שו"ת מורא מקדש/ הרב שלמה אבינר

שו"ת מורא מקדש/ הרב שלמה אבינר

בעקבות הדיונים המחודשים בהיתר ובאיסור לעלות להר הבית, ראש ישיבת עטרת ירושלים, הרב שלמה אבינר, בשו"ת מורא מקדש מורחב

author-image
"אסור לענות למי ששואל איך מגיעים להר הבית"
  (צילום אילוסטרציה: Zack Wajsgras/Flash90)

איך יש היום מצות מורא מקדש, הרי אין מקדש?

גם אחרי החורבן, נשארת קדושת מקדש (רמב"ם בית הבחירה ו', ו').

איך יש יראת בית או מקום?  הרי יש לירא רק מד'?

אתה ירא מד' שציוה על המקדש. יבמות ו', ב'. אך יש גם יראת תלמידי חכמים, יראת הורים וכו'.

מותר לחייל להיכנס סתם?

לא. ביאה ריקנית אסורה (יומא נג' א'), אלא מותר רק לצורך מצוה (רמב"ם בית הבחירה ז', ב').

חייל שנכנס בתפקיד, כיצד יוצא?

צועד אחורנית (יומא נג', א').

מותר לחייל שנמצא שם בהיתר לשיר ולרקוד?

לא. זה איסור קלות ראש (תפא"י סוכה ה' אות טו').

מותר לו לשבת?

לא אלא אם כן זה חיוני מבחינה בטחונית (סוטה מ', ב').

מותר לו לדבר סתם דברים שאינם חיוניים לתפקידו?

לא. אסור לדבר דברי רשות (ערוך השולחן העתיד הלכות בית המקדש יד' ה').

מותר לחשב מדידות של הר הבית כדי לדעת מה המקומות האסורים?

זה אסור כמו רקיקה (רבנו הרב צבי יהודה).

חייל שחייב להיכנס משום פיקוח נפש ממה יש לו להיזהר?

אם זה אפשרי מבחינה מבצעית, אין להיכנס במקל, עם ארנק כסף, עם נעל, עם גופיה ספוגת זיעה, עם אבק שעל רגליו (משנה ברכות ט ה). ובתרמיל (תורת כהנים).

וכתב הג"ר בן ציון אבא שאול: א. אם אפשר, לטבול לפני כן, ובמי מעין (רמב"ם, הלכות ביאת המקדש ג',טז'.  מחוסרי כפרה ב', ו'.  שם פ"ג). ב. להסיר כל חפץ או בגד שאינו נצרך מפני טומאת מת שלו, כגון שעון או ארנק וכן טלית קטן (וכן הגרי"ש אלישיב. קב ונקי א' תרצב). ג. בסיום התפקיד לצאת במהירות האפשרית בלי להתמהמה לרגע.  ד. לגלח שערות הראש מפני איסור פירוע ראש – לפחות פעם בשבוע, מלבד הפאות (שו"ת אור לציון ג' לד').

ש: אם בעיר העתיקה אחד שואל אותי איך להגיע להר הבית, האם מותר לענות?

ת: לא. אם זה יהודי, איסור לפני עיוור, מסייע ומחזק ידי עוברי עבירה. אם זה גוי, מציל אותו מכרת ומפגיעה בקדושת המקום. לכן לומר: איני יודע – כלומר איני יודע לזה היתר (מסופר על הג"ר אליהו לאפיאן, שכשנזדמן לו שבקשוהו לאכול ולא רצה לבייש את המזמין, היה אומר הרופא אסר עלי… וכמה פעמים הסביר בחיוך לתלמידיו: הנה תבינו שלא אמרתי שקר ח"ו, כי הרמב"ם הרי היה רופא!  לב אליהו ח"א עמ' 18 ב"מתולדותיו").

ש: אם חייל דתי חייב להיכנס להר הבית, האם עדיף להשאיר משימה זו לחייל חילוני?

ת: ודאי שלא.  כמו שאין ענין להשאיר לו משימה של חילול שבת.  אדרבה, הוא יזהר יותר ממנו בקדושת המקום (דלא כמו שמותר לרופא ירא שמים להחליף שמירתו בשבת עם רופא חילוני כי אז הוא יחלל שבת בהיתר, מה שאין כן בנדון דידן).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
13 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
מחילה ה"תשובה" הראשונה אינה עונה על השאלה כלל ועיקר.
יהודה | 03-04-2018 15:57
וזה נוגד את כל הראשונים שדיברו בזה. שמא המשיב מסלף דברי אלוקים חיים לקידום אג'נדה? אתמהה.
לי. כהן. מחילה, אין בכוונתי להכנס לדיונים. בטח עם מי שהתואר "רב" מסמא את עינו מן האמת.
יהודה | 04-04-2018 11:56
כבוד המשיב במקומו מונח אולם התשובה אינה עונה על השאלה וברור כי באה להתחמק מן ההלכה שנפסקה ברמבם בפרק ז' מהל' ביהבחשמורא מקדש מתבצע עי כניסה למקום המקדש, (כמובן באימה וביראה). אני מניח שישנה השפעה לארגון נורא מקדש שמהסים לסלף את ההלכה, כדי לקדם את דעת רבותיהם שליטא וזצל על איסור הכניסה. אולם לא זו הדרך ולא זו העיר. ואי אפשר לסלף הלכה על מנת להעביר מסר. עכשיו נחכה לדמגוג שיבוא ויטען כלום הרש אבינר שליטא לא יודע מזה? ועל כך התשובה, יודע ויודע. אלא שמסיבה כלשהיא מתעקש הוא להעלים זאת מן הקטרא התמים או החסיד המוכן לקבל כל דבר מבלי חקר.
תגובה
י. כהן | 03-04-2018 16:56
אם המקום קדוש אז צריך להתנהג שם ביראה וכבוד למרות שאין שם מקדש. תביא מקורות לכל הראשונים שלך. והיזהר בלשונך. אתה מדבר על רב!
2
אם שואלים איך להגיע לארץ ישראל מותר לענות?
שימי | 03-04-2018 19:42
לא ברור מתוך התשובות
3
הר' אבינר צודק
אסף פריד | 03-04-2018 22:15
מי שלא יודע את הדרך לבית המקדש לא יכול להורות לאחרים את הדרך להר הבית
4
דייקו: ראוי לענות ולא ראוי לגלות
יהודי | 03-04-2018 23:30
אין מגלים את הדרך.
5
מדוע לבטל את דעת החולק
מה קרה לנו | 04-04-2018 0:23
שתהיו מכבדים זה את זה! חרדי לא יענה לחייל איפה תחנה מרכזית כדי שלא יסייע לדבר עברה מרכזניק לא יענה לחרדי שמחפש את לשכת גיוס היכן ללכת כי הוא מסייע לו להשתמט יש מחלוקת לשש ואלו ואלו דאח!
6
לירקון המרוקק במקום המקדש ולשאר הפייסבוקיסטים
נחמן | 04-04-2018 11:42
מבזה את החכמים הרי הוא אפיקורוס (סנהדרין,רמבם),לצערנו היום אפיקורסים מהסוג השפל ביותר מחללים את המקום הקדוש. (ולכן דבריך אינם ראויים אפילו לתגובה) ישראל מידד - כל תומכי העלייה נדחקו למצוא בכל מיני ארכיונים שיטות של רבנים ופתאום הם גדולי הדור וכל השאר כלום. אם הרב שה וינגרטן היה אוסר מה היית אומר עליו? היית מביא את דעתו? לא! כי הרי את כל מאות הרבנים שאסרו בתוקף אתה לא מביא. העולים להיכן שעולים לפי הרב גורן מתחייבים בכרת (לפי המדידות) כמו כל המסתמכים על הרב ליאור שיודעים שהוא אוסר עליית נשים כמו שהוא מודיע והודיע כמה פעמים ) ויעקב מהפייסבוק הוא עוד חכם שלא ראוי לתגובה - העלייה להר הבית כיוון שהיא חילול המקום הקדוש ביותר מטמטמת את העולים והם מדברים כמו אחרונים השוטים בגסות רוח כלפי כל גדולי ישראל, חושבים שהם חכמים קדושים ומבינים בגאולה יותר מגדולי ישראל,וזה חוצה גילאים ומגזרים, גם מחללי שבת מובהקים גם 'שומרי מצוות' גם צעירים בורים,גם זקנים בורים ואף זקנים עם זקנים שיכול להיות שלמדו ואולי אפילו מחזיקים מעצמם תלמידים של גדולי ישראל שאסרו בתוקף עלייה (הרציה,רב אברום שפירא) אבל כמובן שאותם כסילים מבינים בתורה,קדושה,מקדש,גאולה,לאומיות יותר מגדולי ישראל . אבל חכמה לא ניתנה לשוטים לכן מוטב שתשבו בשקט וקו שתסתמו את הפה כל פעם שהנכם באים לזלזל בא' כל תלמיד חכם שאוסר עלייה ב' בכותל המערבי (זה עקרוני מי שמחלל מקום קדוש מחלל גם את הכותל המערבי בכינויים שאא לחזור עליהם עפרא לפיהם ובתלמידי חכמים שאוסרים עליה - אבל אתם לא הראשונים הצדוקים הקדימו אתכם ותישכחו כמוהם).
7
די להיות עמי ארצות !
אחד שלמד | 04-04-2018 11:58
די להיות עמי ארצות שרבנים מאוד מסויימים שוטפים להם את המוח...תלמדו את הסוגייא לעומק, תשמשו תלמידי חכמים הבקיאים בהלכה כמו הגרד ליאור, הרהג אריאל , הרב רבינוביץ' , הרב דודקביץ' ועוד רבים שלמדו קצת יותר מכמה מאמרים ב'לאמונת עיתנו' ואז תגיבו... העולים עולים בה בטהרה כדברי הרהג מאזוז שליטא ואינם נכנסים כלל למקומות בהם יש אפ' ספק כרת. בהצלחה בלימוד ! אבל אני כבר יודע שיהיה לכם הרבה יותר נח לשבת על המקלדת ולצקצק כנגד גדולי ישראל מאשר לפתוח סוגייא...חבל.
8
אין קדושה בהר הבית ומצווה לעלות
יפה יוסף | 08-04-2018 15:08
משום חיבוב מצווה.
9
זו מחלוקת ככל המחלוקות, איפה מצאנו שב"ש לא ענו לב"ה?!
1 | 08-04-2018 18:47
יואילו בטובם רבני 'הקו' ויפסיקו עם הגוזמה הבלתי נגמרת...
10
לא מותר, חובה לעלות להר הבית
ימני טהור | 09-04-2018 5:44
בע''ה נעשה ונצליח
11
מורא מקדש לעלות להר
שלמה ליבוביץ | 06-05-2018 17:21
חשיבה גלותית. גם לעליה לארץ התנגדו שזו ארץ הקודש ולא מקימים בה מפעלים. ואיך יקפידו המצוות התלויות בארץ. הבל הבלים במיוחד שחולקים על גדול הדור. ועל בכירי תלמידי הרציה. מצווה לעלות ומי שלא עולה עובר על מורא מקדש המיוחל הגויים.