נשיא פולין מבטיח: "נשמר את זכויות היהודים במדינה" - סרוגים

נשיא פולין מבטיח: "נשמר את זכויות היהודים במדינה"

בעקבות הצעת חוק חדשה של ממשלת פולין שתגביל את השחיטה הכשרה במדינה, נשיא פולין נפגש עם הרב הראשי של המדינה כדי לדון בנושא. במהלך הפגישה הבטיח הנשיא למתן את הצעת החוק, וטען כי ישמר את זכויות היהודים

נשיא פולין מבטיח: "נשמר את זכויות היהודים במדינה"
  ישמור על זכויות היהודים? נשיא פולין אנדז'יי דודה (צילום: עמוד הטוויטר Polub PIS)

שוב דיונים על חוק פולני: לאחר שעורר שערורייה בישראל כשאישר את חוק השואה הפולני, ועל רקע הצעת החוק החדשה של ממשלת פולין שתגביל את השחיטה היהודית הכשרה במדינה, נשיא פולין אנדז'יי דודה נגש עם הרב הראשי של המדינה, הרב מיכאל שודריך, כדי לדון בנושא הצעת החוק.

במהלך הפגישה הנשיא הבטיח לרב שודריך כי יפעל בשיתוף פעולה עם הרבנות במדינה כדי למתן את ניסוח הצעת החוק. "לפולין יש אינטרס לאומי וחשיבות עליונה לשמר את הזכויות הדתיות של הקהילה היהודית במדינה" טען הנשיא. "חופש הדת הוא ערך עליון לפי חוקת פולין".

"הצעת החוק לא קשורה לדת, וכל שכן לא פועלת נגד היהדות- היא מגינה על זכויות בעלי חיים" טען הרב שודריך בתגובה. "עם זאת, הצעת החוק הנוכחית תתיר שחיטה כשרה רק לתושבי הקהילה היהודית המקומית". לדבריו, החוק יוביל לא רק לפגיעה בקהילה בפולין, אלא תפגע גם בקהילות יהודיות אחרות ברחבי אירופה, מכיוון שפולין לא תוחל לייצא בשר כשר מהמדינה.

הרב גם הזכיר לנשיא כי ממשלת פולין פעלה בעבר להגבלת השחיטה הכשרה בהצעת חוק שאושרה בשנת 2013, אך בוטלה כעבור שנתיים על ידי בית המשפט העליון של המדינה בעקבות עתירה של מנהיגי הקהילה היהודית בפולין. לטענתו, בית המשפט החליט לבטל את החוק מכיוון שחופש הדת "עומד מעל כל חוק אחר במדינה, ולא ניתן להגבלה".

בתום הפגישה הרב שודריך טען כי הנשיא הפולני הביע תמיכה בעמדתו ו"הבין את חשיבות השמירה על הזכויות הדתיות לשחיטה כשרה". "יש פתיחות גדולה, גם בקרב אנשי זכויות בעלי החיים, למצוא פשרה שלא תפגע בחיי היהדות באופן שלילי" טען הרב בראיון לעיתון הארץ. "עלינו לזכור כי מדובר בהצעת חוק שעדיין לא גובשה. אני כרגע מנהל משא ומתן מתקדם עם יוזמי ההצעה, שביקשו לשמוע את עמדתנו ולקבל את ניסוח הצעת החוק כפי שאנו רואים- בכדי שהזכויות שלנו יישמרו".

כזכור, אמש פורסם כי ממשלת פולין הגישה הצעת חוק בנושא זכויות בעלי חיים, שכוללת הגבלות חדשות על השחיטה היהודית ומטילה עונש של עד 4 שנות מאסר על מי שיפר את ההגבלות. בין השאר, החוק אוסר על ביצוע שחיטה כשהבהמות נמצאות בעמידה- דבר שיקשה על היכולת לבצע שחיטה כשרה- וכן תאסור לייצא בשר כשר שיוצר בפולין מחוץ לשטח המדינה.

יו"ר איגוד הארגונים היהודים באירופה, הרב מנחם מרגולין, הודיע אתמול כי יאבק לביטול המוחלט של החוק וקרא לממשלת ישראל להפעיל לחץ על ממשלת פולין כדי להוריד את ההצעה מסדר היום. "המצב בפולין הזוי ואינו מתקבל על הדעת. אני קורא לממשלה בפולין לא לחוקק את החוק המביש הזה ולקחת בחשבון שהאמון של העם היהודי בהנהגה הפולנית הולך ומתדרדר" טען. "אני לא רוצה לדמיין מה יהיה השלב הבא לאחר חקיקת חוק השואה, והטלת מגבלות על שחיטה כשרה במדינה"

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו