כבר לא צריך לצייר פמוטים או ס"ת כדי להיחשב 'אמן יהודי' - סרוגים

כבר לא צריך לצייר פמוטים או ס"ת כדי להיחשב 'אמן יהודי'

תערוכת 'עכשיו עכשיו' שמוצגת בירושלים מציגה יצירות של אמנים ישראלים המבקשים לאתגר את השיח היהודי המסורתי על מהותו של הרגע העכשוי, וביחס בין אמנות לדת

author-image
כבר לא צריך לצייר פמוטים או ס"ת כדי להיחשב 'אמן יהודי'
  עכשיו עכשיו. תמונה בתערוכה

בשורה טובה ומשמחת לכל מי שאוהב ומעריך אמנות יהודית עכשווית: מרכז 'בין שמיים לארץ' מציג תערוכה קבוצתית של אמנים ישראלים קאנוניים לצד אמנים צעירים, המבקשת לאתגר את השיח היהודי מסורתי על מהותו של הרגע העכשווי. על האוטונומיה של האמנות ביחס לדת ושל האמן אל מול העולם.

התערוכה "עכשיו עכשיו", מוצגת במתחם 'עמק רפאים 47', שמשמשת כמתחם המרכזי של הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית ירושלים, בה מתקיימות כשש תערוכות במקביל.

"עכשיו עכשיו" עוסקת בסוגיה הקיומית ביותר של האדם כבן חלוף: הניסיון לתפוס את רגע ההווה, את הרף העין שבין מה שעתיד למה שעבר, הניסיון להיות נוכח 'כאן ועכשיו'. התערוכה מבקשת להנכיח דרך האמנות את הריקוד העדין של האדם עם הזמן, מתוך תפיסה אמנותית השואבת את מקורותיה ונעה במרחב של תרבות יהודית עמוקה. התערוכה אינה מדברת "את" או "על" היהדות,, אלא מבקשת לשבת איתה לשיחה דרך מרחב של התבוננות בזמן, בחומר, בתנועה ובצורה.

מכיוון שאפיון זה שב ומופיע בכל תחומי האמנות, תארח התערוכה מופעים ומפגשים שונים תחת כותרת זו. החל מלימוד ליל הושענא רבה, דרך סדנאות כתיבה, שיח גלריה, ערבי שיח המפגשים אמנים פלסטיים ומשוררים, אמני מחול וכתיבה ועד למופעי מחול המתייחסים לחלל התערוכה והמרחב המקיף את הבית. התערוכה פונה לקהל שוחר אמנות וגם לכזה שאין לו שום רקע באמנות, כך גם האירועים, מגוונים ומכילים מנעד רחב של תחומי עניין והשתתפות.

תחת הכותרת הביאנלה לאמנות יהודית עכשווית התערוכה "עכשיו עכשיו", מבקשת לייצר שיחה בה "אמנות יהודית" איננה נשארת בגדר עיצוב וייצוג פמוטים וספרי תורה, אלא, נשענת על תכונתן המשותפת של עולם התורה ועולם האמנות: לשאול, להקשות, להקשיב, לעורר ולרענן שיחה עתיקה על מהותו של הזמן ומשמעותו של הרגע החולף והארעי של "כצל עובר, כענן כלה, כחלום יעוף"

לאירוע הפתיחה המרשים שנערך לפני חג הסוכות הגיעו מאות אורחים, שהביעו שביעות רצון מרמת המוצגים בתערוכה. האוצרים אוריין גלסטר ופורת סלומון יצקו תוכן חדש למושג היהודי "עכשיו". שמנה וסלתה של הציונות הדתית הגיעה לחלוק כבוד ליוצרים הצעירים, בני גל ורעייתו שרה, ליוו את חלל העבודות של הבת אוריין גלסטר. בצד השני של המבנה צפו יהודה עציון ואשתו חיה, בעבודה שהציגה הבת, שולמית עציון. השתיים ואחרות, הן בוגרות אולפנות שומרות מצוות, שבחרו לעסוק באומנות יהודית עכשווית. עוד באו לברך: ג'יימס סניידר – מנכ"ל מוזיאון ישראל, פפה אללו – חבר מועצת עירית ירושלים, אליהו גבאי – ח"כ לשעבר מירי מיכאלי, יונתן אמיר, איציק ליבנה, יהושע בורקובסקי, וליאורה לאור.

התערוכה תינעל בסוף אוקטובר יחד עם פסטיבל בין שמיים לארץ שיתקיים בין ה 29 ל 31   לאוקטובר ובו יוצגו בכורות מחול המתכתבות עם נושא הגוף בעולם היהודי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו