הרב אמסלם: תפסיקו לזלזל בפסיקות של הרבנים הספרדים
בעקבות הכתבה בסרוגים על הסתייגות הרב ליאור מהספר 'זרע ישראל', הגיב הרב חיים אמסלם: "חבל מאוד שהרבנים בימינו מאמצים את הפסיקה הליטאית המחמירה והקיצונית"
"הרבנים בדורנו חייבים להפסיק להתעלם ולזלזל בפסיקותיהם של ענקי התורה הספרדים!", כך מגיב בצהריים (ה') ח"כ לשעבר הרב חיים אמסלם, על הכתבה בסרוגים בה הובא מכתבו של הרב דב ליאור, המסתייג ממסקנות הספר 'זרע ישראל' העוסק בגיור העולים שאינם יהודים.
"הסכמה לספר אינה הסכמה לכל הפסקים שבו אלא שבח על גודל העמל וההשקעה בחיבור הספר, והוא באמת חשוב למי שרוצה להקיף את הנושא וללמוד אותו בכללו ומקובל שנותנים הסכמה גם אם אין עוברים על כל פסיק ונקודה בספר.", כתב הרב ליאור במכתב אותו פרסמנו, "לכן הסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו וכיון שיש סכנה שיסתמכו למעשה לפסק גם בעניין התנאי שהגר צריך לקבל עליו עול מצוות בשלמות, נראה שהעיקר הוא שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. כן פסקו כבר גדולי הדור הקודם." כותב הרב ליאור.
בהמשך הביא הרב ציטטות משו"ת 'אגרות משה' ומשו"ת 'שרידי אש' לפיהם מי שאינו מתכוון לשמור תורה ומצוות בזמן התגיירותו, גיוריו בטלים. "הפוסקים הנ"ל הם מגדולי הדור שעבר וכך אנו צריכים לנהוג. אין שום טעם להכניס לכלל ישראל אנשים שאנו יודעים מראש שלא יקיימו תורה ומצוות."
הספרדים אינם נחשבים?
בעקבות הדברים פרסם הרב חיים אמסלם, מכתב ארוך המלין על הזלזול וההתעלמות מפסקיהם של הרבנים הספרדים מהדורות הקודמים.
"מסקנתי היא כי מתגייר שהוא בעל אמונה בה' ובמעמד הגיור מקבל על עצמו להיות שומר מסורת, ניתן לגיירו, ואם הוא צאצא יהודים מ"זרעי שראל" זו מצוה גדולה!", כותב הרב אמסלם ומביא סימוכין לדבריו: "כך היא דעת ומסקנת גדולי הפוסקים ובמיוחד רבותינו הספרדים, שהיו בעלי אומץ ושפסיקתם הייתה מקלה ומתונה, כיוון שראו את טובת כלל ישראל ומניעת ההתבוללות, ולא ראו רק את טובת מגזרם ואנשי שלומם."
בין הרבנים הספרדים אותם מונה הרב אמסלם נמצאים: רבה של חיפה הרב יוסף משאש שעלה ממרוקו, הרב שלום אביחצירא מאלגי'ריה הרב רפאל אהרן בן שמעון ממצרים, הרב משה כהן מג'רבה שעלה לטבריה, הראשון לציון הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל, רבה של תל אביב הרב חיים דוד הלוי, רבה של ביירות הרב שבתי בוחבוט והרב הראשי לטורקיה הרב רפאל חיים סבן.
בנוסף מביא הרב אמסלם כי גם הרב עובדיה יוסף בעצמו נהג כך "לפני הקמת ש"ס וכניסתו לפוליטיקה יש פרוטוקולים ותעודות גיור ממנו לחילוניים גמורים מקיבוצי השומר הצעיר!".
הרב אמסלם ממשיך את ההתקפה שלו נגד הפסיקה האשכנזית': "אולי בעיניי רבני הדור הזה גאוני הספרדים אינם נחשבים. אך בעינינו… פוסקים אלו הנם סמכות עליונה ומחייבת. דעת רבותינו הספרדים אינה "דעת יחיד" או דעה הדחויה מההלכה חלילה, כפי שיש הסבורים כך. דעתם היא הזרם המרכזי במסורת הפסיקה ונחלת רוב הפוסקים היושבים על מידין, כפי שהארכתי בספרי "זרע ישראל".
בסוף דבריו כותב הרב אמסלם כי הוא מאוכזב מכך שהרבנים בימינו "מאמצים את הפסיקה הליטאית-חרדית/חרד"לית המחמירה והקיצונית, במקום לאזור אומץ ולאמץ את פסיקתם המקלה, המתונה והמקרבת של גדולי הפוסקים הספרדים. האם גם בעניין הזה הבוז לספרדים ולגדוליהם יכריע? האם לא מבינים כבר כי המחמיר בגיור מקל בהתבוללות?"
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו