'זכות גדולה': הרב שרלו מגיב לסערת הרב קלנר - סרוגים

'זכות גדולה': הרב שרלו מגיב לסערת הרב קלנר

זכות גדולה היא להיות שייך לתנועה תורנית רחבה בה לא זו בלבד שגם נשים הן חלק בלתי נפרד מתלמוד התורה שבה, אלא שהן גם מביאות קולות אחרים, שמפרים את לימוד התורה בצורה מיוחדת

'זכות גדולה': הרב שרלו מגיב לסערת הרב קלנר
  (צילום: ארגון רבני צהר)

בשעה שברא הקב"ה את עומו – זכר ונקבה בראם, בירך אותם וציווה אותם כאחד:

"וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱ-לֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱ-לֹהִים: פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ, וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ". בכך לימוד בתורתו כי ביסוד הבריאה שווים הם זכר ונקבה, ושניהם בצלם א-לוהים נבראו, ושניהם מופקדים על קיומו של עולם, ומעוטרים בתכונות הנדרשות לכך, ומהווים השלמה האחד לשני בהיותם עשויים האחד עם השני וברואים כאחד. זו הבשורה הראשונה של התורה ביחס לבני אדם, והיא המושכל הבסיסי והיסודי של הכתוב בתורה. כל ניסיון לטעון דבר מה על כשל מהותי באחד מהם מתנפץ אל מול דברים פשוטים ויסודיים של תורה.

דברים אלו למדנו מתורתו של הרב צבי יהודה הכהן קוק זצ"ל: "… כך גם סדר הדברים שמבריאת העולם. התורה, בסוף סיפור הבריאה, אומרת: "ויברא אלוקים את האדם בצלמו, בצלם אלוקים ברא אותו, זכר ונקבה בראם". הבריאה היחידה בצלם האלוקי והיא – זכר ונקבה בראם". האדם – חד שהוא שניים, שויון – שלמות מחוברת. מתוך הכללה זו בסיפור בריאת האדם מפרטת התורה להלן כיצד נבראו הזכר והנקבה…הנעשה הפרטי המיוחד בריאת האישה היה מצלע האדם, "ויבן את הצלע", אך ההדגשה הכללית ההתחלתית "זכר ונקבה בראם" – יחד, שויון…".

צפו בדבריו של הרב קלנר שעוררו סערה

לאורך הדורות נכתבו דברים קשים מאוד על נשים. אינני חושב שנכון לבאר אותם בביאור אפולוגטי, ולטעון (לדוגמה) ש"נשים דעתן קלה" הם דברי שבח לנשים, או שאין בהם אמירה ערכית. הדברים הקשים נכתבו גם על רקע מציאות, בה נשים באמת היו משועבדות לצרכי הקיום, ואכן השתרכו הרחק מאחור. עולם בלי חשמל, מים בברזים, טיטולים, מקרר ופריזר ועוד ועוד – הוא עולם בו נשים היוו שפחות לעצם הקיום, ועל כן יצרו את הרקע המתאים לדברים אלה. חלק בלתי נפרד משחרור העולם מכבליו (ויצירת כבלים חדשים…) טמון בשינוי המבורך, המאפשר לשוב לפרק אw של ספר בראשית כמצפן היסודי ביותר שלנו.

עובדה זו אינה שוללת את ההבחנה המגדרית שבין איש ואישה. שכן בפרק ב' של ספר בראשית מבארת התורה את ההסתעפויות: איש ואישה נבראו באופן שונה, ובשל כך יש בהם, ברמה העקרונית, תכונות שונות ועולמות שונים. הקביעה שמדובר בשוני אינה מזכירה דבר על דירוג, על יכולות, או כל עניין אחר המעניק אפשרות לטעון טענות בוז וזלזול, אלא בחיפוש מתמיד אחר היחס שבין שני הפרקים: במה שווים גברים ונשים, ובמה יש להביא לידי ביטוי את ההבחנה המגדרית העמוקה. ההלכה עוסקת בכך כל הזמן, ודנה מה בהלכה מביע את השוויון שבין איש ואישה – "השווה הכתוב אישה לאיש לכל דינים שבתורה", ומה חייב לבטא את ההבחנה ואת ההבדל. לא זו בלבד, אלא שיש גם מרחב גדול של אפשרויות, כגון סוגיות הגמרא על "לעשות נחת רוח לנשים", ההכרעה של רבינו תם שנשים מברכות על מצוות עשה שהזמן גרמן, ועד הכרעה מקצה אל (כמעט) קצה של רבני דורנו שנשים לומדות תורה, בצורה זו או אחרת. בכך ניצבת ההלכה גם נגד מגמות תרבותיות אחרות, החותרות לטשטוש מקסימאלי אפשרי של ההבחנה שבין גברים לנשים.

זכות גדולה היא להיות שייך לתנועה תורנית רחבה בה לא זו בלבד שגם נשים הן חלק בלתי נפרד מתלמוד התורה שבה, אלא שהן גם מביאות קולות אחרים, שמפרים את לימוד התורה בצורה מיוחדת. דווקא אנו, שמאמינים גם בנאמר בפרק ב בתורה, ומכירים גם בהבדלים של נשיות וגבריות (תוך מודעות עמוקה שמדובר בהבחנות רכות ולא כוללניות וקשוחות), צריכים לשמוח על התהליך הזה, להתברך ממנו, ולהיות חלק מהסרת תוצאות הגרוש מגן עדן אל עבר עתיד מבורך יותר.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
14 תגובות - 12 דיונים מיין לפי
1
יש טעם לפגם לקפוץ על ההזדמנות כדי לחנך אחרים
דורון | 08-02-2018 12:49
הרב קלנר עשה טעות. מסתבר שאפילו הוא חושב כך. אף אחד לא חושב כמו מה שפורסם. לנצל את קלונו ברבים כדי להסביר אמיתות כלשהן זה דבר לא ראוי
הטעות היחידה שהרב קלנר עשה זה לתת להסריט אותו
עדו הכהן | 09-02-2018 14:37
כל רב שמבין את העניין יגיד שהוא צדק בדברים אך בפורום של בית מדרש לעומת זאת בעולם בחוץ עולם השקר לצערנו כוחות הסטרא אחרא אוחזים ונלחמים בזה
2
מה הוא קופץ כל יום לתקשורת.הוא מבזה את
נעמי חנציפולסקי | 08-02-2018 12:51
מוסד הרבנות כמעט מדי יום ביוהרה ( "שויץ "בלעז) שלו להבין בכל דבר ולהגיב על כל נושא. שילמד שוב את מסילת ישרים.
הרב שרלו מגיב רק בנושאים הערבים לאוזניהם של בעלי אג'נדה
י.שקד | 08-02-2018 13:22
שלא בהפתעה הרב שרלו מזדרז להגיב על דברי הרב קלנר. אך לא מתייחס להדלפה הבזויה של חובש בית המדרש "עלי" ומעורבותו של העיתונאי במעשה הנבלה. גם לא שמענו כל התייחסות מהרב שרלו המחנך הדגול האמון על אתיקה ולא רק על ההלכה , להלבנת פניהן ברבים של שרה ויאיר נתניהו ע"י עובדים שמעלו בתפקידם . וכ"כ מה דעתו על הדלפות מחקירות ראש הממשלה שיש בהן פגיעה חמורה בפרטיותו של כל אדם.
3
שרלו ובני לאו
יוסי | 08-02-2018 14:43
סתם שני רבני מחמד. מה להם ולתורה בכלל? שרלו זה הטיפוס שמתיר בנים בנות יחד בבני עקיבא נגד ההלכה. זה שרואה את עצמו רב ויורק על דברי כל הרבנים. איילת שקד לפחות לא עושה שקר בנפשה, היא חילונית וזהו. אבל מי שרוצה להציג את עצמו כמו רב, לא יכול לנהוג בשקר הגדול ביותר ולהציג עצמו כרב אורטודוקסי בזמן שהוא משתייך לפלג מאד ברור בהיסטוריית הרפורמה של המאה ה19.
4
למען הדיוק כתוב בצלם אלו' ברא אותו, לא אותם
אשר | 08-02-2018 16:04
ומכאן דייק האברבנאל שלאשה אין צלם אולקים, והיא בדרגה שבין אדם לבהמה, אמנם הוא דעה קיצונית ביחס לאשה, אבל לפחות הוא מדייק מהפסוק ולא כמו הרב שרלו שמשבש.
5
זהירות בכבוד תלמידי חכמים
מגיב | 08-02-2018 16:20
אשים מגיבים. הרב שרלו הוא רב, ראש ישיבה, ותלמיד חכם. הוו זהירים בגחלתן שלא תיכוו. אם יש לכם השגה עניינית על עצם הדברים שכתב: בבקשה, ובדרך ארץ.
6
מאמר ארוך המסביר כיצד רוקדים על הדם
אינציקלופדיה | 08-02-2018 18:25
אין דוגמא טובה מזו למושג לרקוד על הדם
7
כל אותן נשים שכל כך מוצלחות לדעת שרלו שילכו לעבוד
לעבוד בבתי אבות ומקומות דומים להם | 09-02-2018 5:58
אולי אולי תיפסק האלימות שם, שרלו הזדעזע מהאלימות בבתי אבות, נו אז הזדעזע, איזה מעשים עשה למנוע זאת, כאישה עם כל הכבוד ללימו האם הלימוד הזה הביא לצמיחת דור יותר טוב, לא ולא, מתי יש להן זמן לחנך את ילדיהם כפי שאם יהודיה אמורה לחנך, מתי יש להן זמן לתת תשומת לב אמתית לילדיהם שרלו שום מחפש פרסמות לעצמו, האם הכל בסדר בסביבה של שרלו??? והאנשים הדומים להם???
8
די לביזוי תלמידי חכמים
עצוב | 09-02-2018 10:57
תסתכלו למטה מה כתוב *אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור לרבות דיבה ולשון הרע. למה זה טוב כל כך הרבה שנאה.
9
הרב שרלו מנסה לחנך את הרב קלנר מה למדנו מהרב צבי יהודה.... חחחחח
חחחחח | 19-02-2018 9:37
פשוט לא יאומן
10
עוד לא שמענו אישה בדור שמפרה את הלימוד
גשדגש | 04-03-2018 14:45
מרגיש קצת כמו חנפנות
11
תודה לך הרב שרלו!
ש. | 30-05-2018 16:50
אני באמת כל-כך מעריכה את הרב שרלו ומזדעזעת מהוצאת הדיבה ושנאת החינם שיש בתגובות השונות . אין לכם בושה? זה היהדות בשבילכם? היד שלכם כל כך קלה על המקלדת , זה פשוט מראה את חוסר ההתאמה בין המגיבים שבטוחים שהם האור המוסרי בעולם (והם אלו שיקבעו מה זה יהדות) לבין ההתנהגות שלהם בפועל. וההערות השובניסטיות למינהן רק מוכיחות כמה העבודה של הרב שרלו חשובה , כדי שנשים משכילות ונבונות לא יאבדו את האמון שלהם ביהדות .
12
הבן אדם מסובב לגמרי!
ש | 27-06-2018 22:20
מה עובר עליו?