הרב שלמה אבינר על מבצע צוק איתן: האיפוק של צה"ל - גבורה

הרב שלמה אבינר על מבצע צוק איתן: האיפוק של צה"ל - גבורה

הרב שלמה אבינר כותב לחדשות סרוגים על מבצע צוק איתן: "איפוק אינו חולשה, איפוק הוא מוסריות, איפוק הוא תיכנון מחושב, איפוק הוא גבורה"

author-image
הרב שלמה אבינר: האיפוק של צה"ל - גבורה
  הרב שלמה אבינר (צילום: פלאש 90)

יש אזרחים כואבים ומאשימים את ממשלתנו על כך שהיא נוהגת בעדינות יתר עם אויבנו. אנו מבינים בליבם הכואב, גם אנו כואבים על ההרוגים, על הפצועים, על המוטרדים בחיים, על הנזקים הכספיים. אך, במחילה מכבודם, חייבים להבין שגם במלחמה יש מידרג תגובות, וקל וחומר בפעילות צה"ל של היום, שאינה מלחמה כמובנה המדויק אלא מבצע צבאי.

הצבא שלנו צודק בהימנעו ככל שאפשר מלפגוע באוכלוסיה לא מעורבת. אמרנו כמה שאשפר כי לפעמים אין ברירה, וכידוע אין דנים אפשר מאי אפשר. כמו כן אמרנו לא מעורבת ולא אמרנו צדיקים, אף על פי שיש גם ערבים ישרים והגונים, כלומר 7%. הרי לפני כמה שבועות, הליגה נגד השמצה פירסמה את ממצאיה ביחס לאנטישמיות בעולם. הגרועים ביותר הם ערביי יש"ע עם 93%. אם כן יש 7% הגונים, ובנוסף לכך לא כל אנטישמי הוא רוצח.

לכן בצדק צה"ל עסוק בסיכול ממוקד שהוא גם מוסרי וגם יעיל: מנהיגי חמאס ובתיהם, מפקדות, מחסני אמל"ח, אתרי יצורי רקטות, משגרים מוטמנים, מנהרות טרור ומנהרות הברחה. צה"ל אינו פוגע בתשתיות אזרחיות כגון דרכים וקווי חשמל.

לאיפוק הזה, יש שלוש סיבות: מוסרית, לאומית, תועלתית. הסיבה המוסרית היא כאמור להימנע מפגיעה בנפש שאינה הכרחית. למשל, בתורה כתוב שבעת מצור על עיר יש להשאיר דרכי מילוט פתוחים, ואחד הפירושים הוא טוהר נשק (רדב"ז, הלכות מלכים ו ז). וכן שאול אמר לקיני: "לכו סרו רדו מתוך עמלקי פן אספך עמו" (שמואל א טו, ו), מה שדומה לנוהל צה"ל "הקש בגג", כלומר טלפון לאזרחים להתפנות מבית המיועד להפגזה וכן ירי טיל אזהרה קטן.

סיבה לאומית, כלומר מלחמה או מבצע צבאי חייבים להיות מוסכמים ע"י האומה כולה. הלוואי שבכל עניין היינו כאיש אחד בלב אחד, אך לצערנו אין זה ניתן, ולכן אנו הולכים אחר הרוב. אבל בעניין כה חמור כמבצע צבאי רחב, חיוני הוא שכולם יסכימו, ולא נגיע חלילה למצב שאלו יאשימו את אלו "אתם הרגתם את עם ד'".

.

מבצע צוק איתן: צה"ל מפציץ את עזה (צילום: פלאש 90)

סיבה תועלתית, כלומר התחשבות באמות המידה המקובלות בעולם התרבותי ביחס להתנהגות צבא, מה שנקרא בלטינית Jus In Bello כלומר חוק בתוך מלחמה. אנו זקוקים לעזרה ולתמיכה של אומות העולם. אין בזה שום חולשה ושום השפלה, אלא הכרה מציאותית שאמנם אנו מדינה עצמאית, אבל לא מדינה אוטרקית, כלומר מדינה המספקת הכל לעצמה. אין עתה בעולמנו אף מדינה אוטרקית, אפילו אמריקה. נזכיר לעצמנו למשל שבמלחמת יום הכיפורים תמה התחמושת וארצות הברית הם שסיפקו אותה בגשר אווירי.

לעומת זה החמאס אינו אנושי, אינו מוסרי, הוא ממקם את המפקדות שלו, את משגרי הרקטות, בלב אוכלוסיה אזרחית צפופה, בתי ספר, בתי חולים ומסגדים. כאשר צה"ל מפעיל נוהל "הקש בגג" הם אוספים אזרחים וקוראים להם לעלות לגג כדי להרתיע את צה"ל. הם אינם דואגים לאזרחיהם אלא משתמשים בהם כמגן אנושי. אכן חלאת אדם.

בסיכום: איפוק אינו חולשה, איפוק הוא מוסריות, איפוק הוא תיכנון מחושב, איפוק הוא גבורה.

חזק חזק ונתחזק.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
זה גבורה? שחיילנו מתבשלים תחת השמש יותר משבוע ימים?
רון | 16-07-2014 12:45
והמוטיבציה יורדת. איזה פגיעה חמורה זאת בחיילינו! אינו דומה כלל כשיוצאים מיד לפעולה, או כאשר מתעייפים תחת השמש הקורחת 10 ימים...
2
איפוק אינה מילה מגונה, אך מול ארגון טרור
מישהי | 16-07-2014 14:16
ערבי היא בלי ספק משדרת חולשה ופגם מול הקהיליה הבינלאומית הגיע הזמן להפגין נחישות להלחם על האינטרסים של הקיום שלנו. האיפוק לא הביא לנו עד עכשו שום הישגים.
3
לא מצאנו שדוד המלך התאפק מול אויביו
שפוי | 16-07-2014 14:33
רק מול שאול הוא התאפק כי הוא משיח ה'. את אויבי ישראל הוא פירק לחתיכות.
4
זוכרים אותך מכפר מימון... לא השתנתה!
י. | 16-07-2014 15:34
5
בנושא ה"מוסרי" אמץ לו הרב אבינר את המוסר
זו אני | 16-07-2014 19:07
השמאלני חילוני המזויף? תמהני!!!!!!!!!!!
6
אם רבנים (הקרואים בתורה עיני העדה) חושבים ככה
חיים | 17-07-2014 1:31
מה ואיך אמורים לחשוב עזובי הקיר(פוליטיקאים) ומה בכלל רוצים מהם הרי לכאורה יש להם גושפנקה מאנשי רוח רבנים
7
דברים נפלאים
יהונתן | 17-07-2014 10:38
ברורים, אמיצים ונכונים.