כבוד למגזר? בקורס חובלים אי אפשר לשמור על ההלכה - סרוגים

כבוד למגזר? בקורס חובלים אי אפשר לשמור על ההלכה

הרב עמיחי גורדין מגיב לפרסום 'בסרוגים' על כך ש-10% ממסיימי קורס החובלים ביום רביעי הקרוב, מצנן את ההתלהבות ומכה על חטא: "אנחנו הרבנים והמחנכים לא ביארנו מספיק שיש הבדל עצום בין קורס טיס מעורב לקורס חובלים מעורב"

כבוד למגזר? בקורס חובלים אי אפשר לשמור על ההלכה
  (צילום: אבי אוחיון/ פלאש90)

ביום רביעי הקרוב יסיימו 30 צוערים את קורס החובלים, שלושה מהם, כך פורסם אמש (מוצ"ש) באתר סרוגים, חובשים כיפה סרוגה.

כל הצוערים הללו, החילונים והדתיים, הבנים והבנות, ראויים לכל שבח. הם צלחו את אחד המסלולים הקשים והמורכבים שקיימים בצה"ל. הם עברו מבחנים מפרכים וקשים, הן ברמה המנטלית, הן ברמה הפיזית, והן ברמה החשיבתית. אין ספק שחבורה זו מורכבת מטובי בניה ובנותיה של הארץ הטובה הזאת. יש לנו את כל הסיבות הטובות להתגאות בחבורה מוצלחת זאת ולהצדיע לה.

ומבלי לגרוע במלוא הנימה מדברי השבח, ומבלי להטיל ביקורת על אף אחד, יש לנו בעיה. לא אתייחס לאף אחד מהצוערים הנפלאים הללו כיוון שאין זה תפקידי לתת ציונים לאנשים אחרים. אין לי מושג מה ידע כל אחד מהצוערים הללו ומה לא ידע, על מה שמר כל אחד מהצוערים הללו ועל מה לא שמר. זה לא העסק שלי ולא של אף אחד אחר. איננו נותנים ציונים לאנשים אחרים על שמירת ההלכה שלהם. אני מעריך את הבחורים הנפלאים הללו מאוד על המסלול המפרך שעשו ואני נמנע לחלוטין מלהתייחס או להביע ביקורת על מידת שמירת ההלכה שלהם, זה לא העסק שלי.

דבריי מוסבים כלפי עצמי וכלפי חבריי הרבנים. לצערי הרב לא הסברנו מספיק לנוער שלנו את המצב ההלכתי בקורס החובלים המעורב. אנחנו הרבנים והמחנכים לא ביארנו מספיק שיש הבדל עצום בין קורס טיס מעורב לקורס חובלים מעורב. בראשון, בקורס הטייס, בדוחק ובקושי ניתן ואפשרי לשמור על ההלכה. בשני, בקורס החובלים המעורב, לא ניתן לקיים את תורת משה ולשמור על ציווי הקב"ה.

כדי שלא להישאר רק במצב של חרטה על העבר, אלא גם לתקן את העתיד נבהיר כעת בצורה ברורה לכל מי שרוצה לשמוע. בדקנו, ביררנו, ניסינו, השתדלנו, אבל למרבה הצער התמונה מאוד ברורה. אין שום אפשרות לקיים את ההלכה בקורס החובלים המעורב. לצערנו הרב, חייל שרוצה לשמור על ההלכה לא יכול לשרת בקורס חובלים מעורב.

הבעיות הן רבות. צורת המבנים לא מאפשרת הפרדה מספקת בין מגורי בנים למגורי בנות. לאורך כל המסלול כל מסע משמעותי נגמר בכניסה לים שבו חייבים לתת ידייים אחד לשני, בשלב הראשון והאינטנסיבי של הקורס ישנה שהות משותפת אינטנסיבית ומשמעותית בסירות ובתוך הים עצמו, שבה לא ניתן להימנע ממגע פיזי משמעותי. בקיצור, אי אפשר לשמור על ההלכה.

אומר את הדברים באחריות מלאה. לקביעה זאת שותף הרב הצבאי הראשי ושותפים כל הרבנים הדתיים לאומיים המעורבים בנושא באשר הם, גם השמרנים וגם המתונים. אין רב דתי לאומי שיודע מה קורה בקורס המעורב ושטוען שניתן לשרת בקורס מעורב. כל נער דתי שרוצה להיות חובל ולשמור על ההלכה חייב ללכת רק לקורס הנפרד. אין דרך אחרת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
42 תגובות - 28 דיונים מיין לפי
1
אין מצוה להיות חובל
נחום | 04-03-2018 8:56
מצוה דוחה עברה עשה דוחה לא תעשה כאן אין כזה דבר ומי שעבר על לא תעשה יתן דין שמים על זה
2
יש גם את נושא בגדי הים…
ענת | 04-03-2018 9:17
קשה לומר שיש שם רחצה נפרדת… יש בעיה לא פשוטה היום במגזר…
טבילה
בוגר הקורס | 29-07-2018 0:27
אגן נכנסים לשיחות בוקר עם בגדי ים. הכתבה היא גיבוב של חוסר ידע.. בתור בוגר קורס ומכינה קדצ דתית, אין שום מגע פיזי ״משמעותי״ כמו שמצויים בכתבה. המגורים מרוחקים מגורי הבנות. והמתמטיקה הסבירה אומרת שאכן אפשרי לא לאחוז בידה של של אישה בזמן טילוף (יש רוב גברי). לעניות דעתי מי שכתב את הכתבה לוקה בחוסר ידע במקרה הטוב ומלעיז ועושה מעצמו צחוק במקרה הפחות טוב
טעות
תיקון | 04-03-2018 10:52
אין בגדי ים, זה צבא ונכנסים עם מדים
3
צריך להחליט מי הוא האלוהים
יהודי של אמת | 04-03-2018 10:03
התקשורת והחינוך הישראלי או בורא העולם השם יתברך ! עד מתי אנו פוסחים על שני הסעיפים?
4
גם בארמון אחשוורוש א''א כל כך לשמור על ההלכה...
מרדכי היהודי | 04-03-2018 10:48
גם בארמון אחשוורוש א''א כל כך לשמור על ההלכה...
5
גורדין טוב שנזכרת...
עמיחי | 04-03-2018 11:59
ולך לצוהר ותגיד להם את זה או לרבעלך האחרים
לנתי - את הביטוי רבעל'ך טבע הרב שפירא זצ"ל
אודי | 05-03-2018 11:13
ולהזכירך הוא היה הרב הראשי
עוד חרדלניק שכל תורתו היא ביזוי תלמידי חכמים
נתי | 04-03-2018 12:18
רעבאלך יש רק אצל החרדלים, שלא גידלו גדול תורה אחד בדור האחרון.
6
אפשר להיות דתי וחובל
מאמין בהקב"ה | 04-03-2018 12:05
צר לי לאכזב את כל המגיבים פה, אבל כנראה שהבקיאות שלכם בקורס חובלים ובשירות קרבי בכלל לא ברמה מספקת אם אתם מגיבים תגובות כאלה. להיות לוחם קצין בצבא שמטרתו היחידה היא לשמור על עם ישראל ועל ארץ ישראל, ובמקביל לשמור על אורח חיים דתי. היא שליחות הרבה יותר גדולה ממה שאתם מצליחים כנראה להבין. דוגמא לכך היא, היא אסתר המלכה, שיצאה מאזור הנחות כדי להציל את עם ישראל משיעבוד. אמונה שלמה צריכה לבוא ממעשיים במקביל לאמונה בה'.
אין שום היתר לגלות עריות גם במחיר פיקוח נפש
אדוה | 05-03-2018 11:15
ולגבי אסתר, לך תלמד גמרא ותמצא את התשובה שאסתר היתה קרקע עולם
צודק
צוער בקורס חובלים | 04-03-2018 22:48
אתה ממש צודק. אני יכול להגיד בתור צוער שהדתיים בקורס אינם מתקשים לשמור על אורח חיים דתי והצבא מאפשר זאת ללא כל הפרעה. כמובן, שיש בכך מן הטומאה לקיים מגעים פיזיים רבים כל כך עם בנות ישראל החובלות, אך אני חושב שאם זה למען הגנה על הארץ, התורה תיקח צעד אחורה.
7
גם מי שילך לקורס ניפרד ישרת עם בנות באותה ספינה ...
שמואל | 04-03-2018 12:07
מה מועיל קורס ניפרד אם משרתים ביחד אחר כך על הספינות ביחד? בצבא האמריקאי לא מאפשרים שירות מעורב בספינות קטנות יחסית כמו שלנו. בצה״ל הלינה מעורבת באותו תא עם מחיצת וילון בלבד במיטה ... בצבא האמריקאי הדרישה היא לאגף ניפרד לחלוטין . בפתח יש חיילת שמונעת כניסה ומותר להיכנס רק בליווי שלה ולאחר מתן זמן לנשים להתלבש. זה לקח שלהם מאירועים חמורים שארעו בעבר וכפי שלאחרונה היה בצבא הבריטי.
קשקוש
חובל במיל | 04-03-2018 16:20
אין בנות בספינות הסיור הקטנות ובסטילים יש רק קצינות כך שהן במגורי קצינות בקיצור מי שלא יושע שלא יברבר סתם
לא בכל הספינות יש בנות
איתי | 04-03-2018 12:33
ובטח לא בכל כלי השיט כך שאין בעייה להיות חובל ולא לשרת עם בנות
8
הכותב אינט מכיר כלל את הקורס והמסלול וחבל
איתי | 04-03-2018 12:32
אין שום בעייה לחובשי כיפות לשמור על כל ההלכות יש מחזורים מעורבים ומחזורים בהם יש רק בנים. את הבנים הדתיים מגייסים במחזורים בהם אין כלל בנות הם לא נכנסים איתם למים, לא נמצים איתם בסירות בקיצור הכל בסדר
הוא כתב בבירור שהוא מדבר על קורס מעורב
יוסי | 04-03-2018 19:54
כמה פעמים במהלך המאמר, אתה יכול לקרוא לפני שאתה מלכלך
9
אל תבואו, לא צריך
אייל החובל | 04-03-2018 12:48
אתם הורסים כל חלקה טובה, כבוגר חובלים אתם מדברים שטויות, אתם מאבדים את עצמכם לדעת, השנה 2018 ואתם חיים בימי הביניים
אנחנו עם עתיק עם חוקים עתיקים
מיכאל | 05-03-2018 12:15
מי שלא ישמור על החוקים ספק אם יהיו לו נינים יהודים. יש לי מליוני דוגמאות. .. צא ולמד החילונות נטעה שורשים לפני כעשר דורות אך לכולנו יש סבא או סבא רבא דתי. מי יכול להעיד על עצמו שהוא דור חמישי לחילונים? אין יהודים בלי יהדות. בהצלחה
צודק
חובל | 04-03-2018 22:49
מלך מלך מלך. רק סער 6 מחזור 137 על המפה!!!!!
תגובה
מסכימה איתך | 04-03-2018 21:41
צודק לגמרי! ומי שלא מתאים לו, עם כל הכבוד שלא יתגייס
10
רחמנות
א | 04-03-2018 13:32
איך צריך להתפתל ולהצטדק גם כשמדובר על הלכה. לחלק מהסרוגים ההלכה ממש לא חשובה כמו המצוה הגדולה לשרת בצבא בכל מחיר. ההתרפסות בפני החילונים וריקוד המה יפית הפך לחלק חשוב אצל רבים מהסרוגים והחיים לפי ההלכה ממש מביישים אותם. אשרינו שלא שם חלקינו עמהם...
11
אז אל תתגייסו לחובלים
אורן | 04-03-2018 14:22
תראו כמה פשוט...
12
למה בכלל יש בנות בקורס חובלים?
ליבנה | 04-03-2018 15:05
לחובל, למה אין שוויון באולימפיאדה?
אורי | 05-03-2018 11:17
אם הנשים יותר חזקות מהבנים?… לא לכל דבר הן מתאימות
תגובה
חובל | 04-03-2018 22:51
על מנת לייצר שוויון מגדרי בין הבנות לבנים. זה שלמישהי יש פות ולא פין לא הופך אותה לפחות טובה מבנים. אני אישית מכיר ומעריך הרבה בנות שיותר איכותיות וחזקות מבנים. למה? כי אין לזה שום קשר בכלל לדת.
13
טעות מרה בפיכם
נאמן השם | 04-03-2018 16:42
אין בכם מספיק הבנה למסלול הקצין הימי, כל התנאים למילוי תריג המצוות קיימים בכל יום ביומו על מנת שהצוערים יוכלו לממש את אמונתם. לעולם לא תיהיה כפיה שהיה במחיצתן של נשים ותיהיה הרפדה יתרה בנוגע לשומרי נגיעה. מוזמנים לבקר בכל אחד ממתקני הקורס ולהתרשם מהדברים הבדויים אשר אתם מציגים כאן.
14
טעויות רבות בפיך
בנט המלך | 04-03-2018 16:52
העובדות שצוינו במאמר שגויות. המבנים נפרדים ויש דגש רב על שמירת השירות המשותף. הכניסה למים בבגדים ובזמנים נפרדים, ובשום שלב אין החזקת ידיים בין בנות לדתיים. אשרי בנינו ששומרים על המדינה מהים
15
שירות משולב בקורס חובלים
אחד שיודע.. | 04-03-2018 16:53
היום כל ליצן שחושב שהוא רב מתיימר לדעת מה קורה בכל מקום. באף שלב של הקורס צוערים דתיים לא הוכרחו לגעת בצוערות, כל טבילה במים מבוצעת עם מדים מלאים או עם בגדי ספורט ללא מחשוף כלל וישנה הקפדה יתרה על השירות המשותף. אני לא מבין מאיפה כל השטויות שאתה ממציא. במקום לברך את הצוערים על המסלול שעשו, שנחשב לאחד הקשים אם לא הקשה ביותר בצהל, אתם מורידים אותם ומורידים גם את הרצון להתגייס ולתרום למדינה. אותם צוערים תורמים למדינה ב-7 שנות שירות הרבה יותר ממה שתרמת כל חייך כנראה. במקום להמשיך ללכלך על אותם חובשי כיפה שהחליטו להתגייס ולתרום אולי עדיף שתתעסק בעניינך האישיים כי שום דבר ממה שאמרת לא היה דברי חוכמה. בפעם הבאה תבדוק עם אחד שבאמת יודע מה קורה ואל תמציא סיטואציות! כל הכבוד לצוערים המסיימים אתם מביאים גאווה גדולה וממשיכים לפרוץ את הדרך לשירות משותף של דתיים ונשים בצהל! עלו והצליחו!
16
רגש נחיתות
מאן | 04-03-2018 17:40
נניח שלא יהיו חובלים דתיים ..האם מדינת ישראל תהיה בסכנה??? נו באמת... יש בציבור שלנו רגש נחיתות חולני... אם לא נשלח את ילדינו ליחידות מיוחדות או ליחידות חוד העולם הערכי שלנו יתהפך... וואלה השתגעתם???? לפני עשרות שנים נמנתי על מספר מצומצם מאג של בוגרי קורס קצינים והשמים לא נפלו....
17
החיילים בקורס לא סופרים את הרבנים
אז לא | 04-03-2018 17:48
גם הבנות לא. הרבנים ימשיכו בשלהם, וגם החיילים ימשיכו בשלהם. מקסימום יחליפו את שלושת הסרוגים ב 3 חילונים או 3 בנות. יש מספיק מועמדים.
18
אם יש דרך אחרת להגן על העם למה להיכנס למיטה חולה
דורון | 05-03-2018 17:34
אם לאדם יש 2 אופציות-שירות קרבי בכל מקום אחר בצבא ללא בעיות צניעות או שירות דווקא במקומות שיש בעיות צניעות- למה להיכנס עם הראש בקיר? איזה ערך מוסף יש בזה? צבא זה חשוב, נחמד ומצווה אבל מסירות נפש על מצוות זה גם דבר חשוב. למה זה לא זוכה לאותו כבוד?
19
ילך כב' הרב ללמוד פרק החובל ויעזוב את בחורינו המצויינים בשקט עם הגלים
משה | 05-03-2018 18:09
איזו התנשאות כב' הרב? . כאלו שאמרת אני דתי שומר הלכה הנה טלפי ואילו אתם חובלים יקרים ריקים ופרוצים. לא כל מה שחושבים צריך לומר ולא כל מה שאומרים צריך לכתוב ולא כל מה שכותבים צריך לפרסם. כלך לך.
20
הכותב פספס את הנקודה הכי חשובה
אבי | 07-03-2018 7:51
הכותב פספס את הנקודה הכי חשובה, החובל משרת בים, ולא סתם ים, הים התיכון, שהוא ידוע במליחותו. מליחות = מוליכות, שכן ידוע שמים מלוחים מוליכים יותר טוב, ומהי המשמעות, שכשהחובל, לא עלינו, מכניס את רגליו למים המלוחים של חוף חיפה, המוליכות של המים בעצם מביאים אותו לכך שהוא נוגע ממש ברגליה של בחורה נכנסת להתרחץ בחוף שמן המרוחק משם כמה מאות מטרים ,לעתים אפילו. רמת המליחות עולה כל כך (בעיקר בקיץ) שהמוליכות אף יכולה להביא לכך שהלכה למעשה החובל נוגע באשה שמתרחצת בחופיה של איטליה!!! נשמע כמו בדיחה? הבדיחה עליכם, תשמרו על הידיים שלכם ועל הראש החולה והצניעות תישמר
21
אמת לאמיתה
עיד | 08-03-2018 12:53
אסור היה להם ללכת לקורב חובלים. ויש קצת צער על זה שהלכו, ולפיד הרב גורדין זה היה טעות מסוימת שלו של חבריו שלו הבהירו שיש הבדל בין קורס חובלים לקורס טייס מעורב. בעזה יהיה טוב .
22
נכון.הבנים והבנות ישנים באותו חדר. מי היה מאמין?
יפה יוסף | 04-05-2018 14:00
מתאים רק לחילונים. ממלא הם חוטאים.
23
קראתי את כל הטוקבקים
יוסי | 19-07-2018 22:20
ומה מתברר? שכל הנערים שנמצאים בקורס חובלים מעידים ששמירת ההלכה אינה נפגעת בקורס. וכותב הכתבה מנסה ללכלך סתם... שנאת חינם לקראת ט' באב
24
מה השגת במאמר שלך?
אהבת חינם? | 28-07-2018 11:11
1. דרך ארץ קדמה לתורה - לפני שמפרסמים דברי לשון הרע, שואלים, שומעים דעות, מגיעים לבקר בבסיס לראות את הנעשה. 2. כמות הטעויות וההטעיות בכתבה הינה שערורייתית ולהלן כמה דוגמאות: א. כניסה למים - בשום שלב אין בנים ובנות דתיים מחוייבים להחזיק אחד לשני ידיים בעת שהותם במים! אם ברצונך לומר שיש בעייתיות בשירות חילונים ודתים יחד, אז אין קשר לקורס חובלים והרשה לי להוסיף שיצא המרצע מן השק. ב. צורת המבנים - שטות מוחלטת! לא רק שבנים ובנות ישנים בחדרים נפרדים לחלוטין, הם ישנים במתחמים נפרדים לחלוטין!! ההקפדה בקורס הינה מלפנים משורת הדין! ג. מגע פיזי - רב נכבד, בצבא כמו בכל מקום אחר שהוא מספיק נאור לא מדירים אוכלוסיה שלמה רק כי היא שונה. מוציאים את עמק השווה ועושים הכי טוב שאפשר לכבד את כולם. כך לדתיים, כך לנשים. בכתבתך עשית דבר שאנחנו מלמדים ביום הראשון בצבא - לא לוותר מראש. בכתבתך לא רק שפסלת קורס וביססת את טיעוניך על בורות וחשיבת פשט אלא שפסלת אנשים רק על מי שהם. אתה מוזמן להצטרף לקורס ללמוד קצת מהי רעות ואיך לא לוותר כל כך מהר.
25
אל תעשו טובות, נסתדר גם בלעדיכם
הרב קוקו | 28-07-2018 11:52
שים לב לעובדה שהחיילים האלה סיימו את הקורס, וזה אומר שהם עמדו בפיתויים כמו איסור נגיעה או לטישת עיניים בחיילת בבגד ים רל ולא התלוננו לפניך כהוא זה. אז שמור את חוסר אמונתך בחיילים דתיים לעצמך ותן להם להתמודד לבד. לא ירצו-חעזבו
26
ביזיון שכותב הכתבה לא בדק מה קורה בקורס
מישהו שמבין | 28-07-2018 21:00
1 - יש שני מחזורים - מחזור שיש בו בנות ומחזור שיש בו חובשי כיפה סרוגה. משמע חובשי כיפה סרוגה בכלל לא מעבירים קורס עם נשים, לא מעורב. טעות ראשונה ומשמעותית מאוד. 2 - הצוערים לא צריכים לגעת אחד בשני כמתואר ובטח שלא בנים ובנות, יש דגש משמעותי לנושא. 3 - במחזור בו יש בנות נכנסים למים עם חולצה ומכנס עד גובה ברכיים, כך שגם עניין הבגד ים לא נכון. וזה רק קצה הקרחון. ביזיון שכך אתם מונעים מרבים שלא יודעים מה קורה באמת להשתתף בקורס כל כך משמעותי. ניתוק מהאוכלוסיה ומהיכולת של האדם להתפתח ולהוציא מעצמו את המירב.
27
כל מחזור יש דתיים והם שומרים קלה כחמורה
חובל, קצין בים | 28-07-2018 22:35
חבל שכבוד הרב לא בחן את העובדות. ההקפדה היא רבה, יש שפע של התחשבות והתוצאות מעידות על עצמן
28
בנות לא מאופרות שחווות מאמץ פיזי גדול . כנסו
. | 04-05-2020 0:40
הן לא נראות בדיוק כמו מרילין מונרו. אל תהיו צדיקים הרבה. כולן שם נראות כמו גברים. לא צריך להיות יותר צדיק מהאפיפיור. בכל זאת מדובר על הגנה על העם והמולדת. בבית עם מנוחה ואיפור הבנות חוזרות להיות סקסיות. אין שום מניעה לשרת עם בנות בקורס חובלים.