הרב ליאור: אין גיור בלא קבלת מצוות

הרב דוב ליאור דורש כי בצד ההסכמה שנתן לספר 'זרע ישראל', ייכתב כי הוא מסתייג מהמסקנה ההלכתית של הרב אמסלם לפיה ניתן לגייר מי שיאמין וישמור על המסורת אך לא ידקדק במצוות

הרב ליאור: אין גיור בלא קבלת מצוות
  הרב ליאור והרב אמסלם (פלאש90)

רבה של קרית ארבע, הרב דוב ליאור מבהיר כי אינו מסכים למסקנה ההלכתית הנובעת מהספר 'זרע ישראל' של סרוגים: אפשר לעצור את התופעה" href="http://www.srugim.co.il/75237-%d7%94%d7%a8%d7%91-%d7%90%d7%9e%d7%a1%d7%9c%d7%9d-%d7%91%d7%a2%d7%a7%d7%91%d7%95%d7%aa-%d7%97%d7%a9%d7%99%d7%a4%d7%aa-%d7%a1%d7%a8%d7%95%d7%92%d7%99%d7%9d-%d7%90%d7%a4%d7%a9%d7%a8-%d7%9c%d7%a2%d7%a6">הרב חיים אמסלם.

בספר העוסק במעמדם של עולים חדשים, שאביהם יהודי ואמם גויה, ולכן נחשבים על פי ההלכה כגויים. הרב אמסלם מציע להקל בגיורם של אותם 'זרע ישראל' ומביא פוסקים המתירים בדיעבד את הגיור, למרות שהגרים אינם שומרים תורה ומצוות. הספר קיבל את הסכמתו של הרב ליאור, אולם במכתב ששיגר לרב אמסלם, הוא דורש לצרף את הבהרתו על ההסכמה.

"הסכמה לספר אינה הסכמה לכל הפסקים שבו אלא שבח על גודל העמל וההשקעה בחיבור הספר, והוא באמת חשוב למי שרוצה להקיף את הנושא וללמוד אותו בכללו ומקובל שנותנים הסכמה גם אם אין עוברים על כל פסיק ונקודה בספר. לכן הסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו וכיון שיש סכנה שיסתמכו למעשה לפסק גם בעניין התנאי שהגר צריך לקבל עליו עול מצוות בשלמות, נראה שהעיקר הוא שקבלת מצוות מעכבת בדיעבד. כן פסקו כבר גדולי הדור הקודם." כותב הרב ליאור.

וכאן מביא הרב ציטטות משו"ת 'אגרות משה' ומשו"ת 'שריד אש' לפיהם מי שאינו מתכוון לשמור תורה ומצוות בזמן התגיירותו, גיוריו בטלים. "הפוסקים הנ"ל הם מגדולי הדור שעבר וכך אנו צריכים לנהוג. אין שום טעם להכניס לכלל ישראל אנשים שאנו יודעים מראש שלא יקיימו תורה ומצוות."

מכתב לרב אמסלם יא סיון תשעא-page-001

"לכן כדי למנוע הטעייה זו אני מבקש שבכל ספר שיודפס מהיום, לצרף בצמוד להסכמתי את תוספת הבהרה זו כדי שלא יצא מכשול ח"ו" מסיים הרב ליאור את פנייתו, שהופצה מחדש ערב חג השבועות בו עסקו כלי התקשורת בסוגית הגרים, במקביל לדיון הציבורי סביב חוקי הגיור של ח"כ אלעזר שטרן הנמצא בשלבי חקיקה אחרונים.

בתגובה לדברים אומר הרב חיים אמסלם לסרוגים: "אני מאוד מכבד את הרב ליאור, אך דבריו אינם משנים ומזיזים כהוא זה את פסיקתם הנצחית של רבנינו וגאונינו כמו הרב עוזיאל הרב יוסף משאש הרב משה הכהן הרב חיים דוד הלוי ועוד עשרות גדולים."

"בקונטרס 'טחו עינים מראות' הראיתי שכדעתי כך הייתה מסורת הפסיקה בפועל, מי שחושב אחרת רשאי וכבודו במקומו מונח אך פסיקת הפוסקים המתונים רק היא ביכולתה לפתור את הבעיה הלאומית והיהודית של דורנו".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
12 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
מנסיוני, מקפיד על כל פרט, אך כשמשוכנע שהכונה לגיור
יואב | 05-06-2014 12:02
אמיתי עושה זאת בזריזות!
2
וראיתי את המסקנות ... ונראה לענ״ד שהן צודקות
הסכמת הרב ליאור לזרע ישראל | 05-06-2014 13:23
ועוד מתוך ההסכמה: "חשוב לענ״ד שיודגש ויובלט שאין מדובר בקולות המתחדשות לזמן, אלא - אלה הםהיסודות ההלבתיים המבוססים על יסודות ההלבה מדורי דורות לפי דברי גדולי הפוסקים, זה חשוב קודם בל בלפי פנים שלא יאמרו שיש באן רבנים שמקלים סתם, ובן בלפי חוץ שלא יאמרו שההלבה היא מתגמשת לפי רוח הזמן ר״ל"ומצד שני: "לענ״ד נושא שבזה טעון אישור הרבנות הראשית לישראל בתמיבת רבני ישראל, אחרת זה עלול להביא מחלוקות גדולות ובמקום לתקן זה עלול חלילה להביא קרע בעם ישראל."לאור ציטוטים אלה קשה מאוד לקבל את הטענה המושמעת כעת ש"הסכמה לספר אינה הסכמה לכל הפסקים שבו אלא שבח על גודל העמל וההשקעה בחיבור הספר, והוא באמת חשוב למי שרוצה להקיף את הנושא וללמוד אותו בכללו ומקובל שנותנים הסכמה גם אם אין עוברים על כל פסיק ונקודה בספר. לכן הסכמתי היא כללית, אך אין בה הסכמה לכל המסקנות הנובעות למעשה ממנו"
3
אמסלם ליצן צמרת.
ישראלי. | 05-06-2014 13:34
4
גיור שאיננו כהלכה מסכן את המזה"ת בהשמדה
יהודי א-טומי | 05-06-2014 13:56
בגלל גיור שאיננו לפי ההלכה יתערבבו בצבור החלוני אנשים רבים שאינם יהודים לפי ההלכה, ולא יהיה שום הכר בינם לבין החלוניים בני היהודיות, ואף יתוספו עליהם צאצאי התערובת, ואז כל אחד ואחד מבניו של הצבור העברי הלא-אורתודוקסי יצא מהסטטוס הנוכחי של "בחזקת יהודי לפי ההלכה" אל סטטוס של "ספק נכרי לפי ההלכה". אפילו גיור בבי"ד אורתודוקסי, אם אינו מוקפד, עלול לגרום לכך, כפי שאמר הרב הראשי של בריטניה על "גיורי בזק שעוברים תיירים בבתי-דין אולטרא-אורתודוכסיים בישראל, למרות שאינם שומרים לא שבת, לא טהרת המשפחה ולא מצוות אחרות. 'בית-הדין שלנו בלונדון' הבהיר הרב 'אינו מכיר בתוקפם של הגיורים הללו, למרות שבתי-הדין המגיירים התיימרו לבצעם לפי סטנדרטים אורתודוכסיים נוקשים' " (- פרופ' אשר מעוז במאמרו ב yet 15.12.10) . השנוי במעמדם של הלא-אורתודוקסים הרה אסון: היהודים הדתיים ושומרי המסורת, בגלל התגברות פחדם מנשואי תערובת של בניהם עם עברים-ספק-נכרים, ינקטו אמצעים להתבדלות (כבר עכשיו רבנים קוראים ליסד מרשם אוכלוסין פרטי), אמצעים שיהיו חמורים הרבה יותר מאלה שהם נוקטים היום כדי להתרחק מהצבור הלא-אורתודוקסי, וכתוצאה- הנכור והעוינות בין שני העמים העבריים יגברו וילכו עד להפרדה חברתית מוחלטת. מדובר במעגל שוטה. מרטין לותר קינג הזהיר: "אנשים בדרך כלל שונאים אחד את השני ... מפני שהם מופרדים". הפרדה חברתית מוחלטת ללא הפרדה גיאוגרפית וללא הפרדה של מוסדות השלטון כרוכה בהרבה נקודות חכוך-פצוץ בין פצלי האוכלוסייה העוינים זה לזה (גגלו:"מודל מתמטי, שמנבא את הסיכוי לאלימות על רקע אתני ודתי לפי פריסה מרחבית של האוכלוסייה") לכן צריך להקדים לשאול: האם גרות כזאת, שתחילתה ערבוב עם אנשים מחוץ לעם וסופה פלוג פנימי, לא תתגלגל במשך הזמן למלחמת אזרחים בין שני העמים העבריים העוינים שהיא תיצור? (מצבנו נפיץ גם כיום: על הערכת קהילת המודיעין של ארה"ב על אפשרות של "עימות פנימי" בין "שמרנים ומתנחלים" לבין "ליברלים" בישראל שיתרחש עוד לפני שנת 2030 ר' ידיעה מאת אמיר אורן ב"הארץ" 11.12.12 ). האם מלחמת אזרחים בפועל או אפילו רק מיתון כלכלי מתמשך עד אין סוף שיתחיל כבר בשלב שבו יתעורר חששם של המשקיעים מפני אפשרות להדרדרות למלחמת אזרחים, לא יחלישו את מדינת ישראל עד כדי פתוי הערבים להנחית עליה מכת חסול וכך יביאו ל"ברירת שמשון"? האם "הקהיליה הבינלאומית" לא תקדם את פני הרעה הצפויה בכך שתעקר את כוח המגן הלא-קונוונציונלי של מדינת ישראל המפוצלת שאין לסמוך עוד על יציבותה הפוליטית? האם עוד ימצאו ערבים שירצו בשלום או בפשרה עם מדינת ישראל אחרי שיווכחו שהיא כבר נכנסה למסלול של החלשות מתמדת?
5
ל-3 ה"ליצן" שלך קיבל הסכמה לספרו מהרב ליאור....
| 05-06-2014 14:37
גם אם כעת (לעומת מה שנאמר במפורש בהסכמה המודפסת בספר) הרב ליאור חולק על מסקנותיו של הרב אמסלם, הרי שלא ניתן לשלול ולזלזל בו לחלוטין. אפילו עכשיו הרב ליאור אומר שדעתו של הרב אמסלם הינה לגיטימית וראויה להילמד אלא שאין הלכה כמותו
6
מי שומע לליאור?
יוסי | 05-06-2014 15:44
שימו לב- מפעם לפעם יש לו משהו לומר- קולו נשמע ואף אחד לא שומע לו הלכה למעשה. אז שימשיך כך.
7
אני לא מבין למה לגייר מי שלא רוצה לקיים מצוות ולהיכנס ל
ישראלי ≠ יהודי | 05-06-2014 16:07
לעם היהודי ?בשביל מה הוא מתגייר ? כדי לקבל אזרחות ישראלית, ולהיות חלק מהעם הישראלי ! אז מה הבעייה, שיתנו לו אזרחות ישראלית, וזהו ! אבל למה להתגייר ?יש כאן שני עמים, העם היהודי, כדי להיכנס צריך לקבל עול מצוות, מי שרוצה, יכנס, ומי שלא רוצה שלא יכנס.כדי להיכנס אל העם הישראלי, אין צורך בקבלת מצוות. אלא דברים אחרים. למשל, לשרת בצה"ל, כמו שאמר שר הרווחה, מי שמשרת בצה"ל הוא אח שלי, ומי שלא לא. בקיצור, כדי להיכנס לעם הישראלי יש צורך בקבלץ עול צה"ל וזהו.ההקשר המוטעה בין העם היהודי לעם הישראלי גורר אחריו בלבול שאינו צריך.
8
ל-6 הרבה אנשים שומעים לרב דב ליאור, אני מקווה שלך דווק
123 | 05-06-2014 16:26
דווקא אנשים לא שומעים, רשע!
9
ושוב פוסק אשכנזי פחדן.
יוסי מור | 05-06-2014 18:01
חוזר בו מדברים שהסכים להם כדי לרקוד "מה יפית" בעיני הפריץ החרדי שלא יספור אותו.
10
במחילה מכבוד הרב ליאור שיעזוב אותנו. על זה כבר כתבו
| 06-06-2014 7:24
"...שכח לסגור הדלת".
11
אמסלם לא דייק בציטוטיו
אמיר | 06-06-2014 14:10
ראו ספרו של הרב מרדכי אלתר שביטל לחלוטין את דברי אמסלם, והוכיח שהוא מגמתי ולא הלכתי נטו.
12
ל-11 מי זה בדיוק הרב מרדכי אלתר?
| 06-06-2014 18:21
ולמה דעתו יותר נחשבת מדעתו של הרב אמסלם? מדוע הוא לא מגמתי?