סיפורים אישיים שסיפר לי הרב שמואל אוירבך זצ"ל - סרוגים

סיפורים אישיים שסיפר לי הרב שמואל אוירבך זצ"ל

יאיר חרל"פ, נינו של הרב משה חרל"פ מביא עדויות מהרב שמואל אוירבך זצ"ל שהתפלל איתו בבית הכנסת בשכונת שערי חסד, ועל המתנה המיוחדת שנתן לחתן והלכה לאיבוד

author-image
סיפורים אישיים שסיפר לי הרב שמואל אוירבך זצ"ל
  באדיבות יאיר חרל"פ

בשנים בהן אספתי סיפורים ותורות כדי לכתוב את הספר 'שירת הי"ם' על סבי זקני רבי יעקב משה חרל"פ, הגעתי כמובן גם לשכונת 'שערי חסד' לשמוע מהרב שמואל אוירבך על רב שכונתו הראשון. נכנסתי לבית כנסת 'הגר"א' בה שוכנת ישיבת 'מעלות התורה', הרב אוירבך עמד אז בראשה. המתנתי זמן רב עד שהרב יסיים את סדר לימודו.

כששמע הרב אוירבך שאני נינו של הרב חרל"פ. שם הרב את ידו על כתפי וחבקני, וכשחיוך על פניו אמר: "הנה פה במזרח ליד ארון הקדש התפלל סבך הצדיק הגדול, בדבקות עצומה ונוראה".

כאשר התקיימה מסיבת האירוסין של אחד מצאצאי הרב חרל"פ הגיע הרב שמואל אוירבך לברך את החתן והכלה.

כשגילה הרב שמואל שהוא יושב ליד נכדו של הרב חרל"פ – (נפתלי צבי יהודה –סב החתן) התמלא שמחה וביקש ממנו לשמוע ספורים אודות סבו זקנו הרב הלא הוא הרב חיים לייב אוירבך אביו של הרב שלמה זלמן אוירבעך).

אנחנו זקוקים לסנדביץ'

ונזכיר סיפור אחד שסיפר הנכד נפתלי חרלפ לרב שמואל אוירבך:

בתקופת המצור על ירושלים אמר הרב חיים לייב אוירבך לסובבים אותו: "בגלל המצב הקשה אנו זקוקים לסנדביץ'". התפלאו השומעים: סנדביץ'?

הסביר להם, הרב חיים לייב: הפסוק אומר: "קוה אל ה'" – זו פרוסה אחת, "חזק ויאמץ לבך" זה הממרח, ושוב: "וקוה אל ה'" –שזו הפרוסה השנייה של הסנדביץ'. זהו הסנדביץ' הרוחני שחילק הרב חיים לייב אוירבעך לחזק אמונה בה' גם בשעות הקשות של מצור ומצוק בירושלים.

וסיפור נוסף על הרב חיים לייב אוירבך:

פעם באה אישה וטענה שהיא גרושה ורוצה להתחתן. הרגיש הרב חיים לייב אוירבך [שהיה ראש ישיבת המקובלים שער השמים] שאין דברי האישה אמת. ושמא היא עדיין אשת איש ולא גרושה. אמר לה : זוכרת שסובבו אותך בחופה 7 פעמים סביב בעלך וכך … קשרו אותך אליו ואותו אלייך? ובגרושין כזכור לך עושים התרת קשרים ומסובבים את האישה 7 פעמים בכיוון השני כדי לנתקה מבעלה. האם כשהתגרשת עשו לך 7 סבובים הפוכים כדי להתירך מבעלך?

ענתה האישה: ודאי ודאי שכך עשו לי. מייד הבין הרב חיים לייב שאכן מה שחשש שהאשה משקרת אינו חשש אלא עובדה. (מפי אפרים רוטמן).

כשהמהרי"ל אמר "אנא עבדא דקודשא בריך הוא"

כידוע היה רבי זבולון (אביו של הרב חרל"פ) דיין בבית דינו של המהרי"ל דסקין לכן זכה רבי יעקב משה חרל"פ כבר בצעירותו להסתופף בצילו של השרף – המהרי"ל ואף זכה לברכותיו.

אם כן שאלתי את הרב אוירבך מה בדיוק ידוע לו על הביקור שעשה רבי יעקב משה בנערותו אצל המהרי"ל לאחר ארוסיו בהיותו רק בן 15.

כששמע הרב אוירבך את צמד המילים: "המהרי"ל דסקין" מייד החל לספר סיפורים על המהרי"ל ואציין סיפור אחד שסיפר לי: כאשר התפללו במניין בבית המהרי"ל דסקין, הציבור התפלל בחדר אחד והמהרי"ל התפלל איתם בחדר הסמוך שדלת פתוחה מעט מפרידה בין החדרים. הציבור לא ראוהו והוא התייחד בחדרו בתפלה.

פעם אחת קרה בשעת הוצאת ספר תורה וילד פתח לרווחה את הדלת המפרידה, כשהציבור אומר 'בריך שמיה'. לפתע ניגלה לעיני המתפללים המהרי"ל כשאומר בדחילו ורחימו את המילים: "אנא עבדא דקודשא בריך הוא.." מרוב פחד על כך שראו את השרף ושמעו את תפלתו, לא יכלו לעמוד מעוצמת הדבקות העצומה ומהאימה שנפלה עליהם, ומספר מתפללים ממש ברחו וחלקם נפלו והתעלפו.

קריאת שמע של הרב חרל"פ

לפני מספר שנים חגגה שערי חסד מאה שנים להיווסדה (תרס"ט-תשס"ט) החגיגה הייתה גם לרגל שיפוץ בית כנסת הגר"א וקביעת המזוזה ע"י התורמים צאצאי משפחת זוננפלד. כשעלה הרב שמואל אוירבך לדבר בפני הצבור הגדול החל לספר שכאן בבית הכנסת הגר"א התפלל רב השכונה הגרי"מ חרל"פ, "וקריאת שמע של הגרי"מ חרל"פ שנאמרה במסירות נפש ממש, עדיין מהדהדת באוזני יותר משבעים שנה…"

זמן מה לאחר מכן שאלתי את הרב אוירבך האם יוכל לספר לי עוד על ה'קריאת – שמע' המיוחדת של הרב חרל"פ. אמר הרב אוירבך: "לא רק קריאת שמע של הרב חרל"פ הייתה מיוחדת, כל תפלתו הייתה מיוחדת."

לאחר שנים במסיבת האירוסין של האחיין שלי פניתי לרב אוירבך ואמרתי לו: "תודה על מה שסיפרת לי, כבוד הרב זוכר?" ענה הרב בחיוך גדול: "אני זוכר היטב אפילו מה שלא סיפרתי לך…". ואז הוא לחץ את ידי בחום.

לאחר כמה שבועות (אדר תשע"ב) הגיע הרב אוירבך לחתונה עצמה. הרב יהושע זקש שהיה ידידו עוד מנערותם זבמן שלמדו יחד בישיבה, העניק לרב אוירבך את הספר "שירת הי"ם" שיצא לאור בדיוק באותו שבוע.

הרב אוירבך שמח מאוד ושקע בתוך הספר ממש נדמה היה כאילו שכח שהוא יושב בשלחן הכבוד בחתונה. לאחר זמן רב שהוא שקוע בספר, הוציא עט והחל לכתוב בתוך הספר. כשסיים לכתוב קרא לחתן ונתן לו במתנה את הספר 'שירת הי"ם' עם הקדשה אישית ממנו.

==

יאיר חרל"פ הוא מחבר הספר 'שירת הי"ם'. (תוך כדי שמחת החתונה אבד הספר 'שירת הי"ם' עם ההקדשה מהרב שמואל אוירבך. החתן יוסף דוד חרל"פ ישמח להשבת אבדתו היקרה).

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
הראש ישיבה זצוק"ל עלה למרום, אבל ההוראות שלו נמצאות כאן!
הראש ישיבה זצוק"ל עלה למרום, אבל ההוראות שלו נמצאות כאן! | 08-03-2018 19:26
הראש ישיבה זצוקל עלה למרום, אבל ההוראות שלו נמצאות כאן!