הרב עמאר הגיע לתפילת יום העצמאות ואסר לברך על ההלל - סרוגים

הרב עמאר הגיע לתפילת יום העצמאות ואסר לברך על ההלל

הרב הראשי לישראל הגיע השנה לתפילה החגיגית בכותל המערבי והודיע לרב שרקי כי הוא אוסר לברך על ההלל בליל יום העצמאות. הרב שרקי לא חלק על פסיקתו של הרב הראשי וקיבל עליו את הפסק האומר שאסור לברך. עם זאת בשנה הבאה הוא מבטיח נחזור לברך על ההלל."

author-image
הרב עמאר הגיע לתפילת יום העצמאות ואסר לברך על ההלל
  הרב עמאר והרב שרקי בכותל (סרוגים)

'תקרית' תורנית הערב בכותל המערבי.

כפי שפרסמנו ב'סרוגים' הערב (ד') התקיימה תפילת יום העצמאות חגיגית בכותל המערבי בהשתתפות כאלפיים מתפללים.

את התפילה ארגנו במשך שנים קהילת 'בית יהודה' בקרית משה, בראשה עומד הרב אורי שרקי, ראש בית המדרש במכון מאיר.

הייחודיות בתפילה החגיגית, שבכל שנה היה נאמר בה הלל שלם עם ברכה, כפי שהסביר הרב: "אמירת ההלל בלילה דווקא, הינה ביטוי לאמונה בגודלה של הגאולה, ראשונה כיציאת מצרים, או אחרונה כבימינו, והיא ביטוי ליחס הרציני כלפי הנהגת ה' בעולמו. (עי' חוברת "ואמונתך בלילות" שכתבתי בעניין חיוב קריאת ההלל בליל יום העצמאות, ובמאמרי בספר הזיכרון "כלביא שכן")".

השנה הגיע הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הרב שלמה עמאר והשתתף בתפילה החגיגית. אך לאחר תפילת שמונה עשרה, שניות ספורות לפני שהחזן החל בברכת ההלל, פנה הרב עמאר לרב שרקי ואמר לו כי הוא אוסר לברך על ההלל.

"מה שכתבת כאן בחוברת הזו, הוא לא נכון", אמר הרב עמאר, כשהוא מתכוון ל'סדר התפילות ליום העצמאות' שהוציא הרב שרקי.

"אסור לברך על ההלל, ואם יברכו זו ברכה לבטלה" המשיך הרב עמאר, כשהוא לא מאפשר להתחיל את תפילת ההלל. לאחר דין ודברים עם הרב שרקי, הסכימו כי אין לברך בציבור. כדי לא למנוע מחלוקת, ביטל הרב שרקי את דעתו ולא השיב לרב הראשי.

החזן החל את אמירת ההלל, ללא הברכה, מה שהביא להרמת גבה מצד המתפללים שלא הבינו את המהלך, מאחר שהרב שרקי, כאמור מוביל קו הלכתי המחייב אמירת הלל בברכה גם בליל יום העצמאות.

לאחר התפילה, הזמין הרב שרקי את הרב עמאר לדבר לפני הקהל, והרב עמאר פתח בכך שהוא מתנצל על הדברים שאמר כלפי הרב שרקי, אך הם לא נאמרו בצורה אישית, אלא רק בשביל לברר את ההלכה.

הרב עמאר אמר כי "במרוקו ובצפון אפריקה ברכנו על ההלל, אך בארץ ישראל קיבלנו את הוראות מרן, שלא לברך על ההלל ובודאי לאחר שפסק כך הרב עובדיה יוסף".

לאחר עזיבתו של הרב עמאר את רחבת הכותל, אמר הרב שרקי למספר מקורביו, כי לא ענה לרב עמאר בציבור, אך לדעתו, עדין יש לברך על ההלל. את הטיעון של הרב עמאר דחה, בכך שהוא מדבר על הלל בראש חודש ולא על הלל שלם כמו שאומרים ביום העצמאות.

"האם מרן לא בירך על ההלל בחנוכה?" אמר הרב.

לדבריו, בשנה הבאה נמשיך לברך על ההלל כמו שנהגו בכל שנה. "יקח זמן, אבל נצליח לשכנע גם את הרבנים", אמר הרב שרקי.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
כל הכבוד לרב שרקי זו ענוה במקומה
בלפור רומנוב | 26-04-2012 0:37
והאמת כל הכבוד לרב עמר שבא לארוע שבמהותו הוא ציוני. לגופם של דברים מרן המחבר לא פסק מעולם שבארץ ישראל לא אומרים הלל עם ברכה בראש חודש. אלא שהמנהג בארץ ישראל לא לומר הלל בראש חודש. המנהג שמדבר עליו מרן הוא המנהג הנהוג בימי הרב יוסף קארו. הרמ"א לא חולק. על דברי רי"ק. לפי ההבנה המוטעית של הרב עמר / הרב עובדיה יוסף גם האשכנזים היוצאים ביד רמ"א אסור להם לקרוא את ההלל בראש חודש. שכן זהו המנהג בארץ ישראל. מן הראוי לציין שדברי הרב עמר / הרב עטבדיה יוסף היו נכונים אולי עד תקופת תלמידי הגר"א. ובראשם הרב ישראל משקלוב שביטל את הההליכה אחרי המחבר בארץ ישראל מכח הקהילה שעלתה מארופה.ומאז פוסקים גם בארץ ישראל שלא כמחבר. ואין הבדל בזה בין ספרדים לאשכנזים. יהודים שבאו מארופה כקהילה אינם שונים מיהודים שבאו ממרוקו כקהילה. זו הבנה שכל בר בי רב דחד יומא יודע! ופלא שרב גדול בישראל כרב עמר טועה בדבר משנה.
2
אנחנו בארץ ישראל, מה פשר המחלוקת הזאת?
תלמיד של הרב שרקי | 26-04-2012 0:39
3
בורים ועמי הארץ רבני הציונות החילונית רפורמית
007 | 26-04-2012 1:23
4
אריה, זה מה שהצלחת להוציא מערב נפלא שכזה?
אחד | 26-04-2012 5:31
5
התקדמות: הרב עמר מודה שצריך לברך ברכת שהחיינו בערב.
בלפור רומנוב | 26-04-2012 7:28
התקדמות: הרב עמר מודה שצריך לברך ברכת שהחיינו בערב יום העצמאות בשם ומלכות. בתפילה ציבורית זו אמרו בקול רם, כבר בתחילת התפילה לפני ברכו. ברכת שהחיינו בשם ומלכות. ועל כך לא העיר הרב עמר שליט"א. הרב עמר העיר רק על ההלל.
6
כמה רבנים מוכים לצאת ללחום את מלחמתה של תורה
שיודע לשאול | 26-04-2012 8:32
ולהשיב עטרה ליושנה - שאמירת הלל בליל יום העצמאות בברכה היא ההלכה ע"פ תורת משה ועבדיו הנביאים? כך שנינו בתלמוד הירושלמי (מסכת פסחים דף סה/א), "א"ר יוחנן בשם ר"ש בן יהוצדק כתיב 'השיר יהיה לכם כליל התקדש חג' - בא ליל פסח ללמד על מפלתו של סנחריב ונמצא למד ממנו. מה זה טעון הלל - אף זה טעון הלל. את אמירת ההלל של ליל הפסח לומדים מההלל של יום העצמאות. (הפסוק מדבר על יום העצמאות שהיה בימי חזקיהו). אם הרב עמר פוסל את ההלל בליל העצמאות הוא בהבל פה פוסל גם את ההלל בליל הפסח. האם הוראות מרן יכולים לחלוק על תלמוד ארץ ישראל - התלמוד הירושלמי?
7
כך עשו את הסכם אוסלו הארור, ע"י שהרסו את האמונה ש-ה'
מרים | 26-04-2012 9:20
עשה לנו נס בקום המדינה.
8
מי זה בכלל הרב שרקי?
| 26-04-2012 10:52
9
רק בדור הזה טוקבקיסטים חכמים יותר מהראשון לציון..
יוני | 26-04-2012 10:53
10
מתעסקים בזוטות
המוכיח | 26-04-2012 11:17
הרבנים שמתקיימים בשכר מאוצר המדינה, עושים מכל נמלה פיל והכל, כביכול, בשם ההלכה. הם שוכחים שההלכה היא תוצר של פוסקים בני אנוש שלא קיבלו סמכות ותעודה מבורא עולם. ומתעלמים מהכתוב: דור דור ודורשיו. על מה בסך הכל מדובר? - על הלל שמדבר בשבח ותודה לבורא עולם על עצמאות עם ישראל במדינתו. בקיצור, מתעסקים בזוטות ושררות וזונחים דברים ברומו של עם ישראל וקיומו.
11
הרב שלום משאש זצוק"ל לא היה נוהג כמו הרב עמר.
שלמה בן לולו | 26-04-2012 11:30
ואין לי ספק מי גדול מבין השניים!! גם לרב הגדול הרב יוסף משאש זצוק"ל יש דיעה ברורה לגבי מנהגי קהילה שהגיעה לארץ ישראל ומנהגים שנהגו אבותינו אלפי שנים לפני מר"ן.
12
זה עתה ראיתי התשובה של מרן החידא
בלפור רומנוב | 27-04-2012 1:42
כתוב מפורש לא ברב עובדיה לא ברב משאש בגאונם של ישראל הרב חיים יוסף דוד אזולאי גר בארץ ישראל אחרי מרן הבית יוסף כותב מפורש שעל הצלת הרבים בארץ ישראל יש לומר הלל. במאמר מוסגר: הרב עובדיה יוסף היום בשיעורו הזכיר שהקמת המדינה היא נס. הוא הזכיר הפסוק "לעושה נסים גדולים כי לעולם חסדו". הפסיקה של הרב עובדיה כפי שכתבה בספרו יביע אומר בנויה על העובדה שמתו גויים ויהודים במלחמה. שאין מצוה לגור כדעת הרמב"ן אלא מתחשבים בג שבועןת..ע"כ. וטיעונים אלו נדחו אחד לאחד בקונטרס קומי אורי.
13
שגיאה בכותרת
מיכאל | 27-04-2012 14:06
הרב עמאר הגיע לתפילת ליל יום העצמאות ואסר לברך על ההלל נא לתקן ולא לבלבל את הציבור: הלל בליל יום הצמאות הוא דעת יחיד, ומעולם לא היה מוסכם על הרבנות הראשית.
14
למספר 13 אתה טועה
Nadav-H | 29-04-2012 14:58
בתקופת הרב גורן קיבלה הרבנות הראשית החלטה על אמירת הלל בלילה...