למה החרדים מפחדים מיום העצמאות? - סרוגים

למה החרדים מפחדים מיום העצמאות?

זה עתה סיימנו לחגוג את יום העצמאות, מיותר לציין שאצל רוב החרדים, היה זה יום רגיל לכל דבר. הוא לא צוין בבתי הכנסת בתפילה מיוחדת ולא הוזכר (לחיוב, לשלילה לעיתים כן) במוסדות הלימוד שהתנהלו כרגיל ביום זה. ממה הם כל כך מפחדים?

למה החרדים מפחדים מיום העצמאות?
  הרב אמסלם. (פלאש90)

אין סמלי יותר מהעלמתו של סמל חשוב כמו דגל מדינת ישראל מעיתון ילדים חרדי העוסק בדגלים.

ההתנגדות החרדית למדינה ולסמליה לובשת צורות שונות. הקיצונים – נטורי קרתא- ילכו עד הסוף וכמיטב המסורת של שונאי ישראל במדינות ערב, הם ישרפו בראש חוצות את דגל ישראל.

בקצה השני של המתנגדים, יהיו אלה שבכתבה העוסקת בדגלים, ישמיטו במכוון כל אזכור וזכר לדגל המדינה היהודית, אפילו אם הוא מבוסס על הטלית שבה הם מתעטפים בחרדת קודש.

כמובן שלא תמיד זה היה כך. בישיבת פונביז' ממשיכים עד היום, למרות שהם עדיין מחזיקים באידיאולוגיה הקיצונית של הרב שך, להניף את דגל ישראל ביום העצמאות. אך זה נעשה מתוך אילוץ, כהמשך למסורת שהנהיג הרב כהנמן מייסד הישיבה, אשר ראה באור חיובי את הציונות והקמת המדינה.

אסור להתייחס למדינה

החרדה והסלידה מכל הקשור למדינת ישראל, מושרשות היטב בהוויה החרדית ומוטמעות עוד בגיל הינקות. אסור באיסור חמור ללמד ילדים שחיים במדינת ישראל, כי גם למדינתם יש דגל והוא אפילו מורכב ממוטיבים יהודיים. במקום זה, עדיף ללמד אותם על המסורת וההיסטוריה המהווים את ההשראה לדגלי ארצות הברית, לוב, ברזיל ומדינות אחרות. רק לא להזכיר את דגל המדינה היהודית, שבה הוריהם של הילדים החרדים בחרו לחיות.

זה עתה סיימנו לחגוג את יום העצמאות ולהודות לקדוש ברוך הוא על הנס הגדול שבהקמת מדינת ישראל. מיותר לציין שאצל רוב החרדים, היה זה יום רגיל לכל דבר. הוא לא צוין בבתי הכנסת בתפילה מיוחדת ולא הוזכר (לחיוב, לשלילה לעיתים כן) במוסדות הלימוד שהתנהלו כרגיל ביום זה.

מספר כלי תקשורת חרדים העדיפו להעצים את הביקורת הקבועה שלהם על המדינה וטרחו להראות ולהוכיח כיצד היא שונה לחלוטין מחזון המדינה היהודית, כפי שהם מאמינים שהיא צריכה להיראות.

העסקנים מפחדים מהגיוס לצה"ל

בימים אלה צפה ועולה שוב ובמלא חריפותה, שאלת גיוס החרדים וביטול חוק טל. נראה שהפעם מגיע העניין לנקודת רתיחה וככל הנראה הוא ישמש כזרז להקדמת הבחירות הכלליות. הפוליטיקאים החרדים, מאיימים כל העת במשבר ובמאבק עיקש, כנגד כל נסיון לשנות את הסדר אי שירות החרדים בצבא ובמסגרות האזרחיות. הם מבקשים להמשיך במצב הקיים ולאפשר לכל מי שחפץ להשתמט מחובתו ומנשיאה משותפת בעול לעשות זאת, גם אם הוא לא מתאים לשבת בישיבה ולהקדיש את כל כולו ללימוד התורה.

בבסיס ההתנהלות החרדית בעניין זה, נמצא שוב עניין הסלידה וההתרחקות מהמדינה ומסמליה. מנהיגי הציבור החרדי יודעים היטב, ששירות של צעירים חרדים בצבא ובשירות הלאומי והאזרחי, יביא להתערותם בחברה ולהפיכתם לחלק בלתי נפרד מהמדינה ומעתידה. חייל המשרת בצה"ל, כבר לא יוכל להיות אדיש למראה דגל ישראל מתנוסס בגאון או מורד ביראת כבוד לחצי התורן. משפחת החייל החרדי, תרגיש דרך בנה את החיבור למדינה, לצבא ולחברה הישראלית ומתוך תחושת האחריות לכלל תיסדק תחושת המחויבות למגזר, לכלליו ולחוקיו המבדלים.

מכאן תיסלל הדרך לבחינה מדוקדקת של כל צעיר בחברה החרדית, האם הוא בנוי ללימוד אינטנסיבי בישיבה ושם נמצא כל עולמו ועתידו, או שמא הוא צריך לשלב עם לימוד התורה גם לימודי מקצוע ותואר שיאפשרו לו להתפרנס ולפרנס את משפחתו בכבוד.

המפתח לשילוב החרדים בחברה ולפתרון הבעיות הקשות של גיוסם ויציאתם לשוק העבודה, עובר דרך החיבור של החברה החרדית לחברה הישראלית, למדינה ולסמליה. יש לי חלום, שיום אחד אפילו בעיתון חרדי לילדים יובלט בגאווה דגל המדינה.

==

ח"כ הרב חיים אמסלם הוא יו"ר תנועת 'עם שלם'.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
7 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
האיש הזה הוא הפתרון להעילמות מפלגות הצ"ד בסקרים
שרון | 30-04-2012 13:31
חבירה אליו יכולה לחולל מהפך ועל רקע המאבק על חוק טל הם גם יוכלו יחד לגרוף קולות רבים של חרדים או מצביעים למפלגות חרדיות. אני בעד.
2
המדינה נגד התורה לכן חרדים נגד מדינה
יהושע | 30-04-2012 14:07
עכשיו אני מבין למה מרן הרחיק את המוסר הזה אמסלם שהוא לא חכם ולא נעליים אי אפשר לראות באור חיובי דבר רע נקודה,יש ציונים דתיים שזה טוב להם ,אין להם יראת שמיים והם לא מבינים שאי אפשר להתחבר לשונאי השם ולהסתכל על הצד החיובי זה לא חיובי והם לא חיובים הם פשוט חסרי יראת שמיים וכל מצוותם כלפי חוץ. מה גם שהמדינה מזיקה פיזית וכלכלית לכלל ישראל וכניראה שזה מידה כנגד מידה כל מי שמאמין ברשעים השם מכה אותו דרכם
3
תגובה לאביגיל מיס מהפייסבוק
טוקבוק | 30-04-2012 15:55
הרצל עם כל הכבוד, תכננן במפורט את המרת כל היהודים לדת הנוצרית, כפי שכתוב בכתבים שהשאיר אחריו, (ניתן לראות בדיסק "הרצל" המפורסם) אז הוא לא רשע??? (ביהדות מוות רוחני חמור יותר ממוות גשמי)
4
לכול מי שכתב עד עכשיו ובמיוחד לאחרונה
אור | 30-04-2012 20:34
תגידו לי אתם בכלל יודעים מי היה הרצל הא?!הוא רצה לנצר את כל היהודים!ואתם אומרים שהוא צדיק תתבישו לכם!מענין למה הציבור הדתי-לאמי יותר חלש בתורהבאמונהבמצוות (אני מדבר כללי לא יחדי)למה זה מישהו מכון להביר לי הא?! בני עקיבא למשל בנות בנים ביחד מיי הרשה לכם לעשות כזה דבר הא מי?!הרב הרפורמי ממול מה אתם מדברים בכלל!אני מתפלל בית כנסת של 30-40 איש עכשיו(בימי ספירת העומר) שהוא דתי-לאומי יש אולי 5 אנשים שלא מתגלחים כל השאר מתגלחים כאילו לא קרה ככלום ונכון שיש התרות נכון אבל לציבור שלם של 30-40 איש הא?!עוד דוגמא בקדיש מדברים שם שיחות נפש בית-כנסת קדיש יותר חמור מקדושה!אבל העיקר שהם מנפים דגל מדינת ישראל זה העיקר נכון!אני לומד בית-ספר שלומדים בו הכל והוא חרדי(יסודי)ואני גם מנפנף מנגל ביום העצמעות אבל צריך לדעת מה הטפל ומה העיקר!אצלכם הארץ זה העיקר התורה היא מספר 2 אולי גם זה לא אני אומר זאת מתוך כאב שאני רואה ציבור שלם שמתנהג כך אני רוצה שמישהו יענה לי תשובה על זה אוקיי?
5
מאמר לגיוס קולות דתיים לאומיים
יו | 01-05-2012 0:18
החנפנות נודפת
6
בלי להעליב
דוד | 03-05-2012 18:50
הרב אמסלם מדבר לעניין. קם קול הקורא לציבור החרדי לקום מכיסאו ולתרום לחברה במדינה שהוא נהנה ממנהלותיה, נוסע על הכבישים שהיא סללה, מקבל תקציבים לרווחתו מתוך שכר עמל האנשים העובדים למחייתם מבוקר ועד ליל, יש צבא ומשטרה שמגן עליו. איך אפשר להנות מכל אלה ובאותו הזמן להתנגד לכל מה שהמדינה מייצגת, לא לתרום דבר ולחיות כטפילים. כשבא מישהו אומר - תלמדו מקצוע, תפרנסו את משפחותיכם, תתרמו מעצמכם לרווחת הכלל מיד משתיקים אותו!  אני בעדו, אפשר ללמוד תורה וגם לעבוד. תנסו את זה ותוכלו גם אתם להסתכל על עצמכם במראה ולהיות מרוצים.
7
ל6
אור | 04-05-2012 13:39
תקשיב דוד(6) אתה צודק שהציבור החרדי צריך לצאת למקומות עבודה אתה צודק ואני איתך אבל שנינו יודעים שמי שמגן על המדינה זה לא צה''ל זה אלא שלומדים צה''ל זה רק אמצעי לזה הוא לא המגן באמת!!!כנ''ל המשטרה אז נכון צריך לצאת לעבוד אבל כל הדברים על צבא ומשטרה ומדינה זה קשקוש בלבוש