רבנים: "אסור להעדיף חולים מחו"ל על-פני חולים מישראל" - סרוגים

רבנים: "אסור להעדיף חולים מחו"ל על-פני חולים מישראל"

ניר עמדה תקיף שהוציא "פורום חותם" קובע כי אין לעודד תיירות מרפא או להעניק עדיפות בטיפול רפואי לתושבי חוץ המאושפזים בבית חולים ממשלתי, בשל ההכנסות הגבוהות. "הדבר פוגע במישרין בחולים מאושפזים, תושבי המדינה הזקוקים לטיפול"

רבנים: "אסור להעדיף חולים מחו"ל על-פני חולים מישראל"
  רופאים (צילום אילוסטרציה, למצולמים אין קשר לנאמר: פלאש 90)

בשנים האחרונות פורחת בארץ "תיירות המרפא" של תושבי חוץ המגיעים לישראל לשם קבלת טיפול רפואי, ומשלמים סכומי כסף גבוהים במיוחד עבור שירותי הרפואה שאותם הם מקבלים בבתי חולים הממשלתיים.

בעקבות פניית "פורום חותם" למשרד הבריאות, התקיים השבוע דיון בנושא בוועדה לענייני ביקורת המדינה בכנסת

בנייר עמדה תקיף שהוציא בנושא פורום "חותם" בשיתוף עם ראש מכון כת"ר הרב שלמה אישון, אומרים כי מתן העדיפות לטיפול בתושבי החוץ בשל ההכנסות הגבוהות הנובעות מכך, מגיעה על חשבון תושבי המדינה המאושפזים במחלקות השונות וקובעים כי התנהלות זו אסורה ומנוגדת להלכה.

"על פי ההלכה", מציינים ב"חותם", "קודמת הדאגה לחייהם ולצרכיהם של בני אותה העיר, על פני הדאגה לחייהם של בני עיר אחרת,  ולפיכך אין להעניק עדיפות בטיפול רפואי לתושבי חוץ על חשבון תושבי מדינת ישראל". עוד מסבירים בחותם כי: "הדבר נובע גם מכוח חוק ביטוח בריאות ממלכתי הקובע כי כל תושב זכאי לשירותי בריאות. על פי החוק, זכותו של תושב לקבל שירותי בריאות קודמת לזכותו של מי שאינו תושב, ועל כן ברור שעל פי החוק אין לטפל במי שאינו תושב על חשבון מי שהוא תושב".

בחותם מדגישים כי במצבים בהם הטיפול בתיירות המרפא לא יפגע בסטנדרט הטיפול בחולים תושבי מדינת ישראל, מותר לתת לתיירי המרפא שירותי רפואה ברמה גבוהה מהסטנדרט – אם הדבר יביא להגדלת הכנסות בתי החולים באופן שבסופו של דבר ישתכרו ממנו כלל החולים, והרי זה בבחינת זה נהנה וזה לא חסר אך זאת בתנאי שהצוותים הרפואיים במחלקות האשפוז בבתי החולים הציבוריים לא יקבלו תשלום גבוה יותר עבור הטיפול בתיירות המרפא. "כאשר איש צוות מקבל תשלום נוסף עבור חולה המאושפז במחלקתו, קרוב לוודאי שיתן עדיפות לטיפול בו – אף אם מבחינה רפואית יש להעדיף חולים אחרים".

עוד אומרים בחותם, שמצב זה בו מקבל איש הצוות הרפואי תשלום נוסף עבור חולה המאושפז במחלקתו דומה לקבלת שוחד שאסורה, אף כאשר נותן השוחד עושה זאת על מנת שהדיין ידון דין אמת. "זאת משום ש"השוחד יעוור עיני צדיקים", ועלול להשפיע בתת מודע על החלטות הדיין ולהטות את הכף לטובת נותן התשלום – אף אם כוונתו של הדיין היא לשם שמים".

הדברים הועברו לשרת הבריאות, יעל גרמן לפני הגשת ההמלצות ובמקביל דרשה הוועדה מהשרה לתת מענה לשיקום מערכת הבריאות הציבורית.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו