תפילה יוצרת קהילה - סרוגים

תפילה יוצרת קהילה

במדינה שלנו מקומה של הקהילה בחיים הדתיים אינו גבוה, הישיבות, הכוללים, המפלגות, הפכו להיות הכתובת הדתית. דומה שקהילת התפילה נעלמה לה מהנוף הדתי, הכל הפך להיות ממוסד, מאורגן, פוליטי. הרב אביע"ד סנדרס מבקש לחזור למבנה הקהילתי

תפילה יוצרת קהילה
  התפילה יוצרת קהילה (פלאש90)

בעת שהייתי רב מחנה בנ"ע בארצות הברית נתקלתי בשיר מקסים, השיר נקרא איש המנין.

השיר מתאר יהודי שנאלץ לעבור דרך עיר שנקראת מובייל אלבמה ומוצא את עצמו תקוע שם בערב שבת ללא ידיעה אם יהיה לו מנין או לאו (אם לא שמעתם על מובייל אלבמה אל דאגה, אף אחד חוץ מתושבי מובייל לא שמע עליה). במקרה הוא פגש ברחוב יהודי זקן שלקח אותו עמו לחנות קטנה לממכר כלי בית ובחלק האחורי של החנות חיכו שמונה אנשים- מה שהפך אותו לעשירי.

הוא מתאר שהתפילה היתה נפלאה ביותר, השבת עברה עליו בטריפ רוחני אדיר שלקחה אותו לגבהים אדירים. בני הקהילה סיפרו לו שמאז ומעולם היה מנין במובייל אלבמה, אך כטבע הקהילות הקטנות בגלות, אחד מת, הרבה התבוללו והצעירים עזבו וכך הם מצאו את עצמם ללא מנין. הם הודו לו מקרב לב שהיה איש המנין שלהם ושנתן להם את הזכות להתפלל תפילת שבת כקהילה. לשנה הבאה שהוא שוב עבר במובייל, כבר לא היה מנין ולא נשארה הקהילה, החנות כלי בית הפכה למסעדה אמריקאית זולה ומקהילת התפילה הקטנה נותר אך ורק זיכרון וחלום מתוק.

תפילה יוצרת קהילה

בעיני שיר זה מבטא יותר מכל את המצב היהודי בגלות, אך יותר מכך את משמעות ומהות התפילה. אנו מרבים לדבר על יכולת חיבור לתפילה, על תפילה אישית, על יחס אישי להקב"ה. אך נדמה שאנו שוכחים יותר מכל את תפקידה הגדול של התפילה- תפילה יוצרת קהילה. אני מכיר מקומות שיש בהם הרבה יהודים, אך מצב היהדות שם על הפנים- כיון שבתי הכנסת ריקים או בקושי מגרדים מנין.

ההלכה עצמה אומרת שאדם שנאלץ להתפלל יחיד יכוון את זמן תפילתו לזמן תפילת הציבור. רבים וטובים מחפשים לדבוק בשכינה בתפילתם, אך שוכחים שתפילת הציבור יכולה להתרחש רק כשיש עשרה מישראל, שיש מנין. התפילה עצמה מכונה לעיתים מנין על שם השכינה ששורה על עשרה מישראל שהתקבצו יחדיו.

כשהמנין נופל, הכל נופל. אך זה מעבר לכך, לא סתם התפילה שלנו נאמרת בלשון רבים, חכמי כנסת הגדולה הניחו ברוב חוכמתם שעל עצמו כאשר יש צורך, האדם יתפלל וזאת מתוך אינסטינקט מסוים שטבוע בו. אך אין זה המטרה של התפילה אותה הם ייסדו, הם ייסדו תפילה של קהילה, תפילה ציבורית בה אנו מתקשרים להקב"ה לא כבודדים, אלא כקהל, קהל קדוש.

לחזור למבנה הקהילתי

במדינה שלנו מקומה של הקהילה בחיים הדתיים אינו גבוה, הישיבות, הכוללים, המפלגות, הפכו להיות הכתובת הדתית. דומה שקהילת התפילה נעלמה לה מהנוף הדתי, הכל הפך להיות ממוסד, מאורגן, פוליטי.

בתקופה האחרונה עולה מחדש המודל הקהלתי של נאמני תורה ועבודה לכותרות. בראש ובראשונה המודל משיב את האחריות לחיי הדת לקהילות עצמן – ומנסה לנתק את חיי הדת מהמוסדות הפוליטיים. יש להחזיר את המרכז לקהילה, לקהילת התפילה, להפוך אותה שוב למשהו מרכזי ומשמעותי במדינה שלנו. הגיע הזמן לעבור מדיבורים למעשים, להתחיל ליישם ולכונן מחדש את קהילת התפילה.

==

"הרב אביע"ד סנדרס הוא ר"מ בישיבת פ"ת המתחדשת וחבר הנהלת נאמני תורה ועבודה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו