צריך להודות- מדינת ישראל נכשלה בתפקידה ככור היתוך - סרוגים

צריך להודות- מדינת ישראל נכשלה בתפקידה ככור היתוך

מאוד עגמומי לגלות, רגע לפני חגיגות השבעים למדינה, שהמדינה הוקמה בשביל אירופאיים ובספרדים השתמשו כדי לעשות את מה שהעולים מאירופה סירבו לעשות

צריך להודות- מדינת ישראל נכשלה בתפקידה ככור היתוך
  (באדיבות המצולם)

נתחיל מהסוף: השיח סביב הסדרה 'סלאח פה זה ארץ ישראל' מחמיץ את העיקר.

ישראלים רבים מרגישים, בצדק, כעס רב על ההוכחות החותכות שהיה כאן קיפוח שיטתי ומתמשך, ויש שכבר התקדמו צעד נוסף ורוצים לפרוק את התסכול על ראשי הציונות שמונצחים ברחובות המדינה.

אמנם ההגינות מחייבת לזכור שמדובר בתקופה מורכבת ומלאת אתגרים ואין לנו שום זכות לשפוט את מי שבתנאים כמעט על אנושיים בנה את המדינה ממנה אנו נהנים כיום, אך ישנה תובנה אחת שעולה מהסדרה והיא חשובה יותר משיח הקיפוח המעייף ואפילו מהצדק ההיסטורי שמגיע למי שבעל כורחו הפך למגן אנושי במקומות נידחים שמנעו מילדיו ונכדיו להתברג בצמרת.

בעיניי, המשפט המשמעותי ביותר בסדרה הוא זה שאומר פרופסור סמי שטרית: "הציונות היא פתרון לבעיית יהודי אירופה. רק כשנתקעו בלי דמוגרפיה, נזכרו ביהודים מצפון אפריקה".

המשפט הזה, שמתמצת את הסדרה כולה, מנפץ את שאריות התמימות. אכן מקימי המדינה היו אנשים מסורים, ואנו במקומם לא היינו עושים זאת טוב יותר, אבל הם דאגו לאנ"ש בדיוק כמו החצר החסידית הנידחה ביותר. את הדיבורים על עם ישראל, על אחדות, אפשר לשמור לבית המדרש. בשטח, בחוץ, יהודי אירופה ראו עצמם כחטיבה נפרדת. אצל מקימי המדינה הבדלי השפה, המנטליות והצבע, גברו על אחדות ישראל.

מי שבשחצנות של כוחי ועוצם ידי בגד במסורת אבות והשליך מעליו עול תורה, עליה עם ישראל מסר את נפשו בכל שנות גלותו, רמס גם את הערך היסודי של אותו עם. בקונגרסים הציוניים אפשר לשמוע נאומים יפים על עם ישראל, אבל בסופו של יום המנהיגים הללו נשארו מגזריים שדואגים לעצמם ולקהילתם לפני הכל.

זו עובדה, לא האשמה.

זכותם המלאה לדאוג לעצמם ולצד זאת חובה עלינו לזכור להם את כל מעשיהם הגדולים ולהכיר להם טובה מרובה על כל מה שעשו למען כולנו. אבל מאוד עגמומי לגלות, רגע לפני חגיגות השבעים למדינה, שהמדינה הוקמה בשביל אירופאיים ובספרדים השתמשו כדי לעשות את מה שהעולים מאירופה סירבו לעשות.

התובנה הזו חשובה כדי להבין שלמרות שאנו עם אחד, יש בעם ישראל שבטים שונים. י"ב שבטים. לכל שבט ישנם מאפיינים וישנה ייחודיות. אי אפשר להעלים אותה, כי בלתי אפשרי לטשטש ולעמעם אלף שנות גלות. התפיסה הציונית של כור היתוך מאחד איננה ריאלית ומתברר שגם נושאיה לא האמינו בה. אולי אם היינו מבינים זאת מוקדם יותר לא היינו מגיעים למצב ששליש מהספרדים נבלעו בחילונים, שליש בציונות הדתית ושליש בציבור החרדי.

התפיסה היהודית היא שכל שבט צריך לשמור על זהותו כי פסיפס יפה בנוי מאבנים שונות שמחוברים אחד לשני ורק מתוך הייחודיות אפשר להגיע לאחדות.

לכן כל שבט צריך לשאול את עצמו כיצד הוא תורם לשאר העם, במה הוא יכול להועיל. לו יהי שהשיח בעקבות הסדרה יתועל למחשבה היכן השבט הספרדי יכול לתרום לעם ישראל, אילו פתרונות יש לו לאתגרים הרוחניים של דורנו. זו דרך ארוכה, קשה יותר ממאבק למחיקת שמות רחובות, אבל זו הדרך הנכונה לכבד את אבותינו וסבותינו.

לשמר את מורשתם ולהנציח את תורתם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
12 תגובות - 7 דיונים מיין לפי
1
ראוי ללמוד את ספר העליות של דר' מרדכי נאור, לפני שמבלבלים בשכל. הנושא מורכב. ובתנאים שהיו אז, עשו את המקסימום. ני ואתה גם לזה לא היינו מגיעים.
די לשטחיות. | 15-03-2018 20:14
כמה אפשר להיות מעורר חמלה בהתבטאות על היסטוריה מתוך סרט נקודתי, בלי לראות את התמונה הכוללת ....
די לשטחיות.
יפה יוסף | 13-05-2018 17:47
צודק.בני אדם אוהבים להתבכיין מאז ומעולם. תסתכלו על עצמכם ותבינו.
לא מסכים!
יעקב | 16-03-2018 8:45
כיון שיהודי מזרח אירופה היו די נחשלים מהרבה בחינות ובכל זאת, אותם לא שלחו לגזרות הגבול, ולא שלחו לפריפריה. אנא בלי מכבסת מילים ועובדות
2
החלה יללת הזהותנים
שי | 16-03-2018 4:46
חמודי, המדינה צריכה לסלול כבישים ולא לתת הזדמנויות לספרדים או למישהו אחר. שאל את האשכנזים שהגירו לארהב בראשית המאה ה-20, חסרי כל, כולל שפה, השכלה ועזרה מהרשויות. תוך דור המהגרים הנבערים הללו הפכו בכוחות עצמם לאנשי עסקים, מדענים, מלחינים, עורכי דין וכו'. אבל אתה ושכמותך תמשיכו ליילל ולעשן נובל על הברזלים.
שי צודק.
יפה יוסף | 13-05-2018 17:48
במקום להשתדל יותר קל להתלונן.
בושה
יובל | 26-03-2018 22:09
התגובה דלך גזענית ובושה.
3
מוזר ומוזר
מילי | 16-03-2018 8:43
כל האומר שלא היתה גזענות טועה הוא ומשקר הוא ביודעין. ולצערינו ההשלכות של אותה גזענות אנו סוחבים עד היום. ועד היום הפריפריה הספרדית ברובה נחותה יותר מבחינה ההשכלה והתעסוקה ועד היום יש התנשאות של הגזע הלבן על אחיהם הספרדים. וכל הבעיה היא שאינם רואים אותם כחלק מהם וכחלק מהפסיפס של עם ישראל
כל פעם שאומרים שיש קטטה בבית מלון אלו
יפה יוסף | 13-05-2018 17:46
רק ספרדים.באמת יש הפליה.מתי האשכנזים יתחילו להתקוטט.
4
אתר של בלבלני שכל. פופולזים זול של התבכיינות בנושאי עדתיות.
בוזגלו | 16-03-2018 13:38
לא הבנת בדיוק כמו החרדים,שלא טענו שהם כולם היו שומרי שבת ובעלי אמונה ,אבל חלאס במקום להוכיר טובה כל היום מתבכיינים להם בקבר בהוצאת שם רע, מבלי שיש להם יכולת להתגונן ולהכחיש ולהוכיח את ההיפך ומאשימים אותם בגזענות. אתה שמדבר על זה שהם לא היו באחדות ישראל , בעצם משייך את עצמך לעדות המזרח ולא ליהודי אירופה' אתה עצמך מחלק את העם ל'יהודי אירופה' 'הם' ואנחנו .. ההתבכיינות העדתית הזו כבר נמאסה אין בה שום חידוש כל הזמן אותם דברים כבר עשרות שנים.מה הרווח שיוצא לכם מזה? אתם רוצים לתבוע פיצויים מצאצאיהם ?? אתם רוצים שיוציאו מכתב התנצלות מהקבר? עזבו אותם כבר נודניקים
5
שטויות
שטויות | 17-03-2018 3:11
שטויות שטויות ושטויות לכולם היה קשה כאן, זה שזרקו עולים ממרוקו בחולות באמצע שום מקום זה נכון ,זה שהיו זמנים קשים של צנע גם נכון אבל גם לאלו שהגיעו ממחנות ההשמדה באירופה היה קשה .מה שרע כיום זן האפשרות שהמדינה נונת לכל מפלגה להקים בתי ספר שלה ושם מתחיל לצמוח זרע הפילוג. צריך לחסל את זרמי החינוך למינהם ,כולם צריכים ללכת לבית ספר יחד ,ללמוד יחד והכל על הרעיון המרכזי של מגילת העצמאות ,זה המכנה המשותף לכולם
6
עד מתי תצעקו ''קיפוח"????? למה הרומנים, ההונגרים, הצ'כים, הרוסים לא צועקים ''קיפוח''???
עמוס | 13-04-2018 10:30
הגיעו למדינתינו הקדושה, מיליון רוסים מיליון הונגרים מיליון מיהודי ארהב. ועוד ועוד ועוד. ומעולם לא שמענו שמקפחים אותם!!!!!!!!!!!!! אות וסימן הוא שהחיסרון הוא בכם. אתם הרוב במדינה. 99 אחוז של הקבלנים הם ספרדים!! יש שרים וחכי''ם וחכיו''ת ספרדים בלי סוף. די !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
7
בעזרת הד' המדינה תגדל ותתרחב ויהיו עוד הרבה
יפה יוסף | 13-05-2018 17:44
מאוד רחובות לקרוא על שם תורמים גם ספרדים.רק שיתרמו.יתכן מאוד שהקבה השאיר אחד ממשפחה 2 משבט אשכנזים כדי שלא תהיה להם ברירה אלא לצרף את הספרדים למדינת היהודים.