מחקר - 'הביצה' הירושלמית תעכב את החתונה שלכם - סרוגים

מחקר – 'הביצה' הירושלמית תעכב את החתונה שלכם

אם אתם גרים באחת מהביצות בירושלים, גבעת שמואל או תל אביב ומחפשים את שאהבה נפשכם, כדאי שתדעו שאולי המבחר הרב, דווקא יהווה מכשול בדרך לחופה. ד"ר יערית בוקק-כהן, סוציולוגית, הגיעה למסקנה שמגורים בביצה מפחיתים את הסיכוי להינשא.

author-image
מחקר - 'הביצה' הירושלמית תעכב את החתונה שלכם
  פלאש 9

חשבתם שאם תעברו לגור בביצה תיגאלו מייסורי הרווקות ומצאו את הזיווג ההגון? תחשבו שוב.

ד"ר יערית בוקק-כהן, סוציולוגית מהמרכז האוניברסיטאי אריאל, בדקה כמה תיאוריות סוציולוגיות והגיעה למסקנה שמגורים בביצה מפחיתים את הסיכוי להינשא.

אם אתם גרים באחת מהביצות בירושלים, גבעת שמואל או תל אביב ומחפשים את שאהבה נפשכם, כדאי שתדעו שאולי המבחר הרב, דווקא יהווה מכשול בדרך לחופה.
לא נעים להיות רווק כשכולם מסביב מתחתנים ואחת התגובות למצוקה הרגשית, הבדידות וחוסר הנעימות שבמגורים עם ההורים המודאגים והמלחיצים היא מעבר למגורים בדירת רווקים שכורה. כשגרים קרוב להרבה צעירים, צצות הזדמנויות רבות להכיר בני זוג, בבית הכנסת, בארוחת שבת או סתם במכולת השכונתית. הרווקים והרווקות מקווים שמגורים בביצה יאפשרו להם לפגוש הרבה בני זוג פוטנציאלים אבל בסופו של דבר נשארים רווקים.

לדברי ד"ר יערית בוקק-כהן, על-פי קו מחשבה לוגי, היה סביר לקבל תמונה הפוכה לחלוטין: הגעתם של המוני רווקים ורווקות ל'ביצה' מזמנת להם מגוון הזדמנויות להיכרויות מזדמנות או יזומות, כך שהיו מתרבים הסיכויים שכל אחד ואחת יימצא את בחיר לבו או לבה. אולם, מתברר שהזמינות והקרבה הפיזית והגיאוגרפית דווקא יוצרים את המצב ההפוך: הצעיר הדתי פוגש מדי יום ביומו צעירות רבות, ומתקשה להחליט במי יבחר כבת זוג למסלול החיים. תופעה זו מזכירה מונח אשר הוטבע על-ידי פרופ' שינה איינגר: "פרדוקס המבחר". החוקרת, מתחום השיווק, ערכה ניסוי שבו הציבה עמדה לטעימת ריבה בקליפורניה. בחלק מהימים בהם נערך הניסוי הוצבו 6 טעמים שונים של ריבה, ואילו בחלק אחר הוצב מגוון מרשים של 24 טעמים שונים. מטרתה של פרופ' איינגר הייתה לבחון האם ככל שעולה המבחר, כן עולה הסבירות שלקוחות יקנו ריבה.

גם כאן, היה סביר להניח שככל שמגוון הטעמים גדל, כן מתרבים הסיכויים שכל לקוח ימצא בדיוק את הטעם האהוב עליו וירכוש לו צנצנת ריבה אחת או שתיים. באופן מפתיע, ההיפך התרחש במציאות: כאשר הוצעו 6 טעמי ריבה, שיעור הטועמים שאכן רכש ריבה עמד על 30 אחוז, ואילו כאשר הוצעו 24 טעמים, רק 3 אחוזים קנו צנצנת. ההסבר הפסיכולוגי לכך הוא חוסר הנוחות והמאמצים המחשבתיים הרבים הנדרשים בהתלבטות בין 24 טעמי ריבה. אם יש כל-כך הרבה טעמים חלופיים, הצרכן נאלץ להשוות, להתלבט, ולשקול יותר אופציות, מה שלבסוף גורם לו לקיפאון ושיתוק במובן הצרכני: הוא 'מתעצל' להשקיע את האנרגיה המנטאלית הזו וממשיך בדרכו מבלי לקנות כלום.

"פרדוקס המבחר", טוענת בוקק-כהן, קיים גם ב"ביצה" – ריבוי הרווקים והרווקות מקנה אשליה של שפע: גם אם נערכה פגישה מוצלחת, או כמה מפגשים במהלכם התקבל רושם חיובי על ה'דייט', הצעיר/ה מתקשה להגיע להחלטה ו'לסגור עניין'. פרדוקס המבחר לפיכך, הופך את ה"ביצה" האטרקטיבית והתוססת לביצה טובענית, אשר הדיירים שלה מתבוססים בבוץ צמיג ומתקשים לצאת ממנה. תופעה דומה, אגב, מתרחשת באזור הידוע כמוקד משיכה לצעירים רווקים חילונים: תל אביב, הידועה בשיעור הרווקים החילונים הגבוה במיוחד.

בואו נדמיין לרגע סיטואציה, אתם נוסעים ברכב ומחפשים חנייה אבל בכל פעם שאתם מוצאים מקום פנוי, אינכם יכולים לדעת אם זהו המקום הכי קרוב שהייתם יכולים למצוא ואם בעוד כמה מטרים תמצאו חנייה יותר קרובה. אתם מתלבטים: האם כדאי לי לחנות את הרכב כאן וללכת ברגל כעשר דקות עד למחוז חפצי, ואולי בדרך אראה מקום חנייה פנוי שהחמצתי, או שכדאי לי להמשיך לחפש חנייה בעודי נוסע ברכב, אך בינתיים המקומות שלא תפסתי – ייתפסו על ידי נהגים אחרים, ואילו אני בסוף איאלץ להסתובב דקות ארוכות סביב המקום, להיווכח בכך שאין יותר מקום פנוי, ולחנות בחניון פרטי יקר במרחק 20 דקות הליכה.

לדברי ד"ר בוקק-כהן, מבחינתם של הבחורים למצוא כלה, זה כמו לנסות למצוא חנייה הכי קרוב ליעד: תמיד יש אפשרות שתבוא מישהי טובה יותר, יפה יותר, עשירה יותר – אז למה 'לחנות' כל כך מוקדם? ובשל חוסר האיזון הדמוגרפי וריבוי מספר הנשים הפנויות לעומת מספר הגברים הפנויים, הם תמיד ימצאו 'חנייה' בסוף, אז מה הלחץ?

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 3 דיונים מיין לפי
1
סרוגים סרוגים-
נרקיס | 30-06-2010 9:17
כתוב כאן "אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה דיבה ולשון הרע"- האם מותר לפרסם כתבות כאלו?
2
לא מסכים
מתגורר בביצה | 30-06-2010 14:51
המבחר הוא גדול גם כך, וגם מי שלא גר באיזו "ביצה" מוצף הצעות שנותנות את אותה הרגשה, של מבחר גדול. אני מסכים שמבחר המועמדים/ות מקשה על קבלת ההחלטה, גם לבנות.
3
סרוגים=זיוף של דתיים למה יש בחורה בתמונה
יהודי | 30-06-2010 19:05
בחורה זה עבירה מהתורה הקדושה
מהעתיד | 23-07-2021 0:08
.