עליזה לביא עונה לרב רוזן: עידן החממה המגזרית נגמר - סרוגים

עליזה לביא עונה לרב רוזן: עידן החממה המגזרית נגמר

מי שנמצאת במקום ה-7 ברשימת 'יש עתיד' קראה את מאמרו של הרב ישראל רוזן שטען כי היא "קישוט" שיגרום להתאיידות הציונות הדתית ועונה: "בני הציונות הדתית הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית והם נוכחים בכל תחומי העשייה ובמוקדי ההשפעה ללא צורך במיקוד מגזרי זה או אחר."

עליזה לביא עונה לרב רוזן: עידן החממה המגזרית נגמר
  עידן החממה נגמר. ד"ר עליזה לביא.

מכובדי הרב רוזן שוב אני מוצאת עצמי כותבת אליך.

ניתן היה להגיב לקריאתו הנרגשת של הרב רוזן להתמקד במפלגת המגזר בסרקזם. כך למשל, ניתן היה לעשות מטעמים מהעובדה שמשך שנות דור המפלגה המגזרית –מחוז כיסופיו, הדירה מהנהגתה (ולמעשה מכל פוטנציאל ציבורי) נשים שלא עטו כיסוי ראש, והנה לפתע פתאום היא מאמצת בקלות אל חיקה חילונית מוצהרת לעמדת הנהגה.

ניתן היה גם לחזור חודשים לא רבים אחורה ולהיזכר שמנהיגה הנוכחי של המפלגה המגזרית התלבט אם להקים מסגרת עצמאית אם לאו, וכי לא מעטים טענו כי למעשה העדיף להצטרף למפלגה המגזרית מתוך הערכת מצב כי השתלטות על פלטפורמה קיימת הינה הדרך הקצרה ביותר להשגת היעד אותו סימן בבירור.

אולם דומה כי עמדתו של הרב רוזן ראויה להתייחסות רצינית: הטענה העומדת במרכז דבריו היא: האם כיום, בהתחשב בין היתר במעמד הנכבד של בני הציונות הדתית בחברה הישראלית בכללה, ראוי ורצוי לרכז את כל הכוחות במפלגה מגזרית שתונהג על ידי חברי המגזר. שהיא בלבד תהיה יעד הבחירה הבלעדי של כל מי שנמנים על המגזר. והיא תעסוק כמובן בצרכיו של המגזר ותטיב לשרתו נאמנה.

אין ספק, שהמציאות טופחת על פני השקפת עולם זאת. אנשים המזוהים בכל נימי נפשם עם ערכיה של הציונות הדתית, פזורים בעמדות הנהגה כמעט בכל קצוות הקשת הפוליטית. באופן דומה קיים פיזור רחב גם באופן הצבעתו של הציבור הדתי לאומי, ולא ניתן להגדירו כציבור המזוהה עם מפלגה מסוימת זו או אחרת.

מה גם – שבסוגיות רבות מחנה הציונות הדתית אינו מונוליטי כלל ועיקר. כך למשל, משהחליטה מפלגת המגזר לאמץ את השקפותיו המדיניות של רוב בני מחנה זה, הרי היא בהכרח מדירה את מי שדוגלים בכיוונים אחרים.

אנחנו לא קישוט

ההשקפה המובעת במאמרו של הרב רוזן בדבר היותם של מועמדים דתיים במפלגות אלה, "קישוט" חסר השפעה שנועד למשוך קולות מהמגזר – שגויה מיסודה. תמהני, האם אותם מועמדים דתיים לאומיים שנבחרו ברשימת הליכוד, גם הם קישוט חסר השפעה שאינו תורם למדיניותה של מפלגת השלטון?

אולם, מעבר למציאות עצמה, גם ברמה הערכית אין לקבל עמדה זו. גדלנו על ברכיה של המפלגה הדתית לאומית ואנו חבים לה ולמנהיגיה חוב בל ישוער. יחד עם זאת, מאז ומעולם תפיסת העולם של הציונות הדתית דגלה בפריצת המערך המגזרי המוגבל ומעבר להשפעה על ציבור בכללו.

תמונת המצב הנוכחית של החברה בישראל, במגוון תחומי עשייה ובכללם מערכת הביטחון, מערכת המשפט, עולם העסקים, האקדמיה והפוליטיקה ולאחרונה הספרות מלמדת, כי עידן החממה תם ונשלם. בני הציונות הדתית הם חלק בלתי נפרד מהחברה הישראלית והם נוכחים בכל תחומי העשייה ובמוקדי ההשפעה ללא צורך במיקוד מגזרי זה או אחר.

יתכן שהרב רוזן סבור שבמישור הפוליטי הדרך הנכונה לעמדת השפעה הינה הפיכת המפלגה המגזרית למפלגת שלטון (האם אין זה אוקסימורון). נדמה, כי העובדה שאישים שונים משמאל ומימין הנמנים על הציונות הדתית וחיים על פי עולם ערכיה -במובנו הרחב ולא בתפיסה מצומצמת של תת מגזר זה או אחר – תופסים עמדות הובלה והשפעה במערך החברה הישראלית, מהווה ביטוי ברור ומובהק להשפעת הציונות הדתית על החברה בישראל.

מדוע מציאות זו אין בה לתרום להטבעת חותם וצביון יהודי למדינה? לרב רוזן הפתרונים.

מה רע בועדה מסדרת?

במובנים רבים ניתן לומר כי אפילו מנהיגיה של המפלגה המגזרית – הבית היהודי תומכים בתובנות אלה. גם מפלגה זו מנסה לנער מעליה את האזיקים המגזריים הכובלים אותה לנצח למגרש השולי ופועלת להרחיב את שורותיה ולשחק בליגת העל.

מי שתומך במהלכים אלה של הרחבת שורות ההנהגה והמצביעים של הבית היהודי מעבר לגרעין הקשה של בני הציונות הדתית, אינו יכול להתנגד למי שמעדיפים להפעיל את עולם הערכים הלאומי דתי שלהם בבתים פוליטיים אחרים.

אין ברצוני להתייחס ברשימה זו לסוגיה הכבדה של היתרונות והחסרונות של גורם המסדר את סדר חברי הרשימה כנגד שיטת בחירות זו או אחרת (מרכז, ועידה, פריימריס). יחד עם זאת, מן הראוי להזכיר, ובעיקר למי שמתרפק על העבר בו היה המגזר כולו מלוכד סביב רשימה אחת, שהמפלגה הדתית לאומית הגיעה לשיא כוחה הפרלמנטארי כאשר רשימתה הורכבה על ידי וועדה מסדרת.

ולסיום – ראוי להזכיר אל מול הנהי הפושט במחוזותינו, בדבר ירידת איכות החומר האנושי המגיע לכנסת מול הדורות הראשונים, שהוא מתרחש במקביל להיעלמותן של הוועדות המסדרות שהיו בעבר נחלת כלל המפלגות.

==

ד"ר עליזה לביא מתמודדת (7) ברשימת 'יש עתיד' לכנסת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
11 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
צריך להוסיף שאשה אין לה מקום במפלגה דתית, לא בגלל שהדת
יוני | 16-12-2012 14:20
דורשת זאת, אלא בגלל שמשקרים שלפי הדת אשה לא יכולה להיות ממונה על הציבור. זה כמו האיסור על האשה ללמוד תורה שזה שקר מוסכם. כתוב שעל האב להמנע מללמד בתו תורה כמו בנים, כיוון שאין לכפות אותה ללמוד, אבל היא מרצונה יכולה ללמוד כמה שתרצה - כמו הבנות של רש"י, כמו ברוריה, כמו הנביאות וכו' וגו'. אותו דבר בקשר למינוי על הציבור - אין לדחוף אותן לתפקיד כזה, אבל אם הן רוצות את העול הזה זה לגיטימי לחלוטין. מספיק שאזכיר את שלוציון המלכה שכל גדולי ישראל העריצו אותה!
2
היא צודקת, והיא עצמה ההוכחה
את והב | 16-12-2012 14:21
אין היום מגזר אחד ששמו הציבור ה'דתי לאומי'. ישנם אנשים רבים שלכאורה משוייכים למגזר זה, אולם מזלזלים במצוות רבות (כגון הקפדה בברכות, צניעות, תפילה, כיסוי ראש, מעשרות, סוכה וכו'). ולעומתם ישנם אנשים רבים שלכאורה שייכים למחנה הזה, אולם מכונים חרד"לים ועוד. בקיצור, הרב רוזן תמים אם הוא חושב שאפשר להכניס את עליזה לביא (מסורתית) ביחד עם הרב ליאור/אליהו/מלמד/טאו וכו' למפלגה אחת. המשותף ביניהם אינו עולה על המשותף בין עליזה לביא ולפיד, או המשותף בין הרב מלמד והרב עובדיה. שכל אחד יבחר את דרכו בחיים, ושיבחר בדרך של אמת מוחלטת. הציבור הדתי לאומי קרוע ומשוסע, וזה לטובה.
3
השתכנעתי! היא נמצאת במפלגה הנכונה!
| 16-12-2012 14:36
כתבה שלמה שלא אומרת כלום! בדיוק כמו יאיר לפיד. לא להאמין, לא חשבתי שיש עוד כמוהו. למרות שבינינו, הוא כותב יותר יפה.
4
גם אם את נמצאת במפלגה של יאיר, זה לא מחייב אותך
סטודנט | 16-12-2012 16:20
לרדת לרמתו. ניתן להשתמש בשכל. מדגם אקראי: -מתחילה עם תכמנויות וזגזגים של פוליטקאים, ד"ר, תסתכלי קודם מי היו"ר שלך -טוענת שהמחנה הדתי לאומי הוא הטרוגני, ונותנת לדוגמא את המישור המדיני, נו באמת אחד הנושאים שבהם יש יותר הומוגניות מכל נושא אחר השמאל הדתי הוא לא רבע מנדט ומילא המפלגה הדתית לא אמורה לנקוט עמדה כנגד 90% מהדתיים, מלבד זאת לא ידוע לי על חוסר ייצוג של סקטור דתי בתוך הבית היהודי. -ברור שאתם קישוט, וגם החכי"ם הדתיים בליכוד הם מקסימום זבוב טורדני, אף אחד לא מנע את ברק כשר ביטחון/נאום בר אילן/הקפאה 1 ו-2/הפלת חוק ההסדרה/פינוי מיגרון והאולפנה, היתרון כל שהוא שיש להם שהם במפלגת השילטון (ואת לא...), -ההנחה הסמויה (האמת לא כל כך),שאם זה סקטוריאלי זה לא שייך לכלל המדינה זה טעות במקרה של המגזר הדת"ל, המפדל הם אלו שדאגו לכל החוקיים הדתיים (לא החרדים), לפיד האב נלחם בעיקר כנגד חוקיים של המפדל וגם עכשיו הפעילות של הצה"ד היא למען כלל האוכלוסיה. -נקודה למחשבה: מי שדאג לגרעינים התורניים, לישיבות ההסדר וכו' זה הבית היהודי והאיחוד הלאומי ולא החכי"ם הדתיים במפלגות אחרות
5
עליזה. את עושה מעצמך צחוק
יוסי | 16-12-2012 17:54
6
עליזה על מי את עובדת???
אהרון | 16-12-2012 19:55
בבית היהודי יש נשים דתיות וחילוניה אחת - החילוניה הולכת ללא כיסוי ראש והדתיות הולכות עם ... כמו שצריך- מפלגה עם דתיים וחילונים שחיים בשלום אבל אצל יש עתיד?? אישה דתיה שמזלזלת בציווי לשים כיסוי ראש והעומד בראש המפלגה שהוא שונא חרדים על מי באת לעבוד??????????????????????
7
אנחנו לא "מגזר". מגזר הם אלה שגוזרים חלקים עקרוניים
עמוס ארליך | 17-12-2012 3:47
כגון אלה שגוזרים ומשליכים את מה שנצטווינו דרך משה או דרך יהושע. שבת, כיבוש הארץ וכדומה.
8
את לא חלק מהציבור הדתי לאומי
גיא | 17-12-2012 7:20
אולי חלק מהציבור הנאו רפורמי שמערה בחילונים יפה מאוד דווקא
9
בתור דתיה" האם אין זה אוקסימורון " היית צריכה לכתוב
N | 17-12-2012 17:11
תרתי דסתרי, או דבר והיפוכו זה לא פחות אנטליגנטי, וגם מהמקורות, אבל כנראה את מתרחקת מהמקורות.
10
למס' 4: למה למפלגה חילונית מותר לחוקק חוקים חילונים,
אחת העם | 18-12-2012 15:32
ולעיתים אף נגד יהודים ולדתיים אסור לחוקק חוקים דתיים? כי החוקים הדתיים הם נחותים? מי שמתבייש בדתיות ובאג'נדה הדתית שלו שילך לרעות בשדות זרים, חופשי., אני לא מתביישת במגזר שלי כמו שלפיד לא מתבייש במגזר שלו. אני בטוחה שהמגזר שלי יציל את המדינה הרבה יותר מאשר המגזר של לפיד שמוכן לתת לערבים חלקים נכבדים מהמדינה שלו. העיקר לא להתבייש כלל.
11
שימי כיסוי ראש
שי | 18-12-2012 18:13
אחרי זה דברי על דת.צבועה