תתמודדו: לא פיגוע, תאונה - סרוגים

תתמודדו: לא פיגוע, תאונה

עם היוודע זהות ההרוגים - חיילי צה"ל, וזהותו של הנהג - ערבי ממזרח ירושלים, קרה משהו. האירוע מוסגר מחדש: לא תאונה, אלא "פיגוע!"; לא נהג רשלן או פושע אלא "מחבל!" ו"רוצח שפל!"

תתמודדו: לא פיגוע, תאונה
  צילום: נטע שפריי

לפני יום וחצי נהרגו שני צעירים בתאונה קשה בכביש 6. צעיר שלישי עוד נאבק על חייו. לצערנו, זה לא דבר חדש. כמעט בכל שבוע ישנן תאונות כאלו. תאונה קטלנית דומה אירעה רק לפני שבוע גם בכביש הסמוך לצומת כברי.

אכן, עם היוודע זהות ההרוגים – חיילי צה"ל, וזהותו של הנהג – ערבי ממזרח ירושלים, קרה משהו. האירוע מוסגר מחדש: לא תאונה, אלא "פיגוע!"; לא נהג רשלן או פושע אלא "מחבל!" ו"רוצח שפל!". פרשנות דומה ניתנה לתאונה שאירעה בשומרון לפני כשבועיים ושבה נהרגו ילדי משפחת ליפניק ונפצעו ההורים.

אלא שבהתבסס על כך שלנהג המשאית שפגעה ברכבי החיילים יש כמות עצומה של עבירות תנועה ובהתחשב בכך ששיירת הרכבים הצבאיים נסעה במהירות איטית שלא לפי תנאי הדרך, אין סיבה להניח שהתאונה הייתה מעשה מכוון ושהנהג התכוון לפגוע בהם, לפחות כל עוד אין לנו אינדיקציות אחרות וכל עוד לא נסתיימה חקירת האירוע בידי גורמי המשטרה והצבא.

למה הנהג הערבי הוא מחבל?

מדוע אפוא אנשים רבים החליטו שהנהג הערבי הוא מחבל? או: על איזה צורך נפשי עונה המסגור של התאונה כפעילות חבלנית עויינת?

אני חושב שהתגלה פה, וגם במקרה הקודם, שילוב של שני גורמים: תחושת קרבנות ונרדפות תמידית של הישראלים בשילוב הצורך הנפשי-רגשי לתת משמעות לאירוע שאין לו משמעות עצמית. התחושה הראשונה יש לה על מה לסמוך – הטנגו הצמוד וארוך-השנים עם הטרור הערבי יצר אצל הישראלי הממוצע קישור כמעט-אוטומטי בין "ערבי" ל"מחבל", ואם נוסיף לכך את זהות הנפגעים – חיילים או מתנחלים – הקישור יהפוך לאוטומטי. ערבי שפוגע בחיילים? נו, זה בטוח פיגוע. זה הולך בערך ככה: כל ערבי הוא מחבל בפוטנציה! ערבי פגע בחיילים! מחבל ארור!!! להרוס לו את הבית ואז מה אם אין שום ראיה לכוונה חבלנית של הרוצח!

נותנים משמעות למוות המיותר

אבל יש פה יותר מזה, לדעתי. המסגור של האירוע כפיגוע עוזר לאנשים לתת משמעות וטעם לאירוע שהוא באמת חסר משמעות וטעם, אירוע מקרי; נהג רשלן הולך לכלא ונשכח, מחבל – הופך למושא לשנאה כללית ולחלק מדמם נוסף בפאזל של הסכסוך היהודי-ערבי. לשון אחר: אם הם נרצחו בידי מחבל, המוות שלהם הופך לבעל משמעות, לפיק מעורר רגש ברצף הבלתי-פוסק של הקטל בדרכים, וכמעט הייתי אומר – למאורע דתי של הקרבה על מזבח המולדת.

המסגור המחודש של האירוע מאפשר לאנשים להתמודד עם מוות ריקני ומקרי. ואולי כדאי שנלמד מכך משהו: לא צריך בכוח לחפש משמעות לאומית מאחורי תאונות הדרכים – יש להם משמעות כזאת גם ללא שתצמידו להן כוונות חבלנית ומאבק על הארץ; לכל מוות יש משמעות. אז נהגו זהירות, אנשים, בין אם אתם ערבים ובין אם אתם יהודים, שלא תצרפו או תצטרפו לסטטיסטיקה המדממת.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
10 תגובות - 8 דיונים מיין לפי
1
השוליים סכנת נפשות
גופי | 15-02-2018 15:57
ללא תוכן
2
בכל אופן אין ערבים יש חיים
אורית | 15-02-2018 16:17
סליחה אבל הכותרת והתוכן קצת מזעזעים וחסרי התחשבות. הדם היהודי מופקר למרצחים ערבים בכל מקרה, בין אם זה משנאה גלויה ובין מזילות החיים הטבועה בתרבות הרצחנית הערבית. בכל מקרה כל עוד ממשיכים להכיל ולקיים דו קיום איתם, דם יהודי נשפך כמים, ולא משנה ההגדרה
לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר!!!
דנה | 17-02-2018 8:32
ולכתב כנראה מפריעה הפגיעה בשמם הטוב של הערבים אלה שמקדשים את החיים ורואים בהם ערך עליון!!! יותר מאשר דם הנרצחים היהודים!
3
תאונה?
ישראלי | 15-02-2018 17:01
כן! כל ערבי הנו מחבל בפוטנציה. לא המצאנו את זה ולא למדנו את זה בבית הספר. הערבים לימדו אותנו את זה. זו המציאות, זו ההיסטוריה ולא מקום המדינה. אז כשנהג ערבי רוצח שני חיילים ופוצע נוספים, אך טבעי שזו תהיה התחושה. למי שמבין שכל ערבי הוא מחבל בפוטנציה! כמובן שהמתנצלים, תמיד יתנצלו. ערבים טובים הם אלו שרק מחכים לרגע הנכון. להזדמנות. האם הנהג היה שיכור? סיכוי טוב שרק ניצל הזדמנות. לטעמי, הכתבה הקטנה והמזלזלת שלך, היא חסרת הטעם וכל משמעות
קוראים לו אליהו גלילי. לגלגל הלאה פשוט
דנה | 17-02-2018 8:37
לא מתעכבת על כתבות שלו. אידיוט שונא עמו. דואג לשמו הטוב של הערבי. כלכך דואג ששכח מי הטוב ומי הרע. ושכח שכל הערבים הטובים בונים על המשפט הנדוש: לא כל הערבים רעים יש ביניהם גם כאלה ששותקים כשדם יהודי נשפך! וחלילה להם מלשבור שתיקה הם גם בונים על המשפט: אם ידברו יירצחו. אז הכל סבבה להם. מסתדר טוב. גם נהנים מכל הזכויות והכבוד וגם לא משמשים מטרה למחבלים. למה לגעת בזה?!
4
חשיפה: פוסטים לאומניים בפייסבוק של נהג המשאית שדרס למוות שני חיילים השבוע
אבי | 15-02-2018 18:04
אני יודע ששני ההרוגים היו בהאמרים שונים. כלומר נהג המשאית לא בלם כשפגע בהאמר האחרון בשיירה, אלא המשיך ללחוץ על הגז ולפגוע גם בהאמר האמצעי.ברבים מן הפיגועים המשטרה קבעה ללא ביסוס שמדובר בתאונה, כדי להסתיר מהציבור את האמת .אז בואו נטייח..הם לא מבינים שאנחנו בדור של טכנולוגיה שהם עובדים נגד הרוח, והאמון במערכות רק יורד בגלל שהם מנסים לטייח דברים.. רק פרסום של צילום הטכוגרף יתן לנו להבין מה היה שם. לדעתי שני אפשרויות 1 התעסק בפלאפון ולא שם לב לדרך 2 ראה חיילים ונכנס בכל הכוח. דרך הטכוגרף אפשר ללמוד עד השניה של התאונה. המשטאה תפרסם?
5
הכתבה עצמה
ישראלי | 15-02-2018 19:06
כתבה מיתממת ומזלזלת.
6
חזל אמרו שסתם גוי בחזקת רוצח
איציק | 15-02-2018 20:04
ולכן אם אדם הולך בדרך עם גוי - ירחיב לו את הדרך, דהיינו שיאמר לו שהוא הולך למקום יותר רחוק כדי שלא יספיק להרוג אותו. חזל ידעו את טבע הגויים ששונאים אותנו ובכל הזדמנות שיוכלו - ינסו להרוג אותנו. אז אוטומטית הוא בחזקת פיגועעד שיוכח להיפך. וגם טכנית - כדי למעוך 3 האמרים בתאונה מסוג פגוש-חזית, יש צורך להיות במהירות מאד מאד גבוהה, וכיון שלא היה שום כשל טכני, אז הירדמות על ההגה או איבוד שליטה לא היו יכולים להביא לתוצאה זהה. ולמשטרה יש עניין לטייח פיגועים של ערבים, ולהעצים פשעי שנאה של יהודים. אז פשוט -בוא לא נהיה תמימים...
7
חפירה נהדרת
מקס | 15-02-2018 23:21
אבל יש עוד הסבר פשוט: העבריינות הערבית בכלל, ועבריינות התנועה בפרט, הן ביטוי מוחשי לחוסר-ההזדהות של ערביי ישראל עם המדינה וחוקיה. כך שזה לא כל כך רחוק מפיגוע
8
תמים תהיה עם השם אלוקך
מיכל | 18-02-2018 17:32
זה הכי טוב והכי קל להגיד זה תאונה ולא פיגוע אלו זה פיגועה אז אין לנו שום סיכוי לחיות פה בשקט ובביטחה וכל נהג ערבי יש לו נשק ביד. רוב הנהגים על אותובוסים ומסעיות הם ערבים ולכוולם יש נשק ביד