שו"ת סרוגים: רק רבנים זקנים ראויים לפסוק בנושאים חמוּרים - סרוגים

שו"ת סרוגים: רק רבנים זקנים ראויים לפסוק בנושאים חמוּרים

הרב ברוך אפרתי נשאל מדוע בסוגיות כמו גיור ופמיניזים רק דעתם של הרבנים הזקנים קובעת. " יש רבנים צעירים חכמים, שלמדו גם הם תורה, איפה כתב שהגיל הוא מה שקובע?"

שו"ת סרוגים: רק רבנים זקנים ראויים לפסוק בנושאים חמוּרים
  דרושים רבנים עם ניסיון. הרב אפרתי (באדיבות המצולם)

דעת זקני הרבנים

שאלה

שלום הרב אפרתי, אתם אומרים שרבנים זקנים צריכים לפסוק הלכות בנושאים "חמורים" של שינויים בגיורים לרוסים ולשנות ברכות לא רלוונטיות, וביטול עזרת נשים, "הרי אתה מקודש לי" וכאלה. אבל אשמח להבין מה הסיבה לזה. יש רבנים צעירים חכמים, שלמדו גם הם תורה, ולמה הם לא יוכלו לפסוק כמו שנראה להם, הגיל זה הדבר הפורמלי היחיד איפה זה כתוב?

תשובה

שתי חששות בזה, האחד הוא שיהיו קלי דעת ויורו להיתר היכן שאסור, ולא יחששו מן האיסור משום שלא שימשו כל צרכם. השני הוא שיהיו יראי הוראה מוגזמת ויחמירו להורות לאיסור לשוא משום שאינם רוצים לטעות. הצד השווה- חוסר התאמה לפסיקה צעירה מחודשת בנושאים חמורים.

עיין שו"ת נודע ביהודה קמא, אה"ע, תקנות העגונות, שאלה כח, בהגהתו שכתב- "אמר יחזקאל, תשובה זו כתבתי בילדותי זה ערך שלושים ושש שנה, ומחמת שהייתי צעיר לימים הייתי מיראי הוראה ביותר ונטיתי ברוב הסברות להחמיר יותר מלהקל…אבל עכשיו הדרנא בי, ודברים שאמרתי טעות הן בידי". ועוד רבים כך בספרי הפוסקים, לחומרא ולקולא. ועל כן בנושאים השייכים ליסודות התורה הקדושה או לדיני עגונות וכד', יש לפנות רק לגדולי הדור, או לתלמידיהם שלוחיהם, הסמוכים אליהם, ולא לחידושים לשינוי ההלכה המגיעים ממקומות אחרים.

היכן למד משה רבנו?

שאלה

האם משה רבינו רכש את השכלתו התורנית החל מהר סיני שלמד שם תורה או מלפני כן אצל יתרו?

תשובה

עיין רמב"ן שמות ג יג, שכתב שכבר במעמד השליחות היה משה אב החכמה וגדול במעלת הנבואה. ובכלל, ראוי לדעת שנשמת משה היתה דביקה בשכינה עוד מרחם אימו, כפי שראו גם האיצטגנינים בכישופיהם, וכפי שסרב לשתות מדדי גויה כמבואר בריש סוטה, והאיר הבית כשנולד, וראתה בתיה שכינה עמו, ועוד רבים כך. השכלה תורנית היא רק בבחינת נובלות של החיבור הנשמתי אל מידת הנצח האלקי שהיתה מצויה במשה.

מזוזה במרפסת

שאלה

במרפסת צריך לשים מזוזה בצד ימין של הכניסה מהבית אליה, או בצד ימין של הכניסה מהמרפסת לבית?

תשובה

ככלל יש לשים תמיד בצד ימין מרה"ר כלפי החדרים, דהיינו מהכניסה מהבית לחדרים הפנימיים. ואמנם כתב מרן הרב בדעת כהן סימן קעט, שבחדר שאין בו שימוש י"ל שעיקר עניינו הוא היציאה ממנו כלפי הבית, ולא הכניסה אליו מהבית. ולכן יש לשים בצד ימין כשיוצאים ממנו, דהיינו מצד שמאל כשנכנסים אליו מהבית. אך לענ"ד נראה שגם הרב יודה במרפסת ששימושה רב ויוצאים אליה הרבה לאויר ונוף וכד', ומאחסנים בה דברים תדיר וכד', שבכזה מקום יש לשים מזוזה בימין הנכנס כרגיל.

נשיקה באבלות

שאלה

כבוד הרב שלום, האם מותר לאשה לנשק את בעלה באבלות (כמובן לא ליד אנשים)?

תשובה

אסור, כמבואר ברמ"א יו"ד שפג, ועל אף שאבלות דרבנן אנו חוששים שדוקא משום כך נישוק יביא לאישות, (בית הלל על הסעיף שם בד"ה אבל, ש"ך סימן שמ"ב סק"ה).

נוסח תפילה של חוזר בתשובה

שאלה

אבא שלי חזר בתשובה, והוא בחר לבד נוסח ספרדי (משם הוא חזר), אבל סבים שלי אשכנזים וככה התפללו. אני התפללתי כל השנים ספרדי כמו אבא והתרגלתי. לפי ההלכה זה בסדר שאני ימשיך ככה בהנחה שהשינוי לתפילה עם אשכנזים תיקח ממני מנגינות שאני מכיר וחברים בבית כנסת ואולי גם אני יגיע פחות..? תודה!

תשובה

אם אתה יכול להחליף את הנוסח למנהג אשכנז, אזי יש לעשות כן, ולא לשנות ממה שנהגו אבותיך הקד'. ולפחות תתפלל בנוסח אשכנז בשקט גם אם נשארת בקהילה ספרדית עבור הנוחות. ורק אם הדבר יגרום לבלבול הכוונה וריפיון בעבודת ד' וכד', אזי מופיע בקובץ תשובות הגרי"ש אלישיב זצ"ל סימן יב, שכתב בנידון דומה שאפשר להשאר בנוסח שנקבע בלשונך, ואין בזה משום אל תטוש תורת אמך.

צנזורה בזמירות

שאלה

למה בפיוט יונה מצא בו מנוח ששרים בשבת, כתוב בבית הרביעי 'דיבר בקדשו בהר המור יום השביעי זכור ושמור' על קבלת התורה בהר סיני, אבל מבחינה כרונולוגית כבר בבית השני בשיר כתוב שניתנה שבת בהר סיני 'זהירים לשמרו אבות ובנים חקוק בשני לוחות אבנים'?

תשובה

הבית השלישי והרביעי הם צינזור מאימת הנוצרים, ואינם מדברי ריה"ל. הבתים האמיתיים הם- "ומתוך הערפל יאיר אופל, ועל עב הרים יושבי שפל, ומגדל צרי אראה נופל, אך אנוכי מלאתי כוח. דרוך בנעל אויבים וצרים, וגם המעד קרסולי זרים, ואז יענו לך עמי בשירים, אל המתהלך על כנפי רוח", רואים שהשיר המקורי אינו מדבר על דרך הכרונולוגיה ההסטורית בעיקרו אלא פניו כלפי העתיד. ראוי לשיר את הבתים המקוריים ולא את הצנזור, אנו במדינת ישראל.

תה בשבת ולחיצת יד

שאלה

שלום רב.

ראיתי באתר סרוגים שזה בסדר לשאול את הרב מס' שאלות, לכן אני מקווה שאני לא מהווה טירחה רבה מידי.

האם מותר בשבת לשים בתור מים חמים עלים לטעם כמו נענע שהעלים לא נבדקו קודם לכן? והאם יש הבדל בין העלים של גוש קטיף לבין העלים הרגילים?

האם האיסור של לחיצת יד לאישה הוא באמת איסור הילכתי גרידא או איסור שחכמים פחדו מבני אדם ייכשלו במעשים חמורים יותר? שמעתי שיש הרבה פוסקים בזמננו שמתרים ללחוץ יד. האם הרב מכיר זאת?

תשובה

מותר לשים בשבת עלים בתוך מים רותחים בכלי שני, לאחר שבדקת שאין בהם תולעים ושטפת אותם כפי הדין.

איסור לחיצת יד לאשה הוא דין גמור, של נגיעה שאינה של חיבה שיש להמנע ממנה. לדעת הרמב"ם כהבנת הב"י הוא ביהרג ובל יעבור, ולדעת הרמב"ן והש"ך לא. אך גם לשיטתם אסור, משום שיש בלחיצה מעט חיבה. וגם לו לא היתה חיבה, אסור מדרבנן לגעת שאשה. יש שהקלו בשעת דחק גדולה ללחוץ יד, אך בימינו שהמדיה מדברת על זכויות הפרט וכו', ודאי אין ללחוץ יד אשה אלא להסביר בעדינות שאתה דתי וזו הזהות שאתה שומר עליה. ונקווה שהפלורליזם עובד לשני הכיוונים, גם כלפי דתיים. זכותך להמנע כפי שזכותה לבקש ללחוץ את ידה.

==

שאלות לרב אפרתי ניתן לשלוח באמצעות כתובת הדוא"ל: befrati@gmail.com

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
8 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
כרגיל: הלייטים יתחילו לקלל את החרד"לי שאומר דברי אלקים
ימימה | 06-03-2014 13:09
2
לגבי רבנים זקנים דוקא - א. ראב"ע מונה לראש הסנהדרין
יעקב | 06-03-2014 14:35
כשהיה בן 18 שנה בלבד. ב. כמה מהנביאים סרבו להנבא מנימוק: "כי נער אנכי". אבל ה' חייב אותם לנבא! ג' שלבים בעיוות התורה: א. כי היא חכמתכם ובנתכם וכו'. ב. הלל (מסביר את התורה הנ"ל) – כל התורה בן אדם לחברו. ג. ר"ע – הפרדה בין בין אדם לחברו לבין אדם למקום (ואהבת לריעך כמוך - כלל גדול בתורה). מאז השתלטות טוטאלית של הנצרות הקדומה (הבדלה בין אדם למקום לבין אדם לחברו)!
3
"תלמידיהם שלוחיהם" - האם הכוונה לרב אפרתי עצמו?
| 06-03-2014 15:27
יהיה מעניין הערב בזית רענן....
4
מרפסת אין לה תקרה ואינה חייבת במזוזה
אליהו דוד משולמי | 06-03-2014 16:12
לכן או שנשים מזוזה בצד ימין של הכניסה ממנה לבית וכך נראה. או שלא לשים כלל.
5
לכן נשמע רק לרב ליכטנשטיין
| 09-03-2014 19:45
ולרב רבינוביץ'. ולא לרבני החרד"ל ה"צעירים"
6
ובן כמה היה הנודע ביהודה כשפרסם את ספרו?
אלעד | 10-03-2014 13:31
נודע ביהודה קמא המצוטט על ידי הרב ראה אור בשנת 1776 כשהיה בן 63. שם היו יוצא נגד פסיקת עצמו מלפני 36 שנה היינו כשהיה בן 27. אז כשר' אפרתי מדבר על זקנים על מי הוא בדיוק מדבר, הרי אפילו רבני צהר כבר מתקרבים לגיל 60?
7
ובאיזה גיל אמור להיות הקורא לשמוע לזקנים?
עדי | 10-03-2014 14:17
לכאורה מדובר בקביעה עקרונית בעלת משקל על כל הפסיקה החשובה. בן כמה הרב אפרתי שהוא מרשה לעצמו להכריע בשאלה כה הרת גורל?
8
המשנה באבות מגדירה את ההבדלים
רואה הנולד | 10-03-2014 22:14
בין גיל לגיל [בקשר לשאלה הראשונה]