הרב אבינר: 3 הערות על חוק גיוס תלמידי ישיבות - סרוגים

הרב אבינר: 3 הערות על חוק גיוס תלמידי ישיבות

הרב אבינר על הדרישה לגייס חרדים: "נתאזר בסבלנות, נראה אורה של תורה ונזכה שגם תלמידי ישיבות חרדיות יתגייסו לצבא, אחרי שיתגדלו להיות תלמידי חכמים, ובכך יביאו ברכה לעצמם ולכלל ישראל"

author-image
הרב אבינר: 3 הערות על חוק גיוס תלמידי ישיבות
  (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

שאלה: האם צריך לחוקק חוק המכריח תלמידי ישיבה חרדים ללכת לצבא?

תשובה

הנושא מתחלק לשלשה חלקים כמו כל דבר בצה"ל:

א.   חובת גיוס

כל אחד חייב ללכת לצבא. דבר שבעצמו מתחלק לשלושה חלקים ככל כנ"ל, כמבואר במאמר "למצוות הארץ" שכתב רבינו הרב צבי יהודה בפרוץ מלחמת השחרור (לנתיבות ישראל א קיח):

1. הצלת כלל ישראל: "אל תעמוד על דם רעך", קל וחומר על דם כל בית ישראל. פיקוח נפש זו מצוה ענקית שדוחה כמעט את כל התורה כולה (מלבד איסורים חמורים במיוחד).

2. הצלת ארץ ישראל: מצות כיבוש הארץ ושמירתה. זו אחת המצוות היחידות שאנו נכנסים לכתחילה למצב של מסירות נפש ממש כדי לקיימה.

3. מצות קידוש השם: כאשר עם ישראל מסכן, מוכה, רדוף, שבור ורצוץ – זהו חילול השם. כאשר יש לנו צבא, ואנו משיבים מלחמה שערה ומכים שוק על ירך – זהו קידוש השם! זהו קידוש השם הגדול של כלל ישראל המוזכר על ידי יחזקאל הנביא (לז). כמו שאמר הרב יצחק ניסנבוים שהיה ממנהיגי המזרחי: מהו קידוש השם לו אנו מצפים? שלא יהיה כתוב על מצבה של יהודי שהוא נרצח על קידוש השם, אלא שהוא חי בקידוש השם.

(ועיין כל הדיון על גיוס תלמידי ישיבה לצבא בלנתיבות ישראל שם בהערה. שיחות הרב צבי יהודה "צבא וישיבה". שו"ת שאילת שלמה א, שסח).

ב.    דחיית שירות

אמנם אין פטור לשירות בצה"ל, אבל אפשר לדחות אותו. לא כתוב בתורה באיזה גיל צריך להתגייס. אמנם כתוב "מבן עשרים שנה ומעלה כל יוצא צבא בישראל", אבל זה לגבי מלחמה. אנו מדברים על שירות צבאי שגרתי, לכן אפשר יותר מאוחר. גם לא כתוב בתורה כמה זמן צריך ללכת לשירות סדיר, כי אז לא היה שירות צבאי בכלל, אלא אם הייתה מלחמה – באו, נגמרה המלחמה – הלכו. וכן מי שלומד תורה צריך לאפשר לו להתגדל בתורה כדי שיצא תלמיד חכם. אם עושים הפסקות, זה מפריע ללימוד.

צריך ללמוד ברצף מגיל שמונה עשרה, כל אחד כעניינו. זה דבר אישי. צריך לתת לאדם להתגדל בתורה, כדברי רבנו הרב צבי יהודה, שכמו שחשוב שיהיו במדינה אנשי משק ואנשי נשק, לא פחות חשוב שיהיו אנשי אמונה ואנשי רוח. לא יעלה על הדעת שכולם יהיו אנשי משק ואנשי נשק, וגם לא יעלה על הדעת שכולם יהיו אנשי אמונה ואנשי רוח.

צריך לעשות חשבון כמה ומתי ומה, כי זו אחריות לאומית שיהיו גם כאלה וגם כאלה. אנחנו לא דנים כאן כמה זמן ובאיזה גיל צריך ללכת. אלו כבר חשבונות אישיים שבונים בין ראשי הישיבות לצבא, מתוך אמון הדדי.

ג.    אי אפשר לגייס בכח

כולם צריכים ללכת לצבא, אבל יחד עם זה צריך קצת שכל וקצת דעת. אי אפשר לכפות. אמר רבינו הרב צבי יהודה בשיחות על צבא וישיבה (עמ' 32-25) שאי אפשר לגייס אותם בכוח. דברים כאלה לא עושים בכוח. צריך סבלנות. צריך לחכות שזה יבוא מצד ראשי הישיבות שיתקדמו ויבינו ויכירו את גודל המצווה שיש בזה.

אי אפשר כפיה דתית, אנטי דתית או לאומית בתחום הזה. זה לא ילך. הוא לא מסביר למה, אבל זה מובן מאליו. אפשר לשאול כל איש צבא, והוא בעצמו יאשר שאין לו מה לעשות בחיילים חסרי מוטיבציה. הם אינם מביאים תועלת אלא מכבידים על כל המערכת. כבר אמר רמטכ"ל אחד שהוא מעדיף צבא קטן וחכם.

הרצון חשוב מאוד. התורה קובעת תפקיד מיוחד של כהן משוח מלחמה, לעורר את רוח הלוחמים מתוך אמונה בד'. גם בימינו יש להקדיש הרבה מאמצים וחינוך לרומם את ערכו של השירות הצבאי, גם אצל תלמידי ישיבה וגם באומה כולה, ללמד שהצבא הזה קודש הוא. צריך להתאזר בסבלנות. יש נח"ל חרדי קצת, יש שח"ר קצת. לאט לאט, בסבלנות, זה יסתדר. אי אפשר דבר כזה בכוח.

כאשר שירתתי בצבא בשירות סדיר, וכן במילואים, פגשתי הרבה תלמידי ישיבות חרדיות. הם לא מרדו ברבותיהם, אלא הם היו בחורים צדיקים ויראי שמים שהחליטו לצמצם לימודיהם בישיבה ולהתחיל לעבוד, ועקב זה החליטו שהגיע זמנם לשרת בצה"ל.

למשל, בשנת תשי"ז-תשי"ח, חמישים ושישה בחורים חרדים חסידי ויז'ניץ התגייסו לצה"ל במסגרת הנח"ל בעמי-עוז מול עזה, ועבדו שם בחקלאות ובליטוש יהלומים, כאשר ראש הקבוצה היה רב, גיסו של האדמו"ר הקודם מויז'ניץ, נשיא מועצת גדולי ישראל, שקיבל ברכה מהאדמו"ר מויז'ניץ דאז, בעל אמרי חיים, אביו של האדמו"ר הקודם.

יש להדגיש שבמהלכם זה לא היתה שום בעיטה בחינוך שקיבלו. כולם נשארו חרדים. יתר על כן, האדמו"ר מויז'ניץ של חיפה בעצמו התגייס למלחמת השחרור, וראש ישיבת ויז'ניץ של חיפה המשיך גם אחרי המלחמה לשרת בצה"ל. ה'אמרי חיים' היה נוהג ללכת לצפות באימוני חיל האוויר לפני מלחמת ששת הימים.

נתאזר בסבלנות, נראה אורה של תורה ונזכה שגם תלמידי ישיבות חרדיות יתגייסו לצבא, אחרי שיתגדלו להיות תלמידי חכמים, ובכך יביאו ברכה לעצמם ולכלל ישראל.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 10 דיונים מיין לפי
1
דברי טעם
יהודה | 04-03-2018 11:45
אכן הרב אבינר כתב דברי טעם .. דברי חכמים בנחת נשמעים
תמימות של מזרוחניקעס'. הנקבות לא משרתות יען היותם נקבות. והזכרים כווולם לא עקב היותם זכרים של ממש. לא קשור למיעוט כזה או אחר שלומד. ניצול של תמימות. זה הכל...........
גוש לגושים. | 04-03-2018 13:01
עפ
2
אם בגיל 18 19 ממהרים לחתנם איך ישרתו בהמשך?
שיר | 04-03-2018 12:05
בגיל 18 19 רובם כבר נשואים. אז אם ידחה השירות כבר לא ישרתו או שיכבידו על צהל במימון משפחתם ויקצרו שירות. הפתרון אולי מסלול של חלק מהיום אימוני צבא וחלק מהזמן לימוד תורה בבסיס וכך 3 שנים
לא יודע מהחיים שלו
מה אתה מקשקש | 15-03-2018 11:13
בגיל 18 רק נכנסים לישיבה גדולה
הציונות הדתית אמורה לשדר יושר. למה שוב ושוב משתפים פעולה עם השתמטות המונית של שבט שלם בישראל, הכל פוליטיקה ? אין ערכים . אין הגינות ?
דוב ממשפחת הדובים. | 04-03-2018 14:28
י
3
יש הבדל עצום בין הצבא של פעם להיום
אורי | 04-03-2018 12:32
היום הוא כפרני עם אג'נדה. איך אפשר לשרת בו?
4
בחיים המעשיים מחכימים יותר.הלימוד מגיל 18
יפה יוסף | 04-03-2018 12:49
הוא חילול הד' בעצמו.ודוגמאא חיה הרב אבינר שחכם מכל הרבנים בזכות מעשה הצבא.ברוך הד' יש אלוהים בשמיים.משלם לכל אחד כמעלליו.
5
למה לשקר ? מחנכים להיות לנטל בבטחון בבריאות ובממון. בלי לקשר ללומד או סתם מתבטל. סתם ניצול של הפטור. הבעיה שממונים בישיבות מרוויחים כסף דתות ועוד על כל בחור שרושמים. ולשקר את המדינה בחרדיות זו לא עבירה גדולה. והציונות הדתית משתפת פעולה עם הפשע הזה.
להיות אמיתי... | 04-03-2018 13:12
די לדמוגגיה וחילול ה' המתמשך בחסות הכיפות לגווניהם וסוגיהם. בהתחברך עם אחזיהו פרץ ה' את מעשיך.
6
במבט מפוכח
אבי | 04-03-2018 13:15
מתוך קבוצה דתית שהתגייסנו . כמה נשארו דתיים??? כמה ירדו מאוד מאוד מבחינת דתית? כל אחד שהיה בצבא מכיר את הנתונים... וכדיוע מאמר חזל גדול המחטיאו מההורגו . אפשר למסור נפש גשמית. אבל רוחנית אסור... ואם חייבים בשביל להיות בארץ להתגייס .. ואם זה אומר שהרבה ירדו מהדת... אולי צריך לוותר על הכל??? ובודאי אי אפשר להגיב לחרדים בצביעות!! ולעשות שקר בנפשנו.. מי שיראת אלוקים בלבו...! הציבור הדתי ,טובע בדתלשים.!!! בזמן שמטיף לציבור החרדי על מצוות יישוב הארץ. .. האם זו המצווה היחידה שבשבילה נקריב הכל???
לאבי אתה ממש צודק, ממש סיכה בבלון הד"לי
לאבי מתגובה 6 | 06-03-2018 5:06
עפי נתונים של אנשי חינוך מתוך המגזר הדלי 50% מהמתגייסים יורדים מהדת ו-80% מאלה שהגיעו לקצונה יורדים מהדת. וזה חילול ה' הכי גדול. איך אפשר להתגייס לצבא כור ההיתוך החילוני?? ולדורון: קודם כל אין לך מושג מה זה חילול ה' ועולם המושגים שלך הפוך. ההגדרה הנכונה של שומרי התורה ומצוות שלא הולכים להתאבד מעולם הבא ולהפסיד את חיי הנצח בצבא ההיתוך החילוני היא לא ייבוש מפני המלעיגים עצם השמיעה שלהם לדעת תורה ודבקות באמונת חכמים היא קידוש ה' הכי גדול. ודרך אגב אפילו לשיטתך שכביכול(אבל זה ממש לא נכון ובעצם הפוך)שלומדי התורה זה חילול ה', עדיין חילול ה' זה עברה שכפרתה מיתה חד פעמית בעולם הזה ואילו דתלשיות זה הפסד של כל היהודי,של כל הנשמה, לחיי הנצח... אבל זה ממש לא חילול ה' ועפי הכלל שמצווה גוררת מצווה ועברה גוררת עברה עובדה שרובם ככולם עולים במעלות עבודת ה' ויוצאים מהם גדולי תורה ענקים ועצומים בעם ישראל(ואני לא רוצה להשוות לרבני הדלים ולכן אני לא אעשה השוואה ואני רק אגיד שרבני החרדים יוצאים גדולים ועצומים במעלות התורה והיראה בלי קשר למגזר אחר). ואם הליכה לצבא החילוני הכפרני עם מפקדים חילונים ותרבות חילונית היה כל כך קידוש ה' כביכול אז היה אמור להיות שליחי מצווה אינם ניזוקים אז איך זה שכל כך הרבה ניזוקים ויורדים מהדת??? וכל זה עוד לפני שהתחלנו לדבר על שבט לוי ושבט יששכר שמזמן משה רבנו הוקדשו לחיל ה'. וכאמור עפי הרמבם בסוף הלכות שמיטה ויובל. האם גם שבט לוי ושבט יששכר היו מחללי ה' ...
וודאי שאבי החרדי הינו שקרן .. עם זאת..
דורון | 05-03-2018 0:36
עדיף תדלש מחרדי מחלל שם השם כמו מגוון חבריו מהפוליטיקה ומהישיבות...
לאבי החרדי. די לשקרים ולהתחזויות......
לא מחייבים..... | 04-03-2018 17:38
תפסיק עם זה זה שקוף שיקרי ומגעיל.
7
הרב אבינר, מעודכן כמה חרדים באמת לומדים. וכמה מקבלים את הפטור סתם ? ומה הרוב ?
אחר בקשת המחילה. | 04-03-2018 13:18
]
8
הידע שלו - של רשכבה"ג מרן ר' שמואל זצוק"ל - היה מחריד, העמקות שלו - פשוט לא מעלמא הדין, היראת שמים שלו - לא ניתנת לתיאור כלל וכלל, הרחמנות על אלמנות ויתומים - עם רגישות שלא נתפסת. התפלה - התלהטות והשתוקקות לאבינו שבשמים... אהא, אבדנו, יתומים היינו, אין מילים..... אי אי, וי להאי שופרא דבלי בעפרא......................
הידע שלו - של רשכבה"ג מרן ר' שמואל זצוק"ל - היה מחריד | 04-03-2018 16:48
הידע שלו - של רשכבהג מרן ר' שמואל זצוקל - היה מחריד, העמקות שלו - פשוט לא מעלמא הדין, היראת שמים שלו - לא ניתנת לתיאור כלל וכלל, הרחמנות על אלמנות ויתומים - עם רגישות שלא נתפסת. התפלה - התלהטות והשתוקקות לאבינו שבשמים... אהא, אבדנו, יתומים היינו, אין מילים..... אי אי, וי להאי שופרא דבלי בעפרא......................
מדהים מה תלמיד של ריב שמואל עושה באינטרנט ועוד באתר של לייטים????
י | 08-03-2018 13:22
איזה צביעות!! אתה מדבר בהערצה עלר בך, אבל מצד שני אתה שם עליו פס!!!!
9
שיחת המשגיח הגה"צ רבי שלמה ברעוודה זצוק"ל
שיחת המשגיח הגה"צ רבי שלמה ברעוודה זצוק"ל בס"ד "תיבת נח" תורה להגן עליכם עלו והצליחו! | 04-03-2018 21:17
שיחת המשגיח הגהצ רבי שלמה ברעוודה זצוקל בסד שיחת המשגיח הגהצ רבי שלמה ברעוודה זצוקל שנאמרה בשידור טלפוני ממיטת חוליו מארהב לביהמד כולל הלפרין בבני ברק, בעצרת מספד על הגאון רבי יצחק דרשוביץ זצל בשלהי חודש תשרי התשעג. מורי ורבותי, אני שוכב על ערש דווי לע, כבר שבעה וחצי חודשים, אני סובל מהמחלה האיומה ביותר לע עם יסורים גדולים עד לשמים. אני מבקש מכולכם טובה גדולה, כל יום כשיש לכם זמן שאפשר להתפנות תאמרו פרק אחד מתהלים שיהיה לזכות ולרפוש מהשמים לשלמה ליב בן מרים בתושחי ויתקבל ברחמי שמים ולניסים ובנפלאות. מורי ורבותי, לפני כמה שנים שהגעתי לארהק סיפרו לי שאחד מצדיקי הדור האמיתיים חלם שהחח זיעא בא אליו בחלום ואמר לו שהמשיח בא!!! אני מכיר את הצדיק הק' הזה ואני מאמין בו. ושאלתי אז איפה משיח צדקנו ? והתירוץ הוא רבותי : מי אמר שהוא לא בא?! הוא בא!!! אבל הוא לא מתגלה, ולמה לא מתגלה? הרי הציבור המקדיש את חייו לתורה הסולת של כלל ישראל יראים ושלמים. תשמעו… הגמ' ביומא אומרת, השח שיחת חולין דהיינו דברים בטלים, לא דברים הכרחיים.. עובר בעשה ובלא תעשה. עובר בעשה כדכ' ודברת בם ולא בדברים בטלים, ומהו הלאו? פסוק בקהלת [א,ח] כל הדברים יגעים לא יוכל איש לדבר… מורי ורבותי נשאלת השאלה אם האדם לא מדבר לשהר, שקר, וליצנות, ורק מדבר סתם דברים בטלים מה העוולה בכך, חוץ מביטול תורה? כתב עז רבי יצחק אייזיק חבר זל, שהיה גדול בנגלה ובנסתר. מה העוול בסתם דברים בטלים? ידוע כשיהודי לומד תורה המילים הק' עולות למעלה ועושים תיקונים גדולים ובונים עולמות של קדושה. וממשיך ואומר דברים נוראים כשמדברים דברים בטלים האדם בונה את עולם הסטרא אחרא זהו הלאו לא יוכל איש לדבר… איום ונורא מה שכתוב כאן…. כשאני למדתי בבחרותי בישיבה, העבירה הכי גדולה בעולם הישיבות היה לדבר דברים בטלים, כשיצאנו מביהמד לצורך אכילה המשכנו לדבר דברי תורה, ברשבא בריטבא ברמבם ובשיעור של הרי וכו', היה לנו חשקת התורה, היינו דבוקים בתורה. היום המצב השתנה, מן הקצה לקצה, יוצאים מכותלי ביהמד באותו רגע כבר מדברים שטויות ודברים בטלים. אז מה נאמר שמשיח צדקנו יתגלה במהרה בימינו?! למי הוא יכול להתגלות? אם בני תורה שחו בונים מדברים בטלים עולמות של הסטא, אז יבא המשיח ויתגלה 'לקבלנים' של הסטא?!?! למה כשאני מגיע לארהק אני רואה בחורים בליל שבק ברחוב הולכים בקבוצות, לא יודע לאן הולכים, הלא יש ביהמד- לא? למה הם ברחוב? לא הרגשתי שהחבורות הללו מדברים דברי תורה, סתם מדברים שטויות! פעם פנה אלי בחור אחד מתוך הקבוצה, ושאלני האם הרב מכיר את ההורים שלי? אמרתי לו כן בודאי, ההורים שלך מתפללים עליך הרבה שתגדל להיות גדול בתורה וירש, אז אני רוצה לתת לך ולחבריך עצה. אולי כשתמשיכו ללכת עכשיו תדברו קצת דברי תורה … הבחורים עמדו והשתוממו על עצותי… אתם שומעים רבותי מה קרה איתנו?! ולכן אעפ שבקושי יש לי כח דיבור ונשמה היום, אני כזה חלש ואין לי כח לדבר. החלטתי בכל הכח להגיד לציבור החשוב הזה, את המילים האלה: הלא רבי יצחק דרשוביץ זל שיסד את הרעיון של כולל ערב מה הוא רצה? הוא רצה להציל את עולם התורה מלבלות את הלילה בדברים בטלים, שימשיכו לבנות את עולם הקדושה, עולם של תורה. והיום מאיימים עלינו מהשמים עי הרשעים הכופרים השולטים בארצנו הקדושה, על בני הישיבות, מה זה סתם איום???!! זה מן השמים, לעורר אותנו להגביר דיבורי תורה ביום ובלילה, שהאוויר שלנו יהיה דברי תורה מתוקים מדבש ונופת צופים. מורי ורבותי, אני מבקש מחילה אולי דיברתי בחריפות, תדונו אותי לכף זכות. אבל אולי מישהו בלילה הזה ישמע את הדברים האלו ולאט לאט יתחיל לשנות את דרכו בתורה, והציבור שהולכים הביתה יחליטו לדבר בדת, ולא סתם לספר מה היה, ומי דיבר, אלא רק דברי תורה להקשות קושיות ולתרץ, ואז במהרה יופיע משיח צדקנו. ואני מעומק הלב מברך את הקהל הק' הזה שכולכם עם בני משפחותיכם תעברו את תקופת חבלו של משיח לחיים ולשלום, ותזכו לקבל את פניו בלב שמח, וזו ברכה גדולה מאד, כי יהיו כאלו שיעברו את חבלו של משיח, אבל להישאר בלב שמח צריכים תיבת נח של תורה להגן עליכם. עלו והצליחו!
10
אם כך דעתו של אבנרי אז למה החילונים יהיו יותר חרדים
משה | 05-03-2018 9:22
אין סיכוי דגל ושס לקבל רוב לחוק הגיוס כך שנשאר רק דרך סטמר ואוירבך להיתבדל מהמדינה ולא לקחת תקציבים לא מדבשך ולא מעוקצך
וגם לא לשלם מיסים....
מהנדס חרדי | 19-03-2018 8:37
....ולא מעוקצך!