"החשש שלי הוא מהשטחת השואה ומהבורות הגדולה בנושא" - סרוגים

"החשש שלי הוא מהשטחת השואה ומהבורות הגדולה בנושא"

ד"ר מיכל שאול שהקימה את מרכז עמיטל ללימודי השואה לא חוששת מהכחשת השואה, אלא מכך שאנשי הדור השלישי פשוט לא יכירו את העובדות. בסוגיית לימוד השואה בגנים היא תומכת: " הילדים נחשפים לנושא ממילא"

author-image
"החשש שלי הוא מהשטחת השואה ומהבורות הגדולה בנושא"
  השואה מרכיב מרכזי בחיינו. ד"ר שאול (יח"צ)

מידי פעם נושא השואה עולה לכותרות, בדרך כלל כל אימת שניצול שואה מציג את מצבו העגום ונאלץ לחזר על הפתחים. אך כמה אנחנו באמת יודעים על מה שקרה באירופה באחת התקופות החשוכות בהיסטוריה?

ד"ר מיכל שאול החליטה להקים את מרכז עמיטל ללימודי השואה לאחר שכשלמדה לתואר ראשון ושני בהיסטוריה של א"י באוניברסיטה, לא למדה אף קורס העוסק בשואה. המרכז הוקם בתוך המכללה האקדמית הרצוג.

"בחרתי להקים את המרכז ללימודי השואה דווקא במכללה להכשרת מורים כדי שדור המחר ילמד על השואה בכל תחומי החיים" אומרת ד"ר שאול. מרכז עמיטל מכשיר מורים בתחומי לימודיהם השונים (ספרות, מחשבת, הסטוריה, תושב"ע וכו'). "אני לא חוששת מהכחשת השואה" אומרת ד"ר שאול, "החשש שלי הוא מהשטחת השואה ומהבורות הגדולה בנושא. השואה נוגעת ברוב תחומי החיים והיא לא שייכת רק ליום השואה."

שר החינוך שי פירון הפתיע לאחרונה כשאמר כי יש ללמד גם את ילדי הגיל הרך אודות השואה. ד"ר מיכל שאול אומרת כי היא רואה את הצעתו של פירון כחלק מתהליך התמקצעות מבורך של לימודי השואה בישראל.

"הילדים נחשפים לנושא ממילא משום שהנושא עולה בהקשרים שונים כמעט מדי יום בחברה שלנו ובפרט ביום הזיכרון לשואה. בכדי שלא ייכנסו לליבותיהם הרכים פחדים באופן בלתי מבוקר ועיוותים כאלה ואחרים, נבנתה תוכנית אחראית והדרגתית ע"י אנשי מקצוע מנוסים מבית הספר להוראה של יד ושם. כך, אני מקווה, לא נכניס ילדים לטראומה מחד גיסא, ולא נתעלם מהנושא החשוב הזה מאידך גיסא."

"מטרתנו במרכז עמיטל היא להסמיך מבחינה אקדמית מחנכים ומחנכות חדורי מוטיבציה חינוכית וערכית, להוראת השואה בחטיבות הביניים, בתיכונים השונים, באולפנות ובישיבות התיכוניות. להנחיל את תודעת השואה מתוך תפיסה הרואה בשואה מרכיב חשוב בבניית הזהות היהודית בדורנו ולהתמודד מבחינה חינוכית עם דילמות ומשמעויות דתיות, ערכיות וקיומיות העולות מחורבנה של יהדות אירופה." מספרת ד"ר שאול.

בשנה"ל תשע"ד מוצעים במכללת הרצוג 23 קורסים העוסקים בשואה בחוגים השונים. "אנחנו מתייחסים לתוכנית כ"תוכנית אדוות", כלומר זו תוכנית שיש לה מעגלי השפעה שהולכים ומתרבים. הסטודנטים הלומדים בתוכנית "עמיטל" מתמחים בנושא השואה ברמה האקדמית הגבוהה ביותר. במסגרת התוכנית הם גם נוסעים למסע ייחודי בפולין ואף למסע של שלושה ימים בארץ בעקבות זיכרון השואה בישראל."

במכללה האקדמית הרצוג מאמינים כי לימוד השואה חשוב ורלוונטי היום יותר מתמיד ומעודדים את תלמידיהם לקחת קורסים במרכז עמיטל. "כל סטודנט צריך להרחיב אופקים ולרכוש ידע כללי במגוון נושאים, כל שכן סטודנטים להוראה" אומרים שם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו