לטייל עם התנ"ך: באיזה דרך ירד יוסף מצרימה? - סרוגים

לטייל עם התנ"ך: באיזה דרך ירד יוסף מצרימה?

בדרך כלל שיירות הישמעאלים הובילו נפט ועיטרן. ומהו העיטרן? עיטרן למעשה הוא סוג של זפת וזהו אותו החומר שפולט ים המלח ואותו היו מובילים למצרים. ככל הנראה עשה יוסף את דרכו למצרים באחת השיירות האלה בדרך העתיקה המופיעה גם במקרא ונקראת: "דרך אדום המקראית".

לטייל עם התנ"ך: באיזה דרך ירד יוסף מצרימה?
  כאן הלך יוסף? נחל פרצים (נתן יואלי)

"וַיֵּשְׁבוּ, לֶאֱכָל-לֶחֶם, וַיִּשְׂאוּ עֵינֵיהֶם וַיִּרְאוּ, וְהִנֵּה אֹרְחַת יִשְׁמְעֵאלִים בָּאָה מִגִּלְעָד; וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט הוֹלְכִים, לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה…. וַיַּעַבְרוּ אֲנָשִׁים מִדְיָנִים סֹחֲרִים, וַיִּמְשְׁכוּ וַיַּעֲלוּ אֶת-יוֹסֵף מִן-הַבּוֹר, וַיִּמְכְּרוּ אֶת-יוֹסֵף לַיִּשְׁמְעֵאלִים, בְּעֶשְׂרִים כָּסֶף; וַיָּבִיאוּ אֶת-יוֹסֵף, מִצְרָיְמָה. (בראשית לז, כה-כח).

ארץ ישראל שימשה כדרך מסחר.

כבר בתקופות העתיקות יצאו שיירות מהמזרח, מהודו ומחצי האי ערב עם בשמים מור ולבונה. השיירות נעו בשני מסלולים המסלול הדרומי עבר בשולי חצי האי ערב לאורך החופים שלאורך ים סוף.

ממפרץ ראש אילת הם המשיכו צפונה להרי מואב והרי הגלעד ומשם פנו מערבה לארץ ישראל ודרך מישור החוף פנו בתחילה למצרים ובתקופות מאוחרות ייצאו את הסחורה בדרך הים לאירופה.

דרך הבשמים (ויקימדיה)

עטרן או בשמים?

ענף ייצוא נוסף היה מוצרי ים המלח. כבר בתקופות הקדומות היה ביקוש למוצרי ים המוות והם: מלח, שמן האפרסמון ואספלט.

ים המלח פולט מקרקעיתו אספלט -בעברית חֵמר ככתוב: "וְעֵמֶק הַשִּׂדִּים, בֶּאֱרֹת בֶּאֱרֹת חֵמָר" (בראשית יד).

החימר שימש כחומר איטום לבניית סירות וכן כאחד מחומרי החניטה. לא ברור מדוע פולט ים המלח אספלט, אבל האספלט הוא תוצר של נפט ולכן מובן פירושו של רש"י על המלים "וּגְמַלֵּיהֶם נֹשְׂאִים, נְכֹאת וּצְרִי וָלֹט הוֹלְכִים, לְהוֹרִיד מִצְרָיְמָה" למה פרסם הכתוב את משאם? להודיע מתן שכרן של צדיקים, שאין דרכן של ערביים לשאת אלא נפט ועטרן שריחן רע, ולזה נזדמנו בשמים שלא יוזק מריח רע".

בדרך כלל שיירות הישמעאלים הובילו נפט ועיטרן. ומהו העיטרן? עיטרן למעשה הוא סוג של זפת וזהו אותו החומר שפולט ים המלח ואותו היו מובילים למצרים.

את הדרך שבה הובילו את מוצרי ים המלח אנו מכירים גם היום זו הדרך שיוצאת מהחלק הדרומי של ים המלח דרך נחל פרצים למישור עמיעז ומשם דרך המעבר הצר של הפרדות – נוק'אבר אל בארל, ששמו מעיד שהלכו שם פרדות.

ואם הלכו שם פרדות – הן הלכו עם מטען. והעובדה שפרדות הולכות עם מטען מוכיחה שכאן עברה דרך שיירות שהולכות למרחקים גדולים.

דרך זו היא . היא יורדת מעזה, חברון וערד לדרום ים המלח ועולה לתאפילה ולבוצרה שבאדום (היום ממלכת ירדן).

לפי השרידים בשטח אנו יודעים שדרך אדום המקראית הלכה מאזור ערד – תל- ערד, ירדה לים המלח, עקפה את אזור נאות הכיכר בכיוון וואדי אום- רוק, ועלתה משם לעיר העתיקה תאפילה, ומשם ל- בוצרה – בירת אדום.

יוסף נמכר לאנשי השיירות שעברו באזור וכך הגיע למצרים.

נחל פרצים (נתן יואלי)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו