לטייל עם התנ"ך: עם איזה כסף ירדו האחים למצרים? - סרוגים

לטייל עם התנ"ך: עם איזה כסף ירדו האחים למצרים?

יעקב אומר לבניו, לקחת משנה כסף למצרים. המטבע הראשון בעל ערך נקוב הוטבע על ידי קרויסוס מלך לידיה (נמצאת בטורקיה של היום), אם כן איזה כסף לקחו האחים למצרים ובאיזה 400 שקל כסף אברהם קנה את מערת המכפלה? סקירה קצרה על המטבעות בימי המקרא.

לטייל עם התנ"ך: עם איזה כסף ירדו האחים למצרים?
  מתי המציאות את המטבעות? (פלאש90)

"וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם יִשְׂרָאֵל אֲבִיהֶם אִם-כֵּן אֵפוֹא זֹאת עֲשׂוּ קְחוּ מִזִּמְרַת הָאָרֶץ בִּכְלֵיכֶם וְהוֹרִידוּ לָאִישׁ מִנְחָה מְעַט צֳרִי וּמְעַט דְּבַשׁ נְכֹאת וָלֹט בָּטְנִים וּשְׁקֵדִים: וְכֶסֶף מִשְׁנֶה קְחוּ בְיֶדְכֶם וְאֶת-הַכֶּסֶף הַמּוּשַׁב בְּפִי אַמְתְּחֹתֵיכֶם תָּשִׁיבוּ בְיֶדְכֶם אוּלַי מִשְׁגֶּה הוּא". (בראשית מג, יא-יב)

עד שנת 551 לפנה"ס לא היו מטבעות בעולם.

המטבע הראשון בעל ערך נקוב הוטבע על ידי קרויסוס מלך לידיה (נמצאת בטורקיה של היום), אם כן איזה כסף לקחו האחים למצרים ובאיזה 400 שקל כסף אברהם קנה את מערת המכפלה?

מעצם שמו של המטבע שקל כסף ניתן להבין שערך המטבע היה על פי משקל ומכאן שמו שקל, שם שמדינת ישראל אימצה כשהחליפה את הלירה לשקל.

למטבעות באותה תקופה לא היה ערך נקוב אלא ערכן היה לפי משקל ולכן גם היום כאשר פודים בכורות ערך המטבעות הוא במשקל הכסף. פדיון הבן הוא חמישה סלעים כל סלע כ 20 גרם כסף ואילו מחצית השקל = 160 שעורות (הל´ שקלים פ"א ה"ה).

מכאן אנו למדים, שהבסיס ליחידות המשקל היה מכמות מסוימת של סחורה, במחצית השקל הבסיס הוא גרגרי שעורה ואילו בזהב, משקל הקראט נקבע לפי משקל זרעי פרי החרוב.

כאמור השימוש במטבע עם ערך נקוב היה בפעם הראשונה בשנת 551 לפני הספירה וסמכות הטבעת מטבע הייתה בידי השליט, על המטבעות הוטבעה דמותו וכך ידע העם שהשתמש במטבע מיהו השליט.

הזכות להטבעת מטבעות הייתה גם סוג של הצהרת ריבונות של המטביע כך היה בפחוות יהד (כך נקראה יהודה בשיבת ציון), אותו איזור אוטונומי שאליו חזרו עולי בבל לאחר הצהרת כורש להבדיל מפחוות שכנות שהיו בארץ ישראל רק פחוות יהד קיבלה היתר להטביע מטבעות מה שמראה את חשיבות החזרה לארץ ואת העצמאות שקיבלו שבי ציון.

את המטבע הזה אנו מכירים כי ממשלת ישראל בחרה להטביע על מטבע השקל החדש את אותה הטבעה כמו של מטבע יהד.

מטבעות תמיד סימלו עצמאות ולכן גם לאחר ניצחון החשמונאים וגם בזמן מרד בר כוכבא הוטבעו מטבעות מיוחדים של המדינה החדשה.

מטבע "יהד" נמצא באזור יריחו, המאה הד' לפני הספירה

שחזור של מטבעות עתיקים על שער כניסה לבית, האומן חיים יואלי (נתן יואלי)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בימי אברהם אבינו היו מטבעות
אבי | 24-12-2011 20:19
המדרש בראשית רבה פל"ט מעיד על ארבעה שיצא המטבע שלהם בכל העולם (אברהם, יהושוע, דוד ומרדכי) ומתאר את הציורים המוטבעים על המטבע. אמנם לא נמצאו מטבעות אלו בחפירות ארכיאולוגיות, אך נמצא "מסמכים היסטוריים" המעידים על קיומם (התורה והמדרשים).
2
ניסי את נסים
את נסים | 01-04-2020 22:09
תנ מסק מסק נחש