יהודי תוניסיה מזכירים כי השואה הגיעה גם לצפון אפריקה - סרוגים

יהודי תוניסיה מזכירים כי השואה הגיעה גם לצפון אפריקה

בבית יד לבנים בבאר שבע, נערך בשבוע שעבר טקס הסרת הלוט מלוח הזכרון לזכר יהודי תוניסיה שנרצחו בשואה. על אף שאין לכך מודעות, יהודי תוניסיה שהיו תחת כיבוש ישיר של הגרמנים, סבלו מעבודות כפייה, מהוצאות להורג וחלקם גורש למחנות המוות באירופה. ב'יד ושם' מחפשים עדויות של משפחות הנספים ושל הניצולים.

author-image
יהודי תוניסיה מזכירים כי השואה הגיעה גם לצפון אפריקה
  עצרת הזכרון לזכר הנספים (אלגריבה)

טקס הסרת הלוט מעל לוח הזיכרון של קרבנות יהדות תוניסיה בתקופת השואה נערך בשבוע שעבר, בבית 'יד לבנים' בבאר שבע, בהשתתפות קהל רב יוצאי קהילות תוניסיה בישראל.

הטקס כלל הדלקת נרות זיכרון על ידי משפחות הנספים, קריאת פרקי תהילים, שמיעת עדויות אישיות של המשפחות, פיוטים מסורתיים והרצאה על השואה והגבורה בתוניסיה בראי המחקר.

לפני תחילת הטקס אותו יזם יוסי בריח, מיוצאי תוניס, הגיעו לבית יד לבנים בבאר שבע נציגי 'יד ושם' ותעדו את העדויות של הניצולים ובני משפחות הנספים מקרב יוצאי תוניסיה.

ד"ר מרים גז-אביגל, יו"ר מועצת הנשים למען עמותת 'אלגריבה', המרכז למורשת יהדות תוניסיה ומנחת הטקס, אמרה שהסרת הלוט מלוח הזיכרון ותיעוד העדויות ההיסטוריות, הם צעד נוסף וחשוב בתיקון העיוות בהנצחת הנספים בתקופת שואה מקרב יהודי צפון אפריקה.

לדברי ד"ר גז-אביגל, "סבלם של יהודי תוניסיה היה קשה מנשוא מכיוון שתוניסיה הייתה תחת כיבוש ישיר של הגרמנים על כל המשתמע מכך".

חלק מיהודי תוניסיה אולצו לענוד טלאי צהוב, סבלו מביזה, רוכזו במחנות הסגר ואולצו לעבוד עבודות כפיה. בקרב חלק מהקהילות התקיימו פוגרומים ומקרי רצח, הוצאות להורג ואף גירוש למחנות ההשמדה באירופה.

"עד כה אספנו למעלה מ- 600 שמות של נספים מקרב יהדות תוניסיה", אומרת ד"ר גז-אביגל, "יחד עם זאת, ממתינה לנו עבודה מאומצת על מנת לבדוק כל שביב מידע שהגיע לידנו.

אנו מניחים שלא כל המשפחות תועדו ולכן אנו ממשיכים במאמץ לאסוף עדויות ומסמכים היסטוריים לפני שהשנים העוברות יהפכו משימה זו לבלתי אפשרית".

לוח הזכרון לנספי יהדות תוניסיה (אלגריבה)

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו