אתר הבית של המגזר הדתי
דואר אדום
זמני היום
000
00
00
00

בית הלל בפסק חדש: נשים יכולות להגיד קדיש יתומה בבית הכנסת

רבני בית הלל הוציאו פסק לפיו מותר לאישה לומר קדיש על הוריה בבית הכנסת, כשהם ממליצים כי אחד המתפללים הגברים יצטרף אליה באמירת הקדיש. במקומות בהם ייחשב הדברי לחריג אומרים בארגון כי "אין כל סיבה למחות כנגדה, להיפך, יש במחאה נגדה חילול השם ואיסור של הונאת רע."

בית הלל בפסק חדש: נשים יכולות להגיד קדיש יתומה בבית הכנסת
  יכולות להגיד קדיש בבית הכנסת. (פלאש90)

ארגון 'בית הלל' מתיר לנשים להגיד קדיש בבית הכנסת.

בפסק חדש של ארגון 'בית הלל' שיתפרסם בסוף השבוע, מתמודדים חברי הארגון על השאלה "האם אשה המעוניינת בכך, יכולה לומר קדיש על הוריה?"

בהקדמה לפסק ההלכה נכתב כי "על פי המקורות, יש תועלת רוחנית לנשמת הנפטר בכך שאדם אומר קדיש על הוריו. יש הסבורים שהדבר נכון גם כלפי אשה הרוצה לומר קדיש לעילוי נשמת אביה או אמה, כשאין לה אחים אחרים האומרים קדיש".

על פי פסק ההלכה, אישה יכולה להגיד קדיש גם בבית הכנסת וגם במעמד של לוויה או אזכרה, כשהתנאים לכך הם שיהיה מנין של גברים ושהאשה תאמר את הקדיש מעזרת הנשים. "אשה המחליטה לומר קדיש על הוריה, ראוי שתעשה זאת בהתמדה ככל שניתן, כנהוג לגבי גבר האומר קדיש על הוריו.", נכתב בפסק ו"אם היא היחידה שאומרת קדיש, אך ראוי שאחד הגברים יצטרף לאמירת הקדיש אף אם איננו מחויב בכך."

למרות שהפוסקים דנו במקרים בהם לאישה המבקשת להגיד קדיש אין אחים, בבית הלל מציינים כי "נראה שאין מניעה שגם אשה שיש לה אחים תקבל על עצמה לומר קדיש".

על פסק ההלכה חתומים 20 רבנים ורבניות מן הארגון ובראשם ראש בית המדרש של 'בית הלל' הרב זאב וייטמן ומרכז בית המדרש, הרב יוני רוזנצוויג.

● מצטרפים לדף הפייסבוק של סרוגים ונשארים מעודכנים כל הזמן

לא להרבות מחלוקות

ב'בית הלל' יודעים כי סוגיית אמירת קדיש על ידי נשים לא תתקבל בשלום בכל בתי הכנסת, ולכן חלק גדול מפסק ההלכה מוקדש לדיון בעניין צמצום המחלוקת בבית הכנסת.

"אע"פ שאמירת הקדיש הינה הדרך המקובלת לעילוי נשמת הנפטר, ישנן דרכים נוספות להביא תועלת לנשמת הנפטר מעבר לאמירת הקדיש, ורבים סבורים שעדיף לשים דגש על דרכים אלו, ובפרט נכון הדבר עבור נשים שבדרך כלל אינן אומרות קדיש.",כותבים ב'בית הלל', "העיקר הוא, שצאצאי הנפטר עומדים ומקדשים את השם ברבים. ולכן, אם הם יכולים ויודעים לקדש את השם ברבים בדרכים אחרות, כגון, במעשי חסד, בצדקה, בתלמוד תורה ובקירוב לקב"ה ולעבודתו, ישנה בכך תועלת לנשמת הנפטר שאיננה פחותה מהתועלת שבאמירת הקדיש. "

"חשוב לומר: בכל מקום בו אמירת הקדיש או הדרישה להיות שליח ציבור בשל ה"חיוב", עשויה לגרום למחלוקת או למריבה, הרי שעלול לצאת שכר אמירת הקדיש בהפסדה, שכן המחלוקת מביאה לידי חילול השם ולא לקידוש השם", הם כותבים ומוסיפים כי "הדבר נכון גם במקרה של אשה האומרת קדיש בבית הכנסת."

"אמנם מאחר ויש לאמירתה יסוד בפסיקה, אין כל סיבה למחות כנגדה, להיפך, יש במחאה נגדה חילול השם ואיסור של הונאת רע." הם כותבים ומוסיפים כי "במקום בו הדבר בכל אופן גורם למחלוקת ולפגיעה ברגשות המתפללים, יש לוותר ולא לומר קדיש ובכך להביא תועלת לנשמת הנפטר יותר מאשר באמירת הקדיש."

"מניעת מחלוקת ושנאת חינם מקדשת שם שמיים יותר מאמירת קדיש העשויה להצית מחלוקת." הם מסיימים את פסק ההלכה, "אמנם, לצד התחשבות האשה ברגשות הקהילה, יש לקהילה גם להתחשב ברגשות האשה וברצונה לומר קדיש, ויש להיוועץ ברב הקהילה כיצד לנהוג למעשה".

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
17 תגובות - 17 דיונים מיין לפי
1
איזה כיף להוציא פסקים כשאף אחד לא מזדהה בשמו...
נחום | 26-06-2013 11:02
רב ספציפי לא היה מעיז להכריז כל שני וחמישי על פסקי פרובוקטיבים. אבל כשקוראים לזה "בית הלל" ואף אחד לא זוכר באמת מי האנשים והנשים שנמצאים מאחורי השם ומי החליט על פירסום הפסק אין להם בעיה. חבורת פחדנים.
2
עתה, אני יודע איך לנהוג
רא"ש | 26-06-2013 11:07
הגאון הרוגאצ'בי ישב פעם עם הגאון בעל 'משך חכמה' והתעורר אצלם ספק בקשר לאיזה מסקנה הלכתית. אמר אחד מהם: "הבה נשאל מישהו מה... נשמע את דעתו, ואז נדע ש...ההפך הוא נכון. כש"רבני" 'בית הילל' פוסקים כך וכך , אני כבר יודע שההפך הוא הנכון...
3
מי מקשיב לאלה? התנועה הרפורמית?
נדב | 26-06-2013 11:29
אין להם תלמידים דתיים בכלל
4
הגיע הזמן שהציבור יתנער מהרפורמים האלו !!!!!!!!!!!!!!!!
| 26-06-2013 11:32
5
מה בין צורבא מדרבנן לעם הארץ מדאורייתא?
שיודע לשאול | 26-06-2013 11:55
עד עכשיו שמענו על "צורבא מדרבנן" כעת אנו פוגשים גם "עם הארץ מדאורייתא" שעליהם אמר התלמוד: "אם קרית לא שנית, אם שנית לא שלשת, אם שלשת לא פירשו לך חכמים". לפי שהם אם היו מפרשים להם חכמים לא היו טועים טעות כזו ולא היו מפרשים בתלמוד דבר שאין כן כוונתו אבל עצלות שהיתה בהם שלא שמשו גדולי הדור חייבה להם זה.רבנים בגרוש! קונים תקליטור עם מאגרי מידע, ומפציצים בהבלי הלכות!
6
פסק ישן יחצ"נות חדשה
ארי נוהם | 26-06-2013 11:58
הפסק נכתב בחוברת בית הלל, המקורות הינם קדומים, וכל אחד נהג לפי רצונו בשנת תרצ"ח 1938 נפטרה חיה רחל דנקנר בפתח-תקוה והבת יונה ג'ניאו היתה אומרת קדיש לע"נ [פסק הרב עובדיה הדאיה זצ"ל, ללא יחצ"נים]בעוד שבועיים יוציאו חוברת חדשה שבה יפסקו שקידושי מחלל שבת הינם קידושין, יביאו 2-3 מקורות ויאמרו שזה פסק שלהם.
7
נפלאים! משקל נגד לכל המחרימים והמשמיצים של הר המור
| 26-06-2013 12:08
8
המממממ, רבני בית הילל פוסקים
שמוליק | 26-06-2013 12:17
אני עובר מיד לדום.
9
רפורמים רפורמים
רפורמים | 26-06-2013 16:18
זה פסק רפורמי מה אתם מביאים אותו בכלל גם את הברית החדשה וקוראן הייתם מצטטים
10
פסק ישן ומקובל. שום חידוש. שום רפורמה
בורות | 26-06-2013 20:54
המשוררת זלדה אמרה קדיש על הוריה. כך התבקשה על פי ההלכה. מי שמונע מנשים לומר קדיש נאמן לדת השוביניזם יותר מלהלכה ולמנהג היהודיים.
11
פסק רבני בית הלל
יהודה | 26-06-2013 21:28
אני מצטער להעיר לכם שכל שכתבתם אינו פסק הלכה במובן היצירתי של הביטוי פסק הלכה שכן הנושא נידון מכל צדדיו במאות השנים האחרונות ויש דעות לכאן ולכאן. מה עשיתם? הטלתם את מלא כובד משקלכם על הדעה המתירה..??? ניחא..אבל זה לא פסק הלכה במובן היצירתי של הביטוי פסק שהרי יבוא גורם אחר ויטיל את מלא כובד משקלו על דעת האוסרים שאגב משקלם ההלכתי הנורמטיבי רב יותר.. שנמנים עליהם גדולי הפוסקים המקובלים במאה השבע עשה או השמונה עשרה.. קל מאד בלחיצת מקלדת לראות את כל הדעות בגוגל..כך שאנשי בית הלל לא חידשו מאומה חוץ ממעט רעש תקשורתי בימים חמים אילו.. לבריאות..
12
בית הלל יצא מצוהר- סכנה עצומה מסתיו וחבריו
ציוני דתי חרד | 26-06-2013 22:28
הלל הזקן עאלק !
13
זה פסק ישן מאוד
אחד | 27-06-2013 13:53
גם נשים של רבנים חרדים ידועים בעבר אמרו קדיש על הוריהם. תבררו ותופתעו.
14
ראשי בית הלל חברים בצוהר - הרב שרלו
מפחד מרפורמיות | 27-06-2013 17:48
15
תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף כב, עמוד ב
ינאי מלכא | 27-06-2013 19:17
"אמר לה ינאי מלכא לדביתיה: אל תתיראי מן הפרושין ולא ממי שאינן פרושין, אלא מן הצבועין שדומין לפרושין, שמעשיהן כמעשה זמרי ומבקשין שכר כפנחס" (תלמוד בבלי, מסכת סוטה, דף כב, עמוד ב).
16
יש לך מקור כתוב
ל6 | 27-06-2013 20:28
17
לפי היהדות המקורית, אין כל תועלת באמירת קדיש.
| 16-12-2013 13:54
הקדיש הזה התחדש בזמן בעלי התוספות, על ידי מקור מדרשי שמקורו אינו ברור. [מעשה דר' עקיבא].