בליכוד לוחצים על יואב קיש להסיר את הצעת החוק - סרוגים

בליכוד לוחצים על יואב קיש להסיר את הצעת החוק

לחצים כבדים מופעלים מצד לשכת ראש הממשלה על ח"כ יואב קיש להוריד את הצעת חוק 'החלת הריבונות' שצפויה לעלות ביום ראשון. התרגיל הפוליטי: הצעה זהה הגיש גם ח"כ סמוטריץ'

author-image
בליכוד לוחצים על יואב קיש להסיר את הצעת החוק
  כנס ריבונות בשדולת ארץ ישראל בכנסת בשבוע שעבר (צילום: מירי צחי)

שבוע בלבד לאחר אישור הממשלה על הסדרת היישוב חוות גלעד, מגיע הלחץ לאישור הצעת חוק להחלת הריבונות על ההתיישבות ביו"ש. אולם, כצפוי גם המהלך הזה מתעכב, כאשר ביממה האחרונה מופעלים לחצים כבדים מצד לשכת ראש הממשלה נתניהו ובעזרת יו"ר הקואליציה דודי אמסלם על מגיש ההצעה, ח"כ יואב קיש להוריד את הצעת החוק מסדר היום. במקביל, קיימת הצעה זהה של ח"כ בצלאל סמוטריץ' שאמורה גם היא לעלות לועדת השרים ביום ראשון הקרוב.

הסיבה הרשמית לאי העלאת ההצעה, מוכרת לנו. במשרד ראש הממשלה נזהרים לא למתוח את החבל מול הממשל האמריקאי, זאת בעקבות הכרזת נשיא ארה"ב על ירושלים כבירת ישראל, ואישור ההסדרה כאמור של חוות גלעד. על כן, בכירים בליכוד אומרים היום לסרוגים, כי יש צריך להיזהר עכשיו מפינות רגישות מול האמריקאים, והמשך מהלכי חקיקת הריבונות תלויים בתיאום עימם.

אולם נזכיר, כי רק לפני חודש, אישר מרכז הליכוד  פה אחד את הצעה המחייבת את חברי המפלגה לפעול להחלת ריבונות על כל שטחי ההתיישבות ביהודה ושומרון.

אך הלחצים לבינתיים לא מראים היתכנות בשטח. מסביבתו של קיש ניתן להבין כי הוא עומד מאחורי הצעת החוק וכרגע לא נכנע ללחצי ראשי מפלגתו. "שום דבר לא השתנה, והצעת החוק עולה כפי שהיא", נטען.

שתי הצעות חוק להחלת הריבונות רשומות בסדר היום של ועדת השרים לחקיקה

בנוסף, ראשי שדולת ארץ ישראל, קיש וסמוטריץ'  התאחדו מאחורי ההצעות ויצאו למהלך מתוחכם יחד, כאשר הגישו כל אחד במקביל הצעות חוק זהות בשביל ליצור לחץ פוליטי מאוחד מצד מפלגות הימין.

בעוד לחצי ראש הממשלה מופנים לכיוונו של קיש, שמבחינתו יכול להוריד את ההצעה, אולם הצעתו של סמוטירץ' תישאר בועדת שרים, ואז יכולים להתרחש שני דברים. הראשון: ההצעה תעבור ותיזקף לזכות 'הבית היהודי' ותגרום מבוכה בליכוד, או שראש הממשלה יפנה לשרים נפתלי בנט ואיילת שקד וידרוש מהם את הורדת ההצעה מסדר היום, אך גם זה נראה כי קשה שיתרחש. זאת בזמן, שמבחינת נתניהו אין שום רצון להיכנס לסבב נוסף של ויכוח אידאולוגי ימני מול השר בנט.

בסופו של דבר, ככל הנראה ישיבת ראשי קואליציה שמתכנסת ביום ראשון הקרוב, תדון בהצעת החוק שבה 'עניין מיוחד' ושם יכריעו בהחלטה על המשך קידומה.

ממפלגת הבית היהודי מסרו בתגובה לסערת חוק הריבונות: כי "שרי הבית היהודי יתמכו בחוק הריבונות שיובא ביום ראשון לוועדת השרים לחקיקה. אנחנו מחזקים את מרכז הליכוד על אישור תכנית הריבונות לפני מספר שבועות, ומצפים ליום ראשון כדי לתרגם זאת למעשים ולהצביע בעד החוקים שיזמו ח״כ קיש וסמוטריץ. כמו ממשלת בגין שהחילה את החוק הישראלי ברמת הגולן ב1981, כך גם הממשלה הנוכחית נדרשת לעשות את המעשה הציוני המתבקש."

במהלך היום, קראו ארגוני הימין לקראת הדיון בועדת השרים לחקיקה בחוק החלת הריבונות ביהודה ושומרון, לראש הממשלה לא לתקוע מקלות בגלגלי הצעת החוק ולטרפד אותה.

תנועת 'הריבונות' מיסודה של 'נשים בירוק' – יהודית קצובר ונדיה מטר, שיגרה היום ללשכת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מכתב ובו היא מברכת על מהלכיו האחרונים וקוראת לו "להשלים את ניצחון מלחמת ששת הימים", כהגדרתם של ראשי התנועה, יהודית קצובר ונדיה מטר.

במכתב ששלח יו"ר מועצת יש"ע חננאל דורני לראש הממשלה, עליו חתומים 18 ראשי רשויות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן, דורשים החתומים את קידום החלת הריבונות.

"שמחנו לראות את ההחלטה במרכז הליכוד שהתכנס לפני מספר שבועות, שהתקבלה פה אחד, הקוראת לממשלה להחיל את הריבונות הישראלית על ההתיישבות ביהודה, שומרון ובקעת הירדן", כותבים במועצת יש"ע, ומוסיפים כי "מצבה של מדינת ישראל כיום בתחומים שונים, והתמיכה של ידידינו בארה"ב, כפי שבאה לידי ביטוי לפני כשבועיים בנאומו בכנסת של סגן הנשיא מייק פנס, מהווים יחד עיתוי מוצלח למהלך זה".

בסיום המכתב נכתב: "אנו רואים את ההזדמנות ההיסטורית שנפלה בחלקך להוביל מהלך חשוב זה, ומבקשים כי תאפשר את הצעת החוק לדיון ולאישור כבר בישיבת ועדת השרים הקרובה"

 

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
בחרת ביבי
דן | 08-02-2018 20:39
קיבלת טיבי!!! ישר כוח לבית היהודי ולקיש!!!!!
2
מה זה אומר ריבונות ביוו"ש?
לא ברור | 09-02-2018 12:31
יאזרחו את כל הערבים ויתנן להם להצביע לכנסת? יתנו להם פטור מגיווס לטובת לימודי איסאלם ?