הרבנית אביטל אנגלברג: "גם מתנועת החסידות חששו בהתחלה"

הרבנית אביטל אנגלברג: "גם מתנועת החסידות חששו בהתחלה"

בראיון בלעדי לסרוגים מספרת הרבנית אביטל אנגלברג על סירוב הרבנות לבחון אותה בהלכות נידה ולא נבהלת מהאזהרות שמדובר במדרון חלקלק: "מקווה שהמדרון יהפוך לנהר"

חוששים מאיתנו? גם מתנועת החסידות חששו בהתחלה

לאחר הסירוב של הרבנות הראשיות לישראל למנוע מרבניות לגשת למבחן בהלכות נידה, בראיון בלעדי לסרוגים מספרת הרבנית אביטל אנגלברג, על הרצון שלה שרבניות יקבלו יחס בדיוק כמו זה שמקבלים הרבנים וקובעת: "אין תחום הלכתי שאישה לא יכולה לעסוק בו".

הרבנית אנגלברג- מנחת קבוצות ומלמדת גמרא והלכה במסגרות שונות- היא אחת מתוך קבוצה של מספר נשים שהרשמתן למבחן של הרבנות בהלכות נידה נפסלה ללא נימוק מיוחד. בימים האחרונים פתחה אנגלברג במאבק באמצעות עוה"ד אלעד קפלן ושרה וינברג מארגון 'עתים' בכדי שהרבנות תאפשר לה ולחברותיה לגשת למבחן. ב'עתים' הדגישו השבוע: אם הרבנות לא תתעשת, נאבק על כך בבית המשפט.

לדרוש מהרבנות להיבחן בבחינות שלה זה בהחלט צעד נועז.

"אנחנו עושות מהלך חשוב שהיה צריך לקרות כבר מזמן. נשים לומדות את התחום הזה ומתעסקות בו כבר שנים רבות. מפעל יועצות ההלכה של מדרשת 'נשמת' כבר נותן ביטוי לכך שנשים הן הכתובת הטבעית לענות על שאלות בענייני נידה, וזה לא דבר חדש. כך שלמעשה, בשטח, המהפכה כבר התרחשה והמושכות הן כבר גם בידי הנשים. מה שאנחנו מבקשות עכשיו הוא בסה"כ הכרה רשמית".

הרבנות טוענת שהבחינות מיועדות רק לרבנים ודיינים בפועל, כלומר, לגברים בלבד.

"יש נשים שהן דמויות רבניות ציבוריות, ומתייעצים אתן בדיוק כמו עם רב. כיוון שהרבנות היא המקום היחיד בישראל שמגדיר מי למד לימודי רבנות ומי לא – הגיע הזמן שגם היא תכיר בעובדה שיש נשים רבות שלמדו וזה מפעל חייהן".

האם, לדעתך, צריך להגביל את המבחנים לנשים לדיני נידה בלבד?

"ראשית כל, לתת לנשים לפסוק בתחום הנידה זה יותר ממתבקש. זה הכרחי. בנוסף, נודה על האמת, הכי קל לרבנות לעכל את תחום הנידה, בגלל שכבר שנים יש יועצות הלכה והשינוי כבר נראה בשטח. ברור שיש לא מעט נשים שמתמצאות היטב גם בנושאים ההלכתיים האחרים. אז נידה זו התחלה טובה, אבל נידה הוא לא התחום היחיד שנוגע לנשים. נשים אוכלות, הן מבשלות, הן שומרות שבת והן מתחתנות, כך שהקול שלהן בוודאי צריך להישמע גם בתחומים הללו. הרי מבחינת הביצוע, נשים שומרות מצוות בדיוק כמו הגברים. הן שומרות כשרות כבר יותר מאלפיים שנה".

ובכל זאת, יש תחומים הלכתיים שנשים לא צריכות לעסוק בהם?

"אני חושבת שכל התחום ההלכתי רלוונטי לנשים. אם למישהי יש זמן ויכולת ללמוד – אדרבא, שתבוא ותיקח חלק בעולם ההלכתי".

יש כאלה שיבהלו ויגידו שמדובר במדרון חלקלק.

"זהו מדרון, שאני מקווה שיהפוך לנהר של נשים שתורתן היא אומנותן, ובכלל, שהסחף יגרום לכך שיהיו יותר אנשים המעורבים בעולם התורה. כשעלתה תנועת החסידות, חששו ממנה בתחילה, שהיא מדרון חלקלק. שאנשים פחות יקפידו על שמירת מצוות. בדיעבד, אין לתאר כמה התנועה הזו הוסיפה והעמיקה את עולם התורה. אנחנו קול חדש-ישן, שמפחיד בתחילתו, אך אני מקווה, בע"ה, שבדומה לתנועת החסידות, אנחנו נוסיף אור ולא נמעיט, ושנזכה לתקן עולם במלכות שדי".

בסוף דבריה מבקשת הרבנית אנגלברג לציין כי "נשים כבר לומדות הלכה ופוסקות הלכה. עצם זה שאין להן הכרה מבחינה רשמית, זה רק מרחיק אנשים מדבר, שלדעתי אין בו בכלל איסור. אין לי ספק שבדור שלנו זה מה שצריך לעשות כדי לקרב אנשים לתורה ולהלכה. ככל שנכניס עוד נשים, כך זה יגדיל את עולם התורה. אני לא רואה בזה מדרון, אלא הזדמנות להכניס עוד ועוד אנשים  לשיח ההלכתי. בעיני יש כאן בהחלט תיקון עולם.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
60 תגובות - 42 דיונים מיין לפי
1
חסידים
אוריאל | 15-03-2018 19:19
גם היום יש מתנגדים לחסידות יש חסידים שאומרים שההתנגדות הייתה טובה כי בגללה החסידות נראת כמו שהיא נראת היום. וזה לא אומר שכיום החסידים מדקדקים קלה כבחמורה בכל דבר (שינה מחוץ לסוכה, איחור זמני תפילה עניין עדיפות הדביקות מלימוד התורה ויש עוד עניינים שנכתבו בספרים.. למשל בתניא שרשבי גדול ממשה רבנו ובמי השילוח עניין העבירה לשמה) ועצם זה שאת מנסה לעקר את העניין ההתנגדות לחסידות זה גורם לזילותא בתח (החתס, הנודע ביהודה, הגרא, רח מוואלז'ין, כל רבני שיקלאווב ועוד..) וההבדל היחיד ביניכם לבין החסידים היא שהם ידעו תורה ואתם לא.
כל הכבוד
אברהם העברי | 16-03-2018 1:51
כל הכבוד עדבריל הנכונים והנפלאים
צודק!
דוד | 16-03-2018 0:34
יפה כתבת!
ההתנגדות לחסידות בזמן הרבנים שהזכרת
אביחי | 15-03-2018 23:49
היו אכן מהחשש הנזכר בכתבה, ההתנגדות היום היא עניין פוליטי.
2
ברוריה הייתה אשתו של גדול הדור שלא יכל לסבול שידעה יותר טוב ממנו ומכל החכמים -
משה | 15-03-2018 19:35
הוא החטיא אותה בכוונה. לכן נאלץ לברוח מאי וכו'. מה שעושים היום לנשים הלומדות, זה בגלל שלא יכולים להתמודד עמן...כמו שעשו לברוריה! ה' אומר לאברהם לשמוע לשרה בכל דבר, כי היא גדולה ממנו. הגיע זמן שישמעו לדברי ה'!
נו באמת זו לא הבמה למאמר תורני ובכל זאת בקצרה
שחר | 18-03-2018 23:40
ר מאיר היה תלמידו המובהק של ר' עקיבא. עליו אמרו שהוא סופר וחכם. עליו אמר רבינא בסנהדרין אמר רבינא והלא כל הרואה רבי מאיר בבית המדרש כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה ועל שימושו ואיכותו הייחודית אמר רבי יהודה אמר רבי האי דמחדדנא מחבראי דחזיתיה לרבי מאיר מאחוריה ואילו חזיתיה מקמיה הוה מחדדנא טפי . תלמידיו גם הדביקו לו את הכינוי קדוש ר' יוסי בי ר' חלפתא משבח בדר' מאיר קומי ציפוראי אדם גדול אדם קדוש אדם צנוע. לגבי ברוריה בתו של ר חנניה בן תורדיון ודאי הוא שהיתה אשת חברשהיא בעצמה כשרחבר ממש. בהתנהלותה עם ר מאיר רואים איך מצד אחד היא אומרת לו את דעתה ומצד שני מחשיבה אותו מאוד, את כח תפילתו ואת קדושתו. כשרשי אומר שבעקבות המעשה ביניהם ר' מאיר התבייש ועזב את בית המדרש בארץ ישראל וגלה לעסיא. הכוונה היא שר' מאיר התבייש בכך שיצאה תקלה נוראה כזו מתחת ידו כשבפועל הוא לא חשב שזה יגיע לידי מעשה אלא שברגע האמת רשי ר' מאיר יכנס במקום תלמידו.
לשחר - הסבר לנו את דבריך, כי נראה שאתה לא יודע מקורות לכן אתה מדבר לא יפה
משה | 16-03-2018 9:44
בלי שום מקור. ממש גדייל אמיתי!
על דבריך המשובשים בדיוק נאמר
שחר | 16-03-2018 0:25
אם קרית לא שנית ואם שנית לא שילשת ואם שילשת לא פירשו לך
מדובר על רבי מאיר!
. | 15-03-2018 20:07
.
3
לפני מבחן כדאי להתחיל בכיסוי ראש..
לא כדאי? | 15-03-2018 19:43
רפורמים
למשה - כיסוי בגרוש אינו כיסוי
אודי | 18-03-2018 11:39
וכיסוי ראש להלכה הוא מדאורייתא, וזה שבליטא נשים לא כיסו זה לא אומר שזה מותר, הן פשוט לא שמעו לקול בעליהן. (ראה את תשובת ערוך השולחן שמבכה את זה). ממישהי שמתיימרת לדעת הלכה הייתי מצפה להיות גם נאה מקיים. מאדם שמחזיק מעצמו כדמות רוחנית מצפים שיקפיד יותר במצוות ולא להיפך
היות ואף אחד לא מגיב להשתלחות בקשר לכיסוי הראש, אני מוחה! א. יש כאן כיסוי.
משה | 16-03-2018 13:37
ב. בשעתו הרבניות בליטה הלכו בגילוי ראש בתנאי שהשיער מסודר. זאת מחלוקת ידועה. נשים של גדולי ראשי הישיבות בקום המדינה הלכו בגילוי ראש. נכון שהתקבל לכסות, אבל לא התקבל להחמיר בכיסוי!
צודק ! האישה נמדדת בצניעות וכבר בתמונה אנו רואים מי היא אותה אישה
יוני | 15-03-2018 23:02
אם את כבר לומדת ורבנית אולי תגיבי ותסברי את פשר הכיסוי ההזוי שעל ראשך
הוצאת לי את המילים מהפה
יהודי | 15-03-2018 22:31
פוסקת הלכה שלא שומרת הלכה.... נו באמת
4
גם מהרפורמים חששו בהתחלה, וגם צדקו
דני | 15-03-2018 20:42
גם מהרפורמים חששו בהתחלה, וגם צדקו
5
הרבנית...! מה עם מטפחת?!
דוד | 15-03-2018 20:50
????
6
סרוגים זה אתר רפורמי?????
מי | 15-03-2018 21:11
מה
7
איזה רמה
יעקב יצחק | 15-03-2018 21:31
משווה את עצמה לבעשט, לחוזה מלובלין לבעל התניא. זו הרמה, אלה ההשגות. ואידך זיל גמור. טוב שנדע עם מי ועם מה יש לנו עסק.
8
מדהימה. חילך לאורייתא
אריאלה | 15-03-2018 21:44
איזה כיף לחיות בדור כזה, שבו משאת הנפש של נשים היא ללמוד תורה. אשרינו שזכינו
משאת הנפש שלהן הוא פמיניזם ולא לימוד תורה
ענת | 18-03-2018 11:40
תראי את כיסוי הראש שלה…
9
רשימה של אנשים שחששו מהם
מישהו | 15-03-2018 22:05
למשל חששו מהצדוקים ומהנוצרים הראשונים ואח"כ מעוד כמה כתות שכבר נשכחו לגמרי ואח"כ שבתאי צבי והרפורמים וכן גם מהחסידות חששו (והיה צריך באמת לחשוש) אבל מה נשאר מכל אלה? שום דבר! (לפחות מצד ההשפעה על היהדות) מהצדוקים לא נשאר כלום (אולי כמה קראים שהולכים בדרכם) והנוצרים יצאו החוצה לגמרי שבתאי צבי הפך לאיזה כת נידחת באיסלם והרפורמים בדרך להעלם לגמרי. לגבי החסידות- תוכו אכל קליפתו זרק- רוב הקלקולים של החסידות נמחקו בהיסטוריה. וכך בע"ה יעלמו גם הרפורמים החדשים בעלי חצי הכיסוי שמנסים להפוך את הדת לשטויות החברתיות שמאכילים אותם באוניברסיטה. כן יאבדו כל אויביך ד'
לא.מ.ר. - אף אחד לא חלק על גדלותו של הרמב"ם
נח | 18-03-2018 16:52
לגבי הפמיניסטיות הללו, ככל שהן יותר לייטיות הן רוצות יותר להיות רבניות…
הערה קטנה
א.מ.ר. | 18-03-2018 16:18
גם את ספרי הרמבם והרמחל שרפו בתחילת הדרך. לפחות תהיה הוגן בהצגת שני צדי המתרס
10
תלמידה חכמה
שרית | 15-03-2018 22:26
קודם כל קצת צניעות לא תזיק.. לחסידות היה מנהיג אמיתי !!! הבעשט ! הפמיניסטיות הרדיקליות מושכות את השמיכה לכל מיני כיוונים ולכן הן לא מתקבלות ברצינות יש בינינן אמנם בעלות תארים אקדמאיים אבל בין זה לבין תח המרחק עצום בנוסף לכך יש מושג של שימוש תח וזה אין להן ... תירגעו החסידות היתה ועדין תנועה דתית אמיתית ואילו ההמצאות של הרברבניות הן לחפש קולות וגם זה אולי בסדר אבל...
11
סתם רפורמיות
אורי | 15-03-2018 22:59
עצוב שנותני
12
על הכותרת נאמר: ערבך ערבא צריך.
יהודי | 16-03-2018 0:01
חסידות זה לא דוגמה טובה.
13
מי עשה אותה רבנית? האם בעלה
יצחק הורקובסקי | 16-03-2018 0:54
רב. אם לא זה רפורמים. ראיתי היום שפרבר מעתים, שלח את בנותיו ללמוד באגף המכונה רפורמי, שמאלה מפלך, בצייטלין בתל אביב.
14
מחאה על המרידה בחוקי תורת ה', וכל המזלזל במחאה זו - הוא שותף להריסת היהדות.
אברהם העברי | 16-03-2018 1:50
יש לנו תורה שניתנה בהר סיני, ואותה כופרת, אינה כפופה לתורה. לפי גדרי הדין, וכפי שביאר הרמבם [בפ' ח' סנהדרין] יש לה דין של אפיקורסית ומין, וצריך לכוון עליה בתפילת ולמשומדים אל תהי תקוה, גם אם אין לה כוונות רעות, הנזקים שהרפורמים - מודרניים מודרדוקסיים עושים לכלל ישראל, אין לתאר ואין לשער. המרדנות הזו, היא חורבן העולם. נשים זה נשים וגברים זה גברים, כך ברא ה' את העולם, אם היא חושבת שהיא יותר חכמה ממנו, שתנסה לברוא בעצמה עולם חדש.... [מעניין מאיזה ארגון - כנופיית מינים היא מקבלת משכורת]. ודרך אגב, תנועת החסידות, או יותר נכון התנועה הקוראת לעצמה חסידות, היא תנועה פסולה, וכמעט כל חכמי ישראל התנגדו ומתנגדים לה, כל בתי הדין כמעט הוציאו על החסידים חרמות, ובצדק. נזכיר רק ג' יסודות שתנועת החסידות כפרה בהם: שזאת התורה לא תהא מוחלפת ולא תהא תורה אחרת ושאסור להוסיף או לגרוע מאומה מדברי התורה, שבכתב ושבעפ. שהשית אינו גוף ולא ישיגוהו משיגי הגוף ואין לו שום דמיון כלל. שלבורא יתש לו לבדו ראוי להתפלל ואין להתפלל לזולתו כלל. ויהר שנזכה במהרה לקיום הכתוב ושח גבהות אדם ושפל רום אנשים ונשגב ה' לבדו ביום ההוא. אכיר.
15
רפורמים עליך ישראל....אין חדש תחת השמש
אמת | 16-03-2018 3:35
תמיד היו מבולבלים/ות בעם ישראל
16
אפשר לבחון אותה בהלכות כיסוי ראש?
שאול | 16-03-2018 4:43
יחי ההבדל הקטן: החסידות באה לחזק את קיום המצוות, הרבניות באות להתערב בענייני הגברים על חשבון המצוות שהנשים מחויבות בהן.
17
חששות
מפוקח | 16-03-2018 6:50
גם מהצדוקים, הפרנקיסטים, השבתאים והרפורמים חששו בהתחלה. וגם בסוף.
18
מה את בכלל משווה את הרפורמיות שלך לחסידות?
א | 16-03-2018 7:50
מה הקשר?
19
מי נתן לה את התואר - 'רבנית'?
אבי | 16-03-2018 9:15
מי שנעזרת במכון 'עיתים' מעידה בדיוק על עולמה הרוחני. בדיוק כמו שכיסוי הראש שלה מעיד עליו
20
אכן. תנועת החסידות
דור | 16-03-2018 12:00
תנועת החסידות התבססה על יראת שמים התנועה של
21
ראשוני החסידים היו גדולי הדור
סטודנט | 16-03-2018 12:13
תח עצומים שמחחייבים לגמרי לדעת תורה, קשה להגיד את זה על המגמה הנוכחית...
22
עוד פיגוע דתי
לוי | 16-03-2018 13:06
ראשית, כסי את ראשך כפי שההלכה מחייבת. שנית. אם כבר היום יש נשים שפוסקות הלכה(ואולי בפסיקתכן, אין צורך בכיסוי ראש), הרי שאינכן צריכות את הרבנות. אתן רוצות הכרה, כדברייך, לדבר עברה. שלישית, את ושכמותך, לא מעניין אתכן פוסקי ההלכה, מסורת וכד׳. מבחינתכן, כל האמצעים כשרים. אין בעיה. רק אל תציגי זאת כאילו הדת, חשובה לכן. כי היא לא! סביר להניח שבגצ יפסוק לטובתכן, אך בעוד כמה שנים, שיבואו רבנים ויגידו שיש בעיה בפסיקה דלכן ובגלל זה יש להתרחק מכן ומימי שפסקתן לו, אל תאשימו אותם בבידול, קרע בעם ועוד מפוצצות למיניהם. האחריות היא שלכן בלבד.
23
איך זה שבאופן מתמיד נשים שטוענות
רחל | 16-03-2018 14:21
לכך שהן כשירות ורוצות לשמש בתפקידים רבניים -אינן נראות כמו נשים יראות שמיים?..
24
רב אבינר אוצה מונופול על לפשפש בתחתונים של נשים
יהב | 16-03-2018 14:38
תתבייש!
נועם | 18-03-2018 11:42
אתה בכלל דתי?
25
גם משבתאי צבי פחדו. לא כל תנועה חדשה ראויה.
י | 17-03-2018 21:07
נשים לא יכולות לפסוק הלכה. לא בגלל שאין להן כישרון וידע. בגלל שפסק הלכה איננו רק ענין של יכולת קוגניטיבית. יש צורך בסוג של השראת שכינה וטהרת המחשבה.
26
נהר שיישטוף אותך לים
משה | 17-03-2018 21:16
מי שברך אבותינו אברהם יצחק ויעקב הוא יישלח לך ולחברותייך רפואה שלמה. רפואת הנפש ורפואת הגוף
27
''רבנית'' אפילו כיסוי ראש בקושי יש לה...
א | 18-03-2018 0:26
א
28
איזו השוואה טיפשית לחסידות
יעל | 18-03-2018 11:35
הנשים הללו עוברת על איסורי שולחן ערוך מפורשים (אסור לאשה ללמוד תושבע, אסור לאשה להיות דיינת) . מלבד זאת, מוזר שפתאום הצד הליברלי חשוב לו כל כך יראת שמים… כשחצי מהמצוות הן כבר לא מקיימות. מי בכלל בא לשאול אתכן? הרי הלייטיות לא מתחשבות כלל ברבנים?
29
למה דווקא השליחויות רוצות להיות רבניות?…
נועה | 18-03-2018 11:47
האם זה מיראת שמים מרובה או מפמינזם גדול?… הרי ממילא את ההלכה הן לא בדיוק מקיימות
30
עכשיו הבנתי מה זה "נשים דעתן קלה עליהן"…
יעל | 18-03-2018 14:32
רב זה לא מכונת ידע אלא בעיקר יראת שמים וקשה לומר זאת עליכן… העיקר הפמיניזם….
31
מעניןן שהנשים הכי חפיפניקיות בהלכה רוצות להבחן
אישה | 18-03-2018 14:39
סתם התרסה נגד הדת.
32
קראתי כמה מה"פסיקות" והבורות מדהימה
אורי | 18-03-2018 14:43
אין הן חושבות שעם לימוד שטחי של שנתיים שלוש הן תדענה ללמוד דף גמרא? כשבחור לומד שנים רבות במשרה מליאה? וחוץ מזה גם מי שעבר מבחני רבנות עוד לא מעז לפסוק אלא לחפש פוסקים קודמים שפסקו כך, ואילו הן פוסקות יש מאין וחולקות בלי בושה על דברים מוסכמים. איזו עזות!
הסכמה מלאה
בת שבע | 19-03-2018 11:59
מסכימה עם הרבנית שאכן זו הדרך ואין בלתה, בהנתן שהיעד הינו החלנה מוחלטת של הציונות המכונה דתית
33
אם אשה לא תפסוק בנידה אז במה כן?
יפה יוסף | 18-03-2018 21:16
הגברים לא מסוגלים לחשוב שאשה תשתחחר מהגברים .עולם הגברים פסה.תתנו לנשים לחיות.
נועה . איפה כתוב שרק גבר יכול להיות רב?
יפה יוסף | 08-07-2018 12:12
מי שחכם אם זה גבר ואם זו אשה יכולים להיות רב או רבנית.דבורה השופטת היתה רבנית כי היא היתה הכי חכמה בדורה.זה שהגברים אגרסיביים ולוקחים לעצמם את השלטון זה לא אומר שכך ההלכה.בעבר היה כל דבר צריך כח גברי לכן הנשים נדחקו לצד.זה לא אומר שכבר אין צורך בצניעות.
איפה כתוב שאשה צריכה לפסוק?
נועה | 19-03-2018 9:16
בהלכה כתוב הפוך שאשה לא תפסוק. ואם את שייכת לדת הפמיניסטית תלכי לפי הלכות הפמיניזם ולא לפי ההלכה היהודית
34
פסיכית
משה | 18-03-2018 22:17
חולת נפש
35
איך את מבקשת לפסוק הלכה אם אין בך אפילו מחויבות להלכה??
עדי | 19-03-2018 8:56
מה עם כיסוי ראש מלא, כפי שההלכה מחיבת? בושה!
36
איך מישהי שפסולה לעדות (במקרים הכי קלים) יכולה לפסוק בדיני נפשות??!!!!
ו | 19-03-2018 9:50
ו
37
פחחחחח את משווה את עצמך לבעש"ט?
יהודי | 19-03-2018 10:29
זה רק מראה את היחס שלכן לתלמידי חכמים. מסתכלים על הכל בגובה הרגליים.
38
תמיד ידעתי שהרב הוא הסמן הימני בהקפדת המצוות
אתי | 19-03-2018 17:31
ומשמש דמות מופת. אצל הרבניות האלה זה להיפך, ככל שאתה מקפיד פחות כך את יותר רב?
39
אשרי הדור שזכה לתלמידות חכמים כאלו
יוסף | 20-03-2018 18:01
הרבנית אנגלברג ושותפותיה, שאו ברכה בפועלכן!
40
כל מי שנגד בטח היו מתנגדים גם ל
איציק | 20-03-2018 18:32
כל מי שנגד בטח היו מתנגדים גם לרבי נחמן ולרבנית נחמה לייבוביץ' וכמוהם. סתם יוצאים נגד מה שלא מכירים או מה שנראה קצת חדש. בטח לא היו מלמדים בנותיהן תורה כמו שהיה בעבר. צריך חלוצות כמו הרבניות האלה לחולל שינויים חשובים כאלה. תודה לכן!! ה' עמכן.
41
מי בכלל רוצה להיות חלק מזה
נירה | 21-03-2018 20:36
התגובות גורמות לי לבוא בטענות קשות אל הורי שגידלו אותי כבחורה דתייה. זה מגזר חסום, שובניסטי וסקסיסטי.
42
בת מלך - צניעותה דוך פנימה!
שרית הספרית | 25-03-2018 0:24
מה זה ככה לקרוא תיגר על עולם התורה? קמה עצבנית זאתי