מחקר חדש יסייע לעולים מברה"מ להוכיח יהדות - סרוגים

מחקר חדש יסייע לעולים מברה"מ להוכיח יהדות

אלפי עולים שעלו מברה"מ מתקשים לעיתים להוכיח את יהדותם, כשהם באים להנשא. מכון 'שרשים' נובר בארכיונים ובגנזכים ומביא מסמכים המסייעים להוכחת היהדות

author-image
מחקר חדש יסייע לעולים מברה"מ להוכיח יהדות
  שלום נורמן בכניסה למכון המחקר (יח"צ)

מחקר חדש יסייע לאלפי עולים ממדינות ברה"מ לשעבר להוכיח את יהדותם בבתי הדין הרבניים.

מיזם "שורשים"  של ארגון רבני צהר, בשיתוף "מכון  אוסקר טריגובוף", " וקרן פרידברג", מסייע לעולי ברה"מ בהסדרת מעמדם של העולים כיהודים מול הממסד הרבני-ממלכתי. בסיוע הגופים הפילנטרופיים גובש צוות מומחים של היסטוריונים, רבנים, ומומחים  דוברי שפות המסייע בכל שלב בתהליך  הזיהוי. בערוצים החוצים גבולות ויבשות ובדרך לא דרך שמים מומחי "שורשים" ידם על  המידע והמסמכים החסרים לאלפי עולים מברה"מ לשעבר והנדרשים בבתי הדין הרבניים בהליכי בירור יהדות  בתהליך הסדרת מעמדם כיהודים.

את המחקר החדש מובילים  המדען הראשי של משרד הקליטה  פרופסור פרופ' זאב חנין, ויו"ר המיזם, מנכ"ל "מכון טריגובוף", מר שלום נורמן. המחקר יוצא לפועל  ע"י "מכון פורי"- לעיבוד נתונים, אשר יתבסס על  מדגם מקיף ומייצג בסדר גודל חריג בגודלו, ויכלול ראיונות פרונטליים עם מעל – 1200 מרואיינים מכל רחבי הארץ. תוצאות המחקר יפורסמו במחצית הראשונה של 2014 .

לעריכת המחקר חשיבות רבה לבחינת תהליכי גיבוש ואימוץ הזהות היהודית בקרב בני הדור השני והשלישי של העולים, ולצורך הערכת נכונותם להסדרת מעמדם וזהותם באופן פורמאלי.

מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

שלום נורמן, מנכ"ל  מכון טריגובוף:" קיימת הסכמה רחבה ותחושה שעולי ברה"מ שעלו בשנים האחרונות נטמעו בחברה הישראלית, אבל יחד עם זאת אנו עדים למגמות סותרות ,ניכור כלפי הממסד הדתי – ממלכתי ,עליה במס' הזוגות הנשיאים ב"נישואי קפריסין" ,הימנעות מכל קשר עם נציגי מוסדות שרותי הדת  והעדפה ברורה לארגון רבני צהר בצריכת שרותי הסדרת החופה והקידושין."

נורמן הוסיף: "כל שנה נולדים בישראל בין: 3500-4000 תינוקות שהם חסרי מעמד. זהותם כיהודים לא מוסדרת, אף על-פי שבמשרד הפנים הם רשומים כיהודים, המדינה לא מכירה בכך. במציאות זאת  נאלצים רבים שלא מתוך בחירה להינשא ללא חופה. זוהי מגמה שתיצור בעוד זמן קצר מציאות של חברה שבה ימוינו יהודים סוג א', סוג ב', סוג ג', ויהודים למהדרין…."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
לרוסים זה יעזור מאוד לאתיופים בכלל לא ...
דן | 27-10-2013 15:42
הבעיה של האתיוופים נובעת מהחוסר בידע הלכתי שהיה להם שם ..ואולי עשו גיורים שלא כהלכה .. וממילא ישנם אולי אולי יהודים שומרי תו"מ בעדה האתיופים שהם למעשה בנים או נכדים של כאלה שלא גוירו כהלכה .. הרוסים הבעיה שהרבה מהם לא חיים כלל כיהודים ..והקשר שלהם ליהדות הוא מסיפור או שמועה משפחתית ...להם מאוד יעזור מחקר מקיף שיוכיח את השורשים שלם