הראנו בבניינו/ תגובה לדבריו של הרב מרדכי נגארי - סרוגים

הראנו בבניינו/ תגובה לדבריו של הרב מרדכי נגארי

אנו קוראים מזה שנים לרבנות לדון באופן מעמיק בנושא, ולתת מענה הלכתי הולם, ולא להמשיך ולאשרר את האיסור שאסרו הישמעאלים במשך מאות בשנים על יהודים שלא לעלות להר הבית ובכך אבדה מסורת העליה

הראנו בבניינו/ תגובה לדבריו של הרב מרדכי נגארי
  צילום: יוטיוב/ הראנו בבניינו)

ראיתי בפליאה רבה את דברי הרב מרדכי נגארי שליט"א, וברצוני להתייחס לדבריו בכבוד הראוי.

הרב התמקד בשני נושאים עיקריים: הרב יצא בשצף קצף כנגד רבנים צעירים מורי הלכה, וקבל על כך שלא שומעים לפסיקת הרבנות הראשית בנושא העליה להר הבית. אשיב לכב' הרב דבר דבור על אופניו:

פסיקת רבנים צעירים – דברי הרב כוונו כנראה למאמרו של רב צעיר, הרב אלישע וולפסון, שהתפרסמו בעלון 'עולם קטן', ובהם התייחס למאמרו של הרב עדס שליט"א שיצא חוצץ נגד העליה להר הבית.

הרב אלישע הוא אמנם צעיר, אולם הוא ב"ה בקיא גדול בנושא הר הבית, וידו לא משה מתוך ידו של מו"ר הרב שמואל אליהו בנושאים אלו. הרב אלישע הינו חלק מפורום רבנים הולך וגדל העוסק בעיון רב ובהעמקה בשאלות הלכתיות שונות הנוגעות לדיני הר הבית והמקדש, דבר שלא נעשה שנות דור, מתוך כמיהה וכיסופים לבניין המקדש.

אשרינו שקיים ציבור רבנים הולך וגדל אשר מתוך יראת ד' טהורה מצפים ומייחלים לבניין הבית, ומנסים לקדם בפועל את כל ההיבט התורני וההלכתי הקשור לנושאי המקדש שהיו בקרן זווית במשך דורות רבים!

אם במקום הרב אלישע היו כותבים רבנים ידועי שם כגון הרב דוב ליאור, הרב נחום רבינוביץ, הרב ישראל אריאל, הרב צפניה דרורי, הרב חיים דרוקמן ועוד – זה היה מתקבל על דעת כבוד הרב?

המעיין בדבריו של הרב אלישע ייווכח כי לא פסק דבר מעצמו, אלא רק הביא מדבריהם של רבנים חשובים בעלי שם, אשר פוסקים להלכה ולמעשה כי מצווה רבה לעלות להר הבית בימינו.

פסיקת הרבנות הראשית בנושא הר הבית – ברצוני לצטט את דברי הרב שאר ישוב הכהן זצ"ל, רבה של חיפה, שאמר כי בנושא הר הבית הרבנות החליטה שלא להחליט…. הרבנות הקימה ועדה לנושא הר הבית לאחר מלחמת ששת הימים אולם זו הפסיקה פעולתה לאחר ישיבה או שתיים ומאז אנו מצפים למוצא פיה. מעולם לא היה דיון ענייני ומקיף במועצת הרבנות בנושא זה!

קיימים ב"ה רבנים מומחים שעוסקים כיום בנושאי המקדש והר הבית, קיימים ממצאים רבים שלא היו קיימים לפני 50 שנה, והדבר דורש דיון מעמיק כדי להורות דרך לרבים. הטלת חרם על הר הבית כאילו הוא כולו בחזקת כרת היה נכון לפני עשרות רבות של שנים בהן לא ידעו את מבנה ההר, לא היו מדידות מסודרות וכד'. רבי עקיבא, הרמב"ם ועוד מגדולי ישראל שעלו להר, האם גם הם עברו על איסור כרת? האם שטח שהינו בבירור תוספת של סוף ימי בית שני הוא בכרת?

אנו קוראים מזה שנים לרבנות לדון באופן מעמיק בנושא, ולתת מענה הלכתי הולם, ולא להמשיך ולאשרר את האיסור שאסרו הישמעאלים במשך מאות בשנים על יהודים שלא לעלות להר הבית ובכך אבדה מסורת העליה!

יש מקום להתייחס כמובן גם לדברי הרב בנושא פסיקתו של מו"ר הראשל"צ הרב מרדכי אליהו זצ"ל לגבי בית כנסת בהר הבית. אי אפשר להכחיש את דברי הרב אליהו זצ"ל המבוארים בכמה מכתבים, וכן ב'תחומין' כרך ג' עמ' 423, בהם קרא להקים בית כנסת בתוך הר הבית במקום המותר לכל הדעות, ובאופן שלא יביא לידי מכשול, ועל כך אמר בנו מו"ר הרב שמואל אליהו שליט"א דברים ברורים, אשר התפרסמו גם כאן בסרוגים.

"האמת והשלום אהבו". אנו מנסים לעורר את כמיהת הציבור לבניין בית מקדשנו. אנו בהחלט מבינים שקיימות עדיין הסתייגויות בנדון, ואנו תקווה שהאמת תורה דרכה ובמהרה נזכה לחזות בבניין בית ד' בתפארתו.

=======

הרב מנחם מקובר הוא ראש מכון "והראנו בבניינו" לקידום תודעת המקדש.

מצאת טעות בכתבה? התוכן בכתבה מפר זכויות יוצרים שבבעלותך? נתקלת בפרסומת לא ראויה? דווח/י לנו
תגובה חדשה * אין לשלוח תגובות הכוללות מידע אסור, לרבות דברי הסתה, דיבה ולשון הרע. נפגעת מתגובה? דווח לנו
23 תגובות - 14 דיונים מיין לפי
1
בניין נערים סתירה
נח | 14-01-2018 12:35
הרב נגארי צודק מאד שיש נטיה לרבנים צעירים שלא שימשו כל צרכם לפסוק הלכה בנושאים העומדים ברומו של עולם (וידועה אמרתו בשל הגר"א שפירא זצ"ל לגבי הרבע'לך...). מאיפה העזות לפסוק הלכה הדבר שצריך לו יותר מכתפיים רחבות? (ללקט דעות אפשרי, אך לא לפסוק הלכה). הרב נגארי התייחס לדעות של הרב ליאור והרב אריאל ועליהם אכן לא היתה לו טענה של רבנים צעירים, אלא טענתו היתה שבנידון של כרת הולכים לפי הרוב והם שייכים למיעוט ולכן אין הלכה כמותם. על מה כבוד הרב מלין?
ל"פחדו"
נח | 14-01-2018 17:03
מה הקשר אושוויץ לכאן? האם הייתי נותן לרופא מתלמד לנתח אותך? פה מדובר באיסורי כרת וצריך רבנים גדולי תורה ולא צעירים ללא נסיון. מאיפה העזות של רבנים שלא שימשו כל צרכם לפסוק הלכה באיסורי כרת
בציון
פחדו | 14-01-2018 14:55
רק לחשוש ולחשוש לנפנף ברבנים צעירים. סבותי הלכו לאושויץ בגלל טענות כאלה. לא למדנו?
2
תעזבו את מיסגד אל-אקצה שלנו
אחמד | 14-01-2018 12:37
תקשיבו לרבנים שלכם אתם טמאים אין לאף יהודי רשות ללכת למיסגד הקדוש מיסגד אל-אקצה וחצרותיו שיכיים למוסלמים בלבד
אדון לא נכבד אינך שייך לדיון
יהודי פשוט | 16-01-2018 22:00
אין שום משמעות לדבריך. הם משעממים ואינם מעלים ולא מורידים. אנו נעסוק בדרכנו בלי התחשבות בדעתך, גם אם מיליארדים יחשבו כמוך. פשוט משעמם, אל תפריעו לנו, זה חשוב מדי, לא לסדר הגודל שלכם. תתמכו וכלכם תתברכו בסוף מעם ישראל החי בארצו, העולה לרגל כולו יחד כהוראת רבותיו הראשיים - הסנהדרין, וכבר לא נהיה וילה בג'ונגל אלא לב באיברים. אפילו לבוא להקריב קרבנות נתיר לכם אז. רק דיר באלק - אל תפריעו לנו באמצע!! אוי לכם
3
במחילה מהרב מקובר
מאיר קליין | 14-01-2018 12:41
עם על הכבוד לרב אלישע שהנני מכירו אישית וכן הרב שמואל, הם אינה ידועים כגדולים בהלכה, ולכן אין להם לצטט גדולים מהם. אדם שלן בעומקה של הלכה כמו הרב רבינוביץ, הוא יכול לדבר. ובפרט שזה ענין ציבורי ממלכתי במדרגה ראשונה. ותן לגדולים לדבר ברמה של גדולים
ומחוצף
חצוף | 14-01-2018 14:52
תיזהר
4
כדאי לקרוא שוב את דברי הרב נאגרי - הוא התייחס לטענה
נעם | 14-01-2018 12:50
והנה דברי הרב נגארי שם: "מכיר אני מקרוב את הגאון – אהובנו – הרב דב ליאור שליט"א, ואת הגאון – ראש ישיבת מעלה אדומים – הרב רבינוביץ שליט"א. מבין הרבנים המתירים עליה להר-הבית – רק אותם אני יכול להעריך כיכולים וראויים לפסוק בעניינים חמורים אלו. אך היות וענייני הכלל אינם הלכות אישיות, הנוגעות לפרט, יש לכלל הציבור לילך אחר רוב ככל גדולי ישראל, והרשות המוסמכת לדון ולהחליט בעניינים מעין אלו, וזו הרבנות הראשית לתולדותיה, שפסקו לאסור מכל וכל את הכניסה להר-הבית...."
5
בחשש כרת מקשיבים לפוסקים מובהקים
מילי | 14-01-2018 13:07
האם היה סומך על רבנים צעירים גם באיסור שבת או איסורי נדה? האם אין כבר פרופוציות. וכל מי שבדעתי הוא לגטימי. יתכבדו הרבנים הצעירים לשבת במקומם, ולא להתערב בעניינים ציבוריים ובפרט שנוגעים לחשש כרת
חשש כרת
דחייה | 02-02-2018 0:31
אם כבודו חושש לכרת - אז שלא יסמוך על הבלנית שיושבת במקוה בזמן שאשתו טובלת לטהרתה, לא יאכל שום דבר הקשור לקמח בפסח, לא יאכל פירות וירקות מתועשים ואידך זיל גמור.
לדוד - לצטט הם יכולים
נועם | 15-01-2018 11:06
וגם ללקט דעות ולהציג אותם, אך לא לפסוק הלכה בנושאים שצריך להם "כתפיים רחבות" שאין להם אותם
המלך
דוד | 14-01-2018 14:53
האם לרבנים צעירים אסור לצטט רמבם?
6
הרב זצ"ל כותב במפורש
שמואל | 14-01-2018 14:26
שעד שלא יבנה המקדש אין אנו עולים להר בית חיינו. וכן הגר"א שלל פעולות מעשיות בנוגע למקדש בהסתמך על הפסוק "אם ה' לא יבנה בית שווא עמלו בוניו בו". וכמובן רק הרבנות הראשית ראויה לקבוע בענייני כלל ישראל, ורבותינו הראי"ה הרצי"ה וממשיך דרכם הרב צב"י טאו שליט"א הנטועים עמוק עמוק בחכמת הדור והדרך הסלולה לו אל גאולתו
טענות סרק
לא מדוייק | 02-02-2018 0:50
בא נעזוב את הטיעונים הרוחניים בצד ונדון בגוף הסוגיא ההלכתית. הרבנות הראשית הייתה חזון מרומם בעל חשיבות ראשונה במעלה של הרב זצ"ל אך כיום שחלק מבוחרי הרבנים הם אנשים שאפילו ריח של יראת שמים אין בהם ואין להם עניין שהרב שיבחר יהיה בעל שיעור קומה ראוי, לפחות לרב האשכזי הראשי - אינני בטוח שלזה התכוון מרן הרב זצ"ל בחזונו (ראה לדוג' את מצגר שהיה ידוע שאינו ת"ח ובכ"ז נבחר לרב ראשי. לרב הראשי הספרדי לעומת זאת ישנן בחירות המכוונת לאמת של תורה). ומי קבע שהרב טאו הוא ממשיכים של מרן הרב ובנו? לא כל הדרכה פרטית שהרצי"ה נתן, הייתה נכונה גם כהדרכה ציבורית. ודי בזה למבין. ועם כל הכבוד וההערכה, הרב טאו איננו פוסק אלא רב ששייך יותר למשבצת המנהיג הרוחני. אינני אומר זאת בתקיפה, אלא מציג את המציאות. ישנן גדולי הלכה בציבור כמו הרב יעקב אריאל, הרב דב ליאור, הרב רבינוביץ, הרב שמואל אליהו (לאפוקי מהשוטה שאמר עליו שאיננו בקי בהלכה), הרב אליעזר איגרא, הרב מיכה הלוי, הרב אליעזר מלמד וכו', שחלקן פוסקים שלא לעלות וחלקן פוסקים שמותר לעלות. כל אחד טעמו ונימוקו עמו ואלו ואלו דא"ח. אך אי אפשר להציג את זה כאסור לכתחילה כי יש בזה איסור כרת. זה פשוט לא לאמיתה של תורה.
7
הרב מקובר
מאור | 14-01-2018 15:20
איזה אור יש על הרב הזה הרב מקובר. רואים שהוא מתקרב לה׳ בהר הבית
8
הסיבה היחידה שלא נכנסים אף לשטחים מחוץ לחיל היא הרב"ר
עדו הכהן ברוכי | 14-01-2018 18:08
ביום שיהיה בי"ד גדול בחכמה ובמניין כרבני הרבנות הראשית לדורותיה, שזה כולל הראי"ה קוק הרב עובדיה הרב יצחק ניסים הרב אונטרמן הרב מורדכי אליהו רב אברום וחבריהם, אז נוכל להכנס בדרחילו ורחימו לשטחים שעליהם מדברים הרבנים המתירים (שאף הם חלוקים על הגבולות ואין כאן מקום להאריך)
תיקון - ביום שיהיה בי"ד
יהודי פשוט | 16-01-2018 21:56
נוכל לדון רבנים שממרים את דבריו מדין זקן ממרא. זה חמור מאוד מה שקורה פה, מערערים את כל הבניין, לא שימשו את הרב קוק והרצי"ה בנושא זה כלל ועיקר, וכן לא בנושא האחריות על תושבע"פ בכלל והרבנות במיוחד, וכן לא בנושא יראת ד' המתגלה בריחוק (יסוד חורז במשנתו) - הקיצור, תורה שאין לה בית אב. וכידוע דברי המפרשים על עצת הילדים לרחבעם, שלא היו אלה צעירים, אלא זקנים ילדותיים
9
יש איסור כרת בעלייה להר הבית
הרוב השפוי | 14-01-2018 23:14
מי שלא בטהרה -רוב העולים כי החילונים ועמי הארצות לא יודעים את ההלכות עובר על כרת.לעודד יהודים לעלות זה בעיה .עדיף שלא יעלו.
10
ונשאלת השאלה
חיים כהן | 15-01-2018 0:01
אחר שכתב הרב מקובר שהוא קורא לרבנות הראשית לשבת ולהחליט - במידה והרבנות תחליט שלא לעלות אכן כך יעשה? והרי הרבנים הראשיים מאז ומעולם אסרו לדורותם. מאז הראי"ה ועד הגאון ר' אברום שפירא. [יש הטוענים על הרב גורן, אך זה עיוות שכן גם הוא עת היה רב ראשי לא פסק לעלות, אלא רק לאחר מכן]. אינני חושב שנכון לצאת בקריאות- מה על הרבנות הראשית לפסוק ולעשות, אף אם היא פסקה אחרת מדעתך. ואין זה נחשב לאישרור הישמעאלים ח"ו, למי אכפת מהם. ולחשוב שהרה"ר אישררה את הישמעאלים כפי שנכתב במאמר זהו חוסר הבנה והערכה של ת"ח הרבנים הראשיים לדורותם. ועל כך אני מוחה!
11
סותר דבריו. מצד 1 הוא אומר שהרבנות הראשית - שזה בעצם
הרב נפתלי לוי | 15-01-2018 0:24
כולל הרב אליהו - לא דנו דיון עניני ומקיף, אלא סתם פסקו. רחמנא ליצלן. ומצד 2 מצטט את הרב אליהו??? וגם בזה הואר מתעלם ממה שכתב הרב אליהו בתשסח, כפי שהזכיר הרב נגארי. למה לזלזל ברבנים, ולומר שהם פסקו בלי לחשוב, כאילו סתם לא היה להם כח להתעצל ולחשוב (לומר זאת על הרב שפירא, הרב אליהו, הרב עובדיה, הרב יצחק יוסף ועוד זה איום ונורא. אפשר למחוק כך את כל התורה שבעפ. הם פסקו, רק לא כפי שהם רצו, אז זה אומר שהם מתחמקים. ה' ירחם על סברא כזו
12
זה לא מכובד
יחיא | 15-01-2018 0:42
הפתיחה היא שהרב מקובר יענה לרב נגארי בכבוד הראוי, אבל בשורה האחרונה הוא מזלזל ברבנים הראשיים, כאילו אין להם שכל, ולא חשבו על הנושא. וכאילו ה'פוסקים' שלהם אלו הישמעאלים. אך האמת היא שכמעט כל הרבנים הראשיים, כולל הרב גורן, כתבו הלכה למעשה שאסור בימינו להכנס. וכתבו על כך תשובות וחיבורים ארוכים, ושמעו הרצאות מפי מומחים, ודנו וחשבו. אז נא לא להמציא שהם ממחזרים ולא דנים. וכן, גם הרב גורן לא התיר בהיותו "הרב הראשי" אלא קיבל את הכרעת המועצה של הרבנות. ובכל מקרה גם כשהתיר אח"כ אסר על נשים להכנס, וגם צמצם את הגבולות הרבה מעבר למה שהיום רוצים להתיר על בסיס הקצת היתר שלו.
13
כבוד הרב מרדכי נגארי
מוריס | 19-01-2018 9:47
שרק במחילה רציתי להגיד שיש לך זקן מאוד יפה ומסודר וכמו שאמר הבבה סאלי זכותו תגן עלינו דזזה תתקקה ולפרוז יוז'עו נסו קנדיוטי
14
נכון . מותר בהחלט לעלות להר הבית השמם
יפה יוסף | 01-06-2018 11:31
אלא שזה לא חלקנו.הקבה נתן את הר הבית לישמעאלים. רואים זאת בברור.והגזירה שאסור לעלות בחומה עדיין קיימת.לכן חלקנו הוא רחבת הכותל ואיזו הוא עשיר השמח בחלקו.השכינה נמצאת במקום שיהודים באים להתפלל אליו ולא אצל הישמעאלים גם אם הם בהר.