שו"ת סמס: אסור ללבוש חולצה אדומה - סרוגים

שו"ת סמס: אסור ללבוש חולצה אדומה

הרב שלמה אבינר משיב כי אסור ללבוש חולצה אדומה לגברים ולנשים. עוד במקבץ השבועי: מה מעמדם של הכושים העבריים? על יצריתיות של היצר הרע וגם: האם מפריע כששולחים לרב סמ"ס?

שו"ת סמס: אסור ללבוש חולצה אדומה
  אסור ללבוש חולצה אדומה (פלאש90)

חולצה אדומה

ש: האם מותר לגבר או אשה ללבוש חולצה אדומה?

ת: לא. קיצור שו"ע ג. וגם צבע רועש אינו צנוע.

קללות

ש: איפה אפשר ללמוד שזה לא טוב לקלל ולומר מילים לא צנועות?

ת: מסילת ישרים פרק יא.

רש"י הקדוש

ש: איך שזה יכול להיות שרש"י הקדוש טעה בכמה מקומות בגיאוגרפיה של ארץ ישראל?

ת: א. זה נדיר מאוד, וכל אחד יכול לטעות באופן יוצאי דופן, אפילו סנהדרין, ויש על כך קרבן. ב. במיוחד כאן שזו לא טעות בתורה אלא טעות בעובדות לא נכונות שנמסרו לו (עיין רמב"ן על בראשית לה טז על מקומו של קבר רחל שבהתחלה הוא כותב כשהיה בגלות שהקבר ברמה, אבל כשעלה לארץ ראה במו עיניו שהוא בבית לחם סמוך לירולשים – רשם מ"צ).

שובבי"ם ת"ת

ש: מה המקור המקור לימי שובבי"ם ת"ת?

ת: בדורות באחרונים. מפרשי השו"ע.

מזל מאדים

ש: כתוב בגמרא שמי שנולד במזל מאדים יהיה שופך דמים? והרי יש בחירה חופשית?

ת: זו נטיית נפש שאפשר להטות לכאן ולכאן, כדברי הגמרא עצמה שיכול להיות ליסטים או שוחט או מוהל.

שבט יהודה

ש: האם רוב עם ישראל הוא משבט יהודה? א"כ כיוון שהוא רק א' משתים עשרה, יוצא שיש בתוכנו גויים רבים ואיננו יודעים?

ת: לא נכון. חלק גדול מעם ישראל משבט יהודה השאר משאר שבטים שירמיהו החזיר או גרי צדק.

קדושת בית המדרש

ש: האם מותר לעשות שיעורי בית בחשבון בבית הכנסת ובבית המדרש?

ת: בבית הכנסת ודאי לא, משום קדושתו אין לעשות בו חול. בית המדרש יש מתירים חול שאין בו קלות ראש למי שכל היום בבית המדרש שאז זה ביתו. ואין זה שייך לענייננו.

חפץ שנשכח

ש: שאלתי עט ממישהו ושכחתי להחזיר ואיני יודע מיהו. מה לעשות?

ת: לתת אותו או תמורתו לצדקה.

מעשרות על פירות

ש: אם יש לי פירות ואיני יודע אם חייבים מעשר עני או מעשר שני מה לעשות?

ת: להפריש שניהם על תנאי. להפריש ולומר הרי אלה מעשר עני אם משנת מעשר עני או מעשר שני אם משנת מעשר שני ומחוללים הם וחומשם על מטבע שיחדתי.

לא לשמה

ש: מי שעובד כל חייו את ד' לא לשמה – יש לזה ערך?

ת: ודאי. ערך גדול מאוד. נפש החיים שער ד.

שו"ת סמ"ס

ש: האם מפריע כששולחים לרב סמ"ס?

ת: ודאי לא. שמח לעזור. רק לפעמים אין תשובה מידית בגלל הצפת השאלות.

כמה טליתות

ש: למה לא לובשים כמה טליתות בבת אחת, הרי בכל אחת מקיימים מצוה?

ת: אף מצוה לא נוהגים כן אלא רק מה שד' ציווה.

מום בבכור

ש: כיצד מתירים מום בבכור?

ת: אין בימינו תלמידי חכמים בדרגה זו. לכן יש לחכות שיפול מום מוחלט מעצמו, אבל אסור לגרום. ומראש יש למכור בהמה מבכירה לגוי (ע' הליכות עולם להגר"ע יוסף ה רפז – רשם מ"צ.

כושים עבריים

ש: האם הכושים העבריים בדימונה הם יהודים? האם לתרום להם?

ת: הם לא יהודים ואכן יש לתרום ליהודים.

הבטחה לאדמו"ר

ש: ביקרתי אצל אדמו"ר והבטחתי לו לקיים מצוות מסויימות, אבל איני עומד בזה. מה לעשות?

ת: פנה אליו.

מיחזור

ש: האם יש חובה למחזר עיתונים ובקבוקים?

ת: לא. אבל ראוי. אגב, בארה"ב זה חוק מחייב.

קברי צדיקים

ש: האם יש צורך ליטול ידיים אחרי ביקור בקברי צדיקים כמו אחרי בית קברות?

ת: מי שפוסק שקברי צדיקים לא מטמאים וכהנים מותרים להיכנס, אין צורך בנטילת ידיים. מי שפוסק שקברי צדיקים מטמאים ואסור לכהנים להיכנס, צריך ליטול ידיים. מערת המכפלה וקבר רחל לא נהגו ליטול מכל מקום.

הדרכה מעורבת

ש: אנא לפסוק לי בהדרכה בסניף מעורב ממה יש להימנע?

ת: רשימה בקצשו"ע לג"ר שלמה גנצפריד קנב ח.

שקר בציונים

ש: אם קיבלתי ציון נמוך וחברות שואלות אותי, האם מותר לי להגדיל אותו? אחרת הם מזלזלות בי ומקלקלות לי את המוטיבציה?

ת: כן. מדין שמותר לאדם להציל את עצמו מבושה. פוריא.

רצון

ש: מה המקור לפתגם: "אין דבר עומד בפני הרצון"?

ת: לא ידוע. אבל יש דומה לזה בס' הזוהר ב קסב.

מרן הרב קוק

ש: הרב קוק זצ"ל ממש מנבא בבכתביו. האם היתה לו נבואה?

ת: לא. הנבואה פסקה. אבל היה לו רוח הקודש (ב"ב יד – רשם מ"צ).

שמירת נגיעה

ש: האם מותר לי לעזור לבת להחליק על הקרח, הרי זו לא נגיעה של חיבה?

ת: כל הכבוד ליצר הרע על היצירתיות שלו לגרום לאנשים להחליק בהלכה!

שובבי"ם ת"ת

ש: מה הרב ממליץ לעשות בתקופת שובבי"ם ת"ת?

ת: להקפיד יותר על תורה ומצוות. עיין שם משמואל בשם הרבי מקוצק.

ספרים חיצונים

ש: הרב אומר שספרים החציונים יש טובים, יש כפרנים ויש טיפשים. אפשר לדעת מה הם?

ת: עיין באנציקלופדיה אוצר ישראל.

ערך פרוטה

ש: מהו ערך פרוטה לעניין פדיון מעשר שני ועוד הלכות?

ת: אחד מארבעים גרם כסף. המחיר משתנה. עכשיו בערך עשר אגורות.

קולא וחומרה

ש: למה יש עניינים שהרב מקל, ויש עוד עניינים שהרב מחמיר? האם הרב הוא מחמיר או מיקל?

ת: הדברים לא קשורים אחד ושני. יש דברים שההכרעה ההלכתית יוצאת לאיסור, ויש דברים שיוצאים להיתר. כל דבר לגופו.

מדינת ישראל

ש: האם אכן מדינת ישראל היא יסוד כסא ד' בעולם?

ת: כך כתב מרן הרב קוק בספרו אורות גבי מדינת ישראל האידיאלית. באשר למדינתנו, היא בדרך.

הכאת בנו

ש: האם האב צריך להכות את בנו כדי לחנכו לתורה כמו שכתוב: חוסך שבטו שונא בנו?

ת: רבנו הרב צבי יהודה לימדנו שזה מתקיים על ידי גערה עדינה.

חסד

ש: מה יותר חשוב – לשמח חתן וכלה או ללכת לברית מילה?

ת: איפה שצריכים אותך הכי הרבה.

שירי קודש לפני ברכות התורה

ש: האם מותר לשמוע שירי קודש לפני שבירכתי ברכת התורה?

ת: כן. כמו דברי תורה בהרהור שמותרים בלי ברכת התורה.

נטיות הפוכות

ש: אני בת ויש לי נטיות הפוכות. אני מחפשת פסיכולוגית לעזור לי. האם יש ארגון לבנות כמו שיש עצת נפש לבנים?

ת: אנחנו מנסים להקים, ועוד לא הקמנו. התקשרי אלי ואתן לך מספרים.

מועדון קניות

ש: אני חבר במועדון קניות, האם אני יכול לאפשר לחברי לקנות דרכי מאותה חנות?

ת: תלוי בחנות. לפעמים הם מעוניינים בכך, לפעמים לא. לכן יש לשאול אותם.

תמונות מהשואה

ש: האם מותר לראות תמונות נשים יהודיות בשואה בלי בגדים?

ת: חלילה. א. אין זה צנוע. ב. זו פגיעה נוראה בכבודן של אותן נשים, ד' ינקום דמן. מה היית אומר אם זו הייתה אמך?!

מתנה לגוי

ש: האם מותר לתת מתנה לגוי שמטפל במסירות בסבא שלי או שזה איסור לא תחנם?

ת: מותר וטוב וראוי. אין זה לא תחנם כי אין זו מתנת חינם אלא הכרה טובה.

מושב לצים

ש: אני רוצה להפסיק להסתכל בטלוויזיה על משחקי כדור משום מושב לצים ואיני מצליח. מה לעשות?

ת: תוריד את הכמות בהדרגה וקרא את מסילת ישרים.

דעת תורה

ש: האם קיים מושג של דעת תורה, והאם חייבים להקשיב לדעת תורה?

ת: זו פסיקה שמבוססת על מקורות אבל עם סברה רחבה. לכן זה שייך לגדולי ישראל. וזה ככל פסיקה שאדם מקיים עשה לך רב או הליכה אחרי הרוב.

זבד הבת

ש: באיזה גיל יש לעשות זבד הבת?

ת: אין גיל וגם אין תוכן קבוע.

חסימת כבישים

ש: האם במסגרת הפגנה אפשר לחסום כבישים?

ת: לא אם אין אישור של המשטרה. זו גם עבירה כלפי אנשים שלא עשו לך לדבר רע.

מנהג איש ואשתו

ש: מה עושים בני הזוג אם יש מנהגים שונים בהלכה?

ת: האשה הולכת ע"פ הבעל כדי שיהיה מנהג אחיד ושלום, כדין ההולך ממקום למקום.

ש: האשה צריכה לעשות התרת נדרים?

ת: לא. אין צורך ולא נשמע בדורות הקדמונים שעשו (שו"ת אגרות משה או"ח א קנח. שו"ת מנחת יצחק ד פג. שו"ת יביע אומר ה או"ח לז – רשם מ"צ).

ספר לנשים

ש: האם יש ספר לנשים שמדבר על אמונת ד', אהבת ד' ועם ישראל?

ת: מסילת ישרים.

==

ראה עוד  www.havabooks.co.il לקרוב ל5000 שו"ת סמס של הרב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
אוצר ישראל זו אנציקלופדיה ישנה ולא עדכנית.
דוד | 02-02-2014 17:24
מדוע הרב לא טורח לכתוב שמות של ספרים מהזמן החדש המאה ה20 והלאה?
2
ל-1: כי שם יש תשובה לשאלה הנשאלת.
יוניו | 03-02-2014 10:08
זה קצת מצחיק לראות רב שעונה להמון המון שאלות, תוך מסירות נפש, ועדיין לתלמידים יהיו תמיד תלונות.
3
בחוקותיהם לא תלכו !!!
יהודי | 04-02-2014 0:31
יהודים נמנעו מללבוש בגדים אדומים משום "בחוקותיהם לא תלכו" כאשר היה נהוג אצל הגויים ללבוש בגדים אדומים. כיום אין איסור מצד מנהג הגויים. עדיין יש בעיה בבגד אדום משום צניעות- צבע אדום מושך את העין,צעקני ומבליט את לובשו. לכן אין ללבוש בגד אדם- אבל אם מדובר באדום שאיננו בוהק או צעקני או בבגד שיש בו כל מיני צבעים- אזי מותר. בנוסף, על פי הקבלה אדם מסמל את הדין ולכן מקובלים ממלצים שלא ללבוש בגדים בצבע אדום.
4
בגד אדום לבנים
זיו | 11-08-2019 21:46
כתוב בגמרא במסכת מועד קטן ( כג,א) שהאמורא רבא לבש בגד אדום מהעיר רומא בזמן אבלו