בעקבות המונח רבני "הלייט" - סרוגים

בעקבות המונח רבני "הלייט"

נדמה לי שלרבנים כמו הרב אליהו כמו שאר הרבנים שאינם נתפסים בציבור כרבנים "לייטים", יש הרבה יותר חסידים "לייטים" מאשר שיש לרבנים אחרים הנחשבים, בטעות, למקלים בהלכה

author-image
בעקבות המונח רבני "הלייט"

לפני זמן מה, במסגרת עבודת גיוס הכספים של תנועת 'נאמני תורה ועבודה', הצלחתי להגיע לבעל ממון המכונה "דתי- לייט" בפי העם, שהפרוטה מצויה בכיסו. קבענו להיפגש והוא ביקש שאבוא לבית קפה ליד חוף הים. לפגישה הוא הופיע עם בגד ים משום שהיה בדרכו לחוף (ולא לשרתון הנפרד…).

הצגתי לו את מטרותינו ואת שלל הפעילות של התנועה. הוא התלהב מאוד וסיפר לי שגם הרב שלו מאמין בערכי תורה ועבודה ובפתיחות רוחנית. "מי הרב שלך?", שאלתי? והוא ענה: "הרב שמואל אליהו".

הייתי נבוך מהסיטואציה.

גם מפניו של אותו אדם, שכנראה לא מבין דבר בעולמנו הדתי, אך בעיקר בגלל שלא ידעתי כיצד אגיב. האם אהיה כנה ואסביר לו שאם הרב אליהו הוא רבו, הרי אולי כדאי שיתרום למשהו אחר ולא לנו, או שאפעל כ"שנורר" משופשף ואשכנע אותו שאנחנו עושים בדיוק את מה שהרב אליהו מאמין בו.

המקרה הזה שיקף בפני שוב את המציאות ואת מה שחושבים עליה.

שבע שנים גרתי בין אנשים טובים המכונים "לייטים". לרוב הם היו עסוקים ביישובו של עולם, אך מידי פעם הם היו זקוקים לרב: בשביל לחתן את ילדיהם, לתרום כסף למוסד תורני דקה לפני יום כיפור, להביא מרצה לאזכרה, או סתם לשאול שאלה. ממה שראיתי, לרוב הם בחרו לפנות לרב עם כיפה שחורה או לכזה שהיה לו זקן ארוך. עניין סוציולוגי. כשהייתי מדבר איתם על רבנים כמו הרב שרלו, בית הלל או נאמני תורה ועבודה, הם לא ממש ידעו על מה אני מדבר.

עובדתית, ספקטרום התורמים של נאמני תורה ועבודה (כמה מאות אנשים מידי שנה) נע בטווח שבין אנשים תורניים בוגרי ישיבות הסדר, לבין האידאליסטים הוותיקים שהלכו בעבר לנח"ל, או לאלו שנמצאים כיום במחוזות של האינטלקטואליות הדתית סטייל תושבי רחביה וקטמון. לצערי, לא זיהיתי "לייטים" בתוכם.

נדמה לי שלרבנים כמו הרב ישראל מאיר לאו או הרב שמואל אליהו או לכל שאר הרבנים שאינם נתפסים בציבור כרבנים "לייטים", יש הרבה יותר חסידים "לייטים" מאשר שיש לרבנים אחרים הנחשבים, בטעות, למקלים בהלכה.

לשם הבהרה, את הדברים הללו אני כותב זאת לזכותם של הרבנים לאו ואליהו אשר יש להם יכולת חיבור וקירוב שאין לי אלא לקנא בה. הלוואי ונצליח לחזק בתוך ה"לייטים" את אחיזתנו התורנית.

==

שמואל שטח הוא מנכ"ל תנועת נאמני תורה ועבודה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
עמך ישראל, כמו ההוא שנפגשת איתו, יודעים לזהות רב אמיתי
| 18-11-2013 12:58
לעומת זאת, מי שיש לו אמונה בלב מתרחק מניאו-רפורמים כמו שמתרחקים מנוצרים.
2
מאמנת מצליחה ומדהימה
אדם שמכיר | 18-11-2013 14:08
בתאל משקיעה שעות בהכנות לשיחת אימון משקיעה עד הפרטים הקטנים בכל אימון וסדנה וזה המתכון להצלחתה. מעבר לכך יש לה יכולת הכלה מאד גבוהה מה שגורם לאימון להצליח ישר כוח.
3
ל - 1
| 18-11-2013 14:30
כלומר לשיטתך אין בעיה בעמך ישראל בזה שהוא לייט,כל עוד הוא פרימיטיבי ובוחר ברבניך.אבל חס ושלום שיהיה דעתן גם אם יקפיד על המצוות לפי הבנתו במה יש להחמיר ובמה לא.להזכירך גם אצל העמך חוסר ההקפדה נובע מזלזול.אפילו לא אכפת לו ממה שקורה בעולם התורה אלא רק כשהוא צריך לעשות ברית לילד. אינני יכול להמלט מהמחשבה שהחרדיות החרדליות והקנאות נובעות מרצון לחפות על חוסר כשרון בסיסי בכל תחום דעת בעולמנו.
4
גם 'לייטים' רוצים תורת אמת!
חיים | 18-11-2013 14:48
רק שלא כולם מצליחים גם לממש אותה בחייהם, ולכן הם מעריצים את אלה שכן. ממש כמו ההערצה לרשב"י מכל שכבות הציבור, על אף שידוע שהוא זה שהיה נגד תורה ועבודה!!
5
לפיתת הרבנים החרדלים כחיקוי לחרדים אסון לבית היהודי
הרב רשות העיון חובה | 18-11-2013 17:28
תמיד השכילה הציונות הדתית בהיותה מפד"ל להפריד בין עסקנות ציבורית לרבנות . עד שקמה מפלגת השפל שס או אז כחיקוי המליכה עליה את הרבנים שפירא זצ"ל ואליהו זצ"ל שמעה אותם והכריעה ברוב . תאונת העבודה שהולידה רבנים חרדלים היא האסון ברמה לאומית . הרבנים החרדלים לא חדלים להטיף ולדרוש הידורים ובדלנות מתוך סנוביות . הלפיתה הפכה למודד סקלת הדתיות . מרעיפים דרך צאן מרעיתם העלבויןת וכינויי גנאי למי שמראים מרידה בלפיתה . לפיתה לא רציונאלית המסמנת דתלשים , פושרים , .
6
לפיתת רבני החרדלים רודפת את היצוג בכנסת ללא רחם ובזדון
לפיתת החרדלים המשך | 18-11-2013 17:35
רדיפת נציגי הבית היהודי בכנסת על ידי החרדלים וגם ברשויות היא חיקוי לצבת הלופתת של העסקונה החרדית מרבניה . תמיד ירחפו רבני ההקצנה עם חרב הפילוגים המאיימת . הדרך לשרוד היא הלייט כתבונת דת שביל הזהב לפיה הרב רשות והעיון חובה וכדי להשתחרר מהלפיתה מוטב לעיין בכתבי רבנים זצ"ל ולתת לרבנים חיים להתישן ולתורתם לשקוע , מבחנה לאחר מותם כי בחייהם הם שרוטים מכבידים להרע בחיקוי החרדיות העדתית העוינת לכל קידמה .
7
כשיש את מרן גדול הדור אינטרנט מי צריך רבנים די בתמונות
רב זצ"ל עוצמה אמתית | 18-11-2013 23:05
8
בגלל שהאנשים ה"לייטים" האלו ברור להם שהם לא בדרך,
אליאב | 19-11-2013 0:46
אלא שמה לעשות, יש יצר והעולם מושך. וברור להם, שהדרך האמיתית היא כפי שהורו לנו רבותינו. נאמנות מוחלטת למסורה המסורה לנו אלפי שנים, ופתיחות לקרב כל יהודי מבלי לקבל את שגעונות יצריו. אחי היקר, אתם המבולבלים פה בסיפור , תפנה את השאלות הנוקבות אל עצמך ואל רבניך הלייטים באמת. חצי זוהרים, חצי תורה, חצי מאירים, חצי דתיים, חצי חילונים.
9
לא הבנתי, מה אתה רוצה?
יוסי | 19-11-2013 7:40
פרסום? תרומות? ממש לא הבנתי מה פשר הכתבה המקטלגת הזו. במיוחד מתנועה שלא אמורה להיות כזו...
10
ל 9, הנה ההסבר
| 19-11-2013 8:20
הכותב מלין על פער בלתי נתפס בין אידאולוגיה אישית והתנהלות אישית. לדוגמא: אם אני תומך בהתיישבות ביו"ש, לא אצביע עבור מפלגה החושבת שהתיישבות זו היא פסולה. לא ברור לכותב מדוע אנשים התומכים בקו דתי מסויים ורואים בו את הדרך הנכונה לא פונים לרבנים שמחזקים או מובילים את אותו הקו ופונים דווקא לאלו שהולכים נגדם. לדעתי ההסבר טמון בתחום הסוציולוגי-פסיכולוגי ולא האידאולוגי.
11
הכתבה רק מוכיחה שאין כזה דבר לייט
| 19-11-2013 11:27
יש הרבה יהודים טובים ויקרים, שמעריכים רבנים וגדולי תורה ורוצים לדקדק בתורה ומצוות. רק שלמה לעשות לפעמים קשה והיומיום מכביד. אך להפוך את זה לאידיאולוגיה? בשום אופן לא. ולכן לנאמני תורה ועבודה אין הרבה מה לעשות חוץ משנור בחוף בתל אביב...
12
לזכותך יאמר שהיית נבוך אבל לא כתבת שלא לקחת את הכסף
ארבינקא | 19-11-2013 11:32
אתה מציג יפה את ההתלבטות שלך אך מעלים מן הקורא מה קרה בפועל- האם לקחת את הכסף או לא. לא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין שאם לא היית לוקח את הכסף היית מן הסתם מציין זאת כדי להבהיר את יושרך. מכאן אני מסיק שעל אף הלבטים הקשים- את הכסף "שנוררת" בסופו של דבר.
13
אני חושב שאין לך שמץ
ל4. | 21-11-2013 10:59
אבל זו טעות נפוצה: "ממש כמו ההערצה לרשב"י מכל שכבות הציבור, על אף שידוע שהוא זה שהיה נגד תורה ועבודה!!" רשב"י היה תלמידו של רבי עקיבה שתמך במרד בר כוכבא. הסיבה שהוא ברח למערה היא עקב כך שהרומאים רצו במותו לאחר שביקר אותם. הוא לא התנגד לעבודה ככלל אלא לעבודה השדה בזמן שהרומאים שולטים בארץ (משום שזה שירת את הרומאים שלקחו מיסים וחיזק את כיבוש הארץ ע"י הרומאים).