הרב לאו: "ואהבת את הגר? מה עם ואהבת את ה' אלוקיך?

הרב לאו: "ואהבת את הגר? מה עם ואהבת את ה' אלוקיך?

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, נחרץ בדעתו בנושא סוגיית המסתננים למדינת ישראל ודוחה מכל וכל את ההשוואה לשואה: "מי שמשווה בין שני הנושאים לא מבין מהי שואה"

author-image
"ואהבת את הגר? מה עם ואהבת את ה' אלוקיך?"
  (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו, התייחס היום (שני) לסוגיית גירוש המסתננים ממדינת ישראל, ואמר כי לפני שעוסקים בנושא יש להבדיל בין פליטים למהגרי עבודה.

"מדינת ישראל חייבת לעזור לפליטים, אבל בואו נחלק בינם לבין מהגרי עבודה", אמר הרב לאו בריאיון לאולפן ynet. בראיון דחה הרב לאו מכל וכל את ההשוואה בין גירוש המסתננים לשואה, ואמר כי מי שעושה זאת גורם ל"זילות השואה", כדבריו.

"עניי עירך קודמים"

בתשובה לשאלת המוסריות שבגירוש מבקשי המקלט אמר הרב לאו כי "צריכים לזכור את המושג 'עניי עירך קודמים', ויש במדינת ישראל הרבה אנשים שצריך לתת עליהם את הדעת, אזרחי המדינה. אני מדבר על נכים שאנחנו לא תמיד מצליחים לסייע להם; על ניצולי השואה שחיים בינינו, חלקם בצורה מחפירה. אני מדבר על תושבי דרום תל אביב.

"מעבר לכך, צריכים להבדיל בכל התמונה הזאת בין פליטים לבין מבקשי עבודה". הרב הדגיש כי "זכותה של המדינה וחובתה לעשות הכול למען הפליטים" והזכיר את הסיוע שמקבלים הפליטים מסוריה. "עלול להיות מצב שחלקם יחברו בעתיד לכוחות שנלחמים נגד מדינת ישראל, ובכל זאת, ברגע שהם פליטים, חובתנו לעשות הכול – ולכן בתי החולים עוזרים להם, חייבים".

הרב לאו נשאל איך עשרות אלפי מסתננים מסכנים את דמותה של מדינת ישראל ואמר: "קודם כול, למדנו קצת את הנתונים, והיות שכך הורחקו ממדינת ישראל קרוב ל-4,000 אנשים שהגיעו מגיאורגיה ומאוקראינה, נשאל אם כך מה 4,000 איש ישנו? יש למדינה גם החלטה מאוד מעניינת, להחזיר רק גברים מעל גיל 18, ולא אנשים בעלי משפחות. לא נשים, לא ילדים – שאותם מדינת ישראל מקבלת".

מי שמערבב את שני הנושאים לא מבין מה זו שואה

על ההשוואה שערכו מספר חברי כנסת מהשמאל בין גירוש המסתננים לשואה: "את המושג של 'שואה' שמעתי מיום הולדתי", הוא אומר. "אבל מי שמערבב את נושא השואה לנושא הזה, או שהוא לא יודע מה זו שואה – או שאינו מכיר את סוגיית המהגרים. ושוב אני מבחין בין פליטים שחלילה יהיו בסכנת חיים אם יוחזרו. אבל אנחנו מדברים על מהגרי עבודה, על אנשים מעל גיל 18, לא על אנשים בגיל צעיר, לא על ילדים".

"השואה זה סיפור אחד, והסיפור כאן שונה", הוא אומר. "בואו לא נעשה זילות שואה. בל נכחיש חלילה את המאורע הנורא שלא היה כדוגמתו בשום מקום בעולם, השואה לא התרחשה סביב ויכוח על טריטוריה, על מעמד או על שלטון. זה היה רצח לשם רצח והשמדת עם".

הרב לאו מדגיש כי מתוך 6,000 הבקשות שנבדקו עד כה – אושרו 11 בלבד, "כך שצריך לבדוק את הנתונים, ובסופו של דבר אנשי מקצוע עסקו בזה, ממשלת ישראל עסקה בזה, בג"ץ נתן את דעתו על הנושא הזה פעמיים – ובשתיהן הצדיק. יש כללים לכל מדינה, וישראל היא מדינה מתוקנת".

ואהבת את הגר? מה עם ואהבת את ה' אלוקיך?

כשנשאל מה עם "ואהבתם את הגר" השיב הרב לאו נחרצות: "יש גם 'ואהבת את השם אלוקיך'. יש עוד כמה אהבות. בואו נאהב את כל מי שאנחנו מחויבים לאהוב. זה לא דומה. גם כשאני נוסע לארצות הברית, למשל, אני זקוק לוויזה ואצטרך לקבל אישור, ואם ארצה לגור שם אצטרך לעמוד בתנאים מסוימים, ולא בהכרח אקבל הסכמה. אז מדינת ישראל חייבת לעזור לפליטים, אבל בואו נחלק בינם לבין מהגרי העבודה, ואלה שני דברים שונים".

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
תגובה אחת מיין לפי
1
צודק הרב כל יום אומרים
נריה | 01-02-2018 6:26
כל אחד לוקח מהתורה מה שהוא רוצה ומה שנראה לו כמו למשל לישב את ארץ ישראל ולשמור את השבת וכו