הרב יעקב פילבר: מה התפקיד שלנו בראש השנה?

הרב יעקב פילבר: מה התפקיד שלנו בראש השנה?

שלושת הרגלים הם כנגד אירועים לאומיים של עם ישראל, כמו יציאת מצרים, מעמד הר סיני וענני הכבוד. ביום הכיפורים עומד כל אחד ואחד מישראל עם עצמו, מתענה בחמשת העינויים, ומבקש על עצמו בתשובה ווידוי. מה עושים בראש השנה?

author-image
מה התפקיד שלנו בראש השנה?
  להשתתף עם הקב"ה. פלאש90

כל אדם חי בתוך שלושה מעגלים: המעגל האישי, המעגל הלאומי והמעגל העולמי. כנגדם ניתנו לנו חמישה מועדים: שלושת הרגלים, פסח שבועות וסוכות, ראש השנה ויום הכיפורים.

יום הכיפורים כנגד המעגל האישי, יום סליחה וכפרה לחטאות היחיד ועוונותיו, ככתוב: "כי ביום הזה יכפר עליכם לטהר אתכם מכל חטאתיכם לפני ה' תטהרו". ביום הזה עומד כל אחד ואחד עם עצמו, מתענה בחמשת העינויים, ומבקש על עצמו בתשובה ווידוי. ביום הכיפורים האדם הוא במרכז, ככתוב: "אם אחפוץ במות הרשע כי אם בשוב הרשע מדרכו וחיה". או "יעזוב רשע דרכו ואיש און מחשבותיו וישוב אל ה' וירחמהו".

שלושת הרגלים הם כנגד אירועים לאומיים של עם ישראל, כמו יציאת מצרים, מעמד הר סיני וענני הכבוד. ואילו בראש השנה אנו מתמקדים בתפילתנו בתפילה לתיקון עולם במלכות שדי, כמו שאנו אומרים: "היום הרת עולם היום יעמיד במשפט כל יצורי עולמים".

בראש השנה אנו מבקשים: "אלקינו ואלקי אבותינו מלוך על כל העולם כולו בכבודך" ורק בראש השנה אנו אומרים: "ועל המדינות בו יאמר: איזו לחרב ואיזו לשלום . . . מי לא נפקד כהיום הזה"..

לגבי כפרת חטאי היחיד שביום הכיפורים אנו אומרים: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". ובכפרה הזו הפרט הוא העיקר והתשובה מתחילה מהאדם ואז "הבא להיטהר מסייעים בידו", "אני לדודי" תחילה ואח"כ "דודי לי". וכך אנו נוהגים ביום הכיפורים, התשובה נעשית על ידינו, ורק עם התשובה, עצמו-של-יום-הכיפורים מכפר עלינו ומטהר אותנו.

שותפים לקב"ה

בראש השנה אנו מבקשים על תיקון העולם במלכות שדי, כאן אנחנו טפלים כשותפים לקב"ה במעשה בראשית. כמו שאמרו חז"ל: "עתידה בת קול להיות מפוצצת בראש ההרים ואומרת כל מי שפעל עם אל יבוא ויטול שכרו".

התהליכים העולמיים הקשורים לכלל ישראל נקבעים בשמים, ועל הנסיון האנושי לשנות אותם כתב הרמב"ן: "הגזירה אמת והחריצות שקר", וכמו שאמר שלמה במשלי: "רבות מחשבות בלב איש ועצת ה' היא תקום", את הדבר הזה רואים אנו בימינו איך אנשי שלטון מבית ומחוץ מתכננים תכניות הנוגעות לכלל ישראל ולפתע באה המציאות וטופחת על פניהם.

ועל התופעה הזו כתב הרב קוק: "סבורים אנחנו שבחכמתנו ובפקחות הפקחים שבאנו באנו עד הלום, להיות לנו אתחלתא לגאולה. ואנו שוכחים כי לולא יד ה' בעל מלחמות זורע צדקות ומצמיח ישועות, לא היו כל מפעלותינו פועלות מאומה, שוכחים אנו שהיד הסודית הזאת היא כל המפעל".

ובמקום אחר כתב: "כי הוא ברוך הוא בעל מלחמות, והגרזנים והמסורים הרבים, אשר אולי הם החושבים שידם היא העושה, ישיבו אל לבם, בהגלות אור ישועה, כי רק כלים הם הנדחפים מיד החוצב והמניף, אשר מאד עמקו מחשבותיו".

אנו עומדים עכשיו בפתחו של ראש השנה, בימים הללו נרבה בתפילות ובקשות, כמובן נבקש מבורא עולם: "כתבנו לחיים מלך חפץ בחיים", נוסיף לכך עוד שתי בקשות: האחת שהקב"ה יגזור על עם ישראל גזירות טובות, ישועות ונחמות.

והשניה שהקב"ה יתן לנו את הכוח להיות שותפים עם א-ל להוציא מן הכוח אל הפועל את התוכניות הטובות שנגזרו עלינו. תכלה שנה וקללותיה תחל שנה וברכותיה.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
4 תגובות - 4 דיונים מיין לפי
1
גם ראש השנה הוא יום לאומי!
מתן | 15-09-2012 22:54
כמו **כל** חגי ישראל (ללא יוצא מן הכלל) גם ראש השנה הוא יום לאומי - שכן ביום זה בטלה עבודה מאבותינו ממצרים (כך ע"פ הגמרא במסכת ר"ה)
2
יום הזכרון יום שבו כל העולם זוכר אחד את השני ואת הבורא
משה אהרון נו"ע הרצלי | 04-09-2013 10:56
כמלך. ולכן ראש השנה הוא יום אחדות האדם - כלל האדם באשר הוא אדם לא שווה למלך העולם כשהוא מומלך רק על ידי חלק מבררואיו. אם לא נזכור יסוד חשוב זה. כי אז פיספסנו את משמעות "יום הזיכרון" שהזיכרון נסמך לתרועה. גם תקיעות השופר הן אמצעי יותר מסמלי להשגת האחדות כאמור [ראו רשימה בפורום -יום תרועה יום התרועעות]
3
אין מלכות ה' בעולם אלא בהיכון מלכות בית דוד בירושלים
לקס יהושע | 04-09-2013 13:58
כל התורה זועקת זאת וכל תפילות ראש השנה והחגים כולם אומרות זאת בקול ברור וכל המתחכמים בפרשנויות שמנסות לחמוק מהמסר הברור הזאת עושים פלסתר דברי תורה מפורשים.
4
תפקידנו לעשות חשבון נפש מדוע אנחנו עדיין בממשלה?
בית של גויים | 08-09-2013 0:09