הרב שמואל אריאל הודיע לראשי ישיבת עתניאל, כי בעקבות מאמר שהתפרסם בביטאון הישיבה ובו תכנים בעייתיים הוא פורש מצוות הר"מים. בישיבה אומרים התוכן לא היה על דעתנו

בגלל מאמר, ר"מ בישיבת עתניאל התפטר
  בית המדרש בעתניאל (צילום: יעקב נעומי/פלאש90)

בגלל מאמר בביטאון הישיבה, ר"מ בישיבת ההסדר בעתניאל הודיע על התפטרות.

הבוקר פרסם אבישי גרינצייג בפייסבוק, כי הרב שמואל אריאל, ר"מ וותיק בישיבת עתניאל, הודיע על פרישה וזאת לאור מה שהוא כינה "טענות שהישיבה לא מציבה גבולות ודברי כפירה נלמדים בישיבה כדעות לגיטימיות".

גרינצייג הוסיף גם דף מתוך מאמר שפורסם בבטאון הישיבה, בו כותב ד"ר שלום צדיק – בוגר הישיבה המלמד בחוג לפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן, לפיה הוא סבור כי מי שאינו מאמין בהשגחה, בנבואה, בבורא עולם, או בסגולת ישראל אינו בהכרח כופר, וכי יש מגדולי ישראל שסברו כך.

בעקבות הפרסום בפייסבוק פרסמה ישיבת עתניאל בצעד חריג מאוד, שתי הודעות מראשי הישיבה – הרב רא"ם הכהן והרב בני קלמנזון ואחת מראשי הישיבה ומהרב שמואל אריאל.

 

לא ישמש כר"מ אך ימשיך ללמד בישיבה

בהודעה המשותפת נכתב: "בתקופה האחרונה התעורר בישיבה ויכוח נוקב על גבולות השיח בבית המדרש, דיון שיש לו משמעויות אמוניות וחינוכיות עמוקות. בעקבות פערי העמדות, החליט הרב שמואל שאין הוא יכול להמשיך להיות שותף בצוות החינוכי של הישיבה. לשני הצדדים צר על כך מאד.

יחד עם זה, הישיבה יקרה לרב שמואל ואין הוא מעוניין שתיווצר חלילה תדמית של מריבה והחרמה. לפיכך סוכם שבשנה הבאה הרב שמואל לא ישמש כר"מ, אך יגיע להעביר שיעורים מסויימים בישיבה. יובהר, ששני הצדדים מבינים את השיקולים האמוניים והחינוכיים איש של רעהו, ומוקירים באופן אישי זה את זה. יש כאן, לצערנו, מחלוקת, אך זו מחלוקת לשם שמים. והאמת והשלום אהבו".

שלום צדיק הוא יהודי יר"ש

בהודעה נוספת של ראשי הישיבה נכתב: "עקב פרסום לא אחראי וגם לא מדויק ברשת החברתית אנו מבקשים להבהיר. ד"ר שלום צדיק, בוגר הישיבה, הוא יהודי ירא שמיים ברמ"ח אברים ושס"ה גידים ובעל מסירות נפש לחינוך הדור בדרך התורה. זכינו והוא מלמד בישיבה בהתנדבות מלאה שני שיעורי ערב במחשבת הראשונים. מטרתם היא התמודדות יהודית עם דעות פילוסופיות שונות. לתלמידים מסוימים מהווים שיעוריו מענה אמוני ושכלי משיב נפש אותו לא היו יכולים לקבל בשום מקום אחר.

כידוע, בישיבה אשר ראשיה ורוב רבניה קרובים לגישות הרב קוק וגדולי החסידות והקבלה, ישנה מחלוקת מול גישתו של שלום צדיק. המחלוקות האלו התקיימו וגם חודדו תוך אהבה והכלה, ומתוך הבנה שנשמות שונות מבקשות מזון רוחני מסוג שונה.

לאחרונה פרסם שלום מאמר שאיננו מקובל על צוות הישיבה, ולדברי שלום גם אינו משקף את דעתו האישית. במאמר זה הוא מציע לאלו אשר לא מצליחים להתחבר לאמונה, מכל סיבה שהיא, אלטרנטיבה שאיתה יוכלו למצוא את מקומם בעולמן של תורה ומצוות, גם בהווה וגם בעתיד, אל מול האתגרים מחוץ לבית המדרש. המאמר פורסם בביטאון תלמידי הישיבה שלא על דעת הצוות. מבחינתנו ההשקפה המצוינת במאמר שגויה לחלוטין, גם אם יש לה מקורות במקצת מהראשונים. ההסתייגות הובעה כבר בבית המדרש עוד בטרם התפרסמה הפרשה בציבור.

יחד עם זאת רוב אנשי הצוות סוברים שאין מקום להדיר את שלום צדיק, אשר ידוע לכולכם כבן תורה ויר"ש. תרומתו ליראת השמים בישיבה ידועה לכולכם. על הכלת התכנים שמביא כפעם בפעם שלום צדיק הייתה מחלוקת לשם שמים בין רבני הישיבה. בעקבותיה החליט יקירנו הרב שמואל אריאל להמשיך במתכונת מצומצמת בשנה הבאה.

אנו מגנים את השימוש העיתונאי בדיון פנימי של בית המדרש ללא בקשת רשות וללא בקשת תגובה."

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
26 תגובות - 13 דיונים מיין לפי
1
למה לפרסם מחלוקות פנימיות של ישיבות? למה סתם להפיץ רכילות? לפעמים אני מתפוצץ כשאני רואה את הנושאים שלכם
אלקנה | 28-03-2018 15:58
למה לפרסם מחלוקות פנימיות של ישיבות? למה סתם להפיץ רכילות? לפעמים אני מתפוצץ כשאני רואה את הנושאים שלכם
2
אדם הלכתי הוא אדם עם עמוד שדרה. ויש עוד אחד כזה בישיבה הקדושה.
אלי | 28-03-2018 16:26
ניכר כי זו מחלוקת לשם שמים. איזו שפה עדינה.
זו לא פעם ראשונה
שלום | 29-03-2018 15:13
בעבר פרסמו מאמר בישיבה הנל על רומן בין רבי עקיבא לרחל
3
אני מאמין לרב שמואל אריאל ואוי לישיבה שמותרת עליו
אריק | 28-03-2018 17:10
בזמן האחרון הכל הולך עקום בישיבות ההסדר שלנו וחבל
תקרא שוב, הישיבה ממש לא ויתרה עליו
נתן מאיר | 28-03-2018 21:56
תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם. אין מרבים שלום כמו אלו ואלו בישיבת עתניאל הקדושה.
4
מה הבעיה? הוא דרש מעצמו ולא מאחרים
סתמחד | 28-03-2018 18:30
הרב הודיע על התפטרותו. הוא לא דרש מאף אחד אחר לפרוש ולא סתם את הפה לאף אחד. זכותו להתפטר אם בסביבה הזו הוא לא מרגיש נוח כבעבר. זו זכות לגיטימית של כל אחד בכל מקום עבודה ממפעל שימורים דרך הנהלת בית חולים ועד לישיבה.
5
אשרי העם שיש בו שלום צדיק
שימי | 28-03-2018 19:47
6
טעות במאמר
יעקב צדיק | 28-03-2018 20:56
אבא שלי מרצה בכיר במחלקה למחשבת ישראל באוניברסיטת בן גוריון בנגב ולא מלמד בבר אילן.
7
ישיבת עתניאל מייצרת דתלשים יותר מכל ישיבה
שמי | 28-03-2018 22:38
ך
לא נזכיר
שין | 29-03-2018 18:07
ישיבות ומוסדות אחרים שרבניהם הולכים בקו ברור ומוחלט ובכל זאת מייצרים מספיק דתלשים , על פי עדותם בעצמם..
אכן
עוז | 29-03-2018 12:47
כל מיני חוכמולוגים ופילוסופים בעיני עצמם בוגרי הישיבה. כל המתוסבכים באים לשם מה הפלא שזה מה שיוצא
הרב ראם והרב בני מחזקים אתכם לבצר את היראת שמיים הפשוטה
אחד מאוהבי הישיבה | 29-03-2018 10:25
אתה נותנים מענה מדהים לחברה שלא היו מקבלים מענה במקומות אחרים ועל כך יישר כח גדול, מתוך המרחב הזה ברורה לכם המשימה לבנות לאזן וליישר . אוהבים אתכם מאוד מאוד.
8
רעיונות המאמר הם גמ' מפורשת -
משה | 28-03-2018 23:26
בבלי חולין דף ז/ב ואמר ר' חנינא אין אדם נוקף אצבעו מלמטה אלא אם כן מכריזין עליו מלמעלה שנאמר מה' מצעדי גבר כוננו ואדם מה יבין דרכו. אר אלעזר דם ניקוף מרצה כדם עולה אמר רבא בגודל ימין ובניקוף שני והוא דקאזיל לדבר מצוה. כלומר, אתה לא יכול להגיד זה מלמעלה, רק ב-ג' תנאים: א. בגודל ימין, ב. בניקוף שני ג. דקאזיל לדבר מצוה (שהרי שלוחי מצוה לא נזוקים). לפיז אין השגחה וכו'.
לא נכון
מאיר | 29-03-2018 1:40
א. האוקימתא בגמרא שדווקא בגודל מסוים וניקוף מסוים ובהולך לדבר מצווה מתייחסת לדברי רבי אלעזר שדם הניקוף מכפר כקרבן, ולא למימרא של רבי חנינא שאין אדם נוקף אצבעו אלא אם כן מכריזים עליו מלמעלה. ב. קיימת סוגיה עמוקה ורחבה מה היקפה של ההשגחה האלוקית, האם על כל פרט ופרט או חלק מסור לטבע. לא על זה הוויכוח פה, ונדמה לי שהרב שמואל אריאל איננו ברסלבר. אולם המאמר המדובר נותן לגיטימציה לתפיסה שאין השגחה בכלל, אין דין ואין דיין, אין השגחה ואין יעוד, כל ניסי התנך לא היו ולא נבראו, וכל זה באיצטלה של תפיסה תורנית כביכול.
זה גם מפורש בתנ"ך
, | 29-03-2018 0:57
משלי פרק יט אולת אדם תסלף דרכו ועל ה' יזעף לבו.
9
מענין אילו פירות למדניים מוציא המוסד הזה?
מאן | 28-03-2018 23:43
שאלה ללא תשובה
בנוסף
בנוסף | 29-03-2018 11:40
בנוסף תוכל לראות את צוות המרצים המורכב בין היתר מבוגרי הישיבה וגם בוגרים אחרים המשמשים כרמים ודמויות חינוכיות בישיבות הסדר שונות.
ממש לא שאלה ללא תשובה. תוכל לקרוא את שיעוריו של הרב רא"ם על
בוגר הישיבה | 29-03-2018 3:45
זבחים או שבת או ספריו החדשים של הרב אריאל עצמו על יסודות תושבע או את ספרו של הרב קלמנזון על סיפורי המעשיות ולשפוט בעצמך. חבל שלא עשית זאת עד היום.
10
הרב לא עזב בגלל המאמר
אריק | 29-03-2018 12:49
המאמר היה הקש ששבר את גב הגמל. כל השיטה של הישיבה הזו עקומה מהשורש. גם מנדלסון קיים תריג מצוות
שוב טענת לשון הרע. זה לא מחזיק מים
לנחמן מאומן | 29-03-2018 18:09
מי שמדבר נגד דתיים המצהירים על כך שעוברים משכב זכר- הי רגע מה עם לשון הרע. ודתיים שמסמסים בשבת-הי רגע מה עם לשון הרע. ועכשיו אתה. אז הפסקנו להתרגש. הפוליטקלי קורקט נגמר.
ויכוחים תאולוגיים תמיד היו ותמיד יהיו
דוד | 29-03-2018 16:14
צר לי שהרב אריאל(שלמדתי אצלו בעתניאל לפני שנים רבות) החליט להתפטר. הישיבה זקוקה לו ולרעיונות שמאחוריו לא פחות מחידושים מסעירים כאלה או אחרים. לדעתי אפשר להכיל את כולם, למרות שרעיון הפרסונליזציה שנחשב היום כמיושן הוא העמוק והאמיתי שביהדות לדעתי, אבל בדיוק לכן טוב לחדד ולהעמיק אותו עם רעיונות אחרים מודרנים יותר והוא רק יצא נשכר מכך.
ואולי גם אתה מומר לדבר אחד -לאיסור לשון הרע?
נחמן | 29-03-2018 14:57
או שגם לאיסור לא תשנא את אחיך בלבבך?
11
הציבור מתחיל להיות רפורמי, מזל שהרב אריאל שם לב
דת"ל מודאג | 29-03-2018 22:11
צריך להתחיל לפתוח את העינים
12
ויתרו על הרב הצדיק ששיקף דעת תורה והשאירו את זה שכתב דברי כפירה...
......... | 29-03-2018 22:41
הזוי . ולא הייתי רוצה שבני ילמד בישיבה שמפקפקים בבורא עולם ובהשגחה פרטית .. טוב שפירסמתם כך יודעים מה תוכן הישיבה.
13
ישיבת עתניאל
יהודי | 30-03-2018 11:07
זה לא פעם ראשונה.. בעבר היו דברים פונגרפים ממש על דויד ובת שבע בצורה איורית.. אגב תורה זה לא שיח תורה לומדים ומעמקים בה על בסיס ויסוד אמונה תמימה מלאה דעת אלוקים.
שמעתי מתלמיד חכם גדול כי את ישיבת עתניאל צריך לסגור
בן הארץ | 02-04-2018 10:35
לא שלא לומדים שם תורה, לא שאין שם אנשים טובים, לא שראש הישיבה לא תח, אבל התוצאה, בשורה התחתונה היא כפירה עם הכשר רבני.