תושבי הרובע היהודי נגד החברה לשיקום ופיתוח - סרוגים

תושבי הרובע היהודי נגד החברה לשיקום ופיתוח

תושבי הרובע היהודי נגד החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי ונגד המנכ"ל והגבאי החדש של הרובע היהודי - דוד לפידות. לטענת התושבים החברה לשיקום הזניחה את הרובע והעמיסה על חיי התושבים מעמסה ביורוקרטית מיותרת. גם המינוי של לפידות לא גרם להם נחת.

author-image
תושבי הרובע היהודי נגד החברה לשיקום ופיתוח
  הפרוייקט היחיד? 'החורבה' (פלאש 90)

לפני חודשיים נערכה חנוכת הבית של "החורבה", הבית הכנסת שהפך לסמל של העיר העתיקה בירושלים. "החורבה" הוא הפרויקט המרשים ביותר של החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי. אך למרות הפרוייקט המרשים ישנם תושבים מהרובע שאומרים שמדובר בפרויקט היחיד של החברה מזה 27 שנים.

בזמן האחרון שוררת מתיחות בין תושבי הרובע היהודי ובין החברה לשיקום ופיתוח. כשאני שואלת את שושנה שה לבן, תושבת המקום ונציגת התושבים, מה הטענות כלפי החברה, הרבה נושאים עולים בבת אחת: "הם (החברה) לא מטפחים את השכונה. הם מקבלים שוחד כדי לרשום אנשים לטאבו, יותר מידי אנשים עובדים שם, אין שילוט, למה זה לוקח יותר מ-12 שנה?", היא מתלוננת בכעס.

"החברה" הוקמה על ידי ממשלת ישראל בשנת 1969, לאחר שחרור ירושלים עם מטרה לפתח ולשקם את הרובע היהודי, …להבטיח את שירותי הציבור ..ולהפכו למרכז לאומי, דתי, היסטורי, תרבותי ותיירותי.

"למה אני צריכה לשלם (לחברה) עבור גלריה שאני בונה בתוך הבית שלי, האוויר של הבית הוא גם לא שלי?" רבקה שור, תושבת המקום, מלינה נגד הסטאטוס של תושבי הרובע כחוכרים משניים. החוכר הראשי היא החברה לשיקום ופיתוח. זה לא תואם את המדיניות החדשה של מנהל מקרקעי ישראל, שמטרתו לאפשר לחוכרים להפוך לבעלי דירותיהם בערים. מדוע, שואלים תושבי המקום, אנחנו לא נהנה מהמדיניות החדשה הזאת?

על רקע הדברים הללו, מכתבו של יו"ר נציגות תושבי הרובע, דוד לפידות, לראש העיר ולשר השיכון קצת תמוהה. לפידות שיגר את המכתב זמן קצר לאחר שמונה לגבאי ומנכ"ל בית כנסת החורבה על ידי החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי. במכתב מודיע לפידות על היחסים הטובים ועל שת"פ המלא הקיים בין תושבי הרובע ובין החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי.

שושנה שה לבן, שחתימתה מופיעה על המכתב, הופתעה מתוכן הדברים: "מעולם לא דיברנו על כך בישיבת הוועדה…נראה שהוא (דוד לפידות) כתב את המכתב כדי לעשות טובה לחברה, והוא קיבל תפקיד של מנכ"ל וגבאי עם משכורת יפה. אני כתבתי למבקר המדינה שיבדוק למה דוד לפידות, שאין לו רקע בניהול אתרים, זכה בתפקיד ללא מכרז".

זו לא הפעם הראשונה שעולה שם החברה אצל משרד מבקר המדינה. הדוח הראשון בעניין נכתב לפני 1982. בעז ענר, משנה למנכ"ל ממשרד מבקר המדינה מדבר על כוח האינרציה: לא משנה שהחברה מימשה את כל תפקידיה, היא תשאף להמשיך ולהתקיים. "נכנס פה גם המימד הכספי… 27 שנים, זה 3 מיליון שקל לשנה… הוצאות הנהלה וכלליות של 90 מיליון, זה הרבה כסף". עד היום הוגשו 3 דוחות מבקר והתקבלה החלטה בכנסת על סגירה ה"חברה".

וועדה לענייני ביקורת המדינה המליצה שוב לממשלה לפרק את החברה שבבעלותה, החברה לשיקום ופיתוח הרובע היהודי בעיר העתיקה בירושלים במתכונתה הנוכחית.

ניסם ארזי, מי שהיה מנכ"ל החברה אומר שלחברה יש תפקיד. "כי הרובע הוא לא עוד שכונה בירושלים. החברה ראתה כמחויבות למצוא את האיזון בין תיירות לבין תושבים ברובע. אין ספק שתישאל תושבים, אין להם עניין בתיירות."

בינתיים משכונה מטופחת, בעלת צביון לאומי, עם אוכלוסייה מגוונת של חילונים דתיים וחרדים, נהפכת לאט השכונה לסקטוריאלית. הרחובות והגנים מוזנחים, נכסים לאומיים לדוגמת בתי מחסה נמכרו לגופים פרטיים, אוכלוסיות שלמות עוזבות ועזבו, פני הרובע השתנו. "אנחנו בקרב מאסף על דמות השכונה. אנו רוצים לשמר את העיר העתיקה כאתר בעל משמעות לאומית ולא משמעות סקטוריאלית" אומרת מיכל כפרי ירדני תושבת השכונה.

הרובע היהודי נמצא על אדמת קודש, נותר לקוות שלא יהפך להולילנד הבא.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
תגובה למאמר הבוטה של ארנפלד
שגיב צלמון | 26-06-2011 1:22
פשוט, כל מילה נכונה. כה לחי!
2
אני תושב הרובע
אורי | 06-07-2018 13:09
והגזמתם לכל הדעות לפידות נבחר לגבאות החורבה בגלל שרוב מתפללי בית הכנסת תמכו בו כולל רב בית הכנסת הרב קוק בתי מחסה לא נמכרו לגופים פרטיים אלא נמכר לבית ספר של תושבי הרובע שהיה אמור לקבל הקצאה חינם כבכל מקום ובשל רצונם לא לעשות פרובוקציות הם הסכימו לשלם על המבנה