הרבנית אביטל אנגלברג: "גם מתנועת החסידות חששו בהתחלה"
בראיון בלעדי לסרוגים מספרת הרבנית אביטל אנגלברג על סירוב הרבנות לבחון אותה בהלכות נידה ולא נבהלת מהאזהרות שמדובר במדרון חלקלק: "מקווה שהמדרון יהפוך לנהר"
לאחר הסירוב של הרבנות הראשיות לישראל למנוע מרבניות לגשת למבחן בהלכות נידה, בראיון בלעדי לסרוגים מספרת הרבנית אביטל אנגלברג, על הרצון שלה שרבניות יקבלו יחס בדיוק כמו זה שמקבלים הרבנים וקובעת: "אין תחום הלכתי שאישה לא יכולה לעסוק בו".
הרבנית אנגלברג- מנחת קבוצות ומלמדת גמרא והלכה במסגרות שונות- היא אחת מתוך קבוצה של מספר נשים שהרשמתן למבחן של הרבנות בהלכות נידה נפסלה ללא נימוק מיוחד. בימים האחרונים פתחה אנגלברג במאבק באמצעות עוה"ד אלעד קפלן ושרה וינברג מארגון 'עתים' בכדי שהרבנות תאפשר לה ולחברותיה לגשת למבחן. ב'עתים' הדגישו השבוע: אם הרבנות לא תתעשת, נאבק על כך בבית המשפט.
לדרוש מהרבנות להיבחן בבחינות שלה זה בהחלט צעד נועז.
"אנחנו עושות מהלך חשוב שהיה צריך לקרות כבר מזמן. נשים לומדות את התחום הזה ומתעסקות בו כבר שנים רבות. מפעל יועצות ההלכה של מדרשת 'נשמת' כבר נותן ביטוי לכך שנשים הן הכתובת הטבעית לענות על שאלות בענייני נידה, וזה לא דבר חדש. כך שלמעשה, בשטח, המהפכה כבר התרחשה והמושכות הן כבר גם בידי הנשים. מה שאנחנו מבקשות עכשיו הוא בסה"כ הכרה רשמית".
הרבנות טוענת שהבחינות מיועדות רק לרבנים ודיינים בפועל, כלומר, לגברים בלבד.
"יש נשים שהן דמויות רבניות ציבוריות, ומתייעצים אתן בדיוק כמו עם רב. כיוון שהרבנות היא המקום היחיד בישראל שמגדיר מי למד לימודי רבנות ומי לא – הגיע הזמן שגם היא תכיר בעובדה שיש נשים רבות שלמדו וזה מפעל חייהן".
האם, לדעתך, צריך להגביל את המבחנים לנשים לדיני נידה בלבד?
"ראשית כל, לתת לנשים לפסוק בתחום הנידה זה יותר ממתבקש. זה הכרחי. בנוסף, נודה על האמת, הכי קל לרבנות לעכל את תחום הנידה, בגלל שכבר שנים יש יועצות הלכה והשינוי כבר נראה בשטח. ברור שיש לא מעט נשים שמתמצאות היטב גם בנושאים ההלכתיים האחרים. אז נידה זו התחלה טובה, אבל נידה הוא לא התחום היחיד שנוגע לנשים. נשים אוכלות, הן מבשלות, הן שומרות שבת והן מתחתנות, כך שהקול שלהן בוודאי צריך להישמע גם בתחומים הללו. הרי מבחינת הביצוע, נשים שומרות מצוות בדיוק כמו הגברים. הן שומרות כשרות כבר יותר מאלפיים שנה".
ובכל זאת, יש תחומים הלכתיים שנשים לא צריכות לעסוק בהם?
"אני חושבת שכל התחום ההלכתי רלוונטי לנשים. אם למישהי יש זמן ויכולת ללמוד – אדרבא, שתבוא ותיקח חלק בעולם ההלכתי".
יש כאלה שיבהלו ויגידו שמדובר במדרון חלקלק.
"זהו מדרון, שאני מקווה שיהפוך לנהר של נשים שתורתן היא אומנותן, ובכלל, שהסחף יגרום לכך שיהיו יותר אנשים המעורבים בעולם התורה. כשעלתה תנועת החסידות, חששו ממנה בתחילה, שהיא מדרון חלקלק. שאנשים פחות יקפידו על שמירת מצוות. בדיעבד, אין לתאר כמה התנועה הזו הוסיפה והעמיקה את עולם התורה. אנחנו קול חדש-ישן, שמפחיד בתחילתו, אך אני מקווה, בע"ה, שבדומה לתנועת החסידות, אנחנו נוסיף אור ולא נמעיט, ושנזכה לתקן עולם במלכות שדי".
בסוף דבריה מבקשת הרבנית אנגלברג לציין כי "נשים כבר לומדות הלכה ופוסקות הלכה. עצם זה שאין להן הכרה מבחינה רשמית, זה רק מרחיק אנשים מדבר, שלדעתי אין בו בכלל איסור. אין לי ספק שבדור שלנו זה מה שצריך לעשות כדי לקרב אנשים לתורה ולהלכה. ככל שנכניס עוד נשים, כך זה יגדיל את עולם התורה. אני לא רואה בזה מדרון, אלא הזדמנות להכניס עוד ועוד אנשים לשיח ההלכתי. בעיני יש כאן בהחלט תיקון עולם.
מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו