ראובן ריבלין: "אני מרגיש סביבי יותר מדי פחד" - סרוגים

ראובן ריבלין: "אני מרגיש סביבי יותר מדי פחד"

נשיא המדינה ראובן רובי ריבלין פתח את כנס מקור ראשון והמכון הישראלי לדמוקרטיה והזהיר ממגמות העלולות לאיים על הדמוקרטיה: "יותר מדי כוח לבעלי ההון המעטים - והדמוקרטיה נחלשת"

author-image
ראובן ריבלין: "אני מרגיש סביבי יותר מדי פחד"
  (צילום: מארק ניימן/לע"מ)

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין פתח הערב (ראשון) את כנס המכון הישראלי לדמוקרטיה ו'מקור ראשון' לציון 70 שנות דמוקרטיה בתנועה. הכנס, שנערך בירושלים עסק במעמדה של מגילת העצמאות 70 שנה אחרי שנכתבה, בהשתתפות נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר, ועורך "מקור ראשון" חגי סגל.

"דמוקרטיה היא מפעל שברירי, דמוקרטיה היא מפעל שחשוף מכל עבריו מבית ומחוץ – לכוחות גדולים שמאיימים לקעקע את יסודותיו", פתח ריבלין.

הנשיא הזהיר ואמר כי "יותר מדי כוח לבעלי ההון המעטים – והדמוקרטיה נחלשת. יותר מדי כוח לקבוצות אינטרס חזקות, לסקטורים או למגזרים מסוימים – והדמוקרטיה נחלשת. יותר מדי כוח לאחת הרשויות על פני שתי אחיותיה – והדמוקרטיה נחלשת. לעיתים, גם ההכרעות הדמוקרטיות עצמן עשויות לערער על הערכים הדמוקרטיים. היושבים באולם הזה יודעים היטב כיצד חשה אוכלוסייה אשר חווה על בשרה הכרעה דמוקרטית במובן הפורמלי – הנחווית כלא דמוקרטית ברמה המהותית. הכרעה – שאינה בהכרח משקפת את רצון הבוחר. חווינו זאת היטב סביב העקירה מרצועת עזה ומצפון השומרון".

ריבלין המשיך ואמר: "אכן, הדמוקרטיה הישראלית כמו אחיותיה בעולם הדמוקרטי כולו, ממזרח וממערב, אינה חסינה לגמרי. אולם דומני, שדווקא כינוס זה מעיד יותר מכל על חוסנה של הדמוקרטיה הישראלית ואף יותר מכך – על חוסננו כחברה. לפעמים מגיעים אלי מנהיגים המבקשים ללמד אותנו, הישראלים שיעור בדמוקרטיה. התשובה שלי אליהם היא שמדינת ישראל יכולה ללמד שיעור חשוב בדמוקרטיה את רוב ככל הדמוקרטיות המערביות. אנחנו חיים דמוקרטיה, עומדים במבחנים הקשים שהיא מציבה לנו בתנאים מורכבים. אין משמעות הדבר, שאין לנו אתגרים. יש לנו אתגרים אבל אנחנו צריכים להתמודד עמם מתוך אמונה בחוסן של העם בישראל ובחוסן של הדמוקרטיה הישראלית. של ישראל. לעתים אני מרגיש סביבי יותר מדי פחד. יותר מדי אנשים מפחדים ממחלוקות, מביקורת, ואילו אני, באמת מאמין בעוצמתנו ולכן סבור שאנחנו יכולים להרשות לעצמנו – להפסיק לפחד".

"בחדר הזה יושבים היום אלו הסבורים כי עתידה של המדינה, יוכרע אך ורק בחלוקת הארץ ובהיפרדות משכנינו הפלסטינים. יושבים כאן היום רבים אחרים, כמוני, שאינם מאמינים בחלוקה, והסבורים שיש מקום לבחון את החלת הריבונות והחוק הישראלי על איו"ש, ויש הטועים לחשוב בעיני כי ניתן להחיל את החוק הישראלי על חלקים מאיו"ש. המצדדים בהפרדה מבקשים לחזק על ידי כך את זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית ולגבש את הריבונות הישראלית בגבולות מוסכמים. המצדדים בריבונות, חייבים לדבר בשם אותם ערכים ממש. חיזוק מדינת ישראל בגבולות ברי הגנה, לצד חיזוק אופייה היהודי והדמוקרטי של המדינה שמשמעותו מתן שוויון זכויות לכל אזרח, בתחומיה של ישראל הריבונית".

"אנו חזקים יקיריי, אנו מדינה חזקה וחברה חזקה, ואם החלטנו לצעוד בדרך מסוימת, בואו לא נעשה זאת לחצאין, בגמגום או מתוך פחד ואני רוצה להעיר, עוד הערה לסדר היום. אנחנו חזקים מספיק, על מנת לבנות מוסדות חזקים לדמוקרטיה שלנו – מוסדות כמו זכויות אזרח, מוסדות כמו בית משפט, מוסדות כמו משטרה וצבא ממלכתיים, שבראשם עומדים אנשים מצויינים. פטריוטים אמיתיים. ובו זמנית, אנחנו חזקים מספיק, על מנת לספוג ולהכיל ביקורת, על המוסדות האלו, ובלבד שלא תגלוש לדה לגיטימציה. אנחנו חזקים מספיק על מנת לבקר את ההנהגה שלנו, ובלבד שלא תגלוש להסתה ולדה לגיטימציה מבלי לחשוש כי בביקורת אנו פוגעים בחוסנה של ישראל. אנחנו חזקים ואם נמשיך ונערוך כינוסים כאלה, נהיה חזקים עוד יותר".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו