הרב יעקב יוסף: בחתונות של חילונים יש לבחור עדים פסולים

בשיעורו השבועי אמר הרב יעקב יוסף כי כדי למנוע בעיה של ממזרים על הרב המחתן זוגות חילוניים לבחור בעדים פסולים כדי שהקידושין לא יחולו. הרב מאיר נהוראי, מ'בית הלל' מגנה את ההצעה ואומר: "על כל הרבנים לפעול לפי צו ההלכה ולנהוג ביושר ולא לעסוק בחשבונותיו של בורא עולם".

הרב יעקב יוסף: בחתונות של חילונים יש לבחור עדים פסולים
  למנוע ממזרים. הרב יוסף (פלאש90)

הרב יעקב יוסף מציע למסדרי חופה וקידושין לבחור עדים פסולים בחתונות של חילונים.

הרב יוסף, בנו הראשון לציון הרב עובדיה יוסף, משמש כראש ישיבת 'חזון יעקב' ורבה של שכונת 'גבעת משה' בירושלים', אמר את הדברים בשיעורו השבועי במוצאי שבת.

"אלה שעושים חופה וקידושין על ידי עדים כשרים מרבים בעיות בישראל ונועלים דלת בפני השבים. הם מרבים בעיות של כהן וגרושה ובעיקר של ממזרים", אמר הרב.

לדברי הרב, בציבור ששומר תורה ומצוות, האישה יותר נאמנה לבעל, ויודעת שלא ללכת עם גבר אחר, כשמעבר לזה אומר הרב, שיש נשים שאינן יודעות שאם היא בוגדת בבעלה, היא נאסרת לבעל וילדיה ממזרים.

הפתרון של הרב, מסתמך על מאמר של הראשון לציון לשעבר, הרב אליהו בקשי-דורון, המציע לחתן זוגות של חילונים על ידי עדים פסולים, למשל אבי החתן ואבי הכלה. ובכך גם במקרה של בגידה, לא יהיו הילדים ממזרים משום שהזוג לא היה נשוי.

"אם הזוג יחזור בתשובה וישמור תורה ומצוות, הם יוכלו לעשות חופה וקידושין מחדש עם עדים כשרים, וילדיהם יוכלו לבוא ולשמוח בחתונתם". אומר הרב.

לכל דבר יש פתרון חוץ מלממזרים

השאלה הנוספת שעומדת בפני הרבנים, היא שאלה הברכות. אם הרב מתכוון לעשות חופה פסולה, כיצד הוא יברך את ברכות האירוסין והנישואין?

על כך משיב הרב, כי יבקש מהקהל לענות "ברוך הוא וברוך שמו" על כל ברכה, ובזמן הזה יאמר הרב "למדני חוקיך" ובכך ימנע מברכה לבטלה.

"לכל הבעיות ההלכתיות כמעט יש פתרון" אומר הרב, "חוץ מלממזרים.גם אם יטבילו אותו במקווה או אם הוא יתענה זה לא יעזור הוא ישאיר ממזר".

בסיום דבריו אמר הרב כי לא כל הרבנים משתמשים בפתרון הזה, וזאת "משום שהם אינם יודעים מה קורה ברחוב. זו אפשרות גרועה, אבל זה הרע במיעוטו."

גניבת דעת אסורה

בתגובה לדברים אומר ל'סרוגים' הרב מאיר נהוראי, רב הישוב משואות יצחק בשם רבני 'בית הלל' מוסר הודעת גינוי חמורה להצעה זו של הרב יעקב יוסף.

"אנו מתנגדים בתוקף לעריכת חופה וקדושין לזוגות חילוניים באמצעות עדים פסולים. באמצעות מעשה זה הרב מוליך שולל את בני הזוג,  שסמכו עליו שהוא ישיא אותם כדת משה וישראל.

במעשה זה יש משום איסור תורה של גנבת דעת [עיין חולין צד ע"א, רמב"ם הל' דעות (ב,ו) ושו"ע חושן משפט (רכח,ו)]. בנוסף, יש בכך עבירה על איסור ברכה לבטלה על מעשה הקדושין, ולדעת הרמב"ם זהו איסור מדאוריתא (הל' ברכות א,טו)." אומר הרב.

על הפתרון שנולד בעקבות החשש להולדת ממזרים, אומרים ב'בית הלל': "אין כל היתר לרב לעבור על איסורי תורה מפאת חשש עתידי לעבירה."

"איסור "לפני עור לא תתן מכשול" רלוונטי רק כאשר האיסור לפנינו והאדם מסייע לזולת לעבור על איסור זה. בניגוד לכך, בנידון דנן מדובר בחשש עתידי שספק אם יתממש, ומשום כך לא חיישינן לאיסור 'לפני עור' או לדין 'מסייע'. [עיין מנחת שלמה לה,ב].

"לפיכך, על כל הרבנים לפעול לפי צו ההלכה ולנהוג ביושר ולא לעסוק בחשבונותיו של בורא עולם. ומי יוכל לתת את הדין לפני זוג שהתחתן ולאחר שנים חזרו בתשובה ויגיע יום ויגלו שמעולם לא היו נשואים."

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
22 תגובות - 22 דיונים מיין לפי
1
מזעזע
גבי | 25-06-2012 11:17
כמה נמוך
2
הרביי הזה נענש משמים בעוהנש הסרטן ה' ירחם
בלפור רומנוב | 25-06-2012 11:38
הרביי הזה נענש משמים בעוהנש הסרטן ה' ירחם. ליד הרביי הזה רבני צוהר הם גדולי הגדולים שבישראל. תפקידו של הרב להוכיח את הצבור. כשבא זוג להתחתן אצל רב הוא חייב להוכיחם שהחתונה היא רצינית ואם הם לא רציניים שלא יתחתנו.
3
הרב יעקב יוסף שליט"א גדול הדור
מוטי | 25-06-2012 12:01
ומי שחולק עליו סופו רע ומר
4
יש צדדים לכאן ולכאן...
שישקו | 25-06-2012 12:51
אני מבין שהחולקים מסתכלים על כאן ועכשיו ומבחינתם העתיד הוא לוט בערפל ולא רלוונטי. הרב יוסף מסתכל על העתיד, על האנשים שבאים ואז מתברר ממזרות, או איסורים קשים, אני חושב שאם למפרע יתברר שנישואיהם פסולים הם ינשמו לרווחה ויודו לרב. ואולי מחתנים אנשים שאין להם שום חשש ושום שאלה וסתם פסלו להם נישואים? האם נכון על שום סופו לפגוע בברית הנישואין?
5
ב"ה שיש לנו את רבני בית הלל! הלוואי שיישמע קולם יותר!
| 25-06-2012 12:58
6
אין צדדים לכאן ולכאן
בלפור רומנוב | 25-06-2012 13:33
ישראל מאמינים בני מאמינים וןמי שמקטרג על בניו של הקב"ה הקב"ה שונא אותו. הדיבורים על רמאות בקדושת ישראל הם מחלה סרטנית ממהרת. ודנים לו לאדם על פי מעשיו.אין ספק שהרבי יענקל יוסף נענש משום עלבונם של תלמידי חכמים. וכאן אין לך עלבוןן גדול מזה. הקדושה הישרראלית זה בקדושין כדת משה וישראל והרב שמקדש מברך ברכות. ואצל יענקל יוסף הברכות הם לבטלה. צריך לדווח עליו מיד לרבנות ולפסול אותו מרשימת מוכרי החיתון.
7
זה לא המצאה שלו זה זה נהוג ע"י גדולי הרבנים
| 25-06-2012 13:44
הרה"ג יעקב יוסף אף הביא בשיעור גדולי ישראל כמו הרב משאש ועוד שכבר נהגו ככה מקדמת דנא
8
במה יעזרו עדים פסולים?
שיודע לשאול | 25-06-2012 14:25
חתונה נעשית ברוב עם מאות אנשים. ליד החופה עומדים אנשים רבים מספיק עד כשר אחד מהנוכחים + הרב שעורך את החופה ויש לנו 2 עדים כשרים. אז מה הואילו "חכמים" בקלקלתם?
9
מי אתה הרב נהוראי זבוב קצץ כנפים
| 25-06-2012 14:52
מול הנשר בשמים הרב יעקב יוסף מגדולי הדור!פשוט חוצפה! לכתוב אין היתר לרבנים לעבור איסור? מי אתה? חצוף?
10
יש פה אנשים שלא יודעים את הגבול
מוחה על ביזוי ת"ח!! | 25-06-2012 14:53
בין לחלוק לבין לבזות ובנוסף אחד שחושב את עצמו למנהל החשבונות של בורא עולם,ואחר לפחות גדול הדור שחושב את הגר"י יוסף לחבר שלו. מוחה גם לי יש קושיות על הפסק אך בדרך ארץ! ולשאלה שלי: הרי אם אשה לא נאמנת לבעלה היא תמנע,ואם התעברה היא תפיל ואם לא הפילה היא תסתיר את היותו ממזר ואם לא הסתירה היא לא נאמנת עד שהבעל יאמין לה. אז בשביל חשש רחוק כל כך עושים את כל הילדים של החילונים פגומים?
11
ב"ה שזכינו לבית הלל.
| 25-06-2012 15:21
ארגון רבנים אחראי שמשמיע קול תורה נפלא, מכובד, ושקול. ולוואי שגם רבני החרד"ל ילמדו ממנו
12
בס"ד
יהודי | 25-06-2012 15:53
13
בס"ד
יהודי | 25-06-2012 16:01
ל6 מה שאתה אומר פשוט בושה אתה מבזה תלמי חכם עצום בנו של מורינו ורבינו הרב עובדיה יוסף שליט"א וכמו שאמר הרב מאיר נהוראי אנחנו לא מתעסקים בחשבונות של הקב"ה איך אתה יודע למה הרב חולה אולי הסבל שלו הוא כדי לכפר על כולנו? אולי אתה לא מסכים עם הרב יעקוב יוסף אך אל תבזה אותו. בעזרת השם כל עם ישראל יחזור בתשובה וכולם ינהגו על פי התורה ולא נצטרך לדון בבעיה זו למעשה.
14
לשאלה של מגיב 10
עובר אורח | 25-06-2012 16:19
דוגמא לבעיה: אשה נפרדה מבעלה והייתה בסטאטוס של "פנויה רגשית", ולאחר מכן חזרה לבעלה, ולימים חזרה בתשובה עכשיו היא יודעת שהיא עלולה להיות אסורה לבעלה, האם בגלל שחזרה בתשובה תיפרד מבעלה שחזרה אליו ואוהבת אותו אהבת אמת? נסבך את העניין: מישהי התחתנה נפרדה מבעלה ללא גט, חייה עם משהו וילדה ילד מבן הזוג עכשיו מה דינו של הילד? אם הנישואין הראשונים פסולים מעיקרא - הילד כשר אם הנישואין כשרים - יש כאן בעיה רצינית ועל מנת לא לעשותו ממזר צריכים הרבה לוגסטיקה הלכתית וכח התירא גדול מאוד ועוד סוגיות של איסור שמפאת הדיבור הנקי לא נרחיב בהם ויכולים ליצור בעיות ("נישואין פתוחים") קיצורם של דברים: לא מדובר בדבר של מה בכך, זוהי סוגיה כבדה ואני בטוח שהרבנים שעושים כך, יודעים מה הם עושים
15
רבני בית הלל - התשובה המוחצת לחילול ה' של החרדים!
יצחק | 25-06-2012 16:30
לאחר כל מיני פסקים הזוים שעוברים על דברי תורה ומחללים את שם ה', באים רבני בית הלל עם קול שפוי ואומרים פסיקת הלכה אמיתית!!
16
תושה על התשובה אבל
מגיב 10 | 25-06-2012 22:12
אני טוען שאחוז הילדים אפסי ביותר זאת השאלה שלי למה לפגום בכולם בגלל זה לא התייחסתי לבעיה של האיסור לבעלה אבל אני לא בטוח שעל זה בלבד הרב יעקב היה אומר לפסול,אלא בצירוף הבעיה של הילדים,ומכיון שלענ"ד היא כמעט לא קיימת כמו שהסברתי בתגובה למה לפסול?
17
למגיב 10
עובר אורח | 25-06-2012 23:50
בשיחה הרב התייחס בפרוש לכך שנשים נאסרות על בעליהם כשיקול מרכזי. הוא גם לא אמר שצריך באופן גורף אלא רק במקרים שמתעורר לרב המקדש ספק בגלל אנשי דלא מעלי
18
ל13 הבושה היא של הרב יענקל ייסף.
בלפור רומנוב | 26-06-2012 7:37
הבושה היא של הרב יענקל ייסף.. אין דבר כזה ממזר אם הנושא לא הגיע לבית הדין. ומאז ומעולם לא העיזו חכמי ישראל לחתן את בנות ישראל בצורה כזו. אפילו במקוצמות שחיו בין גויים שהיו מפתים את בנות ישראל לבגוד בבעליהן. והספור והמעשה של הרב בקשי דורון מדבר על איש שהיה שפוט בבית הכלא ורצה לקבל שעות התיחדות עם אשה והפתרון שהוא מצא היה להנשא לאשה שהתפרנסה בזנות. ובמקרה כזה ודאי שנשואין מרבים ממזרים בישראל. והרב משאש דיבר גם על מקרה דומה אבל להפוך את כלל ישראל לבעלי זימה. וה' ישלח לרב יעקב יוסף רפואה שלימה על המחלה שבאה לו הדלטוריה שהטיל ברבם של ישראל ובבנות ישראל. בדורות האחרוניםם.
19
ל-17
מגיב 10 | 26-06-2012 10:21
1. לא ברור מהדברים אם זה לבד היה מספיק,על אף המרכזיות של זה. 2. משמע היה מהרב יעקב יוסף שליט"א שכל מקום שיש חשש ממזרות יש לפסול את הקידושין אך לא פירט שצריכים 5 תנאים לחשש הזה (1.שתבגוד 2. שלא תמנע 3. שלא תפיל 4. שתודה 5. שבעלה יאמין לה)כך שמדבריו היה משמע שלחות ל-50 אחוז מהחילונים יש לפסול ולי נראה שגם לא לאחוז אחד יש לפסול. ומוסיף שחובה גמורה לכולם להזהר בכבוד ת"ח!
20
מגיבה 15- רבנית גאונית בבית הלל?
| 26-06-2012 12:06
21
אחרי שקראתי את דברי אמנון בזק
בלפור רומנוב | 28-06-2012 0:25
אחרי שקראתי את דברי אמנון בזק הרב מישיבת ההסדר באלון שבות נרגעתי. התורה אומרת תתן אמת ליעקב. לא תתן שקר ליעקב.
22
אסור להתחתן אם אשה ללא כתובה וקידושין
משה רבנו | 28-06-2012 13:29