"מעולם לא הייתה בלעדיות לרבנות הראשית בנושא הגיור"
בראיון עם פרופ' בני איש-שלום יו"ר פורום 'צו גיור' הוא אומר כי זו בנושא הגיור עת רצון שאסור להחמיץ: "אם ההלכה לא תתן מענה לתחיית עם ישראל בארצו, היא תהיה בלתי רלוונטית"
לפני מספר שבועות עלה לזירה התקשורתית פורום חדש של קואליציית ארגונים בשם 'צו גיור' בו חברים ארגונים רבים מהציונות הדתית: בית מורשה, אור תורה סטון, תנועת האישה הדתית-לאומית אמונה, רבני בית הלל, עתים, נאמני תורה ועבודה, מכון הארי טריגובוף, המכון הישראלי לדמוקרטיה, עם-שלם, תנועת הקיבוץ הדתי והמכון לאסטרטגיה ציונית.
בשיחה עם יו"ר הפורום, ומייסד בית מורשה, פרופ' בני איש שלום, הוא מתייחס לאתגרים ולצורך בקואליציית ארגונים כזו, דווקא בעת הנוכחית.
הקמתם את צו גיור לפני חודשיים, מה היעוד שלו?
הקמנו את הפורום בהתארגנות של חברי הקואליציה, שורה שלה של ארגונים מהציונות הדתית שחברו יחד כדי לקדם את נושא הגיור בישראל בתקופה הקריטית הזו, שיש מצד אחד שעת כושר ושעת רצון ומצד שני הצורך גדול ומועצם ומצד שלישי, ישנן סכנות גדולות שנחמיץ את השעה, ולכן היוזמה הזו יצאה לדרך.
רשימת הארגונים שחברים בו, הייתי אומר שהם שייכים לחלק הליברלי יותר של הציונות הדתית.
אני לא יודע איך מסווגים ארגונים לפי מתון או לא מתון, אבל בוודאי יש שיתוף פעולה עם מנעד רחב מאוד של גופים שבאופן רשמי לא נמצאים בפורום, אבל משתפים איתנו פעולה בקידום המטרות המשותפות ואני יכול לדבר בצורה מפורשת על ארגון רבני צהר ואחרים, שהם לא בתוך הפורום ולא בקואליציה אבל אנחנו משתפים פעולה איתם, ונעשה שימוש בקהילות ובשירות של הקהילות ובגרעינים התורניים, נשות אמונה, חברות בפורום והקיבוץ הדתי. יש בוודאי גוון מתון בקרב חברי הפורום, מבחינת הארגונים, אבל שיתוף הפעולה בנושא הגיור, הוא רחב גם אם לא חברים בפורום עצמו בצורה רשמית.
וכשאנחנו מדברים על אתגרים של גיור, אשאל אולי שאלה הכי קיצונית, יש דעה בהלכה שבימות המשיח לא מקבלים גרים, אולי אנחנו בתקופה הזו, למה אנחנו צריכים לגייר את כל העולים החדשים האלה?
שאלת מבחינת ההלכה, אז יש דעה כזו, אך לעומתה יש דעות רבות בהלכה, שצריך לגייר, ומצווה לגייר וחביבה ארץ ישראל שמכשרת גרים, וגיור היא מצווה שאין משהין אותה וב'זרע ישראל' לא זו בלבד שלא מערימים קשיים כמו בגרים אחרים, אלא צריך לעשות מאמץ כדי לגייר אותם ולפי חלק מהפוסקים, אפילו כשידוע שלא יקיימו את כל המצוות וכן הלאה. כשעוסקים בהלכה, וזה לא הפורום, יש דעות בגדולי הפוסקים והדעה המרכזית של מסורת הפסיקה תומכת בעידוד הגיור.
ומעבר למישור ההלכתי, מדובר בציבור גדול מאוד של עולים שעלו מכח 'חוק השבות' מדובר ב'זרע ישראל' – בנים, ילדים, נכדים של יהודים, בני זוג של יהודים שעלו לארץ מכח חוק השבות, למעלה מ-300,000 איש, של בני משפחה מדרגה ראשונה של 700,000 יהודים, ובתוכם יש כמאה אלף ילדים, שנולדו בישראל – צברים – בנים להורים שאינם יהודים.
והילדים האלה גדלים פה, אין להם זהות אחרת, הם יודעים עברית, לומדים במערכת החינוך הישראלית, משרתים בצה"ל, חלקם אפילו אינו יודע רוסית, הזהות שלהם היא זהות ישראלית ואם אנחנו לא נגייר את אלה שרוצים להצטרף לעם היהודי – רואים עצמם שייכים לעם היהודי, נמצאים בקרבה משפחתית מדרגה ראשונה של יהודים, אנחנו במו ידינו, מתוך ההחמרה הלא ראויה בגיור, אנחנו נביא להקלה גדולה ולפריצת גדר בתחום של נישואי תערובת שיהיו בהיקף גדול לראשונה במדינת ישראל.
לא נוכל לבוא אחר כך ליהודים בתפוצות ולהגיד להם 'אם אתם רוצים להבטיח את עתיד היהודי של ילדיכם – עלו לארץ' מפני שפה תהיה התבוללות לא פחות משם.
וחשוב לזכור עוד נקודה אחת. אלה אחים ואחיות שלנו, המצב שבו הם נמצאים נובע לא מתוך בחירה, אלא מתוך חיים של שלושה דורות בשלטון קומוניסטי שמנע כל חיים יהודיים. אנחנו הבאנו אותם לארץ ואנחנו אחראיים להם. אנחנו לא יכולים להביא אותם לכאן שיהיו חלק מאיתנו, שיילחמו עבורינו, ימותו חס ושלום במערכות ישראל, אבל אנחנו לא רואים בהם מספיק טובים כדי להצטרף אלינו במלוא מובן המילה כיהודים מלאים. ההלכה מאפשרת את זה, המציאות דורשת את זה, המוסר דורש את זה, גם רגש האחווה כלפי האחים והאחיות שלנו דורש את זה.
ואני אגיד לך עוד מילה אחת בהקשר הזה, העניין לא חל רק על יהודי ברית המועצות שעלו לארץ, על פי הפרופיל הדמוגרפי של העם היהודי בכל מקום בעולם, בארה"ב, בדרום אמריקה, באירופה הוא של למעלה מ50% נישואי תערובת. ואם מדינת ישראל היא העם היהודי, ואנחנו מתפללים לגלי עלייה גדולים, גם מארצות הרווחה, אנחנו צריכים להיות מוכנים לכך שיבואו לכאן משפחות מעורבות. אם ההלכה לא תתן מענה לתחיית עם ישראל בארצו, היא תהיה בלתי רלוונטית, בתהליך התחייה ושל מדינת ישראל כמדינה יהודית. וזו תהיה טרגדיה בראש ובראשונה של עולם התורה וההלכה, אבל של כולנו כעם יהודי. ומי שאחראי לזה הוא עולם התורה – נושאי התורה, הרבנים ומורי הדרך, ולכן זו העת לפעול אי אפשר עוד להטיל את האחריות על אחרים.
לרבנות אין בלעדיות בנושא הגיור
ובמישור הפרקטי, האם אתם פועלים כדי לשכנע את הרבנות הראשית לישראל שהיא האחראית על הגיור, או במישור הפוליטי כדי לשנות את חוקי הגיור?
אנחנו פועלים אך ורק במסגרת ההלכה, ואנחנו רוצים גיור הלכתי במלוא מובן המילה, אבל גיור הלכתי אין פירוש הדבר שהרבנות הראשית תהיה אחראית לו. הרבנות הראשית בתקופה של הרב גורן, והרב עובדיה יוסף קיבלה החלטה שהגיור ייעשה על ידי רבני ערים. מאוחר יותר כשהרב שפירא כרב ראשי נדרש לנושא הזה, על ידי שר החינוך דאז זבולון המר, שרצה לקיים מערכת גיור במערכת החינוך, הרב שפירא אמר שהנושא הזה באחריות המקומיים – רבני הערים ולא ברבנות הראשית.
מעולם לא הייתה בלעדיות לרבנות הראשית בנושא הגיור, זה עניין של השנים האחרונות, החל מהתקופה של הרב לאו והרב בקשי-דורון כשהוקם מערך הגיור או מנהל הגיור במסגרת עמותה עצמאית ואחר כך זה חזר להנהלת בתי הדין הרבניים ולמשרד ראש הממשלה, אבל המצב שבו רק הרבנות הראשית והיא בלבד, הוא חדש יחסית ולא היה כך בעבר ועל כן אין לזהות גיור הלכתי, עם גיור באחריות הרבנות הראשית.
רבני ערים שהם כולם רבנים אורתודוכסיים שהם אחראים על כשרות ועל נישואים ואחראים על מועצות דתיות, פועלים על פי ההלכה בכל התחומים ורק בתחום הגיור לא סומכים עליהם?! זה נראה מופרך ולא היה כך בעבר, ואנחנו רוצים כדי להנגיש את הגיור, ליותר אנשים כדי לאפשר לרבנים גדולים וחשובים בעלי חוש אחריות לאומית, כמו הרב דוד סתיו – הרב של שהם, כמו הרב שלמה ריסקין הרב של אפרת, כמו הרב נחום רבינוביץ' ראש ישיבת מעלה אדומים וכמו הרב שמואל דוד רבה של עפולה וכמו רבים כמוהם ורבני ישובים שהם כולם אינם חשודים ברפורמיות, יוכלו לקיים בתי דין כדי לתת מענה לאומי לאתגר הרחב הזה. המערכת הנוכחית כפי שהיא היום במערך הגיור באחריות הרבנות הראשית, איננה עונה על הצורך הזה.
הנתונים מלמדים כי למרות פוטנציאל הגיור במדינת ישראל, מגיעים רק 5,000 גרים בשנה מתוך ה-300,000. הטענה של הדיינים היא שמערך הגיור בסדר – רק שהגרים לא באים.
ואני טוען שאנשים לא באים במספרים הגדולים למערכת הגיור בגלל מדיניות הגיור הקיימת והנוהגת היום, שמרחיקה רבים מהם. יש לנו מחקר שאנחנו נוציא אותו בקרוב לאור, מחקר מקיף ביותר שמראה עד כמה רחבה השאיפה של עולים להתגייר אם התנאים היו מתאימים.
לכן מספר המתגיירים הוא מספר דינאמי, 'כמים הפנים לפנים', אם אנחנו נראה להם פנים שוחקות ונחבק אותם ונכיל אותם ונקרא להם ונאפשר להם מבחינת התנאים והגישה והמדיניות לעמוד בסף של הגיור – חבר מביא חבר – אתה תראה איזה התנפלות תהיה על הדבר הזה. כי סך הכל, טבעי הוא שאנשים שעלו לארץ רוצים להיות כמו כולם וממילא הם נטמעים בתוך הרוב היהודי, עם גיור או בלי גיור, ולנו כאנשי הלכה חשוב שזה יהיה בדרך הלכתית. אם אנחנו לא נתן את המענה ההלכתי, יימצא הפתרון הלא הלכתי ומזה אנחנו חוששים.
גם הנשיא החדש צריך להשמיע קול
איפה אתם עומדים ביחס לחוק הגיור של שטרן לעומת חוק הגיור שמקדמים בבית היהודי?
אנחנו תומכים בחוק גיור שיתן מענה לאתגר, אם נצליח להגיע להסכמה בין שני הצדדים, בוודאי שאנחנו נהיה מרוצים. אין לנו העדפה פוליטית, אבל לפי שעה החוק היחיד שעומד על הפרק והוא מוכן לפשרה כזו או אחרת הוא החוק שיזמו שטרן ולוין, בתיאום עם הרב אלי בן דהן מהבית היהודי שהגיע להסכמה עם אלעזר שטרן והגיע איתו להסכמות, אלא שבינתיים נעשו כל מיני שינויים משני הצדדים. באופן בסיסי, אני מאמין שהן הבית היהודי והן המפלגות הציוניות האחרות שמיוצגות, אם על ידי שטרן ואם על ידי לוין, כולם תומכים בחוק שיקדם את הגיור. ולכן אני מקווה ומאמין ואפילו אופטימי שהחוק הזה יעבור בשיתוף פעולה מלא כולל הבית היהודי שיתמכו בו.
ואחרי שהסברתם את המטרות, איך אתם מתכוונים לפעול בשטח?
אנחנו פועלים בכל המישורים, בקשר עם גורמי חקיקה, בדיאלוג עם רבנים – רבני ערים וישובים וראשי ישיבות, אנחנו קוראים לכל מי שיכול להשפיע לקידום הנושא העקרוני הזה, לזהותה של מדינת ישראל, לבוא ולהשמיע קול בנושא הזה. עכשיו עומדת על הפרק בחירת נשיא למדינת ישראל, אנחנו מאמינים כי גם נשיא המדינה צריך להשמיע קול שיכיל ויחבר למדינת ישראל ולעם היהודי, את רבבות העולים שהגיעו לכאן ושעדיין לא הושלם תהליך קליטתם בתוך העם היהודי.
אלה הדברים שאנחנו עושים, חלקם מוצא מקום גם בתקשורת, אנחנו מסייעים לכל מי שמעוניין לקדם את הנושא הזה, בצורה לוגיסטית, או במחקר של פרסומים הלכתיים ואנחנו מרכזים את כל הפעילות של הארגונים השותפים לחזון הזה.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו