צה"ל – יש לך אג'נדה? - סרוגים

צה"ל – יש לך אג'נדה?

על רקע הדחת הרב קוסטינר מהשתתפות בקורס רבנים צבאיים. סבור הרב אביעד שיינוול כי לא יתכן שרב צריך לחשוש מלבטא את דעתו המבוססת והעניינית מכיוון שבכך יאבד את הסטטוס שלו במילואים.

צה"ל – יש לך אג'נדה?

בבקשה תסבירו לי מאיפה צצו כל האג'נדות שצצות כיום בצבאנו?

היה פעם עיקרון פשוט שצה"ל הוא צבא העם שעל פיו הצבא לא מתערב בשום צורה ובשום דרך בנושאים השנויים במחלוקת בקרב החברה האזרחית. כל כוחו של צה"ל נובע מהעובדה שהעם כולו תומך בו ובפעולותיו. אם הוא תופס צד במחלוקת אזרחית הוא מאבד את הלגיטימיות שלו בעיני כל הצדדים מכיוון שהוא כבר לא צבא הכולל בתוכו את כל האומה אלא רק חלקים ממנה.

מאז ומעולם גיוס נשים לצה"ל היה נושא שנוי במחלוקת בחברה הישראלית אך הצבא קיבל את הכרעת הממשלה ועשה על פי החלטתה. הוא לא ניסה לשכנע אף אחד לשום כיוון אלא פעל על פי הנחיות הדרג המדיני. במהלך השנים היו נושאים שונים הנוגעים להתנהלות הצבא שנכנסו ללב הסערה הציבורית כמו פעולות תגמול, לחימה בקרב אוכלוסיה אזרחית, רצועת הביטחון בלבנון ועוד. בכל המחלוקות השונות הצבא לא נקט עמדה לשום כיוון אלא ביצע את הנחיות הדרג המדיני בלבד. דובר צה"ל לא עסק בהצדקת פעולות התגמול או לחילופין בהטלת דופי בשליטה ברצועת הביטחון. חיל החינוך לא נקט עמדה לשום כיוון אלא רק טיפל בבעיות המנטליות היכולות להתעורר כתוצאה מהמצבים הנ"ל.

צה"ל לא צריך להתערב בדיון

אינני מבין למה, אך משום מה בנושא של מגדר הותר הרסן. יוהל"מ חרטה על סמלה ודגלה את הטשטוש בין המינים, חיל חינוך מקדיש זמן ואנרגיה בסדרות החינוך בשביל לעסוק בנטיות הפוכות, חיל האוויר מפרסם סרטונים נגד רבנים ודובר צה"ל פונה ישירות לרבנים מעל במת התקשורת ותוקף אותם על עמדותיהם. אז נכון שצה"ל מנסה לתקן את הרושם ואיננו מאפשר לשני הצדדים להתווכח בתוכו. מצד אחד דובר צה"ל השתיק את הסרטון המבזה של חיל האוויר אך מצד שני פיטר את רס"ן הרב צבי קוסטינר שליט"א מפיקוד על קורס רבנים צבאיים. אין יותר מתאים לתפקיד הזה מאשר הרב צבי וההחלטה הזאת היא פוליטית לחלוטין. צה"ל לא אמור להתערב לשום כיוון ובשום צורה בדיון. לא יתכן שרב צריך לחשוש מלבטא את דעתו המבוססת והעניינית מכיוון שבכך יאבד את הסטטוס שלו במילואים.

צריך לזכור שנשק של סתימת פיות הוא חרב פיפיות, אם אתה סותם לאחרים את הפה בסוף גם יסתמו לך את הפה. אם לא נותנים לבטא דעות מכיוון שהן אינן נוחות לאנשים בצבא ומחוצה לו אז פוגעים פגיעה אנושה בלגיטימיות של צה"ל כצבא העם. אינני זוכר מקרה אחד בו ביטלו למישהו סטטוס במילואים בגלל שהתבטא נגד מציאות צה"ל ביהודה ושומרון אף על פי שזו התנגדות מפורשת למדיניות הרשמית של הצבא. אינני זוכר מקרה שבו חיילי מילואים איבדו ססטוס מכיוון שהתבטאו נגד שליטת צה"ל בדרום לבנון.

המאבק נגד השתקת קולות איננו צריך להיות צעקה רק של אנשים שמזדהים עם העמדה של הרב קוסטינר אלא של כל מי שאוהב את הצבא. התנהלות כזאת מדרדרת את החברה הישראלית כולה לשיח מאוד אלים וחסר סבלנות בו ניתן להשמיע רק עמדות מסוימות. חברה בריאה היא חברה בה ניתן לערער על מוסכמות בתנאי שהערעור הוא ענייני ומכבד.

==

הרב אביעד שיינוול הוא ר"מ בישיבת הבקעה בשדמות מחולה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
מדייק ומרחיק ראות
ידידיה | 12-03-2018 14:20
הוא אשר אמר איש האמת עניו וגדול בתורה הרב שמואל אליהו שליטא: הרמטכל הנוכחי צריך להיות מפוטר לפני שהוא ידאג לרוקן את הרבנות הצבאית מתוכן רוחני, ויהפוך אותה לפקידות קטנה ומפוחדת
2
אתה בטוח?
מקליק | 13-03-2018 11:20
אני השתתפתי בקורס הרבנים הצבאיים הראשון בבהד 1 והתעמתתי שם עם הרב קוסטינר שניצל את הבמה בקורס כדי להביע התנגדות לגיור הצהלי. אני לא נכנס לגופו של עניין אבל בהנחה שהרב המשיך בקו הזה מאז זכותו המלאה של הצבא לוותר על תרומה כזו של רב גדול ככל שיהיה