מהן הלכות האבל של ראש ממשלה?

הדפסה
30.04.12 10:26  ח' באייר תשעב

פטירתו של בן ציון נתניהו ז"ל, אביו של ראש הממשלה, מעלה שאלה הלכתית די נדירה על דיני האבלות של מלך. האם מותר למלך להשתתף במסע ההלוויה של אביו? האם הוא מותר בתספורת ובגילוח? למי מותר לנחם את ראש הממשלה ומה קורה בתוך בית המנחמים?

מהן הלכות האבל של ראש ממשלה?
  איך הוא ישב שבעה? נתניהו (פלאש90)

פטירתו של בן ציון נתניהו ז"ל, אביו של ראש הממשלה, מעלה שאלה הלכתית די נדירה על דיני האבלות של מלך.

השאלה לא נידונה כמעט בספרות ההלכה, מהסיבה הפשוטה שמימי בית שני לא היה לעם ישראל מלך משל עצמו.

גם מאז חזרת עם ישראל לארצו, במשך 64 השנים האחרונות, מספר הפעמים שראש ממשלה מכהן ישב שבעה קרתה פעמים בודדות, אם בכלל.

השולחן ערוך שפסק רק להלכות הנוגעות לזמנו, לא עסק בנושא, וכך גם רוב ספרות הראשונים והאחרונים.

הלכות המלך מפורטות בקיצור נמרץ במסכת סנהדרין, והרמב"ם, שפוסק בכל נושאי התורה, הוא מביא אותם בספרו משנה תורה, בהלכות מלכים ומלחמות. בנוסף מתייחס הרמב"ם למלך, בהלכות אבל.

בהלכות אבל, פוסק הרמב"ם לגבי דיני אבלות של מלך וכהן גדול וכותב:

עושים לייק לסרוגים ונשארים מעודכנים!

"וְכֵן הַמֶּלֶךְ חַיָּב בְּכָל דִּבְרֵי אֲבֵלוּת, אֶלָּא שֶׁאֵינוֹ יוֹצֵא מִפֶּתַח פַּלְטוֹרִין שֶׁלּוֹ אַחַר מֵתוֹ, וְאֵין צָרִיךְ לוֹמַר אַחַר מֵתִים אֲחֵרִים, וְאֵינוֹ מְנַחֵם אֲבֵלִים."

כלומר, המלך, בניגוד לכהן גדול אסור בגילוח ובתספורת, וחייב לקרוע את בגדיו. אך הצד השווה שביניהם שאסור לשניהם לצאת מביתם ללוויה, כפי שאסור להם לצאת מביתם לשום הלוויה.

עם זאת מתמודד הרמב"ם בעקבות התלמוד עם תקדים מדוד המלך, שיצא אחר מיתת אבנר בן נר, למרות שהיה מלך. לגבי זה אומר הרמב"ם כי ""וְלֹא יָצָא דָּוִד אַחַר אַבְנֵר אֶלָּא לְהוֹדִיעַ לָעָם שֶׁלֹּא נֶהֱרַג בִּרְצוֹנוֹ."

ניתן לומר מכאן כי במידה ויש למלך צורך שלטוני להביע כבוד או הערכה לאחד משריו הוא רשאי.

על פי ההלכה הפשוטה, נראה שאסור לראש הממשלה, לצאת למסע ההלוויה של אביו, אלא עליו להשאר בבית ראש הממשלה.

אך עם זאת, הואיל וכיום נוהגים גם ראשי מדינות להשתתף בהלוויות ממלכתיות (ראשי ממשלה ושרים לשעבר), נראה שמתוך המציאות המודרנית יהיה מותר גם לראש הממשלה להשתתף בלוויה.

מנהגי אבלות

גם לגבי מנהגי האבלות, ישנם למלך דינים מיוחדים וזאת משום כבודו.

הראשון שבהם הוא זהות המנחמים שרשאים להגיע לנחם את המלך: "אֵין אָדָם נִכְנָס לַמֶּלֶךְ לְנַחֲמוֹ אֶלָּא עֲבָדָיו וּמִי שֶׁנָּתַן לוֹ רְשׁוּת לְהִכָּנֵס, וְאֵין לָהֶם רְשׁוּת לְדַבֵּר לוֹ תַּנְחוּמִין אֶלָּא כְּפִי מַה שֶּׁיַּרְשֶׁה אוֹתָן."

דין שני הוא שהמלך אינו יושב על הרצפה כשבאים לנחמו ובסעודת ההבראה, אלא "כְּשֶׁמַּבְרִין אוֹתוֹ – כָּל הָעָם מְסֻבִּין עַל הָאָרֶץ, וְהוּא מֵסֵב עַל הַדַּרְגָּשׁ." (מעין שרפרף).

כאמור, לגבי שאר דיני האבל – איסור תספורת וגילוח, דינו שווה לכל אדם. יהיה זה מעניין מאוד, לראות את תגובות התקשורת הזרה, לנציגה הבכיר של מדינת ישראל מתהלך בזיפי זקן לפחות עד חג השבועות.

בשבעת ימי האבל, אסור לאבל לעסוק במלאכה ולכן אסור לנתניהו לחזור לעבודתו. אך עם זאת, ברור שבמקרים של פיקוח נפש, יותר לו לקבל החלטות מדיניות ובטחוניות.