הרב דב ליאור: גם לאשכנזים מותר לאכול בוטנים ושמן סויה

בשיעור לקראת פסח התייחס הרב דב ליאור, התייחס הרב לחומרות חדשות בנושא קטניות. על פי הרב אין לאסור משום קטניות דברים שלא נאסרו בגזרה המקורית, כשהמשמעות היא שמותר לאכול בוטנים וסויה בפסח גם לאשכנזים. על כשרויות למוצרי קוסמטיקה לעג הרב: "לא ראיתי כלב שאוכל שפתון".

הרב דב ליאור: גם לאשכנזים מותר לאכול בוטנים ושמן סויה
  הרב דב ליאור (פלאש90)

הרב דב ליאור, רב העיר חברון, ואחד מגדולי הפוסקים של הציונות הדתית, קיים בישוב שבי שומרון שיעור מיוחד לקראת חג הפסח .

בשיעור, שהתקיים במעמד רב הישוב שבי שומרון הרב יהושע שמידט ראש ישיבת ההסדר בישוב, שהרב ליאור הוא נשיאה, וראש המועצה אזורית שומרון גרשון מסיקה.

הרב דב ליאור ידוע, לצד הרב עובדיה יוסף, כפוסק המצדד בגישה ההלכתית של "כוח דהיתרא עדיף". ואכן, הרב ליאור פרש את פסיקתו המקלה בנושאים רבים בדיני פסח.

בנושא קטניות, צידד הרב ליאור בגישה המקלה, לפיה "אין לנו אלא מה שהיה בגזרה", כלומר מוצרים שלא היו קיימים בשעת הגזרה על הקטניות, מותרים.

מכיוון שגזרת הקטניות התקיימה לפני גילוי אמריקה, קטניות "חדשות" כמו סויה, בטנים או קינואה מותרות באכילה לפסח גם לאשכנזים ולמי שמפקדי על הגזירה.

גם קטניות שלא באו במגע עם מים ושמן מותרות כגון הכנת פופקורן ללא שמן, וכן שמן קטניות שבתהליך הכנתו לא בא במגע עם מים.

גם תבלינים שכתוב על אריזתם "מותר לאוכלי קטניות" מותרים (למעט כמון) אף ללא לאוכלי קטניות.

לא ראיתי כלב שאוכל שפתון

עוד הוסיף הרב ליאור כי תכשירי קוסמטיקה, כגון שפתון לאשה, וכן מוצרי נקיון מותרים לשימוש בפסח, ואינם צריכים כשרות כלל.

לדברי הרב ליאור אין צורך בכשרות כי מוצרים אלו אינם ראויים למאכל כלב, ולכן אינם בגדר חמץ בכלל. הרב ליאור התייחס לנושא ההכשר לפסח של מוצרים אלו בציניות והעיר בבדיחות: "לא ראיתי כלב שאוכל שפתון של אישה".

קולא נוספת שאמר הרב ליאור, נוגעת לגבי כמות המצה שצריכים לאכול בליל הסדר, כשקבע כי כזית מצה הינו קצת יותר משליש מצת מכונה.

הרב לעג על היוצאים לחגוג את ליל הסדר וחג הפסח בחו"ל, כשביציאתם לחו"ל עוברים על איסור יציאה לחו"ל שלא לצורך, ומקפידים מנגד לאכול שם "גלאט ללא שרויה".

על המודעות בסגנון זה המתפרסמות בכלי התקשורת המגזריים לפני הפסח, אמר הרב שהוא מציע לסוכני הנסיעות לקיים סדר ליל פסח של יציאת מצרים על גדות הנילוס.

הכנסה ההלכתי התקיים כחלק מסבב שיעורים שמקיים הרב ברחבי יהודה ושומרון.

תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע
8 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
בית הלל השתלטו עלינו!!! מה יהיה גורלנו הלז?
אלמי | 03-04-2012 15:47
סליחה, איפה אורי אורבך שצריך אותו?
2
הרב ליאור...
יואב | 03-04-2012 15:51
לפי חוקיות זו, האם מותר לאכול תרנגול הודו בחלב? הרי תרנגול ההודו נתגלה רק לאחר הגזירה הנ״ל
3
הפסיקות הנ"ל הן הדבר הטוב היחיד שיצא מהרב ליאור
יובל | 04-04-2012 12:14
4
לייק לתגובה 2 (יואב)
איתי | 04-04-2012 18:02
אכן מעורר תהיה. ברור, שכל יסוד ביהדות הוא עיקרון, ולא מדבר רק על מקרים ספציפים. מוזר מאוד.
5
למגיבים 2 ו4
יעקב | 05-04-2012 6:50
קודם כל לפני שמגיבים בכזאת קלילות וציניות על דבריו של תלמיד חכם מהגדולים שבדור(ואין רב שלא יסכים עם גדולתו, הרב צבי יהודה אמר שהוא קודש, וכו') צריך לחשוב הרבה ולהיזהר. לגופה של תגובה - היום רבנים רבים מסכימים שכבר אין כ"כ טעם בגזירה זו, אלא שאין היום מי שיכול לבטל גזירה זו שגזרו קדמונינו הגדולים. לכן ממילא איפה שאפשר להקל אז מקילים(ובאמת - זה לא היה בגזירה). לעומת זאת הסיבה שגזרו על עוף היא ברורה ומובנת מאז ועד היום(מה גם שהיא קצת יותר קדומה....) ולכן ממילא לא רצים להקל בה בכלל.
6
גם תירס הגיע לאירופה רק אחר גילוי אמריקה
שלום | 08-04-2012 12:34
אז למה פופקורן מותר רק אם לא בא במגע עם שמן ?
7
הכותרת מטעה
אני | 03-04-2016 10:14
למה רשום בכותרת שמותר שמן סויה, אם בעצם בכתבה התירו את הסויה כולה? זה נכון לשמנים אחרים - קנולה, תירס, חמניה... ותפסיקו לאכול את הרעל הזה שנקרא שמן דקלים
באמת מעניין - מותר סויה???
תגובה ל 7 | 26-03-2018 7:10
כי אם מותר סויה אז אני הולכת לעוף עם הבישולים!! ונכון, שמן דקלים זה חרא מרוכז, כנ״ל עוף / הודו / ושאר גופות רקובות. הרב דיבר על איסור יציאה מהארץ אבל לא דיבר על איסור צער בעלי חיים! צריכת מוצרים מן החי כוללת עבירות רבות ומגוונות של צער בעלי חיים, חיזוק ידי רשעים, הסטה לדבר עבירה, חוטא ומחטיא וכו׳... לפי התורה - עדיף לאכול לחם ולא בע״ח.