את ההתראה לכניסה למרחבים מוגנים לשניות ספורות בלבד.

בשיחה לחדשות סרוגים מספר הרב שחר בוצחק, תושב 'עין הבשור' שבעוטף עזה, המשמש גם כרב הקהילה ביישוב. לדבריו, האיום אותו חווים תושבים רבים בין סבב לסבב הוא השגרה בעוטף עזה: "אזעקות, ריצה לממ"ד, נפילות טילים,  מנהרות, וחשש לחדירות מחבלים אלו הם החיים השגרתיים שלנו כאן באיזור". לדבריו: "הבית שלנו הוא חזית המלחמה של כל עם ישראל. אני מצדיע לכם אחיי הגרים בעוטף עזה, אוהב אתכם ומוקיר אתכם על המוכנות והמסירות שלכם לשים עצמכם כחיילים בחזית כל יום מחדש".

לפני שעבר עם משפחתו להתגורר בעין הבשור התגורר הרב בוצחק בעיר שדרות ואף למד בישיבה שבעיר: "הגעתי לשדרות לפני כשלוש עשרה שנים במסגרת הגרעין התורני ולאחר ההינתקות מחבל עזה, הבנו, החברים שלי ואני, שצריך לעשות חשבון נפש ואולי למצוא דרכים נוספות להתקרב ולחבר את עם ישראל וגם לחדור לליבותיהם של ישראל. ובנוסף היה ברור שלא זזים מהאזור הנפלא הזה שהתברך באנשים טובים ובנוף מקסים".

כמו רבבות מאזרחי ישראל גם הוא נקרא לדגל וגוייס בצו 8: "במהלך מבצע 'צוק איתן', ביחד עם רבבות נוספים, גוייסתי בצו 8 והשארתי מאחור אישה עם ארבעה ילדים. נלקחתי לחזית הצפונית מול סוריה, ביצענו מארבים מעבר לגדר הגבול של ישראל עקב נוכחות של מורדים סורים חמושים באזור, אך כל זה היה כלום לעומת מה שהיה באותו הזמן כאן, באיזור הבית שלנו. הפגזות שלא פוסקות ומנהרות מחבלים שמתגלות בכל מקום, אין מקום שקט".

לטענתו: "להיות חייל קרבי זה הרבה יותר קל מלהיות בעל משפחה בעוטף עזה. כשאתה חייל אתה לא מסכן אלא את עצמך, נלחם בקרב ועושה מה שצריך לעשות. אך כשאתה חי עם אשתך והילדים במקום שבדרך למכולת או לגן שעשועים יכולה האדמה לפתוח את פיה וידיי מחבלים יצוצו מתוכה- זה עולם אחר". הרב  בוצחק מסכם את תחושותיו במשפט אחד ואומר: "תושבי עוטף עזה הם חיילים קרביים, ראשונים בחזית, 365 יום בשנה".

בדבריו, מבקש הרב בוצחק לפנות לכלל תושבי עוטף עזה באשר הם: "אחיי ואחיותיי הגיבורים, דעו לכם שאתם אנשים נהדרים, אנשים ערכיים שמובילים את עם ישראל במערכה במיגור הרשע והטרור. אתם המפתח לשקט ולשלום העתידי שאנו מייחלים לו כל כך. כל איש ואישה מכם הוא קצין בכיר, כל ילד וילדה הם לוחמים מלידה".

הרב בוצחק מבהיר כי הוא אינו מכיר מציאות של לגדל ילד בשגרת מלחמה. "כל ילדיי גדלו בעוטף עזה ולצערי מיומם הראשון הם גדלו לחיים של מלחמה. התופעה הזו שהמשפחות המורכבות מגברים ונשים, זקנים וטף מהוות את חוד החנית של האחיזה שלנו בארץ ישראל מזכירה לי את החלוצים הראשונים שעלו לארץ והקימו את המדינה עם משפחותיהם ונלחמו בביצות, במגיפות, ובאויבים רבים מאוד. אילולי אותם גיבורי עליון היכן היינו היום? ובלי גיבורי עוטף עזה היכן המדינה שלנו תהיה מחר?

במהלך השיחה, ותוך כדי שימוש במונח 'עוטף עזה' טוען הרב בוצחק כי "המונח "עוטף עזה" איננו מדויק". לדבריו: "אנחנו, שגרים בין עזה למדינת ישראל, לא רק עוטפים את עזה, אלא אנו גם עוטפים את עם ישראל כולו מפני אויבינו הקמים עלינו לכלותנו, אנו שכבת המגן הראשונה, השכפ"ץ של עם ישראל, ואנחנו גאים במשימה שקיבלנו על עצמנו. אף אחד לא יעשה אותה במקומנו, ואף אחד לא יעשה אותה יותר טוב מאיתנו".

כאמור, הרב בוצחק הוא רב קהילה, ומתוקף תפקידו הוא נדרש לא פעם לסוגיות הלכתיות הנגזרות מהמצב הבטחוני: "יש הורים שמתייעצים איתי כיצד לשוחח עם הילדים ולענות להם על הפחדים ויש מי שמבקשים חיזוק באמונה וגם שאלות הלכתיות שיש להם השלכה על טהרת המשפחה כמו מישהי שמפחדת לצאת בערב למקווה בגלל הירי והמצב האם מותר לה לדחות את הטבילה ושאלות אחרות".

הרב בוצחק משליך את דברי הגמרא על המציאות בעוטף עזה בפרט ובארץ ישראל בכלל: "הגמרא כותבת (ברכות ה.) שעם ישראל קיבל את ארץ ישראל במתנה, אך יחד איתה הוא גם קיבל ייסורים. הבן איש חי מסביר שהייסורים שאנו נאלצים לעבור הם זמני בירור ומבחן שאנחנו גרים בארץ ישראל לא בגלל התענוגות הגדולים שיש בה אלא בגלל אהבתנו הגדולה אל הארץ הקדושה. כל דוור, קופאית או גננת בעוטף עזה הם הכיפת ברזל האנושית השומרת על עם ישראל", הוא מדגיש.

בסוף דבריו שוב פונה הרב בוצחק לחבריו ב" עוטף": "אחיי היקרים, הרימו קומתכם! גם בשעת הפגזות כשצריכים לרוץ למרחבים מוגנים, אין אנו כעכברים המסתתרים במחילות, אלא כגיבורי קודש המוכנים לקפוץ על הרימון למען עם ישראל. אנחנו כאן, ונישאר כאן. חזקו ואימצו!

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
חייל קרבי הוא מי שמטרתו להרוג את האויב
עמוס | 19-08-2014 15:19
לא כל הרוצה ליטול את השם יבוא ויטול.
2
תגובה ל-1
חייל קרבי | 20-08-2014 23:38
האם חייל קרבי זה לא אדם הנמצא בשדה הקרב תחת אש האויב ומסכן את חייו לעם ישראל, וכך הם גם האזרחים האלו?