מכתב למכיניסט מעלי: יש רבנים חכמים ויש לא חכמים - סרוגים

מכתב למכיניסט מעלי: יש רבנים חכמים ויש לא חכמים

אז שניה לפני שאתה מתחיל לסמס בשבת ואחר כך מוריד את הכיפה, אני רוצה להגיד לך: גם רב הוא בנאדם. יש רבנים חכמים ויש לא חכמים. והם יכולים להיות חכמים מאוד במה שלמדו אבל לא חכמים בחוכמת החיים ולא לדעת מה אומרים, מתי אומרים ולמי אומרים

author-image
מכתב למכיניסט מעלי: יש רבנים חכמים ויש לא חכמים
  המכינה בעלי. ארכיון (צילום: Mark Neyman/GPO/ פלאש90)

מכניסט עלי יקר, זה שישב בשיעורי ה'הכנה לחיי משפחה' של הרב קלנר.

יום אחד אתה תסיים את המכינה (אם אני מבינה נכון, אז מדובר בהקלטות ישנות וכבר סיימת ויכול להיות שאפילו השתחררת מהצבא), ואז תפגוש אותה. אולי זה יקרה כבר בצבא. אולי בטיול של אחרי השחרור. אתם תשבו כל הלילה לדבר על נשמות של תוהו של הרב קוק. תרדו לדלות מבאר הגולה של המהר"ל ותתחבטו בשאלה האם הכוזרי צודק בהנחותיו. ואיפשהו באמצע הלילה, אתה תגיד לעצמך : 'וואו! איזו רוחניות עמוקה יש לבחורה הזו'. ובסוף הלילה, או כמה לילות אחר כך, אתה כבר תתאהב.

כן. שמת לב שהיא בחורה נאה גם חיצונית. אבל איזו נשמה יפה יש לה? ואיזה עומק? ואחרי כמה זמן אתם תתארסו וכל החברות הרוּחְנִיוֹת שלה יצווחו בפראות סביבה. והיא תסרוג לך כיפה תוך כדי שאתם מדברים, ואולי תשים לב שכשאתה אומר משהו שבאמת נוגע בה היא מניחה את הכיפה ומסתכלת עליך. ורק אחרי החתונה תבין שפיזור הקשב שלה מתאים לביצוע של אינסוף מטלות שלא דורשות חשיבה מעמיקה ולעוד דבר אחד שכן.

ותוך כדי שיוולדו ילדים ויגדלו, אולי גם תבין אותה יותר ויותר. ותראה כמה היא אדם מורכב ועמוק וצריך שיכבדו אותו בדיוק כמוך. ובשלב כלשהו אולי יבוא המשבר. כי פתאום תיזכר ברב מהמכינה שאמר עליה את כל הדברים המזלזלים הללו.

והוא ממש לא צדק. אז בהתחלה תגיד לעצמך, אולי היא שונה. הרב דיבר על רוב הנשים אבל היא שונה. ואז תיזכר פתאום במשהו עמוק שאמא שלך אמרה פעם. או משהו שארוסתך סיפרה על החברה שלה, על כמה שהיא רוחנית וצריך למצוא לה מישהו רוחני כזה. ותשאל את ארוסתך/ אשתך; 'תגידי יש עוד כמוך?', והיא תצחק ותגיד: 'בטח. אבל יש גם נשים אחרות. לא רוחניות. חכמות וטיפשות נדיבות וקמצניות. טובות לב ומרשעות. כמו גברים, אני חושבת (כי גם היא כמוך לא ממש הכירה גברים לפני שפגשה אותך).

ואז אתה תשאל את עצמך; 'אם הרב שלי כל כך טעה וכל כך לא אמר לי אמת אז אולי כל מה שהוא אמר לי לא נכון? שבת זו אמת? כשרות? מצוות? אלוקים?'.

אז שניה לפני שאתה מתחיל לסמס בשבת ואחר כך מוריד את הכיפה, אני רוצה להגיד לך: גם רב הוא בנאדם. יש רבנים חכמים ויש לא חכמים. והם יכולים להיות חכמים מאוד במה שלמדו אבל לא חכמים בחוכמת החיים ולא לדעת מה אומרים, מתי אומרים ולמי אומרים. ולא להבין שכשרב מדבר עם קהל תלמידים זה לא כמו בדיחות בין חברים במילואים.

"חכמים הזהרו בדבריכם" הוא אחד הכללים הכי רלוונטים בימינו. ואם אני בכל זאת אנסה ללמד עליו זכות (ואני לא בטוחה שהוא ראוי לכך) אולי הוא פשוט ניסה להוריד מכם את הפחד מהיצור המשונה הזה – אשה, שהוא לא כמוני. הוא מורכב. יש לו בינה יתרה. הוא פורץ בבכי על כל שטות ועוד ועוד. והוא רק רצה להגיד לכם. הן לא עמוקות. לא רוחניות .מבזבזות זמן בשיעור – בדיוק כמוכם. אז אל תהרוס את כל הבית בגלל בנאי אחד לא מוצלח. תזכור שהאדריכל של הבניין הזה תכנן משהו נהדר וגם היו אי אלו קבלנים בדרך שעשו עבודה טובה. זה רק פועל אחד. ופועלים אפשר להחליף ולבנות מחדש.

והערה לכן הבנות, שכן קוראות אותי. אתן לא צריכות להפגע. גם להגיב לתכנים שנאמרו תהיה שגיאה. מתווכחים רק כשיש לכם איזו הנחת בסיס משותפת. ובדברים הללו מאוד קשה למצוא הנחה משותפת. אף אחד לא צריך להגיד לכן או לסביבתכן כמה יש בכן עומק וחוכמה ויכולות ורוחניות ומידות טובות (לא בטוח שהכל ביחד . כל אחת והכשרונות שלה וההשקעה שבאה בעקבותם).

תנו לכלבים לנבוח ולשיירה לעבור. תישארו כמו שאתן. ותמשיכו לעבוד על הבניין הרוחני שלכן. תפרשו את כנפי הרוח שלכן ותעלו למעלה. ותקפידו לבנות בתים רק עם אנשים שמעריכים את הכנפיים שלכן ולא מנסים לגזור אותם כדי שתהיו "רגילות".

=======

מתוך עמוד הפייסבוק של רחלי אביישר לבל, מרצה במדרשת עין הנצ"יב

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
18 תגובות - 11 דיונים מיין לפי
1
נפלת לפח של התקשורת
צחי | 07-02-2018 10:59
אם תשמעי את סדרת השיעורים תביני היטב איזה ערך הרב קלנר נותן למעלת האישה. כמה חבל שנפלת בפח של התקשורת.
2
אוי הרב קלנר
לוי | 07-02-2018 11:24
כבר לפני שני עשורים זוכר איך דיברת בגסות כלפי הרב ישראלי והרב שפירא ולמרות שאנשי שלומך הסבירו לך שזה ביזוי תח לא ירדת מהעץ. אולי אחרי שהתקשורת העבירה לך סדנה בצניעות על ההתבטאות ההזויה שלך שממשיכה את דיבורים קודמים כמו שהדתיים לייט בהמות הבית היהודי בוגדים הרב צבי יהודה לא ספר אף אחד חוץ מרבך. אוי מה יהיה עליך. שתיקה יפה לחכמים
כנס לביוב תתחיל להתרגל
אוח מסריחון שקרן | 18-02-2018 2:04
זה מקומך בגהנום אתה בעל מחלוקת
3
לכותבת המבינה
יאיר | 07-02-2018 11:27
השיעור הועבר בבית המדרש לבוגרי צבא. כמעט כל היושבים בשיעור הינם גברים נשואים סביב גילאי 25 עד 35, לחלקם שלושה עד חמישה ילדים. רוב היושבים אקדמאים, בעלי תואר ראשון לפחות, ונשואים לאקדמאיות בעלות תואר ראשון לפחות. למרות כל העובדות הנ"ל, היושבים בחדר השיעורים לא התנפלו על הרב קלנר ולא הפסיקו להגיע לשיעוריו אחרי השיעור הנ"ל. הסיבה היא פשוטה - הרב קלנר מדבר לעניין. הוא הצביע על עובדות נכונות על נשים. הוא ציין את מספרם הזעום בתוך כלל מקבלי הנובל, הוא ציין את מספרם הזעום בעולם הוגי הדעות ואנשי הרוח וכו'. הסיבה בגינה כולם מתנפלים עליו היא שהתרגלנו לדבר אחרת. בעולם שלנו היום אפילו עובדות אסור לציין, במידה ויש מגזר שהעובדות הללו טוענות שהוא פחות במשהו ממגזר אחר. הרב קלנר, הכול בסדר, יכולת גם לוותר על ההתנצלות.
עובדות
אני | 08-02-2018 14:25
הנאצים הרגו יהודים כי הם מסריחים שחורים מרקסיסטים קפיטליסטים סוציאליסטים גנבים אנשים דוחים באופן כללי. אל תתן לעובדות לבלבל אותך עובדות זה רק נק' מבט של המתבונן וההיסטוריה תמיד נכתבת ביד המנצחים.
יאיר.ואתה חושב שדברים כאלה לא משפיעים
יפה יוסף | 07-02-2018 16:46
על אקדמיים? גם אקדמאי ששומע דברים כאלה בא הביתה ומנפח חזה לפני אשתו הרי הרב אמר שהגברים יותר מעולים.גם כך שלום בית זה לא דבר קל ק"ו אחרי שטיפשים שומעים בגנות האשה.ואני חושבת שזה מה שקרה לגרוש שלי שמתמיד בלימוד וחשב שהוא כבר צדיק יסוד עולם ואין מי שיעמוד לידו.
4
אידיוטית שמבזה תלמידי חכמים
עלי | 07-02-2018 12:06
איך את בכלל מסוגלת לחשוב שאת יכולה להסתכל על רבנים בגובה העיניים? ועוד מנסה להתנשא על אחד מצדיקי הדור? תתביישי. את לא שווה בכלל תגובה אבל חייבים למחות על כבוד תלמידי חכמים.
רחמי שמים, על המקלידה דברי הבל ורעות רוח
ערן. שדרות. | 08-02-2018 23:43
עפרא לפומך. התנשאות, גם יהירות. עיוותתם את נשמת היהדות. עלייך להתנצל בפני הרב יוסף קלנר מעל כל גבעה רמה. כתיבה זולה ומליאת רפש. שנשיכתם, נשיכת שועל ועקיצתן כעקיצת עקרב. ניסיון נואל לחטוף הון דמגוגי ודמוני. יעויין במסכת סוטה: תפלות. ממש כך.
5
היא צודקת בנקודה אחת
שי | 07-02-2018 12:15
רב הוא מקצוע, לא שם נרדף ל"צדיק" או "חכם". את עזרא שיינברג זוכרים? את "ענוותנותו של זכריה בן אבקולס" זוכרים?
לפלצן
גועל נפש | 18-02-2018 2:07
תפסיק להפיח שטיות אתה תדבר כך על רבי זכריה בן אבקולס חתיכת מקק?! ועוד לי הרב שינברג ומה הקשר לכבוד הרב קלנר?! ואני כן מכיר אותו צ ד י ק עליון
6
צפיתי בכתבה בחדשות2 זה מגמתי לצרכים פוליטיים - נפלת בפח
צריך להיזהר מאוד מאוד מקבלת לשון הרע מהתקשורת | 07-02-2018 12:50
דבר אחד אני כן יכול להסכים עם הכותבת, כיום הרבנים (ובכלל אישי ציבור) צריכים להיזהר יותר בכלל "חכמים הזהרו בדבריכם", כי כמעט כל דבר שאתה מוציא מהפה היום, התקשורת יכולה ע"י תרגילי תקשורת לעשות בו שימוש לרעה.
7
נו נו
דודו | 07-02-2018 13:03
האם הכוזרי צודק בהנחותיו? זו בדיוק הטיפשות שהרב דיבר עליה! נשים דעתן קלה.
יכול להיות שגם כל הרעש בתקשורת נובע מאותה נקודה
עמוס | 07-02-2018 17:54
אני לא מבין מה הן רוצות. איך אפשר להשוות רמה רוחנית של בחורה שאפילו מדרשה לא עשתה, לבייניש 'רקוב' שטוחן גמרות וספרי אמונה עשר שנים?
8
פשוט ביזוי תלמידי חכמים!
אבי | 07-02-2018 22:59
לא צריך להיות גאון גדול בשביל להבין שהתקשורת שוב תופסת טרמפ בשביל לצאת נגד הקצינים הדתיים
9
שלא עשני אשה
שלומית | 08-02-2018 8:49
מעשה בתלמיד חכם שאשתו חכמה היתה שאלה אותו |כיצד עם הארץ מברך "שלא עשני אשה? הרי אני חכמה ממנו שרת מונים? השיב לה בעלה: הוא מתכוון לאשתו לא אליך ... הרב קלנר התכוון כנראה לנשים הקרובות אליו ולא לחכמות ונשות הרוח האמיתיות... תלמידי חכמים אמיתיים מרבים שלום בעולם
איזה גהנום מחכה לך יא וואלדי
לא יעזור לך כלום | 18-02-2018 2:09
לך תחפשי תרב קלנר מהר לסליחה לפני שתצטרכי לרוץ אחריו בין תור לתור אידיוטית
10
מי המחורבנת?
למרצה שטייןת מקיבוץ עם סממנים דתיים | 18-02-2018 2:03
תנו לכלבים לנבוח?למי את מתכונת אוהבת קקי מי שיהיה בצואה רותחת בגהנום יש לקרוא לו בשם שלו. ריח נעים בבריכת הצואה הרותחת. הדרשנית מעין צואה רח״ל אבייעקום. אולי את כלבה, אבל הרב יוסף קלנר ענק עולם אף פעם לא התכון לשטיות שאת רוצה להציג אלא אם כן את אכן אמונה על העבודה זרה של הפמניזם שרוצה לעשות מהאשה גבר. שם את השיעור של הרב אחרי מהבולה
11
כל מה שנכתב כאן הוא דמגוגיה זולה
מתניה | 15-03-2018 9:48
כל מה שנכתב כאן הוא על בסיס הקלטה של שתי דק' שגם הם קטועות לקחת את שתי הדקות האלה ולבנות עליהם תאוריות שלמות על מה שחושב הרב זה דמגוגיה שנועדה להזיק למכינה ולרבניה (אני יכול למצוא אצל כל אדם שמעביר שיעורים ולמצוא לו דברים מתסיסים) מי שבאמת רוצה לדעת מה דעתו של הרב שיקשיב לכל מערך השיעורים שלו ולא רק לשתי דק' חתוכות