כבוד טכנולוגי: חליפת חלל ישראלית תשוגר לירח - סרוגים

כבוד טכנולוגי: חליפת חלל ישראלית תשוגר לירח

סוכנות החלל הבינלאומית נאס"א תשגר לחלל חליפה ייחודית שפותחה על ידי חברת Stemrad הישראלית. החליפה, שנועדה להגן על אסטרונאוטים מפני קרינה, תגיע לתחנת החלל הבינלאומית ותעבור במסלול סביב הירח

כבוד טכנולוגי: חליפת חלל ישראלית תשוגר לירח
  מפתחי חליפת החלל הישראלית (צילום: סטמראד)

ישראל בחלל: סוכנות החלל הבינלאומית נאס"א תשגר לחלל חליפה שפותחה על ידי חברת Stemrad הישראלית. החליפה, שנועדה להגן על אסטרונאוטים מפני קרינת חלל, תשוגר כשהיא נושאת עליה את דגל ישראל.

סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע חתמה הבוקר (שלישי) על הסכם עם נאס"א לשיגור החליפה בטיסת הניסוי לחלל, כחלק מבדיקת היתכנות למסע למאדים. ההסכם נחתם על ידי מנהל סוכנות החלל הישראלית במשרד המדע, אבי בלסברגר, וראש נאס"א, רוברט לייטפוט, במסגרת סימפוזיון החלל בקולורדו.

צפו בהדגמת חליפת החלל הישראלית (צילום: סטמראד)

"היזמים הישראלים ידועים בכל העולם בחדשנות שלהם ובחשיבה מחוץ לקופסה. אנחנו גאים לסלול את הדרך ליזמים ולאפשר להם לשלב טכנולוגיה ישראלית ראשונה מסוגה באחד הניסויים המרתקים ביותר בשנים האחרונות" אמר שר המדע והטכנולוגיה אופיר אקוניס על ההסכם. "זוהי מתנה נפלאה לאירועי חגיגות ה-70 של מדינת ישראל".

החליפה, המכונה "אסטרו-ראד", פותחה על ידי החברה הישראלית Stemrad, שנוסדה על ידי ד"ר אורן מילשטיין. היא מבוססת על עקרון ההגנה הסלקטיבית, ושומרת על איברים הרגישים במיוחד להיווצרות סרטן עקב חשיפה לקרינה. החליפה עשויה מחומרים עתירי מימן, והיא מולבשת על פלג הגוף העליון. בשלב הראשון החליפה הותאמה לנשים, זאת עקב העובדה שנשים רגישות במיוחד לקרינה.

החליפה הישראלית שתשוגר לירח (צילום: סטמראד)

ההסכם עם נאס"א מגיע בהמשך להסכם שנחתם לפני כשנה בין סוכנות החלל הישראלית וסוכנות החלל הגרמנית, במסגרתה בוצעו בדיקות שבחנו את עמידות החליפה להשפעות הקרינה בחלל העמוק ומידת היספגותה בגוף האדם. במסגרת ההסכם הגרמנים יספקו לישראל בובת "מטרושקה", המכילה אלפי גלאי קרינה, שתשוגר במסגרת טיסת הניסוי הראשונה של החללית "אוריון" אל מסביב לירח.

הבובה הגרמנית תהיה לבושה בחליפה שפיתחה החברה הישראלית, ותשוגר יחד עם בובה נוספת ללא חליפה לצורך השוואה. כחודש לאחר מכן, כשהחללית תחזור לכדור הארץ, יוכל הצוות לבחון את רמת הקרינה שנספגה בה ואת יעילותה בהשוואה לבובה השנייה, ולבצע התאמות בחליפה כנדרש.

הבובה שתישלח לחלל (צילום: סטמראד)

בנוסף, החליפה הישראלית צפויה להיות משוגרת בשנת 2019 לתחנת החלל הבין-לאומית כחלק ממטען האספקה של נאס"א לתחנה- שם ילבשו אותה האסטרונאוטים העובדים בתחנה. האסטרונאוטים יתנהלו עם החליפה לפרקי זמן בחיי היום יום, ואף יישנו איתה כדי לבדוק את נוחיותה ואת התאמתה לביצוע פעולות שונות.

בחברה מקווים שמסעות החליפה ברחבי היקום יימשכו גם לאחר הניסוי הנוכחי. הטיסה מסביב לירח נחשבת הכנה קריטית לקראת הטיסות הבאות של "אוריון", שיהיו מאוישות באסטרונאוטים, והשאיפה היא שהחליפה תיכלל במסע המאויש "Exploration Mission 2" המתוכנן לשנת 2021 ובמסע העתידי למאדים.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו