הרב ליאור: אין גיור בלא קבלת מצוות

הרב דוב ליאור דורש כי בצד ההסכמה שנתן לספר 'זרע ישראל', ייכתב כי הוא מסתייג מהמסקנה ההלכתית של הרב אמסלם לפיה ניתן לגייר מי שיאמין וישמור על המסורת אך לא ידקדק במצוות

הרב ליאור: אין גיור בלא קבלת מצוות
  הרב ליאור והרב אמסלם (פלאש90)

רבה של קרית ארבע, הרב דוב ליאור מבהיר כי אינו מסכים למסקנה ההלכתית הנובעת מהספר 'זרע ישראל' של הרב חיים אמסלם.

בספר העוסק במעמדם של עולים חדשים, שאביהם יהודי ואמם גויה, ולכן נחשבים על פי ההלכה כגויים. הרב אמסלם מציע להקל בגיורם של אותם 'זרע ישראל' ומביא פוסקים המתירים בדיעבד את הגיור, למרות שהגרים אינם שומרים תורה ומצוות. הספר קיבל את הסכמתו של הרב ליאור, אולם במכתב ששיגר לרב אמסלם, הוא דורש לצרף את הבהרתו על ההסכמה.

"הסכמה לספר אינה הסכמה לכל הפסקים שבו אלא שבח על גודל העמל וההשקעה בחיבור הספר, והוא באמת חשוב למי שרוצה להקיף את הנושא וללמוד אותו בכללו ומקובל שנותנים הסכמה גם אם אין עוברים על כל פסיק ונקודה בספר. לכן הסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו וכיון שיש סכנה שיסתמכו למעשה לפסק גם בעניין התנאי שהגר צריך לקבל עליו עול מצוות בשלמות, נראה שהעיקר הוא שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. כן פסקו כבר גדולי הדור הקודם." כותב הרב ליאור.

וכאן מביא הרב ציטטות משו"ת 'אגרות משה' ומשו"ת 'שריד אש' לפיהם מי שאינו מתכוון לשמור תורה ומצוות בזמן התגיירותו, גיוריו בטלים. "הפוסקים הנ"ל הם מגדולי הדור שעבר וכך אנו צריכים לנהוג. אין שום טעם להכניס לכלל ישראל אנשים שאנו יודעים מראש שלא יקיימו תורה ומצוות."

מכתב לרב אמסלם יא סיון תשעא-page-001

"לכן כדי למנוע הטעייה זו אני מבקש שבכל ספר שיודפס מהיום, לצרף בצמוד להסכמתי את תוספת הבהרה זו כדי שלא יצא מכשול ח"ו" מסיים הרב ליאור את פנייתו, שהופצה מחדש ערב חג השבועות בו עסקו כלי התקשורת בסוגית הגרים, במקביל לדיון הציבורי סביב חוקי הגיור של ח"כ אלעזר שטרן הנמצא בשלבי חקיקה אחרונים.

בתגובה לדברים אומר הרב חיים אמסלם לסרוגים: "אני מאוד מכבד את הרב ליאור, אך דבריו אינם משנים ומזיזים כהוא זה את פסיקתם הנצחית של רבנינו וגאונינו כמו הרב עוזיאל הרב יוסף משאש הרב משה הכהן הרב חיים דוד הלוי ועוד עשרות גדולים."

"בקונטרס 'טחו עינים מראות' הראיתי שכדעתי כך הייתה מסורת הפסיקה בפועל, מי שחושב אחרת רשאי וכבודו במקומו מונח אך פסיקת הפוסקים המתונים רק היא ביכולתה לפתור את הבעיה הלאומית והיהודית של דורנו".

להגיב על משתמש אנונימי (לא מזוהה) לבטל

הוספת תגובה - סרוגים
הדפסה

שם

נושא

תוכן

12 תגובות
הצג את כל התגובות