שומרים על החיים: כך תמנעו ממוות בעריסה - סרוגים

שומרים על החיים: כך תמנעו ממוות בעריסה

אחד מכל אלף תינוקות נפטר בשנה הראשונה לחייו בתופעה המכונה "מוות בעריסה". ד"ר יורם בן יהודה, מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה, ומרים קורש, האחראית על טיפות החלב בבני ברק, מסבירים כיצד לשמור על הילד

שומרים על החיים: כך תמנעו ממוות בעריסה
  (צילום: שאטרסטוק)

מי שנחשף לנתונים המלאים בכל הקשור למקרי "מוות בעריסה" אינו יכול שלא להזדעזע: על פי הסטטיסטיקה בעולם המערבי, אחד מכל אלף תינוקות נפטר בשנה הראשונה לחייו במסגרת מה שמכונה "מוות בעריסה".

"ההגדרה הרפואית של מוות בעריסה כפי שמקובל כיום לכנות את המקרים הללו ברחבי העולם, זה מקרה של מוות פתאומי, בלתי צפוי ובלתי מוסבר, של תינוק מתחת לגיל שנה בזמן שהוא ישן" מסביר ד"ר יורם בן יהודה, מנהל מחלקת ילדים במרכז הרפואי מעיני הישועה. "בעבר היו מחשיבים גם מקרי מוות דומים עד גיל שנתיים כ'מוות בעריסה', אך לפי מרב הבדיקות כנראה שזה לא קורה מעל גיל שנה. יתירה מזאת, יותר מ-90 אחוז ממקרי מוות בעריסה מתרחשים בין גיל חודשיים לששה חודשים".

בישראל נוהגים שלא לבדוק מקרי מוות בעריסה בצורה שיטתית כדי שלא לפגוע בכבוד המת. "אנחנו יודעים שבין 40 ל-60 תינוקות מתים מדי שנה בישראל ממוות בעריסה, אבל אנחנו לא יכולים לדעת מה המספר המדויק בגלל המחסור בבדיקות" טוען בן יהודה, המאמין כי מדובר בהחלטה שגויה. לדבריו, "אפשר לעשות חלק משמעותי מהבדיקות מבלי לפגוע בכבוד המת וברצון המשפחה. גם בלי להגיע לנתיחה, אפשר לדעת רבות על המקרים אם יעשו את הבדיקות שכן אפשר לעשות גם במסגרת השמירה על כבוד הנפטר".

מה ניתן לעשות?

בעבר התייחסו למקרי מוות בעריסה כגזירת גורל, אך היום אנו יודעים שבעזרת שמירה על כללי הבטיחות הנדרשים, אפשר להפחית את הסיכון במאות אחוזים. על פי דבריו של בן יהודה, "השמירה על בריאות התינוק מתחילה עוד לפני שהוא נולד. צריך להיזהר מאוד מעישון, כולל עישון פסיבי, מצריכת אלכוהול וכו'".

"חשוב מאוד לבצע גם מעקב מסודר אצל רופא או רופאת הנשים. הסיבות לא ברורות לנו לחלוטין, אבל כן ברור לנו שהשכיחות של מוות בעריסה גבוהה יותר אצל אימהות שלא עברו מעקב מסודר" מוסיף בן יהודה. "כנראה שבחלק מהמקרים זה קורה בגלל מומים מולדים שלא מגלים אותם בזמן, ולפעמים זה בגלל שעלול להיות מצב שבו אם שמזניחה את המעקב- מזניחה בהמשך גם את התינוק".

כ-50 אחוז ממקרי מוות בעריסה מתרחשים בחודשי החורף- ינואר, פברואר ומרץ. בן יהודה טוען כי הסיבה העיקרית לכך היא חימום חדר התינוק בחודשים הללו. "חימום יתר של החדר הוא גם גורם משמעותי מאוד למוות בעריסה" מסביר הרופא. "כשמדליקים מזגן על חימום, צריך שהמעלות יהיו בין 22 ל-24, לא פחות ולא יותר".

סיבה עיקרית למוות בעריסה (צילום: שאטרסטוק)

גם עטיפת גופו של הילד במספר גבוה מדי של שכבות עלולה להיום גורם משמעותי, וכן כיסוי עם יותר מדי שמיכות" מוסיף בן יהודה. "צריך להיזהר שלא יהיה לו חם מדי, וגם שיהיה לו חופש תנועה. אם התינוק כלוא בין שכבות הבגדים או שהשמיכה עוטפת אותו בחוזקה והוא לא יכול לזוז- הסיכון למוות בעריסה גובר".

הגורם השני בשכיחותו למוות בעריסה הוא עישון של ההורים. "הורים שמעשנים בחדר או בבית בו התינוק נמצא לוקחים סיכון לא מחושב ולא הגיוני" מזהיר בן יהודה. "הם פשוט מכניסים את הילד שלהם לסכנת חיים מידית. העשן נשאר בבית עם כל הרעלים שלו, התינוק שואף אותם- ובמקרים רבים התוצאה היא מוות בעריסה".

השכבת התינוק על הגב: "הדבר החשוב ביותר"

לפי בן יהודה, חשוב במיוחד להקפיד שהתינוק ישכב על הגב, ולא על הבטן. "רק ההקפדה על השכבת תינוקות על הגב ולא על הבטן תרמה לירידה של 60 עד 90 אחוזים במספר מקרי המוות בעריסה" אמר. "אי אפשר להגזים בחשיבות של הדבר הזה. להשכיב תינוקות על הבטן זאת סכנת חיים עבורם. למה לכם לסכן כך את הילד שלכם? כל עולם הרפואה מכיר בסכנה הזאת, כל מי שחקר את הנושא מסכים עם הקביעה הזאת.

למרות החשיבות הגבוהה של הנושא, הורים רבים בישראל לא מקפידים על העניין. "בשעה שבעולם המערבי חלה ירידה דרמטית של עד  50%-70% בשיעורי התמותה במקרי המוות בעריסה בשל יישום ההמלצות להשכיב תינוקות על גבם ולהימנע מעישון, בישראל אחוז ההורים שמשכיבים תינוקות על הגב נמוך מאד", אומרת האחות מרים קורש, האחראית על טיפות החלב בבני ברק מטעם לשכת הבריאות המחוזית בתל אביב. "מדובר על 30 עד 40 אחוז מההורים בישראל שמקפידים להשכיב את התינוק רק על הגב. זהו נתון נמוך מאוד שמשקף בעיה של ממש בנושא.

חשוב להשכיב את התינוק על הגב (צילום: שאטרסטוק)

בקרב הציבור החרדי, המצב קשה עוד יותר. "על פי סקרי עמותת 'עתיד' ומשרד הבריאות, רק 19 אחוזים מהאוכלוסייה החרדית בישראל, משכיבים את התינוקות על גבם" אומרת קורש. "הורים לתינוקות לא מודעים לחשיבות העצומה של ההקפדה על כללי הבטיחות השונים. גם אלו שכן יודעים מה הם הכללים אינם מכירים את פרטי הסטטיסטיקה, וסבורים כנראה שמדובר בהנחיות ש'מישהו המציא', רק כדי שלא יאמרו שעולם הרפואה לא עושה כלום למניעת המקרים הטרגיים הללו".

הרב זילברשטיין: "חובה לשמוע להנחיות הרופאים"

ב"מעיני הישועה" קיימו לאחרונה כינוס הדרכה מיוחד לנוכח הנתונים הקשים, במהלכו הובאו דבריו של הגאון רבי יצחק זילברשטיין, רב שכונת רמת אלחנן בבני ברק, ויו"ר ועד ההלכה של המרכז הרפואי. "חובה לציית להנחיות הרופאים המומחים ומשרד הבריאות ולהשכיב את התינוקות אך ורק על גבם בעת השינה" פסק הרב. "בגמרא כתוב שלאמא אסור ללכת כאשר הילדה נמצא מאחורי גבה, מחשש שמא יגנבו את הילד. מתי שמענו שקורה דבר כזה? אולי פעם למיליון. אבל חז"ל חששו ואמרו איסור מוחלט לאשה ללכת בצורה כזאת".

"על אחת כמה וכמה כשהרופאים אומרים, שהניסיון מראה וההיגיון אומר שיש קצת סיכון (בהשכבת תינוק על הבטן) ודאי שאסור לעשות זאת" הוסיף הרב זילברשטיין. "כל אמא חייבת ומצווה עליה לשמוע לדברי הרופאים, ואם הרופאים אומרים, שיש חלילה חשש, הרי שחובה לשמוע להם"

"חובה להקשיב לרופאים". הרב יצחק זילברשטיין (צילום: בעריש פילמר)

ד"ר בן יהודה מקווה שפסיקת הרב וכינוס ההדרכה יובילו לעלייה במודעות לחשיבות הנושא. "הכי חשוב זה לזכור שגם מי שזה אף פעם לא קרה לו, אין לו שום ביטוח שזה לא יקרה לו חלילה. זה שלא קרה כלום מכך שהפרתם את ההנחיות אלף פעמים, לא יגן על התינוק שלכם בפעם האלף ואחת" טען. "חשוב מאוד שאנשים בעלי השפעה על הקהילה ידברו על זה, וגם משרד הבריאות והרשויות צריכים לתת את הדעת ולהרים קמפיינים משמעותיים שיחדירו את העניין למודעות של הציבור".

"אני מאמין שזו לא גזרת גורל, ואפשר להילחם בתופעה הנוראית הזאת" מסכם בן יהודה. "אנחנו במעיני הישועה כבר התחלנו להיאבק, הרב זילברשטיין שליט"א נרתם גם הוא למערכה, אבל כדי שמהפכה הזאת תקרה אנחנו צריכים גם את האימהות והסבתות, האבות והסבים, המטפלות והגננות- כולם צריכים להתגייס למשימה החשובה של הצלת חיי התינוקות היקרים לנו מכל".

=================

לפרטים נוספים בנושא היכנסו לאתר הרשמי של המרכז הרפואי מעיני הישועה

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו