הנשיא רבלין ספד לגורי: "שוררת כלוחם ולחמת כמשורר"

הנשיא רבלין ספד לגורי: "שוררת כלוחם ולחמת כמשורר"

מאות הגיעו הבוקר (ה') לחלוק כבוד אחרון למשורר הפזמונאי והסופר הישראלי חיים גורי. ארונו הוצב הבוקר ברחבת תאטרון ירושלים הנשיא ריבלין ספד לגורי: "חיים, פרקים שלמים בתולדותיה של מדינת ישראל למדנו דרך העט שלך"

מאות חלקו כבוד אחרון לחיים גורי

מאות הגיעו הבוקר (ה') לחלוק כבוד אחרון למשורר, הסופר, העיתונאי חיים גורי שהלך אמש לעולמו בגיל 94. לבקשת משפחתו, ארונו הוצב הבוקר ברחבת תיאטרון ירושלים, שם נערך טקס האשכבה בהשתתפות נשיא המדינה שספד לו. ב-13:00 ייצא מסע ההלוויה אל חלקת יקירי ירושלים בהר המנוחות בגבעת שאול.

זו הפעם הראשונה שטקס אשכבה של איש ציבור נערך ברחבת תאטרון ירושלים, בטקס השתתפו: הנשיא רבלין, ראש העיר ירושלים ניר ברקת, שרת התרבות והספורט מירי רגב, הרב בני לאו, המשוררת אגי משעול ועוד.

(סרטון באדיבות דוברות הנשיא | צלם: אבי קנר, מקליט: אורי בוזגלו)

"היית המשורר הלאומי שלנו"

"הנה מוטלות גופותינו.. פנינו שונו… איננו נושמים", פתח הנשיא ריבלין את דברי ההספד. "חיים יקר, גורי, יותר מיממה חלפה מאז נודע דבר מותך וחסרונך נוכח כל כך. והנה, לכבודך, אנחנו מנסים לכנס את המלים, להעמידן בשורות, לצחצח אותן, לגייס אותן – אך הן מסרבות. הן נשמעו לקולך, מסרבות להישמע לקולנו. בור נפער בלב. נחמה ואני מבכים את לכתו של חיים גורי, המשורר הלאומי בן ימינו. איש שהיה לסמל. משורר העצמאות, משורר הרעות, לוחם ואיש רוח. מורה של חיים ומורה דרך.

בוקר בלי המשורר הלאומי שלנו. כן, במלוא הפשטות והפאתוס, היית המשורר הלאומי שלנו. בן זמננו. לא בגלל הרצינות שבה התייחסת להיותך משורר. אלא משום חרדת הקודש שבה התייחסת לעם שלנו, לאומה שלנו, למדינת ישראל ולתפקידך בה. נשאת את הלאום במילותיך. היית אוהב וכואב. מבקר חריף ונביא זעם. מאוהב וקנאי, נאמן בכל מילה, בכל מדרך רגל, בכל הנפת יד. שוררת כלוחם, ולחמת כמשורר. דבריך, תמיד מצאו מקום בלב. הקשבנו לך לא בגלל "הרעות" ו"באב אל ואד", אלא בגלל שידענו שמי שכתב אותנו כך, הוא תמיד וקודם כל בשר מבשרה של הארץ הזו, בשר מבשרה של האומה הזו, בשר מבשרו של העם הזה…"

 

שרת התרבות מניחה זר (צילום: מירי שמעונוביץ)

בתו של גורי יעל, הקריאה בדמעות את שירו של נתן אלתרמן "קץ האב", אותו לפני מותו ביקש ממנה אביה להקריא. "פחדתי פחד מוות לקרוא אותו" סיפרה.

ראש העיר ניר ברקת סיפר במהלך הטקס: "במלחמת השחרור פגשה ירושלים את גורי. הוא לחם בנגב אבל נשא בלבו את ירושלים. הוא העניק לה את השיר 'באב אל ואד', שיר שמנציח את הלוחמים ולא רק אותם. בין השורות הגביהה את העם כולו. 19 שנה לאחר מכן, בששת הימים פגשה העיר את גורי הלוחם – הפלוגה שעליה פיקד נטלה חלק בלחימה על שחרור העיר. כל מי שהקשיב לגורי חש שהביא את הדברים מעומק בלתי רגיל".

והוסיף:"בשנת 2002 הוענק לו עיטור יקיר העיר ירושלים. גורי היה יקר לעיר וירושלים היתה יקרה לו. מה שישאר לנו מגורי מעבר לשירים היא המורשת. מי שנלחם למען העתיד העתיד הפיזי והעתיד הרוחני וניצח".

ביתו חמוטל נפרדת בדמעות (צילום:יונתן סינדל/ פלאש 90)

שרת התרבות מירי רגב שיתפה: "התרגשתי היום לפגוש אזרחים רבים מכל רחבי הארץ שבאו לכבד את זכרו של הסופר והמשורר חיים גורי. רבים מהם אמרו לי שקראו לבנותיהן רעות על שם השיר המכונן שלו. אכן, חיים גורי הצליח לבטא במילים את הרגש הלאומי ברגעים הכי קשים ומכוננים שלנו. יהי זכרו ברוך"

גורי הלך לעולמו אתמול בגיל 94 בביתו בירושלים כשמשפחתו לצידו. הוא הותיר אחריו אישה, שלוש בנות ושישה נכדים.  גורי יליד תל אביב, הצטרף לפלמ"ח בשנות הארבעים, ולקח חלק בפעולות נגד המנדט הבריטי. במלחמת העצמאות לחם כסגן מפקד פלוגה בקרבות חזית הדרום. וגם במלחמת ששת הימים השתתף בקרב על ירושלים כמפקד פלוגה.

עם סום המלחמה פרסם את ספרו הראשון "פרחי אש", מה שהפך אותו לאחד ממייצגיו הבולטים של הלוחמים ממלחמת העצמאות. במהלך חייו פרסם יותר מ-12 ספרי שירה, 10 ספרי פרוזה, רשימות ועדויות עיתונאיות, וגם תרגומי שירה צרפתית, פרוזה ומחזות. שיריו הידועים ביותר עוסקים במלחמת העצמאות, בהם 'הרעות' ו'באב אל וואד' שהפכו לסמל המלחמה על הקמת המדינה ולשירי זיכרון ידועים לזכר הנופלים.

יהי זכרו ברוך

 

 

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
2 תגובות - 2 דיונים מיין לפי
1
לא רוצה להיות קטנוני, אבל קיבלנו שיעור ב"עגלה הריקה"
שי | 01-02-2018 12:57
הלך לעולמו משורר דגול, אחד מאחרוני דור התש"ח. כמה אנשים באו להשתתף בהלוויה שלו? כמה מאות. כמה מתוכם באמת קראו את השירים שלו מבלי להסתפק בהאזנה שנתית ל"באב אל וואד"? הלוואי וכמה עשרות. הנה לכם ישראל החילונית והדמויות הנערצות עליה.
2
מצפן
יצחק יוספזון בן חורין | 02-02-2018 0:02
היית לנו אות ולמצפן אנו דור שנולדנו עם המדינה לא ידענו שרק שנים ספורות- כל כך הנחלתם לנו מדינה רק שנה וכל כך רבים עלו על העקדה ואנו כילדים חשבנו שמאז ומקדם כך היה. והצניעות והישר והאמת עם בריאת העולם בארץ הזאת נולדו לפני שנות אלפיים, והרעות והרעות שאחזנו בה אחזנו היא אותנו כה שמרה ולא ידענו שאפשר גם לשמוטה ואלה ויבואו אחריכם ירצו להעניג גאוה לג' אחר שהתהלך בשם שאול של גדול עולם -גנדי סייר שנשא על כתפיו קופת שרצים וגם בהצטיינותו הואדי לא יקירנו ואתה ולוחמי הפלמ"ח גם בקרב האחרון הוכחתם שיושר ונחישות הם כלי הנשק נגד משחיתי המידות וגם הפעם האמת יצאה לאור. כי מציון תצא יושרה ודבר אמת על דרכיה.