הרב שרלו: הבית היהודי לא צריכה להקשיב לרבנים - סרוגים

הרב שרלו: הבית היהודי לא צריכה להקשיב לרבנים

חברי הכנסת הם שלוחי ציבור. הם קיבלו את הכוח שלהם מהציבור. הם לא עצמאיים, ולא רשאים להחליט מה שהם רוצים, או לציית למי שהם חושבים שצריך לציית. הם חייבים לעשות אך ורק דבר אחד - למלא את השליחות שהציבור הטיל עליהם. מי שאינו עושה את מה שהוא התחייב לעשות הוא גזלן.

author-image
הרב שרלו: הבית היהודי לא צריכה להקשיב לרבנים
  הרב יובל שרלו (פלאש90)

שאלה

שלום לכבוד הרה"ג שרלו שליט"א

כתוב בתורה הקדושה ועשית ככל אשר יורוך. המפלגה שלך אומרת שהיא לא תצית לגדולי התורה ואז היא עוברת על דברי תורה אז למה כבודכם לא כותב פסק שהיא צריכה לשמוע למה שיגידו החכמים אפילו על ימין שהוא שמאל ועל שמאל שהוא ימין.

בחור ישיבה

תשובה

שלום וברכה,

הרבה דברים יש לכתוב על הרבה הנחות המופיעות בשאלה. אענה בקיצור, ואם תרצה להרחיב – אשמח.

ברם, ראשית צריך לעשות סדר בשאלה. את התואר "הגאון" יש לשמור לגאונים אמיתיים; המפלגה לא שלי, ובכלל אני סובר שרבנים לא צריכים לתת הוראות פוליטיות אלא רוחניות בלבד, כפי שתראה בהמשך; כתיבת פסק על ידי רב כלשהו לא תביא לתוצאות מבורכות משום סוג.

ועתה לעצם העניין.

חברי הכנסת הם שלוחי ציבור. הם קיבלו את הכוח שלהם מהציבור. הם לא עצמאיים, ולא רשאים להחליט מה שהם רוצים, או לציית למי שהם חושבים שצריך לציית. הם חייבים לעשות אך ורק דבר אחד – למלא את השליחות שהציבור הטיל עליהם. זה גם הבסיס המוסרי, זו ההלכה ביחסי שליח ומשלח, ואלו חייבים להיות גם כללי הדמוקרטיה. חבר כנסת שאינו עושה את מה שהוא התחייב לעשות (כמובן במגבלות הכוח, יכולת התמרון, ההסכמות והפשרות) אינו ממלא את חובתו, והוא גזלן.

זה מה שאנחנו טענו כל הזמן כלפי שרון, ביחס להתנתקות; זה מה שטענו ביחס לרבין ביחס לרמת הגולן; זה מה שאנחנו עצמנו צריכים לתבוע מאתנו ומחברי הכנסת אותם שלחנו. אם חברי הכנסת של "יהדות התורה" או "ש"ס" לא יצייתו לגדולי התורה העומדים בראשם – הם גזלנים ! הם התחייבו לעשות כך בפני הבוחרים שלהם, והם חייבים לעשות זאת.

לעומת זאת, יש לבחון מבחינה הלכתית למה התחייבות חברי ה"בית היהודי", ולתבוע מהם למלא את התחייבותם. בראש ובראשונה, מבחינה התהליך, הם התחייבו כי ההחלטות תתקבלנה על ידי מוסדות המפלגה (אני לא כל כך בקיא בשאלה מהם המוסדות). כיוון שכך, הם חייבים לעשות זאת. אפילו אם הם היו באים אלי ומבקשים ממני להיות הפוסק של המפלגה הייתי אומר להם שאסור להם לעשות זאת, גם אם זה היה מוביל להחלטות שאני סובר שהן שגויות.

מובן מאליו שטוב מאוד שהם יתייעצו עם גדולי התורה, עם החכמים, ובכלל טוב לו לאדם לקבל החלטות מתוך דיאלוג ולא מתוך תחושה שהוא יודע הכל ומבין הכל. לא זו בלבד, אלא שהעולם הרוחני יכול להנחות אותם מהם הכיוונים הרוחניים הראויים – זה תפקידו, והוא חייב לעשות זאת. אולם הציות חייב להיות לבוחר. זו ההלכה!

כפי שהבוחרים של ה"בית היהודי" התחייבו הם צריכים לעשות שלושה דברים במציאות הקיימת: הם התחייבו לשמור על עולם התורה; הם התחייבו לפעול להכלת חובת התרומה למדינה ולחברה על כולם; הם התחייבו להיות נציגים גם של החילוניים שבחרו בהם. לא מדובר במשימה קשה מידי, ואפשר (בהקשר הזה) לעמוד בה ולמלא במידה האופטימלית את שלוש ההתחייבויות האלה. ועל כן, לו הם היו שואלים אותי מה עליהם לעשות – זו הייתה תשובתי.

כל טוב ויישר כוח על הרצון לבירור.

==

הרב יובל שרלו הוא ראש ישיבת ההסדר בפתח תקווה. התשובה פורסמה באתר הישיבה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
40 תגובות - 40 דיונים מיין לפי
1
פשיטא
יוניו, פ"ת | 05-02-2013 16:32
מצחיק שצריך לומר זאת, אבל זה נכון.
2
כרגיל - כותרת צהובה
יונתן | 05-02-2013 16:37
הדברים של הרב שרלו כל כך מחכימים וכל כך ברורים. למה צריך לכתוב כותרת כזו ואי אפשר פשוט להביא את מה שהוא אומר. זה כל כך לא הוגן כלפיו וסרוגים בכלל לא מפרגן לרב שרלו הצדיק
3
אם לא צריך להקשיב לרבנים אז לא צריך גם להקשיב לרב שרלו
סוסו | 05-02-2013 16:42
וחוץ מזה, מה הוא לא הצביע לחבר שלו יאיר לפיד?
4
ל3. זה בדיוק מה שהוא כתב
יונתן | 05-02-2013 17:26
אז אין צורך ללעוג. רק לקרוא - ולכבד. וסתם לידיעה - לפי מה שידוע לי הוא בחיים לא פגש את יאיר לפיד אז איך עשית אותו חבר שלו ? מה בעצם רצית בתגובה שכתבת סתם ללכלך ?
5
אז למה להקשיב לך?
דוד | 05-02-2013 17:30
6
סוף סוף זכינו הרב שרלו מדבר לענין .תם עידן רבנים עסקנים
עקיבא | 05-02-2013 17:38
להפריד את הדת מהפולטיקה בטרם הפרדת דת ומדינה . היהדות מעולם לא הפגינה תבונת ניהול מדינה עם כל הכבוד לפילפולי החושבים לזקק משנה מדינית מהמקורות ,נדה . היהדות עיקרה בהכוונת הפרט . לצערנו רבני החרדלים גילו את הפרסום והכתיבה המתגרה לעשות לעצמם שם ולא מעודף יראה וצניעות וגורמים להכשלת העסקנים ולחילול שם שמים. רב העוסק במצוקת הפרט ראוי להערכה רב המחטט ברפש הפוליטי ראוי לגינוי.
7
הוא ממציא את השאלות, ואז עונה עליהם
לא ללקק כבוד הרב | 05-02-2013 18:31
ושולח ל"בוגרי פ"ת" שהם אולי חמישים. ועוד קורא לעצמו בשאלה שהוא שולח לעצמו "הרב הגאון יובל שרלו". פיכס.
8
ככל אשר יורוך בשלמות (ימין שהוא שמאל וכו') נאמר אך ורק
יוני | 05-02-2013 18:39
על הסנהדרין בלשכת הגזית במטרה לאחד את עם ישראל (עיין רמב"ן על התורה שם שמותר לצורך זה גם לאכל טריפה). הרבנים שמנפנפים ב"ככל אשר יורוך" כדי להכריח את הציבור לציית להם - הם פשוט לא יודעים את ההלכה!
9
הטענה של הרב אמיתית אך לא מושלמת.
אלי | 05-02-2013 18:57
הרב שרלו טוען טענה שהיא אמיתית אך לא מושלמת. נבחרי הציבור נבחרו כאנשי עשייה ולא כאנשים שמתווים דרך רוחנית. אני אישית התפקדתי לבית היהודי ובחרתי לכנסת ברשימה מתוך אמונה שאלו האנשים הכי מוכשרים בעולם העשייה. אולם כשיש שאלה מהותית ערכית אני מצפה מאשים האלה לשמוע בקול זקני העדה (מכולם מהרב ליכטשטין והרב דרוקמן והרב יעקב אריאל והרב צוקרמן והרב ליאור וכ') סוגוית של גיוס בני הישיבות וכן סוגיית השבת וכן סוגייות נוספות הן לא רק בעייה של עשייה אלא בראש ובראשונה הם בעייות מהותיות וערכיות שהרבנים צריכים להטוות את הכיוון , וחברי הכנסת שנבחרו ע"י הציבור צריכים לבחור את דרך המעשית בכדי להגשים את המגמה העליונה שנטווה ע"י זקני העדה.
10
הרבנים המתחרדלים ימיטו אסון על הציונות הדתית. הם חרדים
הרב שרלו יהודי יקר | 05-02-2013 19:04
11
הרב שרלו גורם לי עצבות
אלון | 05-02-2013 19:36
עצוב,עצוב,עצוב
12
אני הבוחר
חבדניק | 05-02-2013 21:42
אני הבוחר בחרתי בבית היהודי לפי הוראתו של הרבי להצביע למפלגה שתשמור על ארץ ישראל ועל תורת ישראל וכך ראיתי גם במצע המפלגה החיבור ללפיד גם פוגע בתורת ישראל (נישואים אזרחיים תחבורה ציבורית בשבת מיהו יהודי גיוס בחורי ישיבות שישובים ולומדים שהם ההגנה על המדינה שלנו ועוד) וגם פגיעה בארץ ישראל לפיד דורש משא ומתן מדיני שהרבי התנגד לו בכל תוקף וכתב שרק הדיבורים על משא ומתן מביא טרור
13
כרגיל אצל הרב שרלו
דרור | 05-02-2013 22:54
כרגיל אצל הרב שרלו תשובה פשוטה ולא מתלהמת שעונה על השאלה שנשאלה. תשובה של רב עניו וצנוע ביחס לידיעותיו הן בתחום התורני והן בכללי. רבנים! נא ללמוד ולנסות להידמות לו.
14
א"כ באמת הבית היהודי לא יקשיבו לרב.
בחורצ'יק | 05-02-2013 22:57
כי הוא אמר שלא מקשיבים לרבנים..אלא כן יקשיבו לרבנים.
15
הרב שרלו לא תמך ב"בית היהודי" אז מוטב לו לשתוק בנידון..
שלומי | 05-02-2013 23:42
הרב שרלו לא תמך ב"בית היהודי" אז מוטב לו לשתוק בנידון... כל מילה נוספת בעניינו תיהיה ביזיון. שלוש שבועות כל מועמדי "הבית היהודי" ניסו לתפוס אותו בכל דרך אפשרית, אך הרב שרלו התחמק, ניתק טלפונים ולא ענה להם. אז בנושא הנידון מוטב שימלא פיו מים. מאחד שחיפש אותו נואשות לפני הבחירות.
16
טעות הלכתית
ירון | 05-02-2013 23:44
גם לו הייתי מקבל את ההנחה הפשטנית, שלנבחר יש דין שליח, עדיין מדובר בשליח שנועד לתקן ולא לקלקל, במסגרת הסיבות העכשוויות, כמאמר 'לתקוני שדרתיך ולא לעיוותי', ובנוסף, כל רב יאמר לך מבחינה הלכתית נטו, שאין לקיים התחייבות מנוגדת להלכה, שכן אין שליח לדבר עבירה, ובפרט שהסיבה היא דברי הרב ודברי התלמיד.
17
הרב שרלו לא תמך ב"בית היהודי" אז מוטב לו לשתוק בנידון..
| 06-02-2013 0:46
הרב שרלו לא תמך ב"בית היהודי" אז מוטב לו לשתוק בנידון... כל מילה נוספת בעניינו תיהיה ביזיון לו ולתורה שהוא מייצג. שלוש שבועות כל! מועמדי "הבית היהודי" ניסו לתפוס אותו בכל דרך אפשרית, אך הרב שרלו התחמק, ניתק טלפונים ולא ענה להם. ישנם שלושה סוגי תשובות: כן, לא והתעלמות. התעלמות זוהי התשובה הכי גרועה שיכולה להיות. אז בנושא הנידון מוטב שימלא פיו מים והרבה. מאחד שחיפש אותו נואשות לפני הבחירות.
18
ליוני המלומד תגובה מס' 8
אביתר | 06-02-2013 1:05
לפני שאתה מדבר ללא כיסוי עי' בספר החינוך מצוה תצה "ובכלל המצוה גם כן לשמוע ולעשות בכל זמן וזמן כמצות השופט, כלומר החכם הגדול אשר יהיה בינינו בזמננו, וכמו שדרשו זכרונם לברכה [ראש השנה כ"ה ע"ב] ואל השופט אשר יהיה בימים ההם, יפתח בדורו כשמואל בדורו, כלומר שמצוה עלינו לשמוע בקול יפתח בדורו כמו לשמואל בדורו. ועובר על זה ואינו שומע לעצת הגדולים שבדור בחכמת התורה בכל אשר יורו מבטל עשה זה. וענשו גדול מאד שזהו העמוד החזק שהתורה נשענת בו, ידוע הדבר לכל מי שיש בו דעת.". מי שלא רוצה להשתעבד לרבנים שלוחיו של הבורא איננו רוצה לעבוד את משלחן הבורא בכבודו ובעצמו.
19
מתאים לו לומר זאת, אבל יש גדולים ממנו בהרבה.
לא להתרגש ממנו | 06-02-2013 1:18
20
הכנסת מחוקקת חוקים שהם הלכא גרידא כמו שאלת מיהו יהודי
נוחי | 06-02-2013 1:35
האם מוסדות של מפלגה דתית הם שאמורים להחליט בנושא זה האם כאלו שלא למדו הלכה הם אמורים להכריע כי כי הם שלוחי ציבור בשביל זה יש מפלגות חילוניות
21
איפה החצים?
חרדי. | 06-02-2013 1:55
היום נפתחה הכנסת ה-19.כמס' המנדט ה"בריתי" של הלפיד הבוער לכסא הוות... בנט קידם את הבאים עם שלט ענק,"ברוכים הבאים ל"בית ההודי"...
22
דת
רחלה | 06-02-2013 5:18
לא מפליא איך הוא מתבטא כי הוא בפורום תקנה והוא בעצמו גוזר דינים ובקשר לשס אנו שומעים רק למרן אדון שרלו.בושה להגיד לא לציית לרבנים .
23
נפתלי בנט זכור תזכור !!!!!
אברהם | 06-02-2013 7:43
ממשלת שרון לפיד מפד"ל ישבו יחדיו בקואליציה בלי החרדים ופגעו פגיעה קשה ואנושה בציבור החרדי ובעולם התורה ! המחיר היה פנוי גוש קטיף ובגידה נוראית של שרון בציבור המתנחלים והציבור החרדי הפגוע לא היה חלק ממאבק המתיישבים !! עכשיו נפתלי בנט חוזר על אותה שגיאה כשהוא חובר למרשיעי הברית לפיד/ נתניהו שוב כדי להשאיר את החרדים בחוץ ולפגוע בבני הישיבות ולגרום לקיצוץ כואב בתינוקות של בית רבן . המחיר יהיה שוב פנוי ישובים מיש"ע והציבור החרדי יעמוד מנגד !!! ואל תשכחו אובמה נמצא בקדציה השניה והוא ידרוש את הפנוי מנתניהו שגם כך הוא חסר חוט שידרה !! ראו הוזרתם !!!! צעירי הבית היהודי תתעוררו ואל תתנו לבנט הצעיר לחזור על הטעות ככלב השב אל קיאו !!!
24
הגיע הזמן שרבנים ממונים מטעם יקשיבו לנבחרים מורמים מהם
ניר | 06-02-2013 7:52
25
לפי הרב שרלו אין מושג של רבנים
שרלו | 06-02-2013 8:06
26
רב של רייטינג
יוסי | 06-02-2013 8:11
המפלגה לא מחוייבת לרבנים, והרב שרלו לא מחוייב לפסקי תורה, אלא לרייטינג ולתקשורת. כל פעם שיש כל דבר שעומד על הפרק הענייני רוחניות יודעים בתקשורת להתקשר לרב שרלו כדי לשמוע מפיו את השטות היומית. תמיד הוא ימצא איך לעוות את ההלכה
27
מי שמך?
nomi | 06-02-2013 8:32
האם קבלת יפוי כח ממאן דהוא לדבר בשם ועל הבית היהודי? אוי לרבנות שכזו!
28
מה שנכון נכון!!!
שגב | 06-02-2013 9:51
מי שהצביע לבית היהודי בדעה שההחלטות יתקבלו על דעת הרבנים בלבד פשוט רימה את עצמו, הם אמרו לא פעם אחת שהם מתייעצים תמיד עם הרבנים אך ההחלטות יתקבלו בתוך הסיעה וכך הם צריכים לנהוג.
29
על שמאל שהוא ימין...
שגב | 06-02-2013 9:59
לידיעת השואל זה נאמר על פסקי הלכה של בית הדין הגדול של 71 דיינים שהיה בירושלים, ראה פרשת שופטים, לצערינו אין מציאות כזו מאז חורבן הבית ולכן זה ממש לא רלוונטי לימינו. דבר נוסף, זו לא הלכה ברמב"ם ובשו"ע אלא מדרש בלבד!
30
הגיע הזמן למלחמת תרבות
חמי | 06-02-2013 10:04
באיחור של 63 שנה הגיע סוף סוף הזמן לשים את הדברים על השולחן להציב בצד אחד את הרבנים הליברלים שרלו ופירון יחד עם הבית היהודי וכמובן "צהר" ויש עתיד אל מול החרדים ולראות מי יכופף את מי , מה שברור זה שהתוצאה תהיה הפרדה מוחלטת בין הדת למדינה וזאת על ידי ההבנה שאי אפשר להכריח את הציונות הדתית והחילונים להצמד ליהדות האורתודוכסית , לגייר ע"פי ההלכה לחייב נישואין יהודיים בלבד וכו' , ומאידך זה יגרום להבדלות נוספת של הציבור החרדי ורבניהם מהמרחב הציבורי , כך יתגשם מאליו חזונו של בן גוריון לצמצם את היהדות האותנטית למוזיאונים
31
אכן, לא מחויבת לשמוע את דברי הבלע שלך
| 06-02-2013 10:10
32
מי שרוצה רבנים שיבחר בהם, הבית היהודי היא מפלגת בוחריה
יוניו, פ"ת | 06-02-2013 10:27
3, 5, 20, 25: הוא אמר פעמים רבות שאפשר וראוי להתייעץ בנושאים הלכתיים אבל בנושאים שאין בהם וודאות (האם חוק x שמזיק לאוכלוסייה א' ומועיל לאוכלוסייה ב', לדוג') אין לרב נבואה יותר מנבחרי הציבור. 7: שקרים שלא לעניין רק מראים שאין מה לענות. לא מוסיף לך כבוד. 15: יכולת להתקשר לישיבה או להגיע פיזית לישיבה או לביתו. מנין לך שהוא תומך או לא תומך ? הוא לא מביע עמדות פוליטיות בשביל שאנשים יחשבו קצת בעצמם (לא כמו עדר, כפי שחלק המגיבים מבקשים להיות). נדמה לי שזה שהוא מתנחל יכול לרמוז משהו על דעותיו... 22: מי שלא תומך בש"ס כבר לא רב ?! אני מוחה ! 27: דיני משלח ושלוח, הוא לא דיבר בשם הבית היהודי.
33
זאת בדיוק השאלה.
דוד | 06-02-2013 12:10
זאת בדיוק השאלה. איך זה שציבור דתי לאומי לא רוצה בנהיגות רוחנית שתדריך אותו. האם התורה לא אמורם להיות נר לרגלנו? אני מסכים שזה צריך להיות מתוך הדברות והבנה הדדית ולא מתוך כפיה. אבל לצאת בהצהרה שלא מחוייבים לרבנים זה כמו לצאת בהצהרה שלא מחויבים לתורה. זה לא נשמע יהודי ולא מתאים למפלגה שרוצה לקרא לעצמה "הבית היהודי". אני לא בה לתקוף. זה רק מצער. ואת זה אני אומר כאחד שהצביע עבורם.
34
32- אתה במקרה הרב שרלו בעצמו?
רוזנצוויג | 06-02-2013 12:19
אם כן, יש לי כמה שאלות אליך
35
ל-34
יוניו, פ"ת | 06-02-2013 14:49
מה ? אני לא הרב שרלו, אבל תמיד אפשר לשלוח לו שאלות באתר מורשת (ואתה יכול גם לבקש ממנו מקורות)
36
מזועזע לשמוע אחד שמכנה את עצמו ל"רב" מתבטא בצורה כזאת.
סרוג מזועזע | 06-02-2013 19:55
"אני סובר שרבנים לא צריכים לתת הוראות פוליטיות אלא רוחניות בלבד". עם שמתנתק מרבותיו - אין לו שום עתיד !
37
הוא בטוח שאיתו יבואו להתייעץ כי הוא לא רב חשוך
נועה | 07-02-2013 13:23
38
אני הצבעתי להם מכיוון שחשבתי שהם יקשיבו בקול הרבנים!
יהונתן | 07-02-2013 17:49
כמובן שרבנים אין מקומם בכנסת. לכן הצבעתי למפלגה דתית שתקשיב לקול רבנים חשובים ולא תתנהג כמו מפלגה יהודית רפורמית. בעזרת השם נעשה ונצליח
39
הרב שרלו-דברי הרב ודברי התלמיד דברי מי שומעים?
| 10-02-2013 16:03
הבסיס לדיני שליחות הוא שאם אדם ממנה את חברו כשליח בדבר שעשייתו כרוכה בעבירה-'אין שליח לדבר עבירה'!וממילא כאשר אדם פועל בניגוד להלכה בכל תחום שלא יהיה,לא משנה מי שלח אותו וכמה שלחו אותו ואם זו חובת ה'דמוקרטיה' או לא,אין שליחותו תקפה כלל וכלל. לכן,בפשטות נשמט הבסיס לדבריך שהחכי"ם מחוייבים לשולחיהם-הציבור.כל זה נכון כשזה לא עומד בסתירה לדעת הפוסק-הרב. אשמח לתגובתך.
40
מי אמר שכל פוליטיקאי מבין יותר מכל רב???
תלמיד | 16-02-2013 21:07
יש רבנים שכבר שנים עוסקים בענייני ציבור! מי אמר שהח"כים החדשים בבית היהודי מבינים יותר מהם???